map Kart account_circle Min side
HjemReglementSaksbehandlings- og delegasjonsreglementFellesreglement for formannskapet, utvalg og nemnder

Fellesreglement for formannskapet, utvalg og nemnder

Vedtatt av Sandnes kommunestyre 23. oktober 2023

§ 1. Sammensetning og valg.

1. Formannskapet

a) Formannskapet er opprettet i medhold av kommunelovens § 5-6.

b) Formannskapet består av 15 medlemmer med varamedlemmer som velges i samsvar med kommuneloven § 5-6. 

c) Ordfører og varaordfører er henholdsvis leder og nestleder.

2. Utvalgene

a) Utvalgene er faste utvalg opprettet i medhold av kommunelovens § 5-7. Utvalgene er underutvalg under kommunestyret.

b) Utvalgene består av 13 medlemmer med varamedlemmer.

c) Opphevet av kommunestyre 23. oktober 2023.

d) Minst 2/3 av medlemmene i utvalgene skal også være medlemmer eller varamedlemmer av kommunestyret.

2.5 Meklingsutvalg (ad hoc)

Meklingsutvalg er opprettet i medhold av kommunelovens § 5-6 og er et underutvalg under formannskapet. Utvalget består av tre medlemmer. Ordfører er utvalgets leder og to medlemmer som velges av og blant formannskapets medlemmer i den enkelte sak.

3. Nemndene

a) Nemndene er faste utvalg opprettet i medhold av kommunelovens § 5-7.

b) Opphevet av kommunestyre 23. oktober 2023.

4. Felles

a) Kommunestyret velger leder og nestleder, hvor annet ikke følger av reglementet for det enkelte organ.

Dersom lederen trer endelig ut av utvalget eller nemnda, velger kommunestyret ny leder selv om der er valgt nestleder. Dersom nestlederen trer endelig ut av utvalget eller nemnda, velger kommunestyret ny nestleder.

b) Valget gjelder for den kommunale valgperiode. Dersom et medlem faller fra eller løses fra vervet, velger kommunestyret nytt medlem, selv om det er valgt varamedlem. Er utvalget eller nemnda valgt etter reglene om forholdsvalg, skal det suppleres fra den gruppe som står bak den uttredende.

§ 2. Arbeidsområde.

Formannskapet og utvalgene utfører de gjøremål kommunelov, særlov eller kommunestyret legger til det, avgjør de saker kommunestyret har gitt det fullmakt til å avgjøre - etter de regler som måtte være gitt i fullmaktene, utreder og gir tilråding i saker til kommunestyret når kommunestyret krever det eller særlov påbyr det, eller når formannskapet krever det i saker knyttet til sitt saksfelt.

Formannskapet og utvalgene plikter herunder å påse at virksomhetene utfører sine oppgaver på forsvarlig vis og innen de rammer som kommunestyret til enhver tid fastsetter. Formannskapet og utvalgene skal holde seg orientert om behov for nye og/eller endringer i eksisterende tiltak, samarbeide med andre myndigheter, institusjoner og foreninger hvis virksomhet berører formannskapets eller utvalgenes arbeidsområde.

Det nærmere arbeidsområdet for formannskapet, utvalgene og nemndene fastsettes av kommunestyret i særskilte reglement.

§ 3. Avgjørelsesmyndighet.

a) Formannskapet er styre for virksomheten Sandnes kommune med ansvar for kommunens drift og organisering. Formannskapet ivaretar på kommunestyret vegne den løpende styring med administrasjonens virksomhet og er det faste utvalg som kommunedirektøren rapporterer virksomhetsdrift og investeringsprogram overfor.

b) Utvalgene er styre for virksomhetene innen sitt arbeidsområde og behandler alle saker som gjelder virksomhetenes planlegging og drift innen de rammer som er fastsatt i lov eller vedtatt av kommunestyret.

c) Formannskapet og utvalgene har myndighet til å:

  • avgjøre saker.
  • forvalte bevilgede midler innenfor budsjettets rammer og forutsetninger.
  • behandle saker som blir forelagt utvalget av administrasjonen som
  1. ledd i klagesaksbehandling etter forvaltningsloven eller særlov, eller
  2. etter anmodning fra berørte parter uten at det foreligger klageadgang etter lov
  • opprette komiteer for løsning av tidsbegrensede oppgaver.

Ved behandling av saker etter punkt 1 og 2 kan formannskapet og utvalgene omgjøre administrasjonens eller eget vedtak. Opprettholdes vedtaket skal saker etter pkt. l sendes klageinstansen. Sakene etter pkt. 2 avgjøres av formannskapet og utvalgene.

Klage over vedtak etter forvaltningsloven § 33, andre ledd jamfør § 2, tredje ledd (avvisningsvedtak) går direkte til klageinstansen etter forberedelse i underinstansen.

Klage etter opplæringsloven over vedtak fattet av administrasjonen går direkte til klageinstansen etter forberedelse i underinstansen når fylkesmannen er klageinstans.

Klager vedrørende vedtak om tildeling av støttetimer til private barnehager går direkte fra administrasjonen til klagenemnda.

Klage over vedtak etter helse- og sosiallovgivningen går direkte til klageinstansen etter forberedelse i underinstansen. Prinsipielle enkeltsaker skal behandles av hovedutvalg før oversendelse klageinstans.

Klage på vedtak hvor arbeidstaker er gitt en skriftlig advarsel går direkte fra administrasjonen til klagenemnda.

Klage etter barnehageloven § 19a (rett til spesialpedagogisk hjelp) over vedtak fattet av administrasjonen går direkte til klageinstansen etter forberedelse i underinstansen når fylkesmannen er klageinstans.

Klage på vedtak etter plan- og bygningsloven som ikke er av prinsipiell karakter, går direkte til klageinstansen etter forberedelse i underinstansen når statsforvalteren er klageinstans. Det samme gjelder for saker som allerede er politisk behandlet. Det opprettes en konsultasjonsordning med leder, nestleder og representant for største opposisjonsparti i utvalg for by- og samfunnsutvikling som har ansvar for å følge opp at administrasjonens praksis er i henhold til den praksis utvalg for by- og samfunnsutvikling ønsker. Denne gruppen får myndighet til å beslutte at klagesak skal legges frem for behandling i utvalget.

(Se for øvrig også reglement for utvalg for by- og samfunnsutvikling § 3 om mulighet for arbeidsutvalg).

d) Formannskapets, utvalgenes og nemndenes myndighet til å treffe avgjørelser er regulert i særskilte reglement vedtatt av kommunestyret. Saker som i vesentlig grad berører andre utvalgs arbeids- og ansvarsområde, behandles parallelt i de berørte utvalg. Utvalgene fremmer separate innstillinger til kommunestyret.

e) Formannskapet og utvalgene delegeres avgjørelsesmyndighet i saker som skulle vært avgjort av kommunestyret selv, når det er nødvendig at vedtak treffes så raskt at det ikke er tid til å innkalle til kommunestyret, jf. kommuneloven § 11-8. Dette er dog begrenset til saker som berører hhv. formannskapets og utvalgenes ansvars- og myndighetsområde.

§ 4. Rett til å avgi innstilling.

Formannskapet og utvalgene har rett og plikt til å avgi innstilling i alle saker innen sitt arbeidsområde som skal forelegges kommunestyret for behandling, herunder

  • formannskapet avgir samordnet innstilling til økonomiplan, årsbudsjett, skattevedtak og perioderapporter om virksomhetens økonomiske situasjon.
  • reglement for fastsettelse av arbeidsområde og delegering av avgjørelsesmyndighet innen sitt arbeidsområde.
  • plansaker innen sitt arbeidsområde.
  • økonomiplan.
  • opprettelse/nedleggelse av faste utvalg og komiteer innenfor sitt arbeidsområde.
  • andre saker innen sitt arbeidsområde som krever vedtak av kommunestyret.
  • samarbeid med nabokommuner og fylkeskommunen innen sitt arbeidsområde.

Formannskapet og utvalgene kan uttale seg i alle saker som har betydning for sitt arbeidsområde.

§ 5. Saksbehandling, forberedelse av saker.

For behandlingen av saker i formannskapet, utvalgene og nemndene gjelder kommunelovens kapittel 11 samt kommunestyrereglementet, dog med unntak av reglementets § 18 om lovlighetskontroll, § 19 om interpellasjoner og § 22 om offentlig spørretid.

Formannskapet, utvalgene og nemndene fastsetter i hver periode faste møtetidspunkt innenfor de rammer som kommunestyret har fastsatt.
Kommunedirektøren har rett og plikt til å utarbeide en innstilling i alle saker som skal forelegges formannskapet direkte, det faste utvalg, den nemnd eller den komite som forestår den forberedende saksbehandling. Kommunedirektøren påser at sakene er forsvarlig utredet, jamfør kommuneloven § 13-1. Innstillingen skal omfatte forslag til vedtak. Dette kan sløyfes når det gjelder valg.

Kommunedirektøren kan likeledes fremlegge prinsipielle eller grunnleggende saker for foreløpig behandling i formannskapet, utvalgene og nemndene innen den ordinære behandling av sakene finner sted.

Formannskapets, utvalgenes og nemndenes medlemmer kan rette forespørsler til kommunedirektøren utenom sakslisten (eventuelt). Slike spørsmål besvares på møtet etter den øvrige saksbehandling eller på førstkommende møte.

§ 6. Tilbakemelding fra kommunedirektøren.

Kommunedirektøren rapporterer for hvert tertial bruk av delegert myndighet til formannskapet, utvalgene og nemndene innen deres arbeidsområder.

Kommunedirektøren gir videre tilbakemelding for hvert tertial hvorledes saker utenom den ordinære saksliste som er oversendt administrasjonen for nærmere vurdering, blir behandlet.

§ 7. Andre som kan ta del i møtet.

Ordføreren eller et medlem av kommunestyret som etter anmodning fra ordføreren opptrer på hans vegne, og kommunedirektøren, har møte og talerett på utvalgenes og nemndenes møter.

Utvalg for by- og samfunnsutvikling har representant oppnevnt for å ivareta barns interesser, jamfør plan- og bygningsloven § 3-3, tredje ledd. Representanten har møte-, tale- og forslagsrett.

§ 8. Dekning av utgifter, tap og godtgjørelse.

Bestemmelsene i § 24 i kommunestyrereglementet får tilsvarende anvendelse.

§ 9. Rapportering til kommunestyret.

Utskrift av møtebok sendes fortløpende til kommunestyret.

§ 10. Generelt.

For øvrig gjelder forvaltningsloven og kommunelovens bestemmelser.

Sist oppdatert: 20.06.2024