map Kart account_circle Min side

Slamtømming

Kort fortalt:

  • Kommunen skal sørge for innsamling av slam fra avløpsanlegg.
  • Sandnes kommune har en egen, lokal renovasjonsforskrift med bestemmelser om slamtømming.
Hvem har ansvar for tømming?

Kommunen skal sørge for innsamling av slam fra avløpsanlegg. Sandnes kommune har en lokal renovasjonsforskrift med bestemmelser om slamtømming.

Med slam menes oppsamlet volum fra sanitæranlegg som slamavskillere (septiktanker), samlekummer for avslamming av sanitært avløpsvann, minirenseanlegg, oppsamlingstanker for ubehandlet sanitært avløpsvann, privet mv.

Med sanitæranlegg menes renseinnretninger og samlekummer for sanitært avløpsvann.

Her kan du lese om renovasjonsforskriften

Når og hvor ofte skal det tømmes?

Kommunen sørger for tømming i henhold til en tømmeplan. Alle anlegg står registrert med en fast tømmefrekvens.

Du som abonnent plikter å innordne deg etter tømmeplanen. Varsel sendes fra det aktuelle firma som kommunen til enhver tid har avtale med. Skulle tidspunkt ikke passe må det så raskt som mulig avtales nytt tidspunkt direkte med tømmefirma som har varslet deg.

Du som eier må følge med på anlegget ditt. Kommunen er ikke ansvarlig for skader og ulemper på grunn av tiltetting. Du er selv ansvarlig for at oversvømmelse ikke skjer.

Er du usikker på hvor ofte ditt anlegg tømmes kan du ta kontakt med kommunen.

Standard tømmefrekvenser er:

Type anlegg Tømmefrekvens
Slamavskillere for bebodd eiendom Minimum hvert andre år
Slamavskillere for fritidseiendom Minimum hvert fjerde år
Minirenseanlegg Minimum årlig
Tett tank Minimum årlig

Tømming av sanitæranlegg for annen virksomhet enn bolig eller fritidshus reguleres i utslippstillatelse eller avtales i hvert enkelt tilfelle.

Kommunen kan for det enkelte anlegg kreve andre tømmefrekvenser dersom det er nødvendig.

Hva må du gjøre før tømming?

Du må sørge for at anlegget er lett tilgjengelig for tømming med bil.

Krav til kjørbar vei må være oppfylt. Når tømmevarsel er sendt ut skal deksel/lokk over anleggene være ryddet for eventuelle grus/fyllmasser, snø og is.

Låste lokk skal være åpnet slik at de kan løftes av. Du må sørge for at anlegget som skal tømmes er lett synlig for tømmeoperatøren.

Dersom du etter forhåndsvarsling ikke har klargjort slamanlegget og adkomstvei for tømming, blir ikke anlegget tømt.

Alle ekstrautgifter i forbindelse med bomtur eller ekstratømming skal dekkes av abonnenten etter regning.

Har du behov for ekstratømming?

Dersom det oppstår behov for tømming av et anlegg oftere enn angitt i abonnementsforholdet, må du bestille tømming hos kommunen og selv bekoste utgiftene med tømmingen.

Ta eventuelt kontakt med kommunen og hør om frekvensen er korrekt.

Dersom behov for ekstratømming skyldes at kommunen ikke har fått tømme anlegget i henhold til frekvens og tømmerute, og du ikke har avtalt nytt tidspunkt vil du måtte bekoste disse ekstrautgiftene da det er utenfor tømmerute.

Utkobling av slamavskillere

Avløpsanlegg (minirenseanlegg) som ikke lenger skal brukes skal tømmes og frakoples.

Tanken skal sikres, helst ved fjerning.

Hvis det ikke lar seg gjøre må den sikres enten ved å fylles med pukk eller å knuses.

Dette skal skriftlig bekreftes til kommunen.

Dokumentasjon fra utførende firma skal leveres inn både når det gjelder tømming og sikring.

Har du spørsmål om slamtømming?

Ta kontakt med Avdeling for miljø og renovasjon dersom du har spørsmål om slamtømming. 

e-post: slamtomming@sandnes.kommune.no 

Sist oppdatert: 15.03.2024