Økonomi
Byutvikling og teknisk (tall i tusen kroner) | Regnskap jan-aug | Budsjett jan-aug | Avvik | Årsbudsjett | Årsprognose (mer-/mindreforbruk) |
Samfunn, plan og bygg | 13609 | 11239 | 2369 | 27816 | 3500 |
B&T felles, KOA, Klima og utbygging | 8762 | 8308 | 454 | 18518 | 1500 |
Kommunalteknisk infrastruktur (skattefinansiert) | 65239 | 72143 | -6905 | 123408 | 5000 |
Kommunalteknisk infrastruktur (selvkost) | 2164 | 11366 | -9201 | 2589 | 0 |
Sum Byutvikling og teknisk | 89774 | 103056 | -13283 | 172333 | 10000 |
Tjenesteområdet Byutvikling og teknisk er organisert i syv virksomheter:
- Park, idrett og vei (skattefinansiert)
- Bydrift (skattefinansiert)
- Byggdrift (skattefinansiert)
- Utbygging (skattefinansiert)
- Kart, oppmåling og analyse (KOA) (finansieres delvis via skatteinntekter og gebyrinntekter)
- Samfunn, plan og bygg (finansieres delvis via skatteinntekter og gebyrinntekter)
- Klima, vann og miljø (finansieres ved gebyrinntekter - selvkostfinansiert)
Kommunalteknisk infrastruktur (selvkost)
Rapportering under posten Kommunalteknisk infrastruktur (selvkostfinansiert) omfatter virksomheten Klima, vann og miljø, unntatt klimaarbeidet. Avviket på kr 9,2 millioner skyldes merinntekter. Området gjøres opp mot selvkostfond ved årets slutt.
Kommunalteknisk infrastruktur (skattefinansiert)
Kommunalteknisk infrastruktur (skattefinansiert) omfatter virksomhetene Park, idrett og vei, Byggdrift og Bydrift. Virksomhetene Byggdrift og Bydrift utfører i all hovedsak oppdrag for henholdsvis Eiendom og Park, idrett og vei. Det utføres oppdrag med utgangspunkt i driftsavtaler og bestilte enkeltprosjekter. Virksomhetene Bydrift og Byggdrift blir slått sammen til én virksomhet med virkning fra 1. november 2022. Samlet for området Kommunalteknisk infrastruktur (skattefinansiert) framkommer det et mindreforbruk på kr 6,9 millioner.
Park, idrett og vei har et mindreforbruk per august. Dette skyldes i hovedsak merinntekter i idretts- og svømmehallene og mindre aktivitet innenfor Grønne områder. I sak om perioderapport per 30. april 2022 ble det gitt en tilleggsbevilgning på kr 15 millioner til å dekke økte strømpriser innenfor virksomheten til Park, idrett og vei. Det er fortsatt stor usikkerhet til hvordan prisene på strøm vil utvikle seg ut året. Basert på siste prognose for strømprisene i 2022, ligger virksomheten an til å gå med et merforbruk på kr 5 millioner ved årets slutt. Merforbruket reflekteres ikke i regnskapet per august grunnet sen fakturering fra strømleverandør. Kommunedirektør tilrår en tilleggsbevilgning på kr 5 millioner for å håndtere de høye strømprisene. Utgifter til Blink-festivalen ble om lag kr 0,3 millioner høyere enn anslått grunnet forlenget løypetrase. I tillegg har det vært merutgifter til skilting i forbindelse med endret parkeringstid i sentrum, i henhold til ksak 131/21. Videre er det kommet en regning fra Fylkeskommunen på om lag kr 1 million for drift av Ryfylkeveien (RV13) for årene 2020 og 2021. Virksomheten forsøker å løse merutgiftene innenfor netto budsjettramme og kommunedirektør kommer tilbake til eventuell tilleggsbevilgning i årsoppgjørssaken.
Park, idrett og vei planlegger å korte ned åpningstiden for isbanen på Ruten fra 100 til 66 dager på grunn av høye strømpriser. Dette vil gi en reduserte utgifter på om lag kr 0,3 millioner.
Bydrift har et mindreforbruk på kr 1,0 million. Området styrer mot balanse ved årets slutt.
Byggdrift har samlet et mindreforbruk på kr 1,9 millioner, som i hovedsak skyldes merinntekter hos Renhold. Området styrer mot balanse ved årets slutt.
Samfunn, plan og bygg
Virksomheten Samfunn, plan og bygg består av avdelingene Samfunnsutvikling, Byplan og Byggesak, i tillegg til Byantikvar. Samfunnsutvikling og Byantikvar er fullt ut skattefinansiert. Byplan er splittet i selvkost- og skattefinansierte områder og Byggesak er et fullverdig selvkostområde, med unntak av ressurser som benyttes til klagebehandling. Samlet har områdene et merforbruk på kr 2,4 millioner, som i hovedsak skyldes lavere inntekter på selvkostområdet hos Byggesak. Området styrer mot et merforbruk på kr 3,5 millioner ved årsskiftet. Ettersom det ikke er selvkostfond på områdene, må kommunen i henhold til «Forskrift for beregning av selvkost» subsidiere et eventuelt merforbruk ved årets slutt. Forskriften presiserer at kommunen ikke har anledning til å fremføre eventuelle underskudd for gebyrer etter plan- og bygningsloven, eierseksjoneringsloven eller matrikkelloven.
Kulturminnetilskuddet for 2021 blir utbetalt i 2022. For å kunne betale ut årets tilskudd tilrår kommunedirektør at det gis en tilleggsbevilgning på kr 0,3 millioner til Byantikvar.
Byutvikling og felles, Kart, oppmåling og analyse, Klima og Utbygging
Økonomien for virksomhetene Kart, oppmåling og analyse og Utbygging, samt klimaarbeidet innenfor virksomhet Klima, vann og miljø og aktiviteter på tjenesteområdenivå i Byutvikling og teknisk, er i dette oppsettet rapportert samlet. Merforbruket er på om lag kr 0,5 millioner. Det skyldes i hovedsak ufordelt innsparing i budsjettet. Virksomhetene styrer mot et samlet merforbruk på om lag kr 1,5 millioner ved årets slutt.
Produksjon
Produksjonstallene er i hele tall.
Utbygging | 01.01-31.08.2022 | 01.01.-31.08.2021 | Endring i % |
Avtaler under forhandling(ny rapportering fra 2022) | 61 | 0 | 0,0 % |
Ny rapportering fra 2022. | |||
Antall signerte utbyggingsavtaler/gjennomføringsavtaler | 8 | 14 | -42,9 % |
På grunn av markedet avventer utbygger. | |||
Antall signerte anleggsbidragsavtale | 1 | 1 | 0,0 % |
Samme nivå som i fjor. | |||
Antall signerte justeringsavtaler | 2 | 1 | 100,0 % |
Om lag samme nivå som i fjor. | |||
Antall signerte grunn- og rettighetsverv (kjøp, salg og annet ) | 18 | 14 | 28,6 % |
Flere pågående forhandlinger om rettighetserverv. |
Brutto driftsutgifter utbygging
2021-tall er justert for internhusleie. Avviket skyldes i hovedsak høyere lønnskostnader.
Byplan | 01.01.-31.08.2022 | 01.01.-31.08.2021 | Endring i % |
Antall oppstartsmøter | 8 | 9 | -11,1 % |
Markedsstyrt. | |||
Antall reguleringsplaner til offentlig ettersyn | 5 | 7 | -28,6 % |
Markedsstyrt. | |||
Antall reguleringsplaner vedtatt | 8 | 6 | 33,3 % |
Markedsstyrt. | |||
Andel reguleringsplaner innenfor avtalt frist | 100 % | 100 % | 0,0 % |
Frist måles i forhold til saksbehandlingstid fra fullstendig planforslag er mottatt til plan er framlagt for utvalg for by- og samfunnsutvikling til førstegangsbehandling. |
Byggesak | 01.01.-31.08.2022 | 01.01.-31.08.2021 | Endring i % |
Antall henvendelser til byggesaksvakt servicekontor | 0 | 1405 | -100,0 % |
Har ikke rapportert tall så langt i år. | |||
Antall forhåndskonferanser | 147 | 161 | -8,7 % |
Antall byggesøknader behandlet | 0 | 863 | -100,0 % |
Ikke innhentet tall per august 2022. | |||
Antall behandlede midlertidig brukstillatelse/ferdigattest | 430 | 408 | 5,4 % |
Antall behandlede igangsettingssøknader | 98 | 104 | -5,8 % |
Andel saker behandlet innen frist (%) | 0 % | 99 % | -100,0 % |
Ikke innhentet tall per august 2022. | |||
Antall tilsyn gjennomført | 90 | 114 | -21,1 % |
Antall ulovlighetsoppfølging | 15 | 17 | -11,8 % |
Antall klagesaker behandlet | 42 | 28 | 50,0 % |
Brutto driftsutgifter samfunn, plan og bygg
2021-tall er justert for internhusleie. Avviket skyldes i hovedsak mindreutgifter til konsulenttjenester og lisenser i 2022.
Kart, oppmåling og analyse | 01.01.-31.08.2022 | 01.01.-31.08.2021 | Endring i % |
Antall nye boligtomter | 148 | 127 | 16,5 % |
Saksbehandlingstid fradeling byggeklare tomter (dager) | 46 | 45 | 2,2 % |
På nivå med fjoråret. | |||
Antall mottatt saker etter matrikkel- og eierseksjonslov | 158 | 197 | -19,8 % |
Markedsstyrt parameter. | |||
Antall saker ferdigbehandlet etter matrikkel- og eierseksjonslov | 172 | 193 | -10,9 % |
Normal variasjon grunnet kompleksitet og type saker som blir behandlet. | |||
Saker behandlet innenfor lovpålagt frist (%) | 99,0 % | 99,5 % | -0,5 % |
Ingen økning siste 4 måneder. |
Brutto driftsutgifter kart, oppmåling og analyse
2021-tall er justert for internhusleie. Avviket skyldes i hovedsak datalisenser som ikke er betalt i 2022.
Teknisk | 01.01.-31.08.2022 | 01.01.-31.08.2021 | Endring i % |
Antall ledningsbrudd offentlige nett | 11 | 14 | -21,4 % |
Total vannmengde kjøpt fra IVAR | 6329 | 6147 | 3,0 % |
Antall tilstoppinger på offentlige ledninger | 19 | 62 | -69,4 % |
Antall sanitærsøknader behandlet | 170 | 310 | -45,2 % |
Antall tekniske planer behandlet | 40 | 34 | 17,6 % |
Innmeldte avvik i "meld feil", totalt | 2660 | 3907 | -31,9 % |
Meldt feil - vei | 1168 | 1869 | -37,5 % |
Meldt feil - park og friområder | 355 | 248 | 43,1 % |
Meldt feil - offentlig lekeplass | 70 | 101 | -30,7 % |
Meldt feil - gravplass | 18 | 30 | -40,0 % |
Meldt feil - idrett og friluftsliv | 61 | 67 | -9,0 % |
Meldt feil - sykkel | 84 | 96 | -12,5 % |
Meldt feil - bruer og kaier | 3 | - | 0,0 % |
Meldt feil - miljø | 47 | 54 | -13,0 % |
Meldt feil - renovasjon | 760 | 1362 | -44,2 % |
Meldt feil - vann | 46 | 51 | -9,8 % |
Meldt feil - avløp | 48 | 29 | 65,5 % |
Brutto driftsutgifter teknisk
2021-tall er justert for internhusleie. Avvik skyldes i hovedsak høyere strømutgifter samt generelt høyere utgiftsnivå på flere poster.
Medarbeider
Sykefravær
Sykefraværet hos Byutvikling og teknisk har i løpet av 2022 hatt en nedadgående trend, med et snitt på 6,4 prosent. 4 prosent av fraværet gjelder langtidssykefravær (over 16 dager), mens resterende gjelder korttidssykefravær (1-16 dager).
Rekruttering
Arbeidsmarkedet er for tiden stramt og gapet mellom Sandnes kommune og konkurrerende arbeidsgivere har økt. Dette krever økt fokus på å rekruttere og beholde medarbeidere.
Digitalisering og automatisering
Tjenesteområdet arbeider kontinuerlig med digitalisering og automatisering av drift og tjenesteproduksjon. Flere initiativer er gjennomført i andre periode og pågår:
- Tjenesteområdets nye helelektriske lastebil har vært i kontinuerlig bruk på ulike kommunaltekniske anlegg.
- Renholderne har i perioden i stor grad tatt i bruk nettbrett for å hente informasjon om bygg og renholdsprogram, samt til å registrere behov for vedlikehold og reparasjon.
- Overgang til batteridrevne håndverktøy med flåtestyring.
- Digitalisering av innplassering av vannprøvetakingspunkt. Et kartvedlegg til hvert punkt med nødvendig beskrivelse for å effektivisere utførelse.
- Digitalisering av informasjon fra analoge planer vedrørende avløp.
- Innføring av digitalt skjema i forbindelse med innlevering av søknad om tilskudd til lekeplasser. Skjemaet er knyttet til et dashboard for å gi en god og effektiv oversikt.
- Innføring av digitalt skjema og dashboard i forbindelse med arealberegninger på bolig/fritidsbolig, med mål om kvalitetsheving av matrikkel og arealgrunnlag for kommunale gebyrer.
- Sanntidsovervåking av avløp, overvannssystem og bekkeinntak.
- Sanntidsovervåking av vannforsyningen.
- Optimalisering av kjøreruter for renovasjon.
Status driftstiltak
Under rapporteres det status for vedtatte driftstiltak fra handlings- og økonomiplan 2022-2025, med budsjettmidler i 2022.
Tall i tusen kroner.
Nr | Tiltakstekst | 2022 | Status |
Park og gravlund | |||
T1 | Anlegg og områder overført fra Forsand i 2020 | 500 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. | |||
T2 | Systematisk rensing av bekkeinntak og sluker på offentlige friarealer og veier | 700 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. | |||
T3 | Overtagelse av nye grøntanlegg/nærmiljøanlegg og lekeplasser | 1500 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. | |||
T4 | Drift og vedlikehold ved overtakelse av nytt gravplassareal Soma - ny del | 250 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet, og overtakelse i juni. | |||
T5 | Økt stillingsprosent, parker, gravplass og grønt | 500 | Påbegynt |
Innarbeidet i budsjettet. | |||
P15 | Velforeningspott - Bidrag vedlikehold lek/grønt | 500 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. | |||
Idrett og friluftsliv | |||
T11 | Isbane på ruten | 1300 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. | |||
T12 | Idrettshall Kleivane | 400 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. | |||
T13 | Lavere inntektskrav alle idretts- og svømmehaller, inkl. Forsand | 585 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. | |||
T14 | Overføring til spillemiddelfond | 700 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. | |||
T15 | Strategi- og handlingsplan mot skadelige arter | 300 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. | |||
T16 | Utarbeidelse av ny kommunedelplan "Aktive Sandnes". | 500 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. | |||
P10 | Tilskudd idrettsformål arrangementer, aktivitet og anlegg | 100 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. | |||
P14 | Drift badeplasser | 200 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. | |||
Kart, oppmåling og analyse | |||
T18 | Økte driftskostnader for programsystemer | 60 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. | |||
P13 | Støtteordning separering vann og avløp | 1800 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. |
Sist oppdatert: 18.01.2023