map Kart account_circle Min side

Byutvikling og teknisk

Økonomi

Byutvikling og teknisk (tall i tusen kroner) Regnskap jan-aug Budsjett jan-aug Avvik Årsbudsjett Årsprognose (mer-/mindreforbruk)
Samfunn, plan og bygg 22 230 19 877 2 353 30 206 0
KOM, SUP, klima og utbygging * 14 217 13 198 1 019 18 245 0
Kommunalteknisk infrastruktur (skattefinansiert) 92 191 98 725 -6 534 139 213 0
Kommunalteknisk infrastruktur (gebyrfinansiert) -163 868 -138 586 -25 283 7 288 0
Sum byutvikling og teknisk -35 230 -6 786 -28 444 139 213 0

 *: KOM: Kart, oppmåling og analyse. SUP: Strategi, utvikling og prosjekt.

 

Tjenesteområde byutvikling og teknisk er organisert i åtte virksomheter:

  1. Park, idrett og vei (skattefinansiert)
  2. Bydrift (skattefinansiert)
  3. Byggdrift (skattefinansiert)
  4. Utbygging (skattefinansiert)
  5. Strategi, utvikling og prosjekt (skattefinansiert)
  6. Kart, oppmåling og analyse (KOM) (finansieres delvis via skatteinntekter og gebyrinntekter)
  7. Samfunn, plan og bygg (SUP) (finansieres delvis via skatteinntekter og gebyrinntekter)
  8. Klima, vann og miljø (finansieres ved gebyrinntekter - selvkostfinansiert)

Byutvikling og teknisk har et samlet mindreforbruk på om lag kr 28,4 millioner.

Virksomhet samfunn, plan og bygg består av avdelingene samfunnsutvikling, byplan og byggesak, samt byantikvar. Samfunnsutvikling og byantikvar er fullt ut skattefinansiert, byplan er splittet i selvkost- og skattefinansierte områder og byggesak er et fullstendig selvkostområde med unntak av ressurser som benyttes til klagebehandling. Samlet har områdene et merforbruk på kr 2,4 millioner hvorav kr 0,2 millioner gjelder merforbruk på gebyrfinansierte områder. Merforbruket på skattefinansiert område på kr 2,2 millioner forventes vesentlig redusert i løpet av høsten som følger av redusert ressursbruk innenfor skattefinansiert område.  

Økonomien for de tre virksomhetene kart, oppmåling og analyse, strategi, utvikling og prosjekt og utbygging, samt klimaarbeidet innenfor virksomhet klima, vann og miljø er i dette oppsettet rapportert samlet. Virksomhetene har samlet et merforbruk på kr 1,8 millioner. Merforbruket skyldes etterslep i fakturering av arbeid utført på investeringsprosjekter av strategi, utvikling og prosjekt, samt merforbruk på klimaavdelingen. Om lag kr 0,7 millioner av merforbruket vil belastes selvkostområdene til klima, vann og miljø.

Kommunalteknisk infrastruktur (skattefinansiert) omfatter virksomhetene park, idrett og vei, byggdrift og bydrift. Virksomhetene byggdrift og bydrift utfører i all hovedsak oppdrag for henholdsvis eiendom og park, idrett og vei. Det utføres oppdrag med utgangspunkt i driftsavtaler og bestilte enkeltprosjekter. Samlet for området framkommer det et mindreforbruk på kr 6,5 millioner.

Park, idrett og vei har et mindreforbruk på kr 3,9 millioner. Av dette er kr 3,3 millioner spillemidler som midlertidig blir plassert på en interimskonto i driften. Ved årsslutt vil interimskontoen være i balanse. Kr 1,7 millioner skyldes merinntekter fra innbetaling av festeavgift til gravlund. Innbetalingene skal dekke drift for flere år, og det er i år kommet inn flere innbetalinger til Gand gravlund som en konsekvens av manglende fakturering tidligere år. Eventuelt mindreforbruk ved årsslutt blir avsatt til bundet driftsfond for å dekke utgifter senere år. Idrett har mindreinntekter på kr 1,1 million fra billettsalg og utleie av haller. Ved årsslutt vil det søkes om at mindreinntekter som følge av covid-19 blir dekket. For vei og trafikksikkerhet og grønne områder er det mindre aktivitet enn planlagt, som en konsekvens av lav bemanning og sykefravær. Det er planlagt økt aktivitet utover høsten, og begge områdene tar sikte på å gå i balanse ved årsslutt.

Bydrift har et samlet mindreforbruk på kr 2 millioner. Dette skyldes i stor grad mindre aktivitet i idrettshaller og basseng. Parkering har et merforbruk på kr 1,7 millioner som skyldes mindreinntekter fra parkering. Byggdrift har samlet sett merinntekter på kr 0,6 millioner som i hovedsak har oppstått som følger av merinntekter på renhold. Det forventes at området går i balanse ved årets slutt.

Kommunalteknisk infrastruktur (selvkostfinansiert) omfatter virksomheten klima, vann og miljø, bortsett fra klimaarbeidet. Avviket på kr 26,2 millioner skyldes høyere gebyrinntekter enn budsjettert. Merinntektene settes på selvkostfond ved årets slutt. Det er planlagt økt aktivitetsnivå innenfor dette området fremover, som vil bli finansiert av selvkostfond.

Organisasjonsstrukturen i byutvikling og teknisk i blir justert 1. oktober. Arbeidet med planlegging, utvikling og forvaltning av områdene park, gravlund, friluftsliv, idrett, vei og trafikksikkerhet skal flyttes fra strategi, utvikling og prosjekt til virksomheten park, idrett og vei. Med dette ønsker tjenesteområdet å få til en sterkere og mer sømløs kobling i arbeidet med planlegging og utvikling innenfor disse områdene. 

 

Produksjon

Produksjonstallene er i hele tall.

Utbygging 01.01.-31.08.2021 01.01.-31.08.2020 Endring i %
Antall oppstartede forhandlinger nye utbyggingsavtaler 20 30 -33,3 %
Antall utbyggingsavtaler under arbeid 24 24 0,0 %
Antall utbyggingsavtaler inngått 14 12 16,7 %
Antall inngåtte anleggsbidragsavtaler 1 1 0,0 %
Antall inngåtte justeringsrettavtaler 0 3 -100,0 %
Antall grunn- og rettighetserverv inngått 14 14 0,0 %

 

Brutto driftsutgifter utbygging

Endringen skyldes organisatoriske endringer innen tjenesteområdet fra 1. januar 2021. 

 

Byplan 01.01.-31.08.2021 01.01.-31.08.2020 Endring i %
Antall oppstartsmøter 9 7 28,6 %
Markedsstyrt. 
Antall reguleringsplaner til offentlig ettersyn 7 9 -22,2 %
Markedsstyrt.
Antall reguleringsplaner vedtatt 6 10 -40,0 %
Markedsstyrt.
Andel reguleringsplaner innenfor avtalt frist 1 1 0,0 %
Frist måles i forhold til saksbehandlingstid fra fullstendig planforslag er mottatt til plan er framlagt for utvalg for by- og samfunnsutvikling til førstegangsbehandling. 

 

Byggesak 01.01.-31.08.2021 01.01.-31.08.2020 Endring i %
Antall henvendelser til byggesaksvakt servicekontor 1 405 961 46,2 %
Opplever stadig økning i antall henvendelser.
Antall forhåndskonferanser 161 110 46,4 %
Det er i tillegg besvart skriftlig på 395 henvendelser.
Antall byggesøknader behandlet 863 1 150 -25,0 %
Liten nedgang i saker hittil i år, men samtidig er det flere søknader som er mer komplekse og som utfordrer planunderlaget. Færre søknader havner under regelen om 3-ukers behandlingstid.  
Antall behandlede midlertidig brukstillatelse/ferdigattest 408 442 -7,7 %
Antall behandlede igangsettingssøknader 104 93 11,8 %
Andel saker behandlet innen frist (%) 99 % 99 % 0,0 %
Antall tilsyn gjennomført 114 88 29,5 %
Antall ulovlighetsoppfølging 17 26 -34,6 %
Antall klagesaker behandlet 28 60 -53,3 %

 

Brutto driftsutgifter samfunn, plan og bygg

Økningen skyldes justering av husleie som følger av organisatoriske endringer innen tjenesteområdet. 

 

Kart, oppmåling og analyse 01.01.-31.08.2021 01.01.-31.08.2020 Endring i %
Antall nye boligtomter 127 82 54,9 %
Markedsstyrt parameter.
Saksbehandlingstid fradeling byggeklare tomter (dager) 45 53 -15,1 %
 Det har vært en positiv utvikling over en del tid. Vi har hatt en stabil ressurssituasjon og fokus på service. 
Antall mottatt saker etter matrikkel- og eierseksjonslov 197 168 17,3 %
Markedsstyrt parameter.
Antall saker ferdigbehandlet etter matrikkel- og eierseksjonslov 193 173 11,6 %
Fokus på service og god organisering av arbeidet.
Saker behandlet innenfor lovpålagt frist (%) 99,5 % 100,0 % -0,5 %
Travel periode med noe opphoping av saker før sommerferien skulle avvikles.

 

Brutto driftsutgifter kart, oppmåling og analyse

Reduserte driftskostnader til programvare som følge av fordeling til andre enheter i kommunen.

 

Teknisk 01.01.-31.08.2021 01.01.-31.08.2020 Endring i %
Antall ledningsbrudd offentlige nett 14 4 250,0 %
Total vannmengde kjøpt fra IVAR 6 147 5 525 11,3 %
Antall tilstoppinger på offentlige ledninger 62 54 14,8 %
Antall sanitærsøknader behandlet 310 225 37,8 %
Antall tekniske planer behandlet 34 25 36,0 %
Innmeldte avvik i "meld feil", totalt 3 907 3 249 20,3 %
Meldt feil - vei 1 869 1 175 59,1 %
Meldt feil - park og friområder 248 265 -6,4 %
Meldt feil - offentlig lekeplass 101 73 38,4 %
Meldt feil - gravplass 30 10 200,0 %
Meldt feil - idrett og friluftsliv 67 57 17,5 %
Meldt feil - miljø 54 56 -3,6 %
Meldt feil - renovasjon 1 362 1 463 -6,9 %
Meldt feil- vann 51 46 10,9 %
Meldt feil - avløp 29 37 -21,6 %
Meldt feil - sykkel (Ny i 2020) 96 67 43,3 %

 

Brutto driftsutgifter teknisk

Økningen skyldes organisatoriske endringer innen tjenesteområdet 1. januar 2021. 

Medarbeider

Sykefravær

Sykefraværet hos byutvikling og teknisk har i løpet av 2021 hatt en nedadgående trend, med et snitt på 6,5 prosent. 5 prosent av fraværet gjelder langtidssykefravær (over 16 dager), mens resterende gjelder korttidssykefravær (1-16 dager).

Rekruttering

Byutvikling og teknisk har ikke spesielle utfordringer knyttet til å få tilgang på kvalifisert arbeidskraft, utover at enkelte yrkesgrupper oppnår betydelig bedre betingelser i tilsvarende stillinger i interkommunale virksomheter og i det private næringsliv.

Digitalisering

Bydrift har nå første versjon av dashboard for driftskontroll på plass, som er til god hjelp for daglig drift med tilknytning til virksomhetens sentrale styringssystemer. Den første robotklipperen med GPS-styring er montert i Rutenparken.Avdeling Miljø og renovasjon har innført en ny feltmodul for bytting og utsetting av renovasjonsbeholdere. Dette digitaliserer i praksis tjenesten. Også tjenesten for innhenting av hageavfall i beholder er digitalisert ved å innføre en feltmodul. Det er innført digital adgangskontroll på tre stasjoner for hytterenovasjon. Målet er å redusere misbruk av stasjonene og på den måten reduserer tømme- og behandlingskostnadene og samtidig sikre kapasitet til de som faktisk har hytter.

Status driftstiltak

Under rapporteres det status for vedtatte driftstiltak fra handlings- og økonomiplan 2021-2024, med budsjettmidler i 2021. Tall i tusen kroner.

Nr Tiltakstekst 2021 Status
  Byutvikling og teknisk    
T1 Generell innsparing byutvikling og teknisk -730 Ferdigstilt
Innsparing er fordelt til tjenesteområdene.
T2 Omstilling 2025 -4640 Ferdigstilt
Innsparing er fordelt til tjenesteområdene.
  Park og gravlund    
T3 Drift og vedlikehold ved overtakelse av nye sentrumsparker, grøntområder og byrom 1000 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet til park, idrett og vei, og brukes til formålet.
  Vei og trafikksikkerhet    
T5 Leie av midlertidig bro ved Bråstein 450 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet og skal betales til Statens vegvesen
T6 Leie av midlertidig bro ved Bråstein, bruk av fond -450 Ferdigstilt
Disposisjonsfond 25706150 "Bymiljø" er brukt til formålet
  Idrett og friluftsliv    
T7 Driftskostnader basseng i havna utgår -1900 Ferdigstilt
Bassenget er besluttet tatt ut av kommunens investeringsbudsjett
T8 Driftsinntekter basseng i havna utgår 800 Ferdigstilt
Bassenget er besluttet tatt ut av kommunens investeringsbudsjett
T9 Inntektstap ved stenging av Giskehallen for rehabilitering 400 Ferdigstilt
Svømmebassenget er stengt i forbindelse med rehabilitering. Kan ikke ta inntekter mens rehabilitering pågår. Dette pågår hele året. 
T10 Sparte utgifter ved stenging av Giskehallen for rehabilitering -3200 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet. Tiltaket omhandler besparelser for stenging av svømmehall i Giskehallen. Det har vist seg å være noen tekniske feil i budsjettet ang. drift av hallene, der park, idrett og vei har blitt tildelt for lite penger. Det ble tildelt kr 2,5 millioner i 1. perioderapport.
T12 Midlertidig leie av lokaler til skole- og idrettsbruk -750 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T13 Internhusleie, renholds- og energikostnader, teknisk 9500 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T14 Effektivisere forvaltning av idrett, park, vei og gravplass -100 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T15 Effektivisere drift av idrettshaller -700 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet. Tiltaket omhandler endring i tilsynsvakt-ordning i idrettshallene. Halvårseffekt i 2021
T16 Økt inntektskrav -250 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T17 Friluftsrådene og Rogaland Arboret, justering etter avtale 160   Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet og utbetalt.
  Byggdrift    
T18 Effektivisere renhold og drift av bygg -400   Ferdigstilt
 Innarbeidet i budsjettet
T19  Effektivisere drift i gamle Forsand -1000   Ferdigstilt
 Innarbeidet i budsjettet
  Bydrift    
T20  Effektivisere driften (utstyrsutnyttelse) -200   Ferdigstilt
 Innarbeidet i budsjettet
T21  Effektivisere driften (administrative funksjoner) -900   Ferdigstilt
 Innarbeidet i budsjettet
  Samfunnsplan    
T22 Redusere utredningskapasitet på langsiktig planarbeid  -1600   Ferdigstilt
 Innarbeidet i budsjettet
T23 Innsparinger innen planarbeid  -180   Ferdigstilt
 Innarbeidet i budsjettet
  Byplan    
T24  Redusere kapasitet på egen planlegging og utredning -1170   Påbegynt
 Innsparingen er lagt inn i busjettet, og tiltak identifisert.
  Kart, oppmåling og analyse    
T25  Omfordele programvarekostnader -510   Ferdigstilt
 Innarbeidet i budsjettet
T26  Redusert kapasitet -200   Ferdigstilt
 Har redusert 0,2 årsverk
T27 Timeverk planforvaltning overføres til planbehandlingsgebyr -350   Ferdigstilt
 Praksis for timeføring etablert
  Selvkost    
T28 Effektivisere forvaltningen innen vann, avløp, miljø og renovasjon -420 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T29 Effektivisere driften innen vann, avløp, miljø og renovasjon -2050 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T30 Redusere gebyrinntekter 2470 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T31 Redusere reisevirksomhet og kompetanseutvikling -150 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T32 Redusere kapasitet til saksbehandling -800 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T33 Redusere gebyrinntekter byggesak 950 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet

Sist oppdatert: 18.01.2023