Økonomi
Byutvikling og teknisk (tall i tusen kroner) | Regnskap jan-aug | Budsjett jan-aug | Avvik | Årsbudsjett | Årsprognose (mer-/mindreforbruk) |
Samfunn, plan og bygg | 22 230 | 19 877 | 2 353 | 30 206 | 0 |
KOM, SUP, klima og utbygging * | 14 217 | 13 198 | 1 019 | 18 245 | 0 |
Kommunalteknisk infrastruktur (skattefinansiert) | 92 191 | 98 725 | -6 534 | 139 213 | 0 |
Kommunalteknisk infrastruktur (gebyrfinansiert) | -163 868 | -138 586 | -25 283 | 7 288 | 0 |
Sum byutvikling og teknisk | -35 230 | -6 786 | -28 444 | 139 213 | 0 |
*: KOM: Kart, oppmåling og analyse. SUP: Strategi, utvikling og prosjekt.
Tjenesteområde byutvikling og teknisk er organisert i åtte virksomheter:
- Park, idrett og vei (skattefinansiert)
- Bydrift (skattefinansiert)
- Byggdrift (skattefinansiert)
- Utbygging (skattefinansiert)
- Strategi, utvikling og prosjekt (skattefinansiert)
- Kart, oppmåling og analyse (KOM) (finansieres delvis via skatteinntekter og gebyrinntekter)
- Samfunn, plan og bygg (SUP) (finansieres delvis via skatteinntekter og gebyrinntekter)
- Klima, vann og miljø (finansieres ved gebyrinntekter - selvkostfinansiert)
Byutvikling og teknisk har et samlet mindreforbruk på om lag kr 28,4 millioner.
Virksomhet samfunn, plan og bygg består av avdelingene samfunnsutvikling, byplan og byggesak, samt byantikvar. Samfunnsutvikling og byantikvar er fullt ut skattefinansiert, byplan er splittet i selvkost- og skattefinansierte områder og byggesak er et fullstendig selvkostområde med unntak av ressurser som benyttes til klagebehandling. Samlet har områdene et merforbruk på kr 2,4 millioner hvorav kr 0,2 millioner gjelder merforbruk på gebyrfinansierte områder. Merforbruket på skattefinansiert område på kr 2,2 millioner forventes vesentlig redusert i løpet av høsten som følger av redusert ressursbruk innenfor skattefinansiert område.
Økonomien for de tre virksomhetene kart, oppmåling og analyse, strategi, utvikling og prosjekt og utbygging, samt klimaarbeidet innenfor virksomhet klima, vann og miljø er i dette oppsettet rapportert samlet. Virksomhetene har samlet et merforbruk på kr 1,8 millioner. Merforbruket skyldes etterslep i fakturering av arbeid utført på investeringsprosjekter av strategi, utvikling og prosjekt, samt merforbruk på klimaavdelingen. Om lag kr 0,7 millioner av merforbruket vil belastes selvkostområdene til klima, vann og miljø.
Kommunalteknisk infrastruktur (skattefinansiert) omfatter virksomhetene park, idrett og vei, byggdrift og bydrift. Virksomhetene byggdrift og bydrift utfører i all hovedsak oppdrag for henholdsvis eiendom og park, idrett og vei. Det utføres oppdrag med utgangspunkt i driftsavtaler og bestilte enkeltprosjekter. Samlet for området framkommer det et mindreforbruk på kr 6,5 millioner.
Park, idrett og vei har et mindreforbruk på kr 3,9 millioner. Av dette er kr 3,3 millioner spillemidler som midlertidig blir plassert på en interimskonto i driften. Ved årsslutt vil interimskontoen være i balanse. Kr 1,7 millioner skyldes merinntekter fra innbetaling av festeavgift til gravlund. Innbetalingene skal dekke drift for flere år, og det er i år kommet inn flere innbetalinger til Gand gravlund som en konsekvens av manglende fakturering tidligere år. Eventuelt mindreforbruk ved årsslutt blir avsatt til bundet driftsfond for å dekke utgifter senere år. Idrett har mindreinntekter på kr 1,1 million fra billettsalg og utleie av haller. Ved årsslutt vil det søkes om at mindreinntekter som følge av covid-19 blir dekket. For vei og trafikksikkerhet og grønne områder er det mindre aktivitet enn planlagt, som en konsekvens av lav bemanning og sykefravær. Det er planlagt økt aktivitet utover høsten, og begge områdene tar sikte på å gå i balanse ved årsslutt.
Bydrift har et samlet mindreforbruk på kr 2 millioner. Dette skyldes i stor grad mindre aktivitet i idrettshaller og basseng. Parkering har et merforbruk på kr 1,7 millioner som skyldes mindreinntekter fra parkering. Byggdrift har samlet sett merinntekter på kr 0,6 millioner som i hovedsak har oppstått som følger av merinntekter på renhold. Det forventes at området går i balanse ved årets slutt.
Kommunalteknisk infrastruktur (selvkostfinansiert) omfatter virksomheten klima, vann og miljø, bortsett fra klimaarbeidet. Avviket på kr 26,2 millioner skyldes høyere gebyrinntekter enn budsjettert. Merinntektene settes på selvkostfond ved årets slutt. Det er planlagt økt aktivitetsnivå innenfor dette området fremover, som vil bli finansiert av selvkostfond.
Organisasjonsstrukturen i byutvikling og teknisk i blir justert 1. oktober. Arbeidet med planlegging, utvikling og forvaltning av områdene park, gravlund, friluftsliv, idrett, vei og trafikksikkerhet skal flyttes fra strategi, utvikling og prosjekt til virksomheten park, idrett og vei. Med dette ønsker tjenesteområdet å få til en sterkere og mer sømløs kobling i arbeidet med planlegging og utvikling innenfor disse områdene.
Produksjon
Produksjonstallene er i hele tall.
Utbygging | 01.01.-31.08.2021 | 01.01.-31.08.2020 | Endring i % |
Antall oppstartede forhandlinger nye utbyggingsavtaler | 20 | 30 | -33,3 % |
Antall utbyggingsavtaler under arbeid | 24 | 24 | 0,0 % |
Antall utbyggingsavtaler inngått | 14 | 12 | 16,7 % |
Antall inngåtte anleggsbidragsavtaler | 1 | 1 | 0,0 % |
Antall inngåtte justeringsrettavtaler | 0 | 3 | -100,0 % |
Antall grunn- og rettighetserverv inngått | 14 | 14 | 0,0 % |
Brutto driftsutgifter utbygging
Endringen skyldes organisatoriske endringer innen tjenesteområdet fra 1. januar 2021.
Byplan | 01.01.-31.08.2021 | 01.01.-31.08.2020 | Endring i % |
Antall oppstartsmøter | 9 | 7 | 28,6 % |
Markedsstyrt. | |||
Antall reguleringsplaner til offentlig ettersyn | 7 | 9 | -22,2 % |
Markedsstyrt. | |||
Antall reguleringsplaner vedtatt | 6 | 10 | -40,0 % |
Markedsstyrt. | |||
Andel reguleringsplaner innenfor avtalt frist | 1 | 1 | 0,0 % |
Frist måles i forhold til saksbehandlingstid fra fullstendig planforslag er mottatt til plan er framlagt for utvalg for by- og samfunnsutvikling til førstegangsbehandling. |
Byggesak | 01.01.-31.08.2021 | 01.01.-31.08.2020 | Endring i % |
Antall henvendelser til byggesaksvakt servicekontor | 1 405 | 961 | 46,2 % |
Opplever stadig økning i antall henvendelser. | |||
Antall forhåndskonferanser | 161 | 110 | 46,4 % |
Det er i tillegg besvart skriftlig på 395 henvendelser. | |||
Antall byggesøknader behandlet | 863 | 1 150 | -25,0 % |
Liten nedgang i saker hittil i år, men samtidig er det flere søknader som er mer komplekse og som utfordrer planunderlaget. Færre søknader havner under regelen om 3-ukers behandlingstid. | |||
Antall behandlede midlertidig brukstillatelse/ferdigattest | 408 | 442 | -7,7 % |
Antall behandlede igangsettingssøknader | 104 | 93 | 11,8 % |
Andel saker behandlet innen frist (%) | 99 % | 99 % | 0,0 % |
Antall tilsyn gjennomført | 114 | 88 | 29,5 % |
Antall ulovlighetsoppfølging | 17 | 26 | -34,6 % |
Antall klagesaker behandlet | 28 | 60 | -53,3 % |
Brutto driftsutgifter samfunn, plan og bygg
Økningen skyldes justering av husleie som følger av organisatoriske endringer innen tjenesteområdet.
Kart, oppmåling og analyse | 01.01.-31.08.2021 | 01.01.-31.08.2020 | Endring i % |
Antall nye boligtomter | 127 | 82 | 54,9 % |
Markedsstyrt parameter. | |||
Saksbehandlingstid fradeling byggeklare tomter (dager) | 45 | 53 | -15,1 % |
Det har vært en positiv utvikling over en del tid. Vi har hatt en stabil ressurssituasjon og fokus på service. | |||
Antall mottatt saker etter matrikkel- og eierseksjonslov | 197 | 168 | 17,3 % |
Markedsstyrt parameter. | |||
Antall saker ferdigbehandlet etter matrikkel- og eierseksjonslov | 193 | 173 | 11,6 % |
Fokus på service og god organisering av arbeidet. | |||
Saker behandlet innenfor lovpålagt frist (%) | 99,5 % | 100,0 % | -0,5 % |
Travel periode med noe opphoping av saker før sommerferien skulle avvikles. |
Brutto driftsutgifter kart, oppmåling og analyse
Reduserte driftskostnader til programvare som følge av fordeling til andre enheter i kommunen.
Teknisk | 01.01.-31.08.2021 | 01.01.-31.08.2020 | Endring i % |
Antall ledningsbrudd offentlige nett | 14 | 4 | 250,0 % |
Total vannmengde kjøpt fra IVAR | 6 147 | 5 525 | 11,3 % |
Antall tilstoppinger på offentlige ledninger | 62 | 54 | 14,8 % |
Antall sanitærsøknader behandlet | 310 | 225 | 37,8 % |
Antall tekniske planer behandlet | 34 | 25 | 36,0 % |
Innmeldte avvik i "meld feil", totalt | 3 907 | 3 249 | 20,3 % |
Meldt feil - vei | 1 869 | 1 175 | 59,1 % |
Meldt feil - park og friområder | 248 | 265 | -6,4 % |
Meldt feil - offentlig lekeplass | 101 | 73 | 38,4 % |
Meldt feil - gravplass | 30 | 10 | 200,0 % |
Meldt feil - idrett og friluftsliv | 67 | 57 | 17,5 % |
Meldt feil - miljø | 54 | 56 | -3,6 % |
Meldt feil - renovasjon | 1 362 | 1 463 | -6,9 % |
Meldt feil- vann | 51 | 46 | 10,9 % |
Meldt feil - avløp | 29 | 37 | -21,6 % |
Meldt feil - sykkel (Ny i 2020) | 96 | 67 | 43,3 % |
Brutto driftsutgifter teknisk
Økningen skyldes organisatoriske endringer innen tjenesteområdet 1. januar 2021.
Medarbeider
Sykefravær
Sykefraværet hos byutvikling og teknisk har i løpet av 2021 hatt en nedadgående trend, med et snitt på 6,5 prosent. 5 prosent av fraværet gjelder langtidssykefravær (over 16 dager), mens resterende gjelder korttidssykefravær (1-16 dager).
Rekruttering
Byutvikling og teknisk har ikke spesielle utfordringer knyttet til å få tilgang på kvalifisert arbeidskraft, utover at enkelte yrkesgrupper oppnår betydelig bedre betingelser i tilsvarende stillinger i interkommunale virksomheter og i det private næringsliv.
Digitalisering
Bydrift har nå første versjon av dashboard for driftskontroll på plass, som er til god hjelp for daglig drift med tilknytning til virksomhetens sentrale styringssystemer. Den første robotklipperen med GPS-styring er montert i Rutenparken.Avdeling Miljø og renovasjon har innført en ny feltmodul for bytting og utsetting av renovasjonsbeholdere. Dette digitaliserer i praksis tjenesten. Også tjenesten for innhenting av hageavfall i beholder er digitalisert ved å innføre en feltmodul. Det er innført digital adgangskontroll på tre stasjoner for hytterenovasjon. Målet er å redusere misbruk av stasjonene og på den måten reduserer tømme- og behandlingskostnadene og samtidig sikre kapasitet til de som faktisk har hytter.
Status driftstiltak
Under rapporteres det status for vedtatte driftstiltak fra handlings- og økonomiplan 2021-2024, med budsjettmidler i 2021. Tall i tusen kroner.
Nr | Tiltakstekst | 2021 | Status |
Byutvikling og teknisk | |||
T1 | Generell innsparing byutvikling og teknisk | -730 | Ferdigstilt |
Innsparing er fordelt til tjenesteområdene. | |||
T2 | Omstilling 2025 | -4640 | Ferdigstilt |
Innsparing er fordelt til tjenesteområdene. | |||
Park og gravlund | |||
T3 | Drift og vedlikehold ved overtakelse av nye sentrumsparker, grøntområder og byrom | 1000 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet til park, idrett og vei, og brukes til formålet. | |||
Vei og trafikksikkerhet | |||
T5 | Leie av midlertidig bro ved Bråstein | 450 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet og skal betales til Statens vegvesen | |||
T6 | Leie av midlertidig bro ved Bråstein, bruk av fond | -450 | Ferdigstilt |
Disposisjonsfond 25706150 "Bymiljø" er brukt til formålet | |||
Idrett og friluftsliv | |||
T7 | Driftskostnader basseng i havna utgår | -1900 | Ferdigstilt |
Bassenget er besluttet tatt ut av kommunens investeringsbudsjett | |||
T8 | Driftsinntekter basseng i havna utgår | 800 | Ferdigstilt |
Bassenget er besluttet tatt ut av kommunens investeringsbudsjett | |||
T9 | Inntektstap ved stenging av Giskehallen for rehabilitering | 400 | Ferdigstilt |
Svømmebassenget er stengt i forbindelse med rehabilitering. Kan ikke ta inntekter mens rehabilitering pågår. Dette pågår hele året. | |||
T10 | Sparte utgifter ved stenging av Giskehallen for rehabilitering | -3200 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. Tiltaket omhandler besparelser for stenging av svømmehall i Giskehallen. Det har vist seg å være noen tekniske feil i budsjettet ang. drift av hallene, der park, idrett og vei har blitt tildelt for lite penger. Det ble tildelt kr 2,5 millioner i 1. perioderapport. | |||
T12 | Midlertidig leie av lokaler til skole- og idrettsbruk | -750 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T13 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, teknisk | 9500 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T14 | Effektivisere forvaltning av idrett, park, vei og gravplass | -100 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T15 | Effektivisere drift av idrettshaller | -700 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. Tiltaket omhandler endring i tilsynsvakt-ordning i idrettshallene. Halvårseffekt i 2021 | |||
T16 | Økt inntektskrav | -250 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T17 | Friluftsrådene og Rogaland Arboret, justering etter avtale | 160 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet og utbetalt. | |||
Byggdrift | |||
T18 | Effektivisere renhold og drift av bygg | -400 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T19 | Effektivisere drift i gamle Forsand | -1000 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
Bydrift | |||
T20 | Effektivisere driften (utstyrsutnyttelse) | -200 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T21 | Effektivisere driften (administrative funksjoner) | -900 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
Samfunnsplan | |||
T22 | Redusere utredningskapasitet på langsiktig planarbeid | -1600 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T23 | Innsparinger innen planarbeid | -180 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
Byplan | |||
T24 | Redusere kapasitet på egen planlegging og utredning | -1170 | Påbegynt |
Innsparingen er lagt inn i busjettet, og tiltak identifisert. | |||
Kart, oppmåling og analyse | |||
T25 | Omfordele programvarekostnader | -510 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T26 | Redusert kapasitet | -200 | Ferdigstilt |
Har redusert 0,2 årsverk | |||
T27 | Timeverk planforvaltning overføres til planbehandlingsgebyr | -350 | Ferdigstilt |
Praksis for timeføring etablert | |||
Selvkost | |||
T28 | Effektivisere forvaltningen innen vann, avløp, miljø og renovasjon | -420 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T29 | Effektivisere driften innen vann, avløp, miljø og renovasjon | -2050 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T30 | Redusere gebyrinntekter | 2470 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T31 | Redusere reisevirksomhet og kompetanseutvikling | -150 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T32 | Redusere kapasitet til saksbehandling | -800 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T33 | Redusere gebyrinntekter byggesak | 950 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet |
Sist oppdatert: 18.01.2023