Økonomi
Organisasjon (tall i tusen kroner) | Regnskap jan-aug | Budsjett jan-aug | Avvik | Årsbudsjett | Årsprognose (mer-/mindreforbruk) |
Organisasjon | 73088 | 77104 | -4016 | 134631 | -3000 |
Organisasjon har per august 2022 et mindreforbruk på kr 4 millioner. Hovedårsaken til mindreforbruket er forsinkelser i tiltak O4 - Ny IT-plattform og videre drift fra handlings- og økonomiplan 2022-2025. Prognosen ut året er på om lag kr 3 millioner i mindreforbruk som vil bli søkt overført til 2023 i sak om årsrapport. Dette for å fullføre tiltak O4 i 2023. Det er noe usikkerhet knyttet til lisenskostnader og ny IT-plattform ettersom leveranser og tilbud er noe forsinket grunnet markedsutfordringer. Samtidig er lønnsutgifter til tillitsvalgte kr 1,2 millioner høyere enn budsjettert i 2022, og forsøkes finansiert med intern omfordeling av midler innen Organisasjon. Kommunedirektøren kommer tilbake til videre finansiering i handlings- og økonomiplan 2023-2026.
Organisering HMS-arbeid
Kommunen har per august 2022 et høyt sykefravær på hittil 9,4 prosent, dette er i stor grad relatert til covid-19. Spesielt gjelder dette sykefraværet for 1. kvartal. Kommunedirektøren har fokus på tiltak for å få redusert sykefraværet, og det er nedsatt en partssammensatt prosjektgruppe som koordinerer arbeidet med å øke nærværet og redusere fraværet. Administrasjonsutvalget får en status kvartalsvis på dette arbeidet og sykefraværet.
Et godt fungerende overordnet HMS-system er viktig for å sikre et trygt og godt arbeidsmiljø, både fysisk og psykisk. I forbindelse med handlings- og økonomiplan 2022-2025 ble HMS-arbeidet styrket med ett årsverk. Ny HMS-rådgiver er ansatt, og startet i stillingen juli 2022.
Tillitsvalgte
Sandnes kommune har inngått avtaler om frikjøp av tillitsvalgte i tråd med hovedavtalens bestemmelser. En gjennomgang av disse viser at det er underdekning på 1,5 årsverk knyttet til frikjøpte tillitsvalgte. Disse merutgiftene vil i 2022 bli dekket innenfor Organisasjon sine budsjetter for 2022, og kommunedirektøren kommer tilbake til videre finansiering i handlings- og økonomiplan 2023-2026.
Lærlinger
Sandnes kommune har 109 lærlinger per 1. august 2022. Måltallet er 162, jamfør orienteringssak 5/22 til administrasjonsutvalget.
Produksjon
Produksjonstallene er i hele tall.
Organisasjon | 01.01.-31.08.2022 | 01.01.-31.08.2021 | Endring i % |
Antall arkiverte dokumenter i Public 360 | 134453 | 136966 | -1,8 % |
Forholdsvis uendret, men noe av produksjonen kan ha flyttet seg fra Public 360 til Documaster arkiv. | |||
Antall opprettede saker i Public 360 | 11259 | 12526 | -10,1 % |
Forholdsvis uendret, men noe av produksjonen kan ha flyttet seg fra Public 360 til Documaster arkiv. | |||
Elektronisk skapte arkiver avlevert til arkivdepot | 378330 | 48500 | 680,1 % |
Økningen skyldes 2 avviklede systemer samt det digitaliserte rørleggerarkivet. | |||
Antall kurs på Sandnes kompetansesenter | 53 | 46 | 15,2 % |
Et lavere tall i 2021 skyldes blant annet at barnehager var stengt grunnet covid-19. | |||
Antall vikardager formidlet av rekrutteringstjenesten | 8781 | 8104 | 8,4 % |
Et lavere tall i 2021 skyldes blant annet at barnehager var stengt grunnet covid-19. | |||
Prosentvis løste bestillinger | 96 | 96 | 0,0 % |
Antall søkere til rekrutteringstjenesten | 159 | 94 | 69,1 % |
Redusert behov for vikarer i 2021 som følge av delvis nedstengte barnehager grunnet covid-19. | |||
Antall henvendelser til Servicedesk | 9950 | 16151 | -38,4 % |
Det er satt som mål å få ned antall henvendelser der årsak til henvendelse kunne vært unngått. Mange av henvendelsene er løst raskere ved bruk av blant annet selvbetjeningsløsninger og god informasjon samt forenkling av oppsett av digitale tjenester. Konkret eksempel på dette er ny selvbetjeningsløsning for «passord reset» og låst kontor som nå er kontinuerlig tilgjengelig. | |||
Antall besvarte telefonhenvendelser på IT Servicedesk telefon | 6347 | 11621 | -45,4 % |
Nedgangen i henvendelser per telefon er større enn generell nedgang i antall henvendelser og henger tett sammen med «passord reset» løsning og generell forenkling av flere arbeidsprosesser. | |||
Antall besvarte henvendelser på servicekontoret | 30014 | 29248 | 2,6 % |
Vaksineprosjektet pågår fortsatt. Mye henvendelser også angående faktura grunnet feil utsending i sommer. Generelt stort informasjonsbehov på mange tjenester. Mange klarer ikke å bruke digitale løsninger. | |||
Antall besvarte telefonhenvendelser på servicekontoret | 46313 | 56294 | -17,7 % |
Færre henvendelser som gjelder renovasjon i år i forhold til 2021. | |||
Antall besvarte e-post-henvendelser på servicekontoret | 5861 | 7911 | -25,9 % |
Færre henvendelser som gjelder renovasjon i år i forhold til 2021. | |||
Antall besvarte facebook-henvendelser på servicekontoret | 211 | 559 | -62,3 % |
Færre henvendelser som gjelder renovasjon i år i forhold til 2021. |
Medarbeider
Sykefravær
Hittil i år er gjennomsnittlig sykefravær for Organisasjon på 6,5 prosent. Tall for 2022 viser en oppadgående trend med høyere sykefravær enn i 2021. Det er forskjeller mellom virksomhetene, der noen virksomheter har lavere sykefravær og noen har høyere sykefravær. Fraværet og økning skyldes i stor grad covid-19 relatert sykdom og langtidssykemeldinger som ikke er arbeidsrelatert. Organisasjon er et tjenesteområde med relativt få medarbeidere og ved sykemelding gir dette utslag i høyere sykefravær sammenlignet med andre medarbeiderintensive tjenesteområderområder. Tjenesteområdet jobber med tiltak for å redusere sykefraværet.
Turnover og rekruttering
Organisasjon har rekruttert til flere viktige nøkkelstillinger i perioden, som virksomhetsleder HR, beredskapsleder og forhandlingsleder. Dette vil medføre økt leveranse og stabilitet på fagområdene. Andre viktige rekrutteringer har vært HMS-rådgivere, HR-rådgiver og fem medarbeidere med IT og digitaliseringskompetanse samt turistverter til Forsand.
IT og digitalisering har store utfordringer med å rekruttere kvalifisert personell med IT og digitaliseringskompetanse. Dette skyldes i stor grad høy etterspørsel etter denne kompetansen i markedet. Som følge av utfordringene med å rekruttere er det fortsatt ledige stillinger i virksomheten.
Digitalisering
Tiltak 04: ny IT-plattform i handlings- og økonomiplan 2022-2025 har vært ute på anskaffelse og leverandør er valgt. Prognosene for fremdriften av prosjektet er noe usikkert, og det kan være behov for å søke om overføring av ubrukte budsjettmidler til 2023 ved årets slutt. Kommunedirektøren vil komme tilbake til dette i forbindelse med sak om årsrapport for 2022.
Innen utgangen av året vil det bli foretatt en gjennomgang av kostnader knyttet til lisenser og hvor disse skal føres internt i Organisasjon. Dette kan medføre noen budsjettjusteringer mellom virksomheter i Organisasjon.
Andre prosjekter i perioden har vært ulike selvbetjeningsløsninger, digitalisering av administrative prosesser, oppgradering av systemer og ta i bruk nye skjema for å forenkle lederes arbeid. I forbindelse med innføring av nytt sak- og arkivsystem er Barnevern, Barnevernsvakten, PPT samt deler av Helse og velferd fullelektroniske. Det vil bli jobbet videre med dataintegreringer, integrasjoner og uttrekk og deponeringer av elektronisk skapt arkivmateriale.
Status driftstiltak
Under rapporteres det status for vedtatte driftstiltak fra handlings- og økonomiplan 2022-2025, med budsjettmidler i 2022.
Tall i tusen kroner.
Nr | Tiltakstekst | 2022 | Status |
Organisasjon | |||
O3 | Frikjøp fagforeninger | 220 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. | |||
O4 | Ny IT-plattform og videre drift | 12600 | Påbegynt |
Budsjettet er innarbeidet hos IT, og arbeidet med ny IT plattform pågår. | |||
O5 | HMS, styrking 1 årsverk | 750 | Ferdigstilt |
Budsjettmidlene er innarbeidet.og ansettelsesprosessen er sluttført. |
Sist oppdatert: 18.01.2023