(Tall i tusen kroner) | 31.08.2021 | 2020 | 2019 | 2018 |
Langsiktig gjeld IB | 7206100 | 6557499 | 5866202 | 5556396 |
Avdrag lån | -62461 | -377558 | -336138 | -299485 |
Låneopptak | 430000 | 1026158 | 843652 | 609281 |
Langsiktig gjeld UB | 7573639 | 7206100 | 6373715 | 5866202 |
Tabellen viser utviklingen i kommunens gjeld. Kommunen har en gjeld på kr 7,57 milliarder per 31. august 2021. Det har blitt tatt opp kr 190 millioner i nytt lån så langt i år, i form av et obligasjonslån med fast rente. I tillegg er det tatt opp kr 240 millioner i lån i Husbanken, til videre utlån i form av startlån. Kommunens gjeld har økt med 5,1 prosent siden utgangen av 2020. Tallene i dette delkapittelet er oppgitt i tusen kroner.
Figuren under viser kommunens lånekilder. Kommunen har gjeld i kapitalmarkedet i form av sertifikat- og obligasjonslån, i Kommunalbanken, KLP og Husbanken. Kommunens gjennomsnittlige vektede lånerente er på 1,23 prosent per 31. august 2021.
Sertifikatlån
Kommunen hadde kr 2,3 milliarder gjeld i sertifikatmarkedet per 31. august 2021. Dette er kortsiktige lån som forfaller innen de neste 12 månedene. Som man kan se av figuren over utgjør andelen gjeld i sertifikatmarkedet 31 prosent ved utgangen av 2. tertial, noe som er en nedgang på ett prosentpoeng siden utgangen av 2020.
Refinansieringsrisiko
Refinansieringsrisiko omhandler faren for at kommunen får problemer med å refinansiere gjeld. Problemet kan oppstå dersom noe uventet skjer i markedet, og dette kan medføre mangel på likviditet. Kommunen kan dermed få problemer med å refinansiere eller å ta opp nye lån. Risikoen anses som lav da kommuner vurderes som særdeles sikre låntakere. Kommunen kan derimot utsettes for økte marginpåslag. Kommunen styrer sin gjeldsforvaltning etter flere momenter som er med på å redusere denne risikoen. Ett enkelt sertifikatlån skal ikke være større enn kr 300 millioner. En annen viktig faktor for å redusere refinansieringsrisikoen er å spre låneforfallene utover de neste 12 månedene.
Tabellen under viser kommunens portefølje i sertifikatmarkedet per 31. august 2021. Porteføljen er delt opp i en rekke mindre lån, med forfall spredd utover de neste 12 månedene. Kommunen prøver å unngå å ha lån til forfall mot slutten av året da man historisk sett har sett økte marginpåslag i markedet på denne tiden. Alle lånene har 12 måneders løpetid, med unntak av ett lån som har 8 måneders løpetid. Gjennomsnittlig vektet lånerente på de kortsiktige lånene er på 0,55 prosent per 31. august 2021.
Beløp | Forfallsdato | Rente (%) | Løpetid (mnd) | Lånesituasjon |
171000 | 10.09.2021 | 0,4500 | 12 | Handelsbanken |
220000 | 08.10.2021 | 0,5140 | 12 | DnB |
194000 | 05.11.2021 | 0,6130 | 12 | Dnb |
249000 | 21.01.2022 | 0,4190 | 8 | DnB |
191000 | 04.02.2022 | 0,5380 | 12 | DnB |
245000 | 11.02.2022 | 0,5380 | 12 | Handelsbanken |
169000 | 16.03.2022 | 0,5850 | 12 | DnB |
198000 | 25.03.2022 | 0,5840 | 12 | DnB |
199000 | 08.04.2022 | 0,5770 | 12 | DnB |
180000 | 22.04.2022 | 0,5320 | 12 | DNB |
150000 | 27.05.2022 | 0,5370 | 12 | SEB |
170000 | 26.08.2022 | 0,7470 | 12 | SEB |
2336000 |
Figuren over viser sertifikatlånenes forfallstruktur de neste 12 månedene.
Obligasjonslån/gjeldsbrevlån
Beløp | Forfallsdato | Rente (%) | Løpetid | Låneinstitusjon | Renteform |
200000 | 09.09.2021 | 1,6650 | 5 år | DnB | Fast |
280000 | 02.11.2023 | 0,8229 | 6 år | Nordea | 3 mnd nibor+0,5229 |
200000 | 19.03.2024 | 2,1290 | 5 år | Nordea | Fast |
210000 | 16.01.2025 | 2,1500 | 5 år | Kommunalbanken | Fast |
149000 | 16.10.2025 | 1,0000 | 5 år | Kommunalbanken | Fast |
500000 | 22.01.2026 | 2,4920 | 10 år | Kommunalbanken | Fast |
200000 | 09.09.2026 | 2,1180 | 10 år | DNB | Fast |
364000 | 26.01.2028 | 1,4690 | 7 år | SEB | Fast |
201000 | 08.03.2029 | 2,6070 | 10 år | KLP | Fast |
200000 | 23.08.2029 | 2,0100 | 10 år | Kommunalbanken | Fast |
200000 | 02.10.2030 | 1,3600 | 10 år | Kommunalbanken | Fast |
201000 | 14.08.2030 | 1,4040 | 10 år | SB1 Markets | Fast |
190000 | 07.05.2031 | 2,0530 | 10 år | Swedbank | Fast |
3095000 |
Tabellen over viser kommunens gjeld i obligasjonsmarkedet og gjeldsbrevlån (Kommunalbanken og KLP som utsteder). Gjennomsnittlig vektet lånerente er 1,83 prosent per 31. august 2021.
Tabellen under viser gjeldsbrevlån med løpetid på mer enn 10 år. Lånene stammer fra tidligere Forsand kommune med unntak av deler av lånet på kr 199,7 millioner. Kr 165 millioner av dette lånet ble tatt opp i 2020 og slått sammen med flere små lån hos KLP fra tidligere Forsand kommune. Gjennomsnittlig vektet lånerente på de lange lånene er 0,9 prosent per 31. august 2021.
Beløp | Forfallsdato | Rente (%) | Løpetid | Låneinstitusjon | Renteform |
99726 | 28.08.2045 | 0,9000 | 24 år | Kommunalbanken | PT-rente |
199754 | 21.09.2049 | 0,9000 | 30 år | KLP | PT-rente |
299550 |
Figuren under viser forfallene på obligasjons- og gjeldsbrevlånene. Som figuren viser, sprer forfallene seg utover de neste 30 årene.
Lån i Husbanken
Beløp | Rente | Renteform | Forfall fastrente |
1376931 | 0,828% | Flytende | |
142456 | 1,730% | Fast | 01.01.2022 |
66761 | 2,004% | Fast | 01.06.2031 |
94947 | 2,287 % | Fast | 01.09.2022 |
161994 | 2,603 % | Fast | 01.01.2037 |
1843089 |
Tabellen over viser kommunens gjeld i Husbanken per 31. august 2021. Lån i Husbanken har økt med 11 prosent fra utgangen av 2020. Dette kommer av at årets låneopptak på kr 240 millioner ble tatt opp i 1. tertial. Gjennomsnittlig vektet lånerente på lånene i Husbanken er 1,17 prosent per 31. august 2021.
Videre utlån
Tabellen under viser utviklingen i videre utlån i form av startlån.
31.08.2021 | 2020 | 2019 | 2018 | |
Utlån husbankmidler | 1648536 | 1544743 | 1433809 | 1170144 |
Utlån er redusert med en tapsavsetning på kr 10 millioner per 31. august 2021. I 2. tertial har videre utlån vært på kr 193 millioner. Det vil også være innfrielser av lån i løpet av året, og totalt innbetalte avdrag og innfridde lån er kr 89 millioner i 2. tertial.
Renterisiko
31.08.2021 | 2020 | 2019 | 2018 | |
Brutto rentebærende gjeld | 7573639 | 7206100 | 6373715 | 5866202 |
Rentebærende eiendeler: | ||||
Ansvarlig lån i Lyse | -351558 | -351558 | -371089 | -390620 |
Ansvarlig lån i Tomteselskapet | -91003 | -91003 | -95336 | -99669 |
Startlån - videre utlån | -1648536 | -1544743 | -1344809 | -1170144 |
Bankinnskudd | -1425444 | -1315266 | -1164405 | -1080706 |
Sum rentebærende eiendeler | -3516540 | -3302570 | -2975639 | -2741139 |
Netto rentebærende gjeld | 4057099 | 3903530 | 3398077 | 3125063 |
Rentekompensasjon husbanken | -219600 | -219600 | -246400 | -273200 |
Lån finansiert av VAR-gebyr | -878164 | -850308 | -1007200 | -1035300 |
Lån som betjenes av Brann IKS | -262800 | -262800 | -272900 | -283000 |
Lån med fastrente | 2815000 | 2691346 | 2075000 | 1474000 |
Andel lån hvor rentebinding bør vurderes | -118465 | -120524 | -203423 | 59563 |
Som det framkommer av tabellen over, overstiger i utgangspunktet rentebærende gjeld rentebærende eiendeler med kr 4 milliarder per 31. august 2021. I all hovedsak er kommunens rentebærende eiendeler plassert til flytende rente. Låneopptak er derfor også i stor grad tatt opp til flytende rente. Kommunen mottar rentekompensasjon fra Husbanken på enkelte lån, og kommunen har dermed ikke renterisiko på disse lånene. Bykassen har heller ikke renterisiko på lån som betjenes av andre.
Sist oppdatert: 18.01.2023