31.08.2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
|
Langsiktig gjeld IB |
7540339 |
7206100 |
6557499 |
5866202 |
Avdrag lån |
-370238 |
-389921 |
-377558 |
-336138 |
Låneopptak |
240000 |
724161 |
1026158 |
843652 |
Langsiktig gjeld UB |
7410101 |
7540339 |
7206100 |
6373715 |
Tabellen viser utviklingen i kommunens gjeld. Kommunen har en gjeld på kr 7,41 milliarder per 31. august 2022. For 2019 til 2021 er lånene oppgitt per 31. desember. Det har blitt tatt opp kr 240 millioner i lån i Husbanken, til videre utlån i form av startlån. Ordinære avdrag på kr 370 millioner er inkludert ekstraordinært avdrag på kr 300 millioner. Kommunens gjeld er redusert med 0,4 prosent siden utgangen av 2021. Det skyldes det ekstraordinære avdraget på lån med kr 300 millioner.
Figurene under viser henholdsvis kommunens lånekilder og andel fast og flytende rente. Kommunen har gjeld i kapitalmarkedet i form av sertifikat- og obligasjonslån, i Kommunalbanken, KLP og Husbanken. Kommunens gjennomsnittlige vektede lånerente er 1,72 prosent per 31. august 2022.
Sertifikatlån
Kommunen hadde kr 2,3 milliarder gjeld i sertifikatmarkedet ved utgangen av 2. tertial. Dette er kortsiktige lån som forfaller innen de neste 12 månedene. Som man kan se av figuren over utgjør andelen gjeld i sertifikatmarkedet 31 prosent ved utgangen av august.
Refinansieringsrisiko
Refinansieringsrisiko omhandler faren for at kommunen får problemer med å refinansiere gjeld. Problemet kan oppstå dersom noe uventet skjer i markedet, og dette kan medføre mangel på likviditet. Kommunen kan dermed få problemer med å refinansiere eller å ta opp nye lån. Risikoen anses som lav da kommuner vurderes som særdeles sikre låntakere. Kommunen kan derimot utsettes for økte marginpåslag. Kommunen styrer sin gjeldsforvaltning etter flere momenter som er med på å redusere denne risikoen. Ett enkelt sertifikatlån skal ikke være større enn kr 300 millioner. En annen viktig faktor for å redusere refinansieringsrisikoen er å spre låneforfallene utover de neste 12 månedene.
Tabellen under viser kommunens portefølje i sertifikatmarkedet per 31.august. Porteføljen er delt opp i en rekke mindre lån, med forfall spredd utover de neste 12 månedene. Kommunen prøver å unngå å ha lån til forfall mot slutten av året da man historisk sett har sett økte marginpåslag i markedet på denne tiden. Største delen av lånene har 12 måneders løpetid. Gjennomsnittlig vektet lånerente på de kortsiktige lånene er på 1,72 prosent ved utgangen av august 2022. Rentenivået er på vei oppover og det forventes at lån som forfaller utover høsten vil bli refinansiert til en langt høyere rente enn det som er nivået på nåværende sertifikatlån. Bakgrunnen er den generelle økonomiske situasjonen, men også at det for tiden er manglende likviditet i markedet og dermed færre som gir tilbud ved refinansiering av lån.
Beløp |
Forfallsdato |
Rente (%) |
Løpetid (mnd) |
Låneinstitusjon |
171 000 |
09.09.2022 |
0,7930 |
12 |
Sparebank1 Markets |
191 000 |
30.09.2022 |
1,2770 |
8 |
DnB |
199 000 |
07.10.2022 |
1,5700 |
6 |
Handelsbanken |
249 000 |
21.10.2022 |
1,2300 |
9 |
Handelsbanken |
153 000 |
04.11.2022 |
1,1440 |
12 |
Sparebank1 Markets |
198 000 |
25.11.2022 |
1,8600 |
8 |
DNB |
150 000 |
16.12.2022 |
1,7700 |
7 |
Danske Bank |
245 000 |
10.02.2023 |
1,5330 |
12 |
DNB |
170 000 |
24.02.2023 |
3,4000 |
6 |
Handelsbanken |
169 000 |
16.03.2023 |
2,0400 |
12 |
Danske Bank |
180 000 |
21.04.2023 |
1,9570 |
12 |
DnB |
220 000 |
08.06.2023 |
2,2300 |
12 |
Danske Bank |
2 295 000 |
|
|
|
|
Figuren under viser sertifikatlånenes forfallstruktur de neste 12 månedene.
Obligasjonslån/gjeldsbrevlån
Beløp |
Forfallsdato |
Rente (%) |
Løpetid |
Låneinstitusjon |
Renteform |
280 000 |
02.11.2023 |
1,7729 |
6 år |
Nordea |
3 mnd nibor+0,5229 |
200 000 |
19.03.2024 |
2,1290 |
5 år |
DNB |
Fast |
210 000 |
16.01.2025 |
2,1500 |
5 år |
Kommunalbanken |
Fast |
149 000 |
16.10.2025 |
1,0000 |
5 år |
Kommunalbanken |
Fast |
500 000 |
22.01.2026 |
2,4920 |
10 år |
Kommunalbanken |
Fast |
200 000 |
09.09.2026 |
2,1180 |
10 år |
DNB |
Fast |
364 000 |
26.01.2028 |
1,4690 |
7 år |
SEB |
Fast |
201 000 |
08.03.2029 |
2,6070 |
10 år |
KLP |
Fast |
200 000 |
23.08.2029 |
2,0100 |
10 år |
Kommunalbanken |
Fast |
200 000 |
02.10.2030 |
1,3600 |
10 år |
Kommunalbanken |
Fast |
201 000 |
14.08.2030 |
1,4040 |
10 år |
SB1 Markets |
Fast |
190 000 |
07.05.2031 |
2,0530 |
10 år |
Swedbank |
Fast |
200 000 |
09.09.2031 |
1,8710 |
10 år |
KLP |
Fast |
3 095 000 |
|
|
|
|
|
Tabellen over viser kommunens gjeld i obligasjonsmarkedet og gjeldsbrevlån (Kommunalbanken og KLP som utsteder). Gjennomsnittlig vektet lånerente for obligasjonslån og gjeldsbrevlån er 1,92 prosent per 31. august 2022 og de utgjør 42 prosent av lånegjelden.
I første perioderapport ble det vedtatt at et ekstraordinært avdrag på kr 300 millioner skulle nedbetales. Lånene som ble valgt nedbetalt var to PT-lån som stammet fra tidligere Forsand kommune. Lånene var på henholdsvis kr 98 millioner (Kommunalbanken) og kr 199 millioner (KLP) og ble innløst 31. august.
Figuren under viser forfallene på obligasjons- og gjeldsbrevlånene. Som figuren viser, sprer forfallene seg utover de neste 10 årene.
Lån i Husbanken
Beløp | Rente | Renteform | Forfall fastrente |
1718867 | 1,226 % | Flytende | |
61080 | 2,004 % | Fast | 01.06.2022 |
87779 | 2,287 % | Fast | 01.09.2031 |
152375 | 2,603 % | Fast | 01.01.2037 |
2020101 |
Tabellen over viser kommunens gjeld i Husbanken ved utgangen av april 2022. Lån i Husbanken har økt med 9 prosent fra utgangen av 2021. Det er tatt opp kroner 240 millioner i nye låneopptak i 2. tertial. Gjennomsnittlig vektet lånerente på lånene i Husbanken er 1,72 prosent ved utgangen av august 2022.
Videre utlån
Tabellen under viser utviklingen i videre utlån i form av startlån.
31.08.2022 | 2021 | 2020 | 2019 | |
Utlån husbankmidler | 1753022 | 1675609 | 1544743 | 1344809 |
Utlån er redusert med en tapsavsetning på kr 10 millioner per 31. august 2022. I perioden har videre utlån vært på kr 168 millioner. Det vil også være innfrielser av lån i løpet av perioden, og totalt innbetalte avdrag og innfridde lån er kr 91 millioner i 2. tertial.
Renterisiko
|
31.08.2022 |
2021 |
2020 |
2019 |
Brutto rentebærende gjeld |
7410101 |
7540340 |
7206100 |
6373715 |
Rentekompensasjon husbanken |
-192800 |
-192800 |
-219600 |
-246400 |
Lån finansiert av VAR-gebyr |
-892548 |
-892548 |
-850308 |
-1007200 |
Lån som betjenes av Brann IKS |
-252700 |
-252700 |
-262800 |
-272900 |
Netto rentebærende gjeld |
6072053 |
6202292 |
5873392 |
4847215 |
Rentebærende eiendeler: |
|
|
|
|
Ansvarlig lån i Lyse |
-332027 |
-332027 |
-351558 |
-371089 |
Ansvarlig lån i Tomteselskapet |
-86670 |
-86670 |
-91003 |
-95336 |
Startlån - videre utlån |
-1753022 |
-1675609 |
-1544743 |
-1344809 |
Bankinnskudd1 |
-1335703 |
-1740807 |
-1315266 |
-1164405 |
Sum rentebærende eiendeler |
-3507422 |
-3835113 |
-3302570 |
-2975639 |
Andel lån hvor rentebinding bør vurderes |
2564631 |
2367179 |
2570822 |
1871576 |
Andel lån med fastrente |
- 281000 |
-2815000 |
-2691346 |
-2075000 |
Netto renteeksponert gjeld |
-250369 |
-447821 |
-120524 |
-203423 |
Av tabellen over framkommer det at andelen lån sikret med fastrente er kr 250 millioner høyere enn den andelen av lån som normalt vurderes med hensyn til rentebinding. I forhold til en eventuell økning i markedsrenten vil det være positivt.
I all hovedsak er kommunens rentebærende eiendeler plassert til flytende rente. Låneopptak er derfor også i stor grad tatt opp til flytende rente. Kommunen mottar rentekompensasjon fra Husbanken på enkelte lån, og kommunen har dermed ikke renterisiko på disse lånene. Bykassen har heller ikke renterisiko på lån som betjenes av andre.
Sist oppdatert: 20.03.2023