Tabellen under gir en oversikt over tekstvedtakene og statusrapport for disse per august 2022. Vedtatte tekstforslag hvor arbeidet tidligere er satt som sluttført er ikke med i tabellen under. Se tidligere perioderapporter og årsrapporter for kommentarer på disse.
TEKSTFORSLAG | Ansvarlig | Frist | Status |
Framtidens bibliotek | Ansvaret for gjennomføring er hos ledergruppen i Kultur og næring. Eiendom, Byutvikling og andre bidrar | Høsten 2022 | Påbegynt |
Et bibliotek er ikke kun en plass for å låne bøker; et bibliotek er et møtested, en sosial arena, et sted for å utveksle ideer og argumenter. Et bibliotek skal være åpent og tilgjengelig for alle. For å få inn mest mulig ideer til hva framtidens bibliotek i Sandnes sentrum kan være og hvor det kan være, ber kommunestyret kommunaldirektøren om å invitere til en åpen og uforpliktende idemyldring om hva Biblioteket i framtiden kan bli. I tillegg skal det lages et opplegg som inviterer barn og unge til å komme med sine innspill. KOMMENTAR: LEVA Urban Design skal bistå i gjennomføringen av prossesen. Det pågår et kartleggingsarbeid med innhenting av eksisterende grunnlagsmateriale og i møte i utvalg for Kultur, næring og innovasjon skal det gjennomføres en oppstartsworkshop 13. september. I løpet av høsten vil det i tillegg være en involvering av ulike grupperinger, herunder barn og unge. |
|||
Gebyrer | Byutvikling og teknisk | Påbegynt | |
Kommunestyret ber om en gjennomgang i løpet av våren på hvordan byggesaksgebyrer og andre gebyrer kan reduseres. Det bør legges opp til en plan om reduksjoner i løpet av en to års periode. Bemanning må tilpasses slik at de målene som settes kan innfris. KOMMENTAR: Mandat for arbeidet er utarbeidet. Arbeidet gjennomføres i løpet av september og oktober. |
|||
KinoKino | Ansvaret for gjennomføring er hos ledergruppen i Kultur og næring. Eiendom, Byutvikling og andre bidrar | Høsten 2022 | Påbegynt |
Det må tenkes nytt omkring KinoKino. Huset må fylles med mennesker. Den langsiktige målsettingen må derfor være å legge til rette for at det store potensialet i bygningen utnyttes fullt ut. Vi vet at ungdommen på sikt trenger et sted å være. Og vi vet at det frivillige miljøet trenger øvingslokaler. Det er flere behov i kulturarenaplanen som ennå ikke er løst. Kommunestyret ber derfor kommunedirektøren se på en helhetlig og langsiktig organisering og bruk av KinoKino, sammen med Kultur og fritid og Kulturhuset. UKNI holdes løpende oppdatert om arbeidet, arbeidet legges fram før sommeren 2022. KOMMENTAR: LEVA Urban Design skal bistå i gjennomføringen av prossesen. Det pågår et kartleggingsarbeid med innhenting av eksisterende grunnlagsmateriale og i møte i utvalg for Kultur, næring og innovasjon skal det gjennomføres en oppstartsworkshop 13. september. I løpet av høsten vil det i tillegg være en involvering av ulike grupperinger, herunder barn og unge. |
|||
Heltidskultur | Organisasjon med involvering fra flere | Tidlig høst | Påbegynt |
I Sandnes kommune skal heltidsstillinger være hovedregelen. Kommunestyret ber kommunedirektør starte opp nye piloter også i andre virksomheter som del av gjennomføringen av prosjekt heltid. KOMMENTAR: Det er etablert samarbeid med heltidsprosjektet for helse og det vil bli rekruttert følgende prosjektstillinger: prosjektleder og stilling som skal ha fokus på arbeidstid/ressursstyring. |
|||
Boligsosialt arbeid | Helse og velferd (boligsosialgruppen) Eiendom bidrar via boligsosialgruppen | Påbegynt | |
Boligsosialt arbeid handler både om å skaffe boliger til vanskeligstilte, styrke den enkeltes mulighet til å mestre boforholdet, og til å bidra med hjelp til å eie egen bolig. Det legges innen ny boveileder i budsjettet. Kommunen legger til grunn at nye tiltak vil kunne redusere behovene for å investere i kommunale boliger på slutten av perioden, men det må vurderes løpende. Sandnes kommune vil styrke arbeidet med boligsosialt arbeid utover pkt 3.3 i sak 116/21: KOMMENTAR: Å styrke den enkeltes evne til å skaffe seg og holde på egen bolig har høyt fokus i kommunens boligsosiale arbeid. Boveiledere på NAV jobber forebyggende og støttende med å hjelpe personer som står i fare for å bli bostedsløse eller som bor i midlertidige botilbud, ut i ordinær bosituasjon. Boligtjenesten utnytter startlånsordningen i svært stor grad, og bidrar ellers gjennom råd og veiledning til at flest mulig settes i stand til å mestre et selvstendig boforhold. Samtidig preges arbeidet av at det er et svært krevende boligmarked for tiden, med stor konkurranse både i kjøps- og leiemarkedet. De tre øvrige punktene følges opp gjennom arbeidet med rullering av boligsosial handlingsplan. |
|||
Økt grunnbemanning i sykehjemmene | Helse og velferd | Påbegynt | |
Kommunestyret ber kommunedirektøren gjennomføre et prøveprosjekt med økt grunnbemanning i sykehjem i Sandnes. Kommunedirektøren bes særlig vurdere om investeringstiltak H6 reduseres ved at prøveprosjektet gjennomføres på et eller flere av deaktuelle sykehjemmene. UHV får årlig rapport om prosjektet. KOMMENTAR: Prosjektet har i perioden videreutviklet og kvalitetssikret kompetanseteammodellen ved Byhagen. Det planlegges utvidelse av kompetanseteammodellen ved ytterligere tre sykehjem. Modellen startes opp ved Lura bo- og aktivitetssenter høsten 2022, etterfulgt av Rovik og Austrått. To prosjektmedarbeidere er ansatt for én to-årsperiode, med oppstart september/oktober 2022. |
|||
Riska for framtiden | Eiendom | Ferdigstilt | |
Kommunestyret ber om at mulighetsstudien ser både på innsparinger i drift, faglig innhold og utfordringer ved ny skolestruktur, og mulige inntekter ved omregulering og salg av dagens skoletomter. Ulike alternative størrelser og lokaliseringer for en eller flere skoler vurderes, inkludert behov for hallkapasitet. Fremtidig mulige bosetningsmønstre legges til grunn for anbefalingen. KOMMENTAR: Konseptvalgutredning for Riska-skolene er lagt fram i sak 54/22. Vedtak er fattet. |
|||
Vurdering av ideelle drivere | Helse og velferd | Høsten 2022 | Påbegynt |
Kommunestyret ønsker en konkret vurdering av om drift av et nytt BOAS og eventuelt omsorgsboliger i tilknytning til dette kan settes ut på anbud til kun ideelle drivere. I vurderingen må det belyses muligheter for at ideelle både kan bygge og drifte dette. Oslo kommune har god erfaring med å slippe til ideelle på dette området. Bærum er i startfasen på dette og en må derfor kunne hente mye nyttig erfaring fra disse kommunene. Saken må være klar senest høsten 2022. KOMMENTAR: Innsamling av informasjon har startet. |
|||
Heldøgnsplasser sykehjem | Helse og velferd | Påbegynt | |
Kommunestyret ber kommunedirektøren sikre at nye prosjekter for heldøgns pleie og omsorg er mulig å framskynde, dersom det viser seg at behovet oppstår tidligere enn planlagt. KOMMENTAR: Dersom prosjekteringen starter i august 2022, kan et nybygg tas i bruk tidligst i 2025. I gjeldende planer er innflytting lagt til høsten 2026. Foreløpig er denne framdriften ikke endret. |
|||
Lærlinger | Organisasjon | Første perioderapport | Ferdigstilt |
Kommunestyret ber kommunedirektøren legge frem en sak til administrasjonsutvalget om organisering av lærlingordningen og bemanningen i fagopplæringen i forbindelse med 1. perioderapport 2022. KOMMENTAR: Det er utarbeidet en sak til administrasjonsutvalget i juni 2022 i tråd med den politiske bestillingen. |
|||
S1 Parkeringshus mm | Eiendom | Ikke påbegynt | |
Kommunestyret ber kommunedirektøren legge fram en sak om framtidig bruk av S1 førplanlegging i henhold til investeringstiltak F2 iverksettes. KOMMENTAR: Arbeid starter opp på nyåret. |
|||
Speiderhytte | PIV i samarbeid med kommuneadvokat | Påbegynt | |
Kommunestyret ber kommunedirektør gå i dialog for utarbeidelse av avtale med speideren. Kommunestyret forutsetter også offentlig bruk av Speiderhytten etter nærmere avtale. KOMMENTAR: Speideren har fått avslag på byggesøknaden da statsforvalteren hadde innsigelse. Det arbeides med en alternativ plassering. |
|||
Ny kirke Sørbø - bydelslokaler | Kommunedirektørens stab og Den Norske Kirke | Påbegynt | |
Det legges til grunn at det oppføres bydelslokaler for allmenn bruk i tilknytning til kirke på Sørbø. Bydelslokalene finansieres med tilsvarende modell som er brukt for Østerhus Arena, med kommunalt utlån og tilbakeleie, om annet ikke avtales. Kommunedirektøren bes om å gå i forhandlinger med Den Norske Kirke om nødvendige avtaler i henhold til lov- og regelverk. Samlet sak med byggeprogram, prosjektkalkyle, finansieringsplan og nødvendigeavtaler mv. fremmes for kommunestyret til endelig godkjenning. KOMMENTAR: Arbeidsgruppe er etablert. Statusrapport på arbeidet framlagt til fsak 29. august og ksak 12. september 2022. Der redegjøres for tomt og regulering, kirkebygget inkludert bydelslokaler, opprettelsen av nytt sokn, økonomi og finansiering og framdrift. Avhengig av utfallet for løsninger med parkeringskjeller og eventuell omregulering, er tentativ ferdigstillese høsten 2025/sommeren 2026. |
|||
Flomhåndtering | Byutvikling og teknisk i samarbeid med kommuneadvokat | Ikke påbegynt | |
For å forebygge 200/500-års flomfare i Storåna vassdraget ber kommunestyret at Bråsteinvatnet, og ved behov Stokkelandsvatnet, vurderes som flomreservoar der utløpet tilpasses nedstrøms vann/flom-kapasitet. Mulige juridiske grunneierforhold bes avklart. KOMMENTAR: Arbeidet planlegges gjennomført i løpet av tredje og fjerde kvartal 2022. |
|||
Oppvekst - etablere veiledningsordning | Oppvekst | Ferdigstilt | |
Kommunestyret ber om en sak for å vurdere mulighet for etablering av en ordning som kan veilede personer som mener de har fått mangelfull oppfølging av kommunen i oppveksten. Dette skal være en nasjonal ordning. Målet må være at personer som trenger råd og veiledning kan få dette.
For at prosjektet skal være fristilt kommunen skal dette plasseres nasjonalt. Her vises til KS sin vurdering, blant annet: «En slik ordning reiser en rekke problemstillinger som nå ligger til vurdering hos Justis- og beredskapsdepartementet." Kommunen har forbedret rutinene for å ivareta veiledningsbehov. Disse rutinene ble orientert om i utvalg for Oppvekst, sak 25/22: Alle som ikke er representert ved advokat, skal tilbys et fysisk møte for å få utdype sine krav og formidle sine opplevelse. I tillegg skal det gis veiledning i vilkår for erstatninger og juridiske rettigheter. Kommunen skal følge god forvaltningsskikk og innta en åpen og objektiv rolle. Tekstvedtaket viser til en ordning i Skien, men kommunen har en oppreisningsordning lik den kommunene i Rogaland hadde tidligere. I oktober 2022 skal kommunestyret behandle en henvendelse fra Stavanger kommune om å eventuelt bli med i en regional erstatningsordning for tapt barndom. |
|||
Parlamentarisme | Kommunedirektørens stab | Ikke påbegynt | |
Kommunestyret ønsker vurdering av innføring av parlamentarisme fra neste valgperiode. En kan se hen til forrige grundige utredning, men en må sikre formelle formkrav og utredninger for å kunne innføre parlamentarisme. KOMMENTAR: Framgangsmåten for endring av politisk styringsform framgår av kommuneloven. Forslaget som ble framsatt i inneværende valgperiode fikk ikke nødvendig flertall for å iverksette videre utredning. Eventuell videre oppfølging avventes til konstituering i 2023 for ny valgperiode. |
|||
Tillitbasert kommune | Organisasjon | Påbegynt | |
Kommunestyret støtter kommunedirektørens omstillingsprosjekt 2025 og ber om at det særskilt vurderes om ulike administrative arbeidsoppgaver kan endres til mer produksjonsrettet arbeid. Kommunestyret ønsker en tillitsbasert kommune med mest mulig rasjonell drift, der krav og dokumentasjon holdes på lavest mulig forsvarlig nivå. KOMMENTAR: Det er startet opp et arbeid for å se nærmere på hvilke utfordringer som er knyttet til framtidens arbeidsplass og hvordan disse utfordringer best kan løses. En tillitsbasert kommune med tillitsbasert ledelse er punkter det sees nærmere på. |
|||
Prosjekt heltid | Helse og velferd | Høst 2020 | Påbegynt |
I Sandnes kommune skal heltidsstillinger være hovedregelen. Kommunestyret ber kommunedirektøren starte opp piloter som en del av videreføringen av prosjekt heltid. KOMMENTAR: Ytterligere 11 avdelinger i EFF har ved årsskifte 2022/2023 gjennomført pilot med årsturnus. Virksomheten har oppnådd heltidskultur for ansatte med rett formalkompetanse. Målingene viser økt medarbeider- og ledertilfredshet. I tillegg rapporteres det om økt tilstedeværelse og god fagdekning. Ansatte som fikk økt sin stilling midlertidig i pilotperioden, vil fra neste periode få dette fast. EFF viderefører årsturnus i hele virksomheten. |
|||
Kompetansestrategi | Helse og velferd | Påbegynt | |
Kommunestyret ber kommunedirektøren sammen med de tillitsvalgte videreutvikle strategien for å sikre riktig kompetanse for rett arbeid i kommunen nå og fram i tid. Det bes i denne forbindelse se på omorganisering. KOMMENTAR: Videreutvikling av kompetansestrategi i Helse og velferd er påbegynt, men forsinket på grunn av nødvendige omprioriteringer knyttet til covid-19 pandemien og nå også flyktningsituasjonen. |
|||
Eldreboliger | Helse og velferd | Påbegynt | |
Kommunestyret ber kommunedirektøren vurdere behov med bemanning og framtidens boform som er omtalt i omsorgsplanen uten stedlig fast bemanning hele døgnet som alternativ til dagens tilbud. KOMMENTAR: Gjennom prosjektet "Sandnes blir eldre" arbeides det med å innhente kunnskap om framtidige boformer både fra andre kommuner, forskning og innbyggerne selv. Målet er at eldre skal kunne bo lengst mulig hjemme og å utvikle boligløsninger og tjenester som bygger opp under dette. I løpet av 2022 skal det utarbeides en egen strategi for boliger for eldre. Som en del av dette rehabiliteres nå boligene i tilknytning til Åse bo- og aktivitetssenter for å prøve ut nye konsepter i tråd med målsettingen. |
|||
Storbynettverket | Kommunedirektøren | Vår 2022 | Påbegynt |
Kommunestyret ber kommunedirektøren søke medlemskap for Sandnes i storbynettverket. KOMMENTAR: Begrunnelser for at kommunen bør få delta i nettverket er tatt opp særskilt med politisk ledelse i KS. Siden har kommunedirektør blitt oppnevnt som deltaker i nasjonal ekspertgruppe for vurdering av bostøtteordningen. Gruppen avga sin rapport i mai 2022. Sandnes er også blitt referansekommune i Kommunal- og distriktsdepartementets sitt lovarbeid om utbyggingsavtaler. Å oppnå formell deltakelse synes krevende. Der er det ingen åpning for å utvide storbynettverket nasjonalt. Framover prioriteres derfor innsats om deltakelse i nasjonalt reform- og utviklingsarbeid, for å kunne oppnå påvirkning av rammebetingelsene. |
|||
Eget planarbeid | Byutvikling og teknisk - plan | Påbegynt | |
I økonomiplanen ligger det inne flere poster på eksterne konsulenter til reguleringsarbeid og mulighetsstudier. For å redusere kostnader knyttet til bruk av eksterne konsulenter ber kommunestyret kommunedirektøren vurdere om planavdelingen kan utføre en større andel av reguleringsplaner og mindre mulighetsstudier selv. KOMMENTAR: Det er startet et arbeid på Byplan for å vurdere hvilke planoppgaver som egner seg for egenplanlegging. Forslag vil foreligge i løpet av året. |
Sist oppdatert: 18.01.2023