Innledning
Kommunedirektøren legger fram perioderapport per 31. august 2022 til behandling i administrasjonsutvalget, formannskapet og kommunestyret.
Den overordnede hensikten med rapporten er å ha kontroll på den økonomiske utviklingen, og foreta nødvendige budsjettjusteringer. Det er i tillegg et mål å se aktivitet/produksjon i sammenheng med ressursbruk. Det gis en status på aktivitetsnivået, måloppnåelse og eventuelle ventelister innenfor de store tjenesteområdene. I tillegg rapporteres status på drifts- og investeringstiltak samt tekstvedtak fra økonomiplan 2022-2025 (ksak 123/21).
I perioderapporten presenteres følgende:
- Oppsummering og forslag til vedtak
- Økonomi – overordnet
- Finansrapport
- Tjenesteområdene
- Økonomi
- Produksjon
- Medarbeider
- Digitaliseringsarbeid
- Driftstiltak
- Status tekstforslag
- Kommunale foretak
- Risikoanalyse for selskaper kommunen har eierskap i
Som vedlegg til perioderapporten kommer:
- Budsjettskjema tjenesteområdene § 5-4 2. ledd
- Prosjekter investeringer § 5-5 2. ledd
- Oversikt over pågående investeringsprosjekter
- Prosjektførte utgifter knyttet til covid-19 mai-aug
- Budsjettjustering drift - tilleggsbevilgning
- Budsjettjustering investering
- Digitaliseringsfondet
- Oversikt disposisjonsfond
Bakgrunn
Det følger av kommunelov av 1. januar 2020, §14-5, at kommunedirektøren minst to ganger i året skal legge fram rapporter til kommunestyret som viser utviklingen i inntekter og utgifter i samsvar med det vedtatte årsbudsjettet. Dersom kommunedirektøren finner rimelig grunn til å anta at det kan oppstå nevneverdige avvik sammenlignet med vedtatt eller regulert årsbudsjett, skal det i rapporten foreslås nødvendige tiltak. Det skal også foretas endringer i årsbudsjettet når dette anses påkrevd.
Oppsummering og forslag til vedtak
Driftsregnskapet
Virksomhetene inklusiv stab, støtte- og fellesområdet har samlet et merforbruk per august på kr 55,3 millioner.
Driftsregnskap per 31.08.2022 | Regnskap jan-aug | Budsjett jan-aug | Avvik | Årsbudsjett | Årsprognose (mer-/mindreforbruk) |
Oppvekst | 1407229 | 1393600 | 13630 | 2199955 | 16000 |
Helse og velferd | 1203893 | 1150447 | 53447 | 1673684 | 54200 |
Byutvikling og teknisk | 89774 | 103056 | -13283 | 172333 | 10000 |
Organisasjon | 73088 | 77104 | -4016 | 134631 | -3000 |
Økonomi | 24480 | 26380 | -1900 | 43638 | -2000 |
Kultur og næring | 99540 | 100260 | -720 | 138103 | -1000 |
Kommunedirektør og fellesutgifter | 472517 | 464408 | 8108 | 689828 | -7000 |
Sum tjenesteområdene | 3370521 | 3315253 | 55266 | 5052172 | 67200 |
Energi og finanskostnader | -141088 | -89527 | -51561 | -132860 | 0 |
Sum | 3229434 | 3225726 | 3705 | 4919312 | 67200 |
Det er et merforbruk innen Oppvekst, Helse og velferd og Kommunedirektør og fellesutgifter per 31. august 2022. Resterende områder har mindreforbruk per august. Alle oppgitte årsprognoser er prognoser før eventuelle budsjettjusteringer og covid-19 kompensasjon fremmet i denne saken.
Oppvekst har per august et merforbruk på om lag kr 13,6 millioner, og forventer et merforbruk på kr 16 millioner ved årets slutt. Merforbruket skyldes hovedsakelig uløst innsparing og lønnsutgifter på skole.
Helse og velferd har et merforbruk på kr 53,5 millioner per august, og beregnet merforbruk ved årets slutt er kr 54,2 millioner. Merforbruket skyldes hovedsakelig virksomhetene NAV og Samordningsenheten. NAV har hatt økt deltakelse i kvalifiseringsprogrammet og utgifter til økonomisk sosialhjelp, mens Samordningsenheten sitt merforbruk skyldes kjøp av tjenester fra private til nye ressurskrevende brukere.
Byutvikling og teknisk har et mindreforbruk på kr 13,3 millioner per august. Avviket er knyttet til Kommunalteknisk infrastruktur (selvkostfinansiert) og skyldes merinntekter. Området gjøres opp mot selvkostfond ved årets slutt. Det forventes at Byutvikling og teknisk samlet sett vil gå med et merforbruk på kr 10 millioner ved årets slutt. Halvparten av dette er knyttet til økte strømpriser.
Organisasjon har per august et mindreforbruk på kr 4 millioner. Hovedårsaken er knyttet til forsinkelser med ny IT-plattform. Det forventes et mindreforbruk på kr 3 millioner ved årets slutt, som vil bli søkt overført til 2023 i sak om årsrapport.
Økonomi har et mindreforbruk på kr 1,9 millioner per august, som skyldes vakante stillinger i forbindelse med turnover og fødselspermisjoner. Området styrer mot et mindreforbruk på kr 2 millioner ved årets slutt.
Kultur og næring har et mindreforbruk på kr 0,7 millioner per august. Avviket skyldes blant annet vakanser på grunn av omstillingsarbeid og rekrutteringsutfordringer. Området styrer mot et mindreforbruk på kr 1 million ved årets slutt.
På Kommunedirektør og fellesutgifter er det per august et merforbruk på kr 8,1 millioner. Dette er knyttet til Eiendom og skyldes i hovedsak leiepriser på eksterne bygg, samt kostnader på kr 4,7 millioner som ikke er fordelt på investeringsprosjekt. Eiendom har disposisjonsfond som kan dekke et eventuelt merforbruk. Det forventes at området samlet sett vil gå med et mindreforbruk på kr 7 millioner ved årets slutt. Dette skyldes lavere utgifter til AFP.
I sak om perioderapport per 30. april 2022 ble skatteanslaget oppjustert med kr 260 millioner som følge av oppjustering av skatteanslaget for alle landets kommuner på landsbasis. Budsjettert skattevekst for 2022 ble da økt fra -0,3 prosent til 8,8 prosent. Akkumulert skatteinngang per august er kr 1 921,4 millioner. Dette er kr 10,4 millioner høyere enn budsjettert, og tilsvarer en skattevekst på 11,4 prosent.
I sak om perioderapport per 30. april 2022 ble netto salg av konsesjonskraft oppjustert med kr 100 millioner. Som følge av rekordhøye kraftpriser gjennom sommeren og prisprognoser basert på framtidskontrakter resten av året, foreslår kommunedirektøren en ytterligere økning av netto overskudd fra salg av konsesjonskraft med kr 120 millioner.
I 2021 ble det opprettet et konsesjonskraftfond hvor det nå er avsatt kr 90 millioner. Kommunedirektøren foreslår nå at kr 50 millioner fra konsesjonskraftfondet avsettes til næringsutvikling, forankret i ksak 15/19 hvor reiselivsstrategi for nye Sandnes 2019-2030 ble vedtatt. Reiselivsstrategien har som hovedmål å forsterke reiselivsarbeidet og skape nye arbeidsplasser, spesielt i tidligere Forsand kommune, jamfør uttalte ambisjoner om aktivitetsbasert opplevelsesturisme og næringsutvikling i tilknytning til kommunesammenslåingen.
Den høye inflasjonen som nå oppleves har medført en enda raskere renteoppgang enn forutsatt, og kommunedirektøren foreslår på den bakgrunn at renteinntekter av bankinnskudd kan økes med kr 3 millioner i denne saken. I tillegg økes budsjetterte renteinntekter på det ansvarlige lånet som Lyse AS betaler renter og avdrag til eierkommunene på med kr 2 millioner.
Aksjonærene i Forus Næringspark AS har ikke kommet fram til felles løsning om utbytte for 2022, og budsjettert utbytte på kr 3 millioner må derfor reverseres.
Sandnes Parkeringsdrift AS har avlagt årsregnskap 2021 med overskudd på kr 0,6 millioner, men har negativ opptjent egenkapital etter 2021. Styret har behandlet spørsmål om utbytte i 2022, men dette tilrås ikke. Budsjettert utbytte på kr 0,5 millioner må derfor reverseres.
Grunnet krigen i Ukraina ble anmodningstallet fra IMDI for Sandnes kommune justert opp fra 60 til 360 nye flyktninger. Det tas sikte på å nå anmodningstallet og kommunedirektøren tilrår derfor at integreringstilskuddet kan økes med kr 60 millioner for inneværende år.
Betydelig økning i de frie inntektene i løpet av året, samt øvrige økte inntekter som eksempelvis konsesjonskraft og integreringstilskudd, medfører at økonomien i 2022 ser ut til å bli vesentlig bedre enn lagt til grunn i kommunedirektørens forslag til budsjett for 2022. Justert budsjett viser et netto driftsresultat på 3,0 prosent. I opprinnelig vedtatt budsjett var netto driftsresultat anslått til 0,4 prosent. Hva regnskapsført netto driftsresultat vil bli, avhenger av om de ulike budsjettpostene oppnås eller ikke. Det er alltid usikkerhet knyttet til store budsjettposter som skatt, inntektsutjevning, lønns- og pensjonskostnader, energipriser, avkastning på finansplasseringer med videre. I tillegg vil netto driftsresultat avhenge av om virksomhetene går med mer- eller mindreforbruk.
Tjenesteområdene – kompensasjon flyktninger UkrainaGrunnet krigen i Ukraina ble anmodningstallet fra IMDI for Sandnes kommune justert opp fra 60 til 360 nye flyktninger for inneværende år. Det tas sikte på å nå anmodningstallet og dette medfører økt integreringstilskudd for Sandnes kommune. Kommunedirektøren tilrår at integreringstilskuddet kan økes med kr 60 millioner for inneværende år. Av disse tilrår kommunedirektøren å kompensere Sosiale tjenester med kr 35 millioner. Flere virksomheter vil for de kommende månedene få økte utgifter i form av blant annet økt bemanning. Kommunedirektøren vil følge utviklingen gjennom resten av året og foreslå eventuell merkompensasjon mot slutten av 2022 eller i årsoppgjørssaken for de virksomhetene som styrer mot et merforbruk. En eventuell kompensasjon dekkes av tidligere avsatte midler på følgende fond: 25701161 Flyktningarbeid og 25120086 Flyktningskontoret – tilskudd.
Tjenesteområdene – kompensasjon covid-19Utgifter tilknyttet covid-19 utgjør om lag kr 13,1 millioner for perioden mai-august. Om lag kr 8,1 millioner er knyttet til tilleggsavtalen om overtidsbetaling. En oversikt ligger som vedlegg til perioderapporten (vedlegg 4). Sandnes kommune har ikke mottatt noen kompensasjon for kommunens koronautgifter i form av tilleggsbevilgninger i 2022. Likevel foreslår kommunedirektøren en full kompensasjon for påløpte utgifter i perioden.
BudsjettjusteringerFor at kommunens budsjetter skal framstå mest mulig realistiske, foreslås det flere budsjettjusteringer i denne perioderapporten. Oversikt over alle budsjettjusteringer innen driftsbudsjettet finnes i tabellen under, samt som vedlegg 5 til saksframlegget. Kommunedirektøren tilrår å kompensere for alle påløpte utgifter knyttet til covid-19 fram til og med august. En fullstendig oversikt over disse finnes i vedlegg 4.
Område | Resultatenhet | Sak | Tillegsbev./ omdisponering |
Oppvekst | Barnehagesjef | Lavere egenbetaling kommunale barnehager | 1 600 |
Antall barn er noe lavere enn budsjettert. Inntektene er dermed lavere. | |||
Oppvekst | Direktør | Forskudd på tilskudd, strømutgifter private barnehager, hele året | 3 000 |
Barnehagene har høyere utgifter til strøm, mulig å forskuttere utbetaling til de private tilsvarende. | |||
Oppvekst | Skolesjef | SFS2213 Arbeidstidsavtalen, ekstra kontaktlærertime | 3 100 |
KS og arbeidstakerorganisasjonene har inngått ny arbeidstidsavtale for lærere i grunnskolen. Den innebærer at alle som er kontaktlærer for 21 elever eller flere skal få ekstra nedsatt undervisningstid med 45 minutter per uke (28,5 årsrammetimer). Elevtellingen og høstjusteringen i september 2022 viser at en trenger 361 ekstra årsrammetimer. Dette utgjør kr 7,4 millioner i helårseffekt og kr 3,1 millioner i høsteffekt. | |||
Helse og velferd | Legevakt | Nødnett – økte satser fra HDO | 275 |
Helsedirektoratet har varslet økte kostnader på nødnettet for neste år. I tillegg er det blitt underfakturert for 2022 og differansen fordeles på inneværende års resterende fakturaer. Begge deler er estimert til en kostnad i underkant av kr 0,3 millioner for Sandnes kommune. | |||
Helse og velferd | Fysio- og ergoterapitjenester | Økning driftstilskudd fysioterapeuter | 300 |
Det er gjennomført takstoppgjør av Helse og omsorgsdepartementet. Driftstilskuddet til fysioterapeuter øker med kr 21 300 per tilskudd fra 1. juli 2022. Sandnes kommune har 27,2 driftstilskudd. Det medfører en tilleggsutgift for kommunen på om lag kr 0,6 millioner i helårsvirkning for 2022. | |||
Helse og velferd | Legetjenester | Økt sats i basistilskuddet | 500 |
Fra 1. juli økte basistilskuddet til fastlegeordningen fra kr 653 til kr 675 per listeinnbygger inntil 1000 listeinnbyggere på fastlegelisten. Fra listeinnbygger 1001 og opptil 2500 øker det fra kr 526 til kr 544. Dette medfører en økt kostnad på om lag kr 0,5 millioner i 2022. | |||
Helse og velferd | Legetjenester | Legesenter - 1 800 pasienter uten fastlege | 2 500 |
En fastlege ved et legesenter i sentrum vil være fraværende resten av året. Dette fører til at 1 800 pasienter nå står uten fastlege. Kommunen jobber med å få på plass vikarer, men dette vil føre til økte utgifter for Legetjenester. Det søkes om en tilleggsbevilgning på kr 2,5 millioner i perioderapporten. Utgiftene går til å dekke legevikarer, lokale, sykepleier, systemer, forbruksmateriell osv. | |||
Helse og velferd | NAV | Merforbruket på kvalifiseringsprogrammet og økonomisk sosialhjelp | 35 000 |
Merforbruk på kr 27 millioner per august som skyldes kvalifiseringsprogrammet (om lag kr 20 millioner) og økonomisk sosialhjelp (om lag kr 7 millioner). Antall deltakere i programmet har økt gjennom de siste årene, uten at budsjettet er økt tilsvarende. Dobling av antall deltakere fra desember 2019 til desember 2021. Økning i sosialhjelp grunnet midlertidig overnatting og flyktninger fra Ukraina. Søker om kr 8 millioner ekstra til å dekke resterende måneder 2022. | |||
Helse og velferd | Samordning | Kjøp av tjenester fra private | 10 000 |
Enheten har fått økt sine utgifter til kjøp av tjenester betydelig siden 2018, en økning for perioden januar til august på kr 23,4 millioner fra 2018 til samme periode i 2021. Estimert merforbruk i 2022 er minst kr 10 millioner. | |||
Helse og velferd | Boligtjenesten | Tilskudd til etablering/tilpasning | -10 000 |
Tilskudd til etablering/tilpasning bolig. Ble fra 2020 innlemmet i rammen etter å ha tidligere blitt gitt som et eget tilskudd. Tidligere oppsparte midler på fond kan benyttes i år og deler av budsjettet i rammen kan derfor tas ut for inneværende år. | |||
Byutvikling og teknisk | PIV | Økte strømutgifter | 5 000 |
Basert på nye prognoser for strømpris for 2022 vil merforbruket på strøm bli kr 5 millioner. | |||
Byutvikling og teknisk | Samfunn, plan og bygg | Kulturminnetilskudd | 300 |
Kulturminnetilskuddet for 2021 blir utbetalt i 2022. For å kunne betale ut årets tilskudd trengs en tilleggsbevilgning på kr 0,3 millioner. | |||
Økonomi | Fagstab | Mva-sak - boliger på Soma, ankebehandling. Flytte budsjettet til kommune felles. | 500 |
Utgifter i forbindelse med ankebehandling i mva-sak. | |||
Økonomi | Lønn | Økt ressursbehov på Lønn | 1 156 |
For å ivareta arbeidsoppgaver og ansatte i Lønn, er det tatt inn et ekstra årsverk. Det finansieres av egne midler i økonomiavdelingen som følge av vakanser. Lønn har også behov for ytterligere en stilling for å få ivaretatt oppgaver som følger av GDPR, tilgangsstyringer og påbegynt arbeid med nytt økonomi- og lønnssystem. Også dette forsøkes løst innenfor rammen i økonomiavdelingen, eventuelt ved bruk av egne disposisjonsfond. | |||
Økonomi | Lønn | Økt ressursbehov på Lønn | -120 |
Økt ressursbehov på Lønn finansieres delvis ved bruk av eget fond. | |||
Økonomi | Regnskap | Finansiering av økt ressursbehov på Lønn | -358 |
Omfordeling av mindreforbruk. | |||
Økonomi | Budsjett og analyse | Finansiering av økt ressursbehov på Lønn | -254 |
Omfordeling av mindreforbruk. | |||
Økonomi | Anskaffelser | Finansiering av økt ressursbehov på Lønn | -252 |
Omfordeling av mindreforbruk. | |||
Økonomi | Fagstab økonomi | Finansiering av økt ressursbehov på Lønn | -172 |
Omfordeling av mindreforbruk. | |||
Økonomi | Anskaffelser | Økt ressursbehov Anskaffelser | 80 |
Det er for lite ressurser til kontraktsoppfølging. Bistand fra Anskaffelser til kontraktseier vedrørende de ulike juridiske elementene i kontraktsoppfølgingen, herunder frister, ansvar, framdrift og krav til kvalitet i samsvar med innkjøpsavtalene må styrkes. | |||
Økonomi | Anskaffelser | Økt ressursbehov Anskaffelser | -80 |
Det er for lite ressurser til kontraktsoppfølging. Bistand fra Anskaffelser til kontraktseier vedrørende de ulike juridiske elementene i kontraktsoppfølgingen, herunder frister, ansvar, framdrift og krav til kvalitet i samsvar med innkjøpsavtalene må styrkes. Finansieres av eget fond. | |||
Kommune felles | Kommune felles | Redusert AFP | -7 000 |
Per august er utgiftene til AFP lavere enn opprinnelig anslått fra aktuar, og det forventes at AFP-utgiftene kan reduseres med kr 7 millioner. | |||
Kommune felles | Kommune felles | Ryfylke friluftsråd KO, tilsagn om tilskudd ny båt | 515 |
Jamfør vedtak i 1. perioderapport om å yte tilskudd på totalt kr 1,28 millioner. Etter avklaring med Friluftsrådet og framdrift i prosjektet betales det ut 40 prosent i år og 60 prosent i 2023. | |||
Kommune felles | Kommune felles | Folkehall IKSene, økte rente- og avdragsutgifter | 1 700 |
De 4 folkehall IKSene melder om økte renteutgifter på lånene knyttet til anleggene som følge av rentehevinger og økte avdragsutgifter som følge av at Sola Arena er tatt i bruk og rettforliket med byggherren. | |||
Kommune felles | Kommune felles | Filmkraft Rogaland husleie | 240 |
Filmkraft Rogaland leier lokalene på KinoKino og utmålt internhusleie skal i samsvar med tidligre bystyrevedtak dekkes av kommunen. Generelt disposisjonsfond. | |||
Kommune felles | Kommune felles | Attraktiv By, oppfølgende arbeid | 250 |
Arbeidet med oppfølging etter pristildelingen i år, finansieres ved disposisjonsfond med inntil kr 250 000, hvorav kr 190 000 er påløpt per 31. august 2022. | |||
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Økt konsesjonskraft | -120 000 |
De rekordhøye strømprisene medfører at inntekten fra salg av konsesjonskraft kan økes med ytterligere kr 120 millioner i denne saken. | |||
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Økt integreringstilskudd | -60 000 |
Grunnet krigen i Ukraina er anmodningstallet fra IMDI justert opp fra 60 til 360 nye flyktninger. Så langt i år er det bosatt 246 nye flyktninger, og det er planlagt bosetting for 91 til. Det tas sikte på å nå anmodningstallet og kommunedirektøren tilrår derfor at integreringstilskuddet kan økes med kr 60 millioner for inneværende år. | |||
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Bortfall utbytte Forus Næringspark AS | 3 000 |
Aksjonærene har ikke kommet fram til felles løsning om utbytte, og dette medfører at budsjettert utbytte på kr 3 millioner for 2022 må reverseres. Lovverket tillater ikke ytterligere skjevfordeling mellom aksjonærene i utbetaling av utbytte. | |||
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Bortfall utbytte Sandnes Parkeringsdrift AS | 500 |
Selskapet har avlagt årsregnskap 2021 med overskudd på kr 0,6 millioner, men har negativ opptjent egenkapital etter 2021. Styret har på nytt behandlet spørsmålet om utbytte i 2022, men det tilrås ikke. Styret ser en klart positiv utvikling for 2. halvår. | |||
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Økte renteinntekter ansvarlig lån Lyse AS | -2 000 |
Lyse AS har et ansvarlig lån som selskapet betaler renter og avdrag til eierkommunene på. Det økte rentenivået medfører at kommunedirektøren foreslår at renteinntektene på det ansvarlige lånet kan økes med kr 2 millioner i denne saken. | |||
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Økte renteinntekter av bankinnskudd | -3 000 |
Den høye inflasjonen man nå opplever har medført en enda raskere renteoppgang enn tidligere forutsatt, og kommunedirektøren foreslår at renteinntekter av bankinnskudd kan økes ytterligere med kr 3 millioner i denne saken. | |||
Sentrale inntekter | Sentrale inntekter | Økt overføring fra drift til investering | 120 570 |
Kommunedirektøren foreslår å øke overføring drift til investering. | |||
Oppvekst | Flere | Covid-19 01.05-31.08 - ført på prosjektnummer 1079, 2255, 2268 | 7 000 |
Helse og velferd | Flere | Covid-19 01.05-31.08 - ført på prosjektnummer 1079, 2255, 2268 | 5 380 |
Kultur og næring | Flere | Covid-19 01.05-31.08 - ført på prosjektnummer 1079, 2255, 2268 | 224 |
Byutvikling og teknisk | Flere | Covid-19 01.05-31.08 - ført på prosjektnummer 1079, 2255, 2268 | 37 |
Økonomi | Flere | Covid-19 01.05-31.08 - ført på prosjektnummer 1079, 2255, 2268 | 47 |
Organisasjon | Flere | Covid-19 01.05-31.08 - ført på prosjektnummer 1079, 2255, 2268 | 462 |
SUM | 0 |
Investeringsregnskapet
Investeringsregnskapet per 31.08.2022 | Regnskap |
Årsbudsjett | Opprinnelig budsjett |
Sum investeringsutgifter | 450990 | 1234220 | 895774 |
Finansieres slik: | |||
Kompensasjon for merverdiavgift | 51417 | 119853 | 119944 |
Tilskudd fra andre | 69261 | 61756 | 72670 |
Salg av varige driftsmidler | 563 | 31930 | 116926 |
Mottatte avdrag på utlån av egne midler | 11681 | 23863 | 23863 |
Bruk av lån | 0 | 903730 | 609347 |
Sum investeringsinntekter | 132922 | 1141132 | 842750 |
Sum overføring fra drift og netto avsetninger | -3000 | -393088 | -55024 |
Per august er det brukt 37 prosent av årsbudsjettet for investeringsutgifter.
På investeringsområdet ventes det at utgiftene blir kr 392,6 millioner lavere enn budsjettert i årsbudsjett for 2022. Dette skyldes i hovedsak forsinkelser på prosjektene (kr 338,9 millioner), men det er også noen prosjekter som har mer- eller mindreforbruk sammenlignet med vedtatt budsjettramme. Netto mer- og mindreforbruk for alle prosjekter er samlet kr 53,7 millioner i mindreforbruk. Tallet inkluderer også utsatte og reduserte inntekter. Som en konsekvens av dette, blir låneopptaket i 2023 tilsvarende høyere. Kommunedirektøren foreslår økt overføring fra drift til investering med kr 120,6 millioner. Overføring fra bundne og ubundne investeringsfond tilsvarer kr 7,7 millioner. Dette gir en samlet reduksjon i låneopptaket med kr 520,9 millioner. Låneopptaket for 2022 er budsjettert til kr 904 millioner. Dette er inkludert ubrukte lånemidler fra 2021, jf. vedtak fra sak 41/22, årsoppgjørssaken. Per august er det ikke tatt opp noe i lån til finansiering av investeringer, mens det er tatt opp startlån på kr 168,7 millioner. Låneopptak til finansiering av investeringer, jf. handlings – og økonomiplan inneværende år, eksklusivt startlån, blir etter justeringer per 31. august 2022 kr 19,5 millioner.
Nye prosjekt
Samlepott Park, idrett og vei
I henhold til vedtak i ksak 88/22 avsettes det kr 20 millioner til en samlepost for å ta høyde for økte kostnader på prioriterte prosjekter.
Rassikring Lundadalen
Kommunedirektør tilrår at det avsettes kr 550 000 til rassikring i Lundadalen. Det har rast store steiner ned på private eiendommer, og geolog har konstatert at deler av kommunens grøntområde må sikres.
Ekstraordinært tilskudd, Sandnes sparebank arena
Videre tilrår kommunedirektør at det avsettes kr 2,2 millioner i et ekstraordinært tilskudd til Sandnes sparebank arena. Årsak er uforutsette utgifter til eiendomsoverdragelse, samt vann- og avløps-anlegg som ikke lå inne i finansieringsplanen. Tilskuddet skal sørge for at anlegget kan driftes og brukes i tråd med intensjonene som ligger i avtalen mellom Sandnes kommune og Sandnes sparebank arena.
Det er i perioderapporten også innarbeidet en tilleggsbevilgning på om lag kr 4,9 millioner til oppgradering av Åseheimen boretslag, i henhold til osak 47/22.
Budsjettjusteringer
Som følge av budsjettjusteringer på investeringsområdet, reduseres låneopptaket med kr 520,9 millioner. Oversikt over alle investeringsprosjekter med prognose på framdrift, økonomi og mer utfyllende kommentarer finnes i vedlegg 3 til saksframlegget. Prosjektene i tabell 4 under er større prosjekter som allerede er vedtatt, men som det gjøres budsjettendringer på. Budsjettjusteringene gjelder i hovedsak forskyvninger mellom år. Prosjektene merket med grønn er prosjekter som budsjetteres opp med tilleggsbevilgning i perioderapporten. For prosjekter med mindre endringer i bevilgninger henvises det til vedlegg 3.
Område | Sak | Tilleggsbev./ omdisponering |
Eiendom | Utvidelse Sandved skole B28 | -53 444 |
Byutvikling og teknisk | Fortau Figgenveien | -21 059 |
Eiendom | Boliger for vanskeligstilte, tun | -18 000 |
Eiendom | Oppgraderinger av kommunale bygg | -16 500 |
Eiendom | Austrått svømmehall | -16 000 |
Eiendom | Boligsosial handlingsplan, nye boliger | 15 948 |
Eiendom | Kleivane skole og idrettshall | -15 000 |
Eiendom | Malmheim skole utvidelse B7-skole | -15 000 |
Byutvikling og teknisk | Utvidelse og opparbeidelse av doble gravsteder, Soma gravlund | -13 350 |
KVM | Hoveveien med tilgrensende nedslagsfelt VA-ledninger | -13 000 |
Byutvikling og teknisk | Etablering av parkdrag langs Storåna i Sandvedparken | -12 350 |
Byutvikling og teknisk | Soma gravlund opparbeidelse gravsteder | 11 850 |
Eiendom | Boligsosial handlingsplan, kjøp boliger | -10 000 |
KVM | Olav Vs plass oppgrad ledningsnett ifm bussveiutbygg | -9 000 |
Eiendom | Ombygging Skeianegt. 14 | -7 179 |
Eiendom | Sandnes kulturhus lysrigg | -7 000 |
Eiendom | Barnehager rehabilitering | -7 000 |
Eiendom | Kjøp av tomter barnehageforemål | -7 000 |
Eiendom | Branntekniske tiltak helsebygg | -7 000 |
Eiendom | Universell utforming | -6 200 |
Eiendom | Omsorgsbygg rehabilitering | -6 037 |
Eiendom | Skoler utendørsanlegg | -6 000 |
Eiendom | Garderobeanlegg Vagleleiren | -6 000 |
Eiendom | Rehabilitering skoler, budsjett | -5 500 |
Eiendom | Skoler varslingsanlegg, budsjett | -5 500 |
KVM | Oppgradering og driftsoptimalisering tekniske installasjoner | -5 500 |
KVM | Omlegging avløpsnett sentrum, Ålgårdskloakken | -5 005 |
Eiendom | Kommunale boliger rehabilitering, fra 2022 | 5 000 |
IT/helse | Oppgrad. trådløst nett boas | -5 000 |
KVM | Teknisk utstyr avløpsnett; pumping, slamsuging osv | -5 000 |
KVM | Oppgrad. kommunalt nett utløst av eksterne utbyggere | -5 000 |
KVM | Oppfølging avløpsstrategi spredt bebyggelse | -5 000 |
Byutvikling og teknisk | Figvedveien bru rehabilitering | -5 000 |
KVM | Optimalisering av vannforsyning Hommersåk | -4 579 |
Eiendom | Ombygging første etasje Åse boas | -4 366 |
Byutvikling og teknisk | Skifte av kunstgress, budsjett | -4 351 |
Eiendom | Barnehager utendørsanlegg | -4 000 |
Eiendom | Adgangskontroll anlegg, utfasing eldre låsesystem, overg. til skallsikring | -4 000 |
Eiendom | Sentrum parkeringsanlegg A8 | -3 900 |
IT/skole | Utskiftning av digitale enheter i Sandnesskolen | 3 500 |
Byutvikling og teknisk | Bratteli kai gjenoppbygging | -3 450 |
IT/skole | Digital satsing - Trådløs infrastruktur | -3 447 |
Eiendom | EFF-boliger Olsokveien | 3 419 |
Eiendom | EFF-boliger Skeianegata | -3 416 |
Eiendom | Radontiltak bygg med for høye Bq verdier | -3 349 |
IT | Nettverk- kommune felles | -3 330 |
Kultur og næring | Kinokino sal 1 oppgradering | -3 122 |
Byutvikling og teknisk | Rundkjøring Jærveien/Torger Carlsensgt - forprosjekt | 3 118 |
Dokumentsenteret | Et mer fleksibelt dokumenthåndteringssystem | -3 020 |
IT | Inn-Digi - Prosessoptimalisering og kontinuerlig forbedring | -3 000 |
Kommune felles | Opparbeidelse ekstern infrastruktur Skeiane/rådhuset, rekkefølgekrav | -3 000 |
Eiendom | Rehab boliger m fellesarealer, funksjonsnedsatte | -3 000 |
Eiendom | Regulering | -3 000 |
Eiendom | Digital. og org. brann og FDV-dokumentasjon formålsbygg | -3 000 |
KVM | Klimatilpassning | -3 000 |
Byutvikling og teknisk | FRILUFTSOMRÅDER GENERELT BUDSJETT | -3 000 |
Byutvikling og teknisk | Ras Sandvedparken, akutt tiltak, budsjett | -3 000 |
Eiendom | Sandnes rådhus | -2 979 |
Byutvikling og teknisk | PIV - Tiltakspakke 2020, budsjett | 2 889 |
Byutvikling og teknisk | Opparb.Gamlaverket leke- og aktivitetsområde, busjett | -2 711 |
KVM | FORNYING/UTSK. RENOVASJONSBEH. | -2 701 |
KVM | Kommunal returpunkt | -2 642 |
Byutvikling og teknisk | GATELYS BUDSJETT | -2 621 |
KVM | VA-anlegg Ruten | -2 590 |
Byutvikling og teknisk | Gatelys, nyanlegg og utskiftning | 2 588 |
Eiendom | ITV-anlegg kameraovervåking | -2 500 |
KVM | MASSEMOTTAK VARATUN(FØR 68212) | -2 500 |
Byutvikling og teknisk | Grunnerverv for sikring til friluftsformål i Sandnesmarka, budsjett | -2 473 |
Eiendom | Kulturbygg rehabilitering, rullerende bevilgning | -2 400 |
Kommune felles | EGENKAPINNSK SKP | -2 300 |
Eiendom | Oppgrad. bygningsmasse gravplass | -2 300 |
Eiendom | Merking p-plasser skoler og barnehager | -2 285 |
Eiendom | Omsorgsboliger adferdsutfordringer | -2 259 |
Eiendom | Åsveien planlegging påbygg/ombygging | -2 159 |
Eiendom | Langgata bhg fjernvarmetilknytning | -2 053 |
Eiendom | Boliger for vanskeligstilte, småhus | 2 000 |
Eiendom | Nye barnehageplasser i sentrum | -2 000 |
Byutvikling og teknisk | Haakon 7. gate oppabeidelse | -2 000 |
KVM | ENØK-tiltak tekniske installasjoner | -2 000 |
Byutvikling og teknisk | Luravika badeområde etablere permanent løsning | -2 000 |
Eiendom | Idrettsbygg rehabilitering | -1 800 |
Stab | EGENKAPINNSKUDD KLP | 1 706 |
KVM | Tiltak for å redusere fremmedvann på spillvannsnettet | -1 700 |
IT | Nytt oppvekst administrativt system | -1 668 |
Byutvikling og teknisk | Utvidelse av Høyland kirkegård | -1 508 |
Eiendom | Jonashagen nytt boas | -1 500 |
KVM | GEN. TILTAK IHT HOVEDPLAN VANN | -1 500 |
Byutvikling og teknisk | Utrede ishall | -1 500 |
Eiendom | Adgangskontroll medisinrom boas | -1 473 |
Eiendom | Programvare og programmering fagservere kommunens formålsbygg | -1 400 |
Byutvikling og teknisk | Opparbeidelse av urnelund på Høyland gravlund | -1 350 |
Byutvikling og teknisk | PARKER OG GRØNTANLEGG BUDSJETT | -1 347 |
Eiendom | Åseheimen borettslag oppgradering | -1 300 |
Eiendom | Langgata 76 - utskift. tak, utvendig rehab | 1 274 |
Eiendom | Langgata 72 helsestasjon | -1 274 |
Eiendom | Rundeskogen boas (26003) | -1 077 |
Eiendom | Ombygging/utvidelse Sviland skule | 1 000 |
Eiendom | Trones, utredning avlastningsskole | -1 000 |
Eiendom | Innemiljø øvrige kommunale bygg, oppgradering | -1 000 |
Eiendom | Bolig for personer med funksjonsnedsettelser, 2 botiltak | -1 000 |
Eiendom | Ballbinger utskifting av kunstgress på uteanlegg formålsbygg | -1 000 |
Byutvikling og teknisk | Hanafjellet fjellsikring | 1 000 |
Byutvikling og teknisk | Fortau Figgenveien | 1 000 |
Byutvikling og teknisk | Planlegg./prosjektering Åpning Storåna inkl.Elveparken, budsjett | -1 000 |
Byutvikling og teknisk | Innløsning av areal som omreguleres til grøntstruktur i Sandvedparken | -1 000 |
Budsjettjusteringer for alle tabellene for investering, samlet, finnes i vedlegg 6 til saksframlegget.
Forslag til vedtak
- Budsjettjusteringer vedtas i tråd med kommunedirektørens forslag til justeringer i kapittel Innledning og oppsummering og vedlegg 4, 5 og 6.
- Rammen for låneopptak 2022 reduseres med kr 520 954 000 etter kommunedirektørens gjennomgang av investeringene samt styrking av egenfinansiering med kr 120 570 000. Nytt låneopptak for 2022 til finansiering av kommunens investeringer utgjør etter dette kr 19 462 000.
- Perioderapport per 31.08.2022 tas for øvrig til orientering.
Kommunedirektøren får fullmakt til å gjennomføre budsjettjusteringer i henhold til vedtak.
Sist oppdatert: 18.01.2023