Økonomi
Organisasjon | Regnskap jan-aug | Budsjett jan-aug | Avvik | Årsbudsjett | Årsprognose (mer-/mindreforbruk) |
Organisasjon | 68297 | 72470 | -4173 | 125734 | -1600 |
Organisasjon har per august et mindreforbruk på kr 4,2 millioner. Mindreforbruket er knyttet til flere vakante stillinger, sykefravær og svangerskapspermisjoner uten innleie av vikarer og andre innsparingstiltak. Området vil håndtere de vedtatte innsparingene i 2020, og forventer å gå i balanse ved årets slutt. I økonomiplan 2020-23, tiltak O3, ble dokumentsenteret tilført kr 1,6 millioner i driftsmidler til lisens til nytt dokumenthåndteringssystem. Anskaffelsen av systemet er utsatt til 2021, og rådmannen foreslår derfor å redusere rammen til dokumentsenteret med kr 1,6 millioner.
Samlet estimert kostnad for lønn til lærlinger for alle virksomhetene i Sandnes kommune er kr 33 millioner. I 2020 er budsjettet totalt kr 18 millioner, det mangler dermed kr 15 millioner for å finansiere lærlingene i kommunen. Den stadige økningen i antall lærlinger har vært med på å øke underfinansieringen av ordningen. HR i organisasjonsavdelingen hadde personalansvar for lærlingene i 2019. Lærlingene fikk lønn fra HR, som internfakturerte virksomhetene for lærlingene de ble tildelt. Endringen i 2020 er at lærlingene er personalmeldt ute på lærestedene i virksomhetene, og får lønn utbetalt fra disse enhetene. Virksomhetene melder om store merutgifter og utfordringer knyttet til disse lærlingene. På noen enheter kan lærlingene bidra til redusert vikarbruk når lærlingen har opparbeidet seg erfaring på lærestedet, mens tidlig i læreløpet og på enkelte enheter oppleves lærlingene som ekstra bemanning utover budsjett.
Omstilling
Grunnet vakante stillinger vil organisasjon klare å håndtere de vedtatte innsparingene i 2020. I tillegg er etablering av beredskapsvakt, kr 1,3 millioner i 2020 i tiltak O2 i økonomiplan 2020-23, satt på vent og IT- beredskapsvakt, kr 1 million i 2020 i tiltak O5 i økonomiplan 2020-23, er ikke iverksatt fullt ut.
HR/HMS leier ikke inn vikar ved fødselspermisjon, og klarer derfor å håndtere innsparingskravet i 2020. HR har hatt ekstrautgifter knyttet til bemanningskontor i forbindelse med Covid-19.
Avdelingen vil være sentral i omstilling og nedbemanningsprosesser, og det er viktig at en har tilstrekkelig med ressurser for å kunne ivareta dette arbeidet i tråd med lov og avtaleverk. Det er nå spesielt søkelys på å revidere overordnet HMS-system, samt vurdere tiltak for å redusere sykefraværet i kommunen.
For politisk sekretariat foreslås en varig reduksjon på kr 71 000 i datautstyrsbudsjettet til produksjon av ID-/adgangskort for hele kommunen.
Det er nå startet ett arbeid for å se hvilke oppgaver og ansvar som skal ivaretas av IT-avdelingen og se dette opp mot øvrig digitaliseringsarbeidet i kommunen. IT opplever budsjettet som stramt for å levere et tjenestetilbud til forventet kvalitet i hele organisasjonen. Reduksjon i budsjett vil kunne redusere kvaliteten.
Produksjon
Organisasjon | 01.01.-31.08.2020 | 01.01.-31.08.2019 | Endring i % |
Antall arkiverte dokumenter i Public 360 | 96160 | 137074 | -29,8 % |
Nedgangen antas å være en konsekvens av nedstengingen av samfunnet i forbindelse med covid-19. | |||
Antall opprettede saker i Public 360 | 37065 | 10026 | 269,7 % |
Økningen skyldes et stort antall nyopprettede saker som følge av kommunesammenslåingen. | |||
Elektronisk skapte arkiver avlevert til arkivdepot | 5062 | 2034 | 148,9 % |
Antall MB | |||
Antall kurs på Sandnes kompetansesenter | 215 | 239 | -10,0 % |
Kurs består her av registrerte kurs, utleie av rom og aktivitet (kurs + utleie). Nedgangen skyldes Covid-19. | |||
Antall vikardager formidlet av rekrutteringstjenesten | 1188 | 5074 | -76,6 % |
Redusert behov for vikarer som følge av nedstengte barnehager ved Covid-19. | |||
Prosentvis løste bestillinger | 100 | 91,78 | 9,0 % |
Antall søkere til rekrutteringstjenesten | 180 | 191 | -5,8 % |
Antall henvendelser til Servicedesk | 13601 | 13983 | -2,7 % |
Henvendelser gjelder saker i sakssystem. Nye systemer og digitalisering krever råd og veiledning. | |||
Antall besvarte telefonhenvendelser på IT Servicedesk telefon | 9920 | 0 | 0,0 % |
Nytt system fra 16. mars som muliggjør statistikk. | |||
Antall besvarte henvendelser på servicekontoret | 24163 | 25195 | -4,0 % |
Nedgang i henvendelser etter iverksetting av Covid-19 tiltak i samfunnet. Færre besøkende og færre telefoner. 2019 var valgår som genererer mange henvendelser, samt at det var omlegging av utsending av faktura til digitale løsninger vår 2019 som førte til stor mengde ekstra henvendelser. | |||
Antall besvarte telefonhenvendelser på servicekontoret | 47239 | 52110 | -9,3 % |
Antall besvarte e-post-henvendelser på servicekontoret | 4820 | 3637 | 32,5 % |
Antall besvarte facebook-henvendelser på servicekontoret | 508 | 647 | -21,4 % |
Antall produserte ID-kort | 906 | 559 | 62,1 % |
Avhengig av ansettelsessvingninger i kommunen og åpning av nybygg. Covid-19 har i perioder ført til større produksjon. | |||
Antall følgere på Facebooksiden | 11000 | 8029 | 37,0 % |
Flere innlegg og større aktivitet på kommunens side. |
Medarbeider
Sykefravær
I første perioderapport var sykefraværsrapporter rapportert med utgangspunkt fra ressursstyringssystemet GAT istedenfor kommunens lønns- og personalsystem. En har valgt å gå bort fra dette slik at en får sammenlignbare sykefraværstall, både fra år til år i Sandnes kommune, mellom kommuner og opp mot tall som en rapporterer til KS.
For organisasjon er sykefraværet lavere i 2020, sammenlignet med 2019. Dette skyldes at lærlingene tidligere var personalmeldt hos HR, mens i 2020 er lærlingene personalmeldt ute på de forskjellige lærestedene i virksomhetene.
Rekruttering
For hele kommunen er det 325 utlyste stillinger, 9 991 søkere og 1 294 er blitt ansatt. Det ansettes flere per utlysning på fellesutlysningene. Det kan også bli ansatt vikarer når en lyser ut faste stillinger. Dette er grunnen til at utlyste stillinger er lavere enn antall som har blitt ansatt.
Fremdeles lyses det ut flest stillinger innenfor helse og velferd (sykepleiere), barn og unge (barnehagelærere) og oppvekst skole (undervisningspersonell/lærere).
Digitalisering
Det har blitt innført elektronisk signatur på dokumenter via systemet webcruiter. Dette sparer kommunen tid, kopiering og porto på utsending av brev, kontrakter og dokumenter. Kommunen mottar også dokumentene raskere tilbake. Dette effektiviserer prosesser knyttet til for eksempel rekruttering.
GAT formidlinger er tatt i bruk for rekrutteringstjenesten. Det er gjennomført opplæring og startet opp i noen barnehager. Løsningen skal først brukes i alle barnehager, men kan på sikt brukes i hele kommunen. Systemet vil gi en god oversikt over ledige vakter, der vikarer kan velg de oppdragene de ønsker.
IT jobber kontinuerlig med forbedring av IT plattform og infrastruktur tilknyttet til denne. Dette er en forutsetning for mange av digitaliseringsprosjektene i organisasjonen. Det jobbes det internt med automatisering av driftsoppgaver hvor det er forsvarlig og teknisk mulig.
Status driftstiltak
Nr | Tiltakstekst | 2020 | Status |
Organisasjon | |||
O1 | 1 stilling IDM (Identitetsforvaltning) | 900 | Påbegynt |
Årsverket ble foreslått til organisasjon, men er flyttet over til IT i 2020. Stillingen er knyttet til økt arbeid med håndtering av brukeridentiteter og automatisering av prosessene. IT har foreløpig ikke fått ansatt i denne stillingen, og den benyttes nå til innleie av konsulenter for arbeid som må gjøres i tilknytning til fagområdet. | |||
O2 | Vaktordning beredskap | 1300 | Påbegynt |
Ordningen er klar, men er satt på vent på grunn av kommunens økonomiske situasjon. | |||
O3 | Ny løsning sak/arkivsystem (dokumenthåndteringssystem) | 1600 | Påbegynt |
Hovedprosjektet er i gang. Forsinket oppstart dels på grunn av covid-19. Rådmannen foreslår i 2020 å fjerne disse driftsmidlene fra budsjettet til dokumentsenteret. | |||
O4 | Frittstående arkivkjerne - utvidelse av lisenskostnader | 250 | Påbegynt |
Arkiv er på plass. Det jobbes videre med brukerhåndtering. Innsynsmodul for presse/publikum er ferdigutviklet og vil også bli satt i drift. | |||
O5 | Vaktordning knyttet til IT-beredskap og drift | 1000 | Påbegynt |
Telefonkø er opprettet og klar til å tas i bruk. Det å ha en mann på vakt hele døgnet vil ha en estimert kostnad på opp mot kr 1 million. Utfordring knyttet til vaktordningen er at hva denne kan løse av eventuelle problemer som oppstår vil være avhengig av hvem som er på vakt, så det må defineres nærmere hva en vil oppnå med denne vakten og hvilke problemer som skal løses. | |||
O6 | 0,6 årsverk reduksjon i Forsand | -580 | Ferdigstilt |
Reduksjon av lederstilling for organisasjon i Forsand er innarbeidet i kommunens budsjett. | |||
O7 | Innsparing IT Forsand | -1200 | Ferdigstilt |
Avtalen med Stavanger om drift av IT systemer er avsluttet, og innsparingen er innarbeidet i kommunens budsjett. | |||
O8 | Innsparing Personal/HMS | -500 | Ferdigstilt |
Innsparingen er innarbeidet i budsjettet til HR. | |||
O9 | Forsand, reiseutgifter overgangsordning | 800 | Påbegynt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til organisasjon felles. Grunnet Covid-19 er det blitt mindre reiseutgifter en forutsett, og det er mindreforbruk på tiltaket. | |||
O10 | Forsand, 0,8 årsverk tillitsvalgt i 2020 | 700 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til tillitsvalgte under organisasjon felles i 2020. | |||
O11 | Økt stilling tillitsvalgte | 130 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til frikjøp tillitsvalgte under HR i fra 2020. | |||
O12 | Gevinster ved digitalisering | -490 | Ferdigstilt |
Innsparingsbeløpet er innarbeidet i budsjettene til organisasjon. | |||
O13 | Innsparing | -1120 | Ferdigstilt |
Organisasjon klarer å håndtere vedtatte innsparingskrav i 2020 ved vakante stillinger. | |||
Innovasjon og digitalisering | |||
D1 | Workshops, fasilitering og kompetanseutvikling | 250 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet til innovasjon og digitalisering. | |||
D2 | Medlemskap i nasjonale og regionale nettverk | 200 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet til innovasjon og digitalisering. | |||
D3 | IT-sikkerhet - Holdningsskapende arbeid, phisingtester, nasjonal sikkerhetsuke, interne seminarer og kurs, konsulentbistand for styringsverktøy med mer. | 100 | Påbegynt |
Som følge av Covid-19 situasjonen er alle fysiske arrangementer avlyst eller avholdt på teams. Holdningsskapende arbeid pågår via teamsmøter. | |||
D4 | Medlemskap og deltakelse i DigiRogaland | 550 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet til innovasjon og digitalisering, og utbetalt derfra til Stavanger kommune. | |||
D5 | 1 årsverk kommunikasjonsmedarbeider | 400 | Ferdigstilt |
Budsjettmidler til et årsverk er innarbediet, og stillingen er besatt. | |||
D6 | Generell innsparing innovasjon og digitalisering | -120 | Ferdigstilt |
Håndteres ved å holde en stilling vakant i 2020. |
Sist oppdatert: 18.01.2023