Økonomi
Kommunedirektør og fellesutgifter (tall i tusen kroner) | Regnskap jan-aug |
Budsjett jan-aug |
Avvik | Årsbudsjett | Årsprognose (mer-/mindreforbruk) |
Eiendom | -292681 | -291778 | -903 | -183758 | 0 |
Kommunens fellesutgifter | 156526 | 139177 | 17349 | 260772 | 21436 |
Politisk virksomhet | 13657 | 14059 | -402 | 26702 | 0 |
Kommunedirektørens stab | 12423 | 12915 | -492 | 20231 | 0 |
Sum kommunedirektør og fellesutgifter | -110076 | -125627 | 15551 | 123947 | 21436 |
Eiendom
Eiendom har per august et mindreforbruk på kr 0,9 millioner. Etterspørselen av gjennomgangsboliger er svært høy, og det forventes en økning i vedlikeholdskostnader siste del av året knyttet til inn- og utflytting. Det styres mot et merforbruk på kr 2 millioner som vil dekkes av disposisjonsfond på området.
Kommunedirektøren foreslår å justere ned renholdsbudsjettet til eiendom med kr 4 millioner, som følge av en prisjusteringsfeil når budsjettet for 2021 ble lagt.
Kommunens fellesutgifter
Området samlet har et merforbruk per august som i hovedsak er knyttet til gjenstående innsparingskrav. Det vises til kapittelet Sandnes 2025 om innarbeidede reduksjoner samt forslag til løsninger ut året. Innenfor budsjettområdet er det per august også mindreutgifter knyttet til bruk av konsulent og kjøp av tjenester i prosjekter som følge av covid-19. En vesentlig del av samlet budsjett gjelder tilskudd til interkommunale selskaper og kirken. Disse følger utbetalingsterminer i henhold til avtaler og vedtatt budsjettramme. Kommunens deltakelse i Norsk Pasientskade Erstatningsfond føres her. Utgiften viser et merforbruk på kr 1,9 mill. Tilsvarende gjelder arbeidsgiverandelen i Hjem-Jobb-Hjem ordningen hvor det er manglende budsjettdekning, som løses ved bruk av fond i år. Finansiering av siste rate i avtalen om kommunedelplan for dobbeltsporet Sandnes-Nærbø på kr 1,5 millioner foreslås løst ved bruk av fond. Det vises ellers til oversikt over forslag til tilleggsbevilgninger per august.
Rekonstruering av Folkehallene - Ombrekking av tilskudd og balanser
Kommunestyrene i eierkommunene av de regionale idrettshallene vedtok i fellessak november 2020 (KST 174/20) restruktureringen av Folkehallene. All drift samles i et nytt selskap Folkehallene IKS. Driftsselskapet er etablert og alt personell er virksomhetsoverdratt hit. Som følge av dette overføres pensjonsmidler på kr 2,8 millioner inkludert arbeidsgiveravgift fra Sørmarka Flerbrukshall IKS der personellet er overdratt fra. Overføringen gjøres regnskapsteknisk mellom de to IKSene.
Eierskapet til selve anleggene ligger igjen i henholdsvis Sørmarka Flerbrukshall IKS og Multihallen og Storhallen IKS. Håndtering av opptjente midler fra driften skal overføres til Folkehallene IKS. Dette kan ikke gjøres som direkte overføring mellom IKSene. Transaksjoner må skje via eierkommunene jamfør faglig konferering med revisjonen. Det er derfor lagt inn en samlet utbytteforventing på om lag kr 2,4 millioner (30,76 prosent av totalt kr 7,7 millioner) i driftsbudsjettet. Eierkommunene forplikter seg samtidig til å overføre mottatt utbytte som ekstraordinært tilskudd til Folkehallene IKS (driftsselskapet). Beløpet er innarbeidet i justert budsjett med om lag kr 2,4 millioner. Utbytteforventningen stilles kun til styret i Multihallen og Storhallen IKS. I Sørmarka Flerbrukshall IKS er Sola Arena et anlegg under utførelse. Byggelån skal på sikt konverteres til langsiktig lån. Tilsvarende håndtering av opptjente midler som skal overføres driftsselskapet ligger derfor frem i tid. Eierkommunene forventer med dette at styret i Multihall og Storhallen IKS avholder snarlig møte hvor denne saken behandles. Videre at det i ekstraordinært møte i representantskapet behandles sak om selve utdelingen av utbyttet. Kommunestyret gir representantskapets medlem fullmakt til å stemme for utdelingen.
Forhandlinger om endelig eierskap Forus Sportssenter AS (FSS AS)
I desember 2020 (KST 204/20) behandlet kommunestyrene i eierkommunene av de regionale idrettshallene fellessak om prinsipper for leie- og driftsavtaler mellom Forus Sportssenter AS og Folkehallene IKS. Kommunedirektørene sitt arbeid med forhandlinger om endelig forslag til aksjekjøpsavtale for Sola og Randaberg kommuner sin inntreden som aksjonærer var ventet avsluttet med sak jamfør 2. perioderapport. Det har ikke lykkes å oppnå nødvendige avklaringer og løsninger pr. dags dato., så arbeidet fortsetter. Forslag til aksjekjøpsavtaler blir dermed lagt frem for kommunestyrene i egen sak når forhandlingene er fullførte.
I og med at arbeidet tar lengre tid enn ventet, er det nødvendig at nåværende eiere sikrer at driftsselskapet Folkehallene IKS kan gjøre opp for leien i år. Foreløpig beregnet leienivå er kr 4,5 millioner. Med nåværende eierskap utgjør dette for Sandnes kommune kr 1,4 millioner. Avsetningen søkes innarbeidet i perioderapporten med finansiering ved bruk av disposisjonsfond Kommune felles og prosjekter sitt disposisjonsfond (25701110, saldo før endringer kr 7,3 millioner).
Politisk virksomhet
Politisk virksomhet har et mindreforbruk per 31.08.2021. Dette er i hovedsak knyttet til reduserte utgifter til kurs, reise, bevertning og representasjon, på grunn av covid-19. Det er usikkerhet knyttet til valgbudsjettet, da covid-19 har ført til leie av flere lokaler for forhåndsstemming, utvidet tid for forhåndsstemming og andre tilrettelagte tiltak knyttet til smittevern.
Kommunedirektørens staber
Rapporteringen på budsjettområdet inkluderer Kontroll og tilsyn, som kontrollutvalget selv styrer. Kommunestyret behandlet 06.09.2021 egen sak om kutt på kr 350 000 innenfor kontroll og tilsyn. Det ble ikke vedtatt endringer i rammen. For øvrig del av stabsområdet er det per august mindreforbruk på utgifter til kurs, reiser og møter grunnet covid-19 situasjonen og aktivitetsrestriksjoner. Bruk av ekstern bistand holdes på et marginalt nivå og er primært knyttet til kommuneadvokatens område. Tilnærmet all aktivitet utad er erstattet med elektroniske møter. Kommuneadvokatens virksomhet er også endret til mer digitale løsninger grunnet pandemien.
Kommunedirektøren har gjennomført en samling med virksomhetsledere og tillitsvalgte hittil i år. Den ble gjennomført som webseminar med begrenset tidsramme. Bruk av elektroniske løsninger prioriteres også fremover som følge av smittevern-restriksjonene. Arbeidet med omstilling innenfor budsjettområdet pågår, og det vises til kapittel Sandnes 2025. Identifiserte driftsposter er redusert eller strøket for å løse innsparingskravet.
Produksjon
Produksjonstallene er i hele tall.
Rådmann og fellesutgifter | 01.01.- 31.08.2021 | 01.01.- 31.08.2020 | Endring i % |
Antall møter i kommunestyret | 5 | 6 | -16,7 % |
Antall saker i kommunestyret | 82 | 124 | -33,9 % |
Lengde på møtene i kommunestyret | 17 t 25 min | 23 t 35 min | -21,0 % |
Antall møter i formannskapet | 8 | 6 | 33,3 % |
Antall saker i formannskapet | 64 | 68 | -5,9 % |
Antall møter i utvalgene og valgnemnda | 32 | 34 | -5,9 % |
Antall saker i utvalgene og valgnemnda | 168 | 212 | -20,8 % |
Antall møter i områdeutvalgene | 27 | 25 | 8,0 % |
Antall saker i områdeutvalgene | 150 | 153 | -2,0 % |
Antall gjennomførte vielser | 74 | 89 | -16,9 % |
På grunn av covid-19 er flere vielser flyttet eller avlyst | |||
Antall følgere på Facebooksiden | 13002 | 11000 | 18,2% |
Medarbeider
Sykefravær
Sykefraværet er redusert sammenlignet med samme periode i fjor, og utgjør 1,7 prosent i august.
Status driftstiltak
Tall i tusen kroner
Nr | Tiltakstekst | 2021 | Status |
Kommunedirektørens staber | |||
F1 | Generell innsparing Rådmannens staber | -80 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet og tiltak Sandnes 2025. | |||
F2 | Omstilling 2025 | -6326 | Påbegynt |
Se kapittel Sandnes 2025, deler av beløpet ble i første perioderapport flyttet til Kommune felles for oppfølging der. | |||
P12 | Reduserte kostnader sentrale staber | -2000 | Påbegynt |
Se kapittel Sandnes 2025, flyttet i første perioderapport til Kommune felles for oppfølging der. | |||
F10 | Juridisk bistand - ny kommune | -250 | Påbegynt |
Se kapittel Sandnes 2025, foreslås redusert i samsvar med medgått hittil og estimat for året. | |||
Eiendom | |||
F28 | Internhusleie, inntekt helårsvirkninger | -16025 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F29 | Internhusleie, inntekt nye bygg ferdigstilles i planperioden | -20000 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F30 | Internhusleie, nye innleide bygg fra 2021 | -904 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F31 | Internhusleie etter diverse tiltak, rehabilitering, miljøtiltak osv. | -5029 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F32 | Kapitalkostnader, tilbakebetales av eiendom, nye bygg | 31354 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F33 | Kapitalinntekt "til kommunen", nye bygg | -31354 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F34 | Internhusleie etter diverse tiltak, rehabilitering, miljøtiltak osv. | 5029 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F35 | Renter på lån som eiendom betjener på bygg som leies ut til eksterne leietakere | 600 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F36 | Reduserte energikostnader | -5000 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F37 | Generell innsparing eiendom | -1180 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F38 | Omstilling 2025 samlet beregnet innsparing | -6125 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
Kommunen felles | |||
P10 | Kontrollutvalget | -350 | Påbegynt |
Oppfølging tilligger jf. KL Kontrollutvalget selv. Utvalget rapporterer direkte til kommunestyret. Sak om håndteringen av kutt lagt frem for kommunestyret 06.09.2021. | |||
F3 | Regionale idrettshaller, rekalkulert tilskudd, jamfør ØP 2018-2021, tiltak F8 og F9 | 425 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett 2021, tilskudd utbetalt. | |||
F4 | Forus Sportssenter, eierselskapet | 295 | Påbegynt |
Drøftinger av modell for fremtidig eierskap i ASet pågår mellom de 4 kommunene. Anbefaling om løsning ventes lagt frem i forbindelse med behandling av perioderapporten. | |||
F6 | Rogaland brann og redning IKS, Nye Sandnes tilskudd | -500 | Påbegynt |
Tilskuddet 2021 er innarbeidet i budsjettet med nullvekst fra 2020. Utredningsarbeid om effektivisering, stordriftsfordeler mv er utført i et samarbeid mellom eierkommunene og selskapet. Felles løsninger drøftes av kommunedirektørene i fellesskap. Samlet forslag fremmes i forbindelse med forslag til økonomiplan. | |||
F11 | Generell innsparing kommune felles | -3680 | Påbegynt |
Forslag til løsninger per august, se rapportering Sandnes 2025. | |||
F12 | Generell innsparing effektiviseringsgevinst Nye Sandnes | Påbegynt | |
Det er innarbeidet kr 5,39 millioner i innsparing i 2021 med forventing om effektivisering som følge av kommunesammenslåingen. Tiltaket er innarbeidet i budsjett. Se rapportering Sandnes 2025 for oppfølging. | |||
F13 | Lønnsreserven | 35000 | Påbegynt |
Lønnsreserven ble nedjustert med totalt kr 15 millioner i 1. tertialrapport, blant annet på grunn av lavere helårsvirkning av lønnsoppgjøret fra 2020. Per august er det bare budsjettjustert ut sentralt lønnsoppgjør kapittel 4 (eksklusiv medlemmer i Unio). Lokalt lønnsoppgjør kapittel 4 vil gjelde fra 1. oktober. Lønnsoppgjør for ansatte i kapittel 3 og 5 er under forhandling. | |||
F14 | Omstilling 2025, avvikle seniortilskudd | -8000 | Ferdigstilt |
Inkludert i nedjusteringen av lønnsreserven (se driftstiltak F13 over) ligger også budsjettmessig reversering av effektiviseringstiltak knyttet til seniortilskudd etter vedtatt handlings- og økonomiplan 2021-2024. Området var allerede før effektiviseringstiltaket underbudsjettert, og reduksjonen på kr 8 millioner er dermed ikke mulig å innfri. Tilsvarende reversering innarbeides også i handlings- og økonomiplan 2022-2025 ved fastsettelse av lønnsreserve for 2022. | |||
F15 | Spesialavtaler, utgår | Ferdigstilt | |
Innarbeidet i budsjett 2021. Sluttføring følger inngåtte avtaler og avvikles helt i perioden. | |||
F16 | Redusert tilskudd, Sandnes kirkelige fellesråd | -500 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett 2021 og tilskudd utbetaltes jamfør vedtatt ramme. | |||
F17 | Andre trossamfunn og livssyn, tilskuddordning overføre til Staten | -5724 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett 2021. Staten overtok tilskuddsordningen fra 1. januar 2021. | |||
F18 | Tidsbegrenset utsettelse på lån grunnet Covid-19, Sandnes ULF | 1500 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett 2021 og fulgt opp jamfør kommunestyrets vedtak sak 67/20 med opphør fra 2022. | |||
F19 | Renteinntekter Sandnes ULF | -1500 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett 2021 og fulgt opp jamfør kommunestyrets vedtak sak 67/20 med opphør fra 2022. | |||
F20 | Ryfylkefondet | 900 | Ferdigstilt |
Sandnes kommune inngår ikke ny 4-årig avtale med Ryfylkefondet. Midlene er saldert, se rapportering Sandnes 2025. | |||
Politisk virksomhet | |||
F21 | Kommune- og fylkestingsvalg og stortingsvalg | 1895 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett. | |||
F22 | Økning av valgbudsjettet for inndekning av økte kostnader i 2021 og i 2023 | 400 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett. | |||
F25 | Storbykonferanse 2021 i Sandnes | 180 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett. | |||
F26 | Generell innsparing Politisk virksomhet | -110 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett. |
Sist oppdatert: 18.01.2023