HjemValgValg 2023Når og hvor kan du stemme?

Når og hvor kan du stemme?

Her finner du informasjon om når og hvor du kan stemme.

Selve valget foregår ved personlig oppmøte i et valglokale på valgdagen, eller ved å avgi forhåndsstemme. Husk å ta med deg legitimasjon.
Har du avgitt forhåndsstemme, er det denne som gjelder.
Du kan fritt bestemme om du ønsker å avgi forhåndsstemme eller stemme på valgdagen.

Tidligstemme

Du kan tidligstemme fra 3. juli til 9. august ved oppmøte i Sandnes Rådhus eller kommunehuset i Forsand.

Sandnes Rådhus, Rådhusgata 1:
mandag til fredag, klokken 08.30 - 15.15.

Kommunehuset i Forsand, Fossanvegen 380:
etter avtale på telefon 51 33 50 00 eller på servicekontoret@sandnes.kommune.no

De endelige valglistene med navn vil ikke være tilgjengelig, kun partinavn.

Husk legitimasjon!

Forhåndsstemme

Du kan forhåndsstemme i hvilken som helst kommune fra 10. august til 8. september. Husk legitimasjon!

Oversikt over forhåndstemmelokaler og åpningstider i Sandnes

Stemme på valgdagen

Valgdagen er mandag 11. september. Du kan stemme i hvilket som helst valglokale i kommunen. Husk legitimasjon!

Oversikt over valglokaler og åpningstider i Sandnes på valgdagen.

Stemme fra utlandet

Fra 1. juli til 1. september kan velgere som bor eller oppholder seg i utlandet forhåndsstemme på norske ambassader og andre utenriksstasjoner eller hos andre oppnevnte stemmemottakere.

Du er selv ansvarlig for å stemme så tidlig at stemmen kommer frem til riktig kommune senest klokken 17.00, tirsdag 12. september 2023.

Se hvordan du stemmer fra utlandet

Stemme hjemme

Velgere som på grunn av sykdom eller uførhet ikke kan oppsøke et stemmelokale, kan avgi forhåndsstemme hjemme eller der du oppholder deg. Da kommer det to valgmedarbeidere til deg og mottar stemmen din.

Søknad om dette kan sendes på e-post, ringes inn eller sendes Valgstyret pr post.

E-post:servicekontoret@sandnes.kommune.no

Valgstyret, Sandnes kommune
4302 Sandnes

Søknadsfrist 5. september kl. 10.00.

Hjelp til å stemme

Ta kontakt med en valgmedarbeider dersom du har spørsmål eller trenger veiledning når du skal stemme. Valgmedarbeiderne har taushetsplikt.

Har du en psykisk eller fysisk funksjonsnedsettelse som gjør at du ikke kan stemme alene? Da har du rett på å få hjelp til å stemme av en valgmedarbeider eller en annen person som du selv peker ut.

Sist oppdatert: 05.06.2023