HjemReglementSaksbehandlings- og delegasjonsreglementReglement for rådet for personer med nedsatt funksjonsevne i Sandnes kommune

Reglement for rådet for personer med nedsatt funksjonsevne i Sandnes kommune

Vedtatt av Sandnes kommunestyre 23. oktober 2023

I tillegg til bestemmelsene i kommuneloven, fellesreglement for formannskapet, utvalgene og nemndene gjelder følgende bestemmelser:

1. Rådet for personer med nedsatt funksjonsevne er rådgivende organ for kommunen. Rådet utgjør kommunens råd for personer med funksjonsnedsettelse etter forskrift om medvirkningsordninger. Nedsatt funksjonsevne omfatter både psykisk og fysisk helse. Rådet skal arbeide etter prinsippet om full deltaking og likestilling i samfunnet for mennesker med nedsatt funksjonsevne. Rådet skal holde seg best mulig orientert om aktuelle saker som er under arbeid i kommunen og som gjelder mennesker med nedsatt funksjonsevne.

Saker av vesentlig betydning for rådets arbeidsområde skal forelegges rådet til uttalelse før behandling i de folkevalgte organer og ha rimelig høringsfrist.

Det er i den forbindelse meget viktig at samarbeidet mellom tjenesteområdene/virksomhetene og rådet fungerer mest mulig smidig og minst mulig byråkratisk.

2. Rådet kan på eget initiativ ta opp saker til behandling, komme med forslag som kan bedre livsvilkår for personer med nedsatt funksjonsevne og se til at forslagene blir fulgt opp. Rådet samarbeider med Fylkesrådet for funksjonshemmede når det er naturlig.

3. Rådet skal bidra til å samordne arbeidet for mennesker med nedsatt funksjonsevne mellom resultatenheter/virksomheter, særlig med sikte på at det ved behandling av enkeltsaker i serviceapparatet i kommunen opparbeides rutiner og samarbeidsforhold som sikrer behovene til mennesker med nedsatt funksjonsevne. Rådet skal ikke behandle saker som gjelder avgjørelser overfor enkeltpersoner.

4. Kommunestyre velger 6 medlemmer med varamedlemmer til rådet for personer med funksjonsnedsettelse. Valget gjelder for den kommunale valgperioden. To av medlemmene med varamedlem skal velges fra henholdsvis utvalg for helse- og sosialtjenester og fra utvalg for by- og samfunnsutvikling. Fire av medlemmene med varamedlem skal velges ut fra forslag fra brukerorganisasjoner som har tilhørighet i Sandnes. Minst ett av disse medlemmene med varamedlem skal velges ut fra forslag fra brukerorganisasjon som representerer psykisk helse. Samtlige medlemmer med varamedlemmer skal være bosatt i Sandnes. Rådet velger selv sin leder og nestleder blant medlemmene.

5. Rådet skal være direkte underlagt kommunestyret og kommunedirektøren oppnevner en sekretær. Sekretæren er ikke medlem av rådet og har således ikke stemmerett.

6. Rådet inviterer representanter fra de forskjellige virksomheter og berørte organisasjoner/institusjoner etter behov.

7. Årsmelding fra rådet skal framlegges årlig til kommunestyret, innen utgangen av mars måned.

Sist oppdatert: 20.06.2024