Økonomi
Oppvekst skole | Regnskap jan-april | Budsjett jan-april | Avvik | Årsbudsjett |
Årsprognose(mer-/mindreforbruk) |
Ordinær grunnskoleopplæring inkl fellesutgifter | 477498 | 474821 | 2677 | 1107596 | 0 |
SFO | 19686 | 11545 | 8141 | 20627 | 6200 |
Voksen opplæring | 1372 | 1132 | 240 | 14014 | 0 |
Sum oppvekst skole | 498555 | 487498 | 11057 | 1142237 | 6200 |
Ordinær grunnskoleopplæring inkludert senter for flerspråklige barn og unge (FBU) har et samlet merforbruk på kr 2,7 millioner. Merforbruket skyldes hovedsakelig utfordringer med å innfri vedtatte innsparinger, og at noen skoler i forbindelse med ny lærernorm har ansatt flere lærere enn budsjettert. Skolene jobber med å redusere bemanningen, fortrinnsvis ufaglærte, for å styre mot økonomisk balanse ved årets slutt. Skolene har disposisjonsfond på området, og årsprognosen er balanse etter eventuell bruk av fond.
SFO har et merforbruk på kr 8,1 millioner. Kr 6,2 millioner skyldes manglende foreldrebetaling på grunn av stengt SFO i perioden mars-april, som følge av Covid-19. Årsprognosen er et merforbruk på kr 6,2 millioner, før foreslått tilleggsbevilgning i denne sak blir vedtatt. Kommunen får økt rammetilskudd fra staten for å dekke foreldrebetalingen. Rådmannen anbefaler tilleggsbevilgning for å dekke tapte inntekter til SFO.
Voksenopplæring har et merforbruk på kr 240 000. Enheten jobber med å styre mot balanse ved årets slutt.
Omstilling
Oppvekst skole |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Videreføring av tidligere innsparinger |
-5 000 |
-5 000 |
-5 000 |
-5 000 |
-5 000 |
Generell innsparing oppvekst skole |
-10 290 |
-15 440 |
-15 440 |
-15 440 |
-15 440 |
Sum innsparing |
-15 290 |
-20 440 |
-20 440 |
-20 440 |
-20 440 |
Følgende tiltak er innarbeidet eller vurderes i forbindelse med omstillingen:
Oppvekst skole har fordelt innsparingen på virksomhetene. Skolene har innarbeidet innsparingen i tildelingsmodellen.
Forslag innsparingstiltak ferdig utredet | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Altona | -207 | -207 | -207 | -207 | -207 |
Senter for flerspråklige barn og unge | -259 | -259 | -259 | -259 | -259 |
Sandnes læringssenter | -138 | -138 | -138 | -138 | -138 |
Skolene | -13158 | -13158 | -13158 | -13158 | -13158 |
Skole felles | -1537 | -1537 | -1537 | -1537 | -1537 |
Sum foreslåtte innsparingstiltak | -15299 | -15299 | -15299 | -15299 | -15299 |
Uløst innsparing | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 |
Sum uløst innsparing | 9 | -5141 | -5141 | -5141 | -5141 |
Produksjon
Produksjon og aktivitet | 01.01.-30.04.2020 | 01.01.-30.04.2019 | Endring i % | ||||||||||||
Antall elever | 10168 | 10151 | 0,2 % | ||||||||||||
Ved den interne tellingen ved utgangen av april var elevtallet økt med 17 elever sammenlignet med samme periode i fjor. | |||||||||||||||
Antall enkeltvedtak om spesialundervisning | 763 | 680 | 12,2 % | ||||||||||||
Antall enkeltvedtak om spesialundervisning har økt med 12,2 prosent sammenlignet med samme periode i fjor.
|
|||||||||||||||
Antall elever som får særskilt norskopplæring | 924 | 863 | 7,1 % | ||||||||||||
Det er en oppgang i antall elever og antall tildelte årstimer til særskilt norskopplæring.
|
|||||||||||||||
Antall ansatte under kompetanseutvikling | 76 | 95 | -20,0 % | ||||||||||||
Det har vært en nedgang i antall ansatte som har fått tildelt kompetanseheving gjennom stipendordning i Sandnesskolen.
|
Medarbeider
Sykefravær
Sykefraværet innen oppvekst skole er stabilt, sammenlignet med tidligere år.
Digitalisering
Sandnesskolen har en skoleutviklingsstrategi som innbefatter den digitale satsingen i Sandnesskolen, inkludert en digital enhet for hver elev og ansatt. Alle skolene er tildelt klassesett med Chromebooks og alle har tilgang til Google Suite for Education som læringsplattform og kontorstøtteverktøy. Google Suite for Education har i hele perioden med Covid-19 ikke hatt noe nedetid og fungert bra. I perioden mars-april 2020, der skolene måtte holde stengt som følge av Covid-19 pandemien, fikk skolene mye læring og erfaring med undervisning via digitale plattformer. I tillegg til Google Suite for Education har skolene benyttet mange andre ulike digitale læringsressurser for å gi alle elevene et best mulig opplæringstilbud under perioden med opplæring hjemme. For få år siden hadde det vært tilnærmet umulig å opprettholde undervisning i en slik situasjon som en nå har vært gjennom, men nå har skolene klart å gi god undervisning og oppfølging i hele den stengte perioden.
Status driftstiltak
Under rapporters det status for vedtatte driftstiltak fra handlings- og økonomiplan 2020-2023, med budsjettmidler i 2020.
Nr | Tiltakstekst | 2020 | Status |
Ordinær grunnskoleopplæring inkludert fellesutgifter | |||
S1 | Lærernorm | 10000 | Ferdigstilt |
Ressurser er tildelt skolene gjennom tildelingsmodellen. | |||
S2 | Midler til tidlig innsats inn i rammetilskuddet | 20000 | Ferdigstilt |
Ressurser er tildelt skolene gjennom tildelingsmodellen. | |||
S3 | Spesialundervisning | 15700 | Ferdigstilt |
Ressurser er tildelt skolene gjennom tildelingsmodellen. | |||
S4 | Senter for flerspråklige barn og unge (FBU) | 1900 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til FBU og inntektskravet er fjernet. | |||
S5 | Altona skole og ressurssenter | 1100 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til Altona skole og ressurssenter. | |||
S6 | Elevtallsvekst i tråd med prognoser | 4700 | Ikke påbegynt |
Den offisielle tellingen av elever er 1. september 2020. | |||
S7 | Korrigering av prognoser, elevtallsvekst | -2400 | Ferdigstilt |
Elevtallsvekst for 2019 ble lavere enn det som ligger i økonomiplan 2019-2022. Det var forventet 10 290 elever mens den offisielle tellingen per 1. september 2019 var på 10 175 elever i Sandnesskolen. Det er et avvik på -115 elever. Avviket utgjør kr 2,4 millioner på årsbasis. | |||
S8 | Ressurser til spesialundervisning | 700 | Ikke påbegynt |
Den offisielle tellingen av elever er 1. september 2020. | |||
S9 | Korrigering av prognoser, spesialundervisning | -500 | Ferdigstilt |
Elevtallsvekst for 2019 ble lavere enn det som ligger i økonomiplan 2019-2022. Det var forventet 10 290 elever mens den offisielle tellingen per 1. september 2019 var på 10 175 elever i Sandnesskolen. Det er et avvik på -115 elever. Avviket utgjør kr 500 000 på årsbasis. | |||
S10 | Bogafjall ungdomsskole, læremiddelpakke | 3000 | Påbegynt |
Innkjøpsprosessen vil bli gjennomført i løpet av 2020. | |||
S14 | Bogafjell ungdomsskole, ny skole | 1700 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til Bogafjell ungdomsskole. | |||
S15 | Figgjo skole, nytt ungdomstrinn | 300 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til Figgjo barne- og ungdomsskole. | |||
S16 | Videreføring av tidligere innsparinger | -5000 | Påbegynt |
Budsjettet til skolene er redusert i tråd med vedtatte innsparinger. Skolene har fokus på å styre etter tildelt budsjettramme. | |||
S17 | Generell innsparing oppvekst skole | -10290 | Påbegynt |
Budsjettet til skolene er redusert i tråd med vedtatte innsparinger. Skolene har fokus på å styre etter tildelt budsjettramme. | |||
S18 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, skoler | 14800 | Påbegynt |
Ferdigstilte bygg faktureres etter overtakelse i løpet av året. | |||
P1 | Mobbeombud | 350 | Ikke påbegynt |
Skal overføres til organisasjon. Det foreslås å ta ut tiltaket og en vil komme tilbake til eventuell nedbudsjettering av bevilget beløp i 2. perioderapport. | |||
SFO | |||
S20 | Inntektsmoderasjon SFO | 814 | Påbegynt |
Regjeringen innfører fra høsten 2020 en nasjonal ordning med inntektsgradert foreldrebetaling i SFO, slik at foreldrebetalingen for et heltidstilbud i SFO på 1.-2. trinn maksimalt utgjør 6 prosent av husholdningens samlede person- og kapitalinntekt. Dette koster Sandnes kommune om lag kr 814 000 for høsten 2020. Helårseffekten er på om lag kr 1,95 millioner. | |||
S21 | Ressurser til styrking SFO | 90 | Ikke påbegynt |
Den offisielle tellingen av elever er 1. september 2020. | |||
S22 | Korrigering prognoser, SFO | -60 | Ferdigstilt |
Elevtallsvekst for 2019 ble lavere enn det som ligger i økonomiplan 2019-2022. Det var forventet 10 290 elever mens den offisielle tellingen per 1. september 2019 var på 10 175 elever i Sandnesskolen. Det er et avvik på -115 elever. Det er 12,6 prosent av midlene som går til spesialundervisning på skole. Avviket utgjør kr 60 000 på årsbasis. | |||
S23 | SFO, økning i driftsutgifter | 3008 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet for 2019 og videreført i basisbudsjett etter retningslinjer for beregning av selvkost. | |||
S24 | SFO, økning i gebyrinntekter | -3008 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet for 2019 og videreført i basisbudsjett etter retningslinjer for beregning av selvkost. | |||
S25 | Utnulling selvkostbudsjett SFO Forsand | -319 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet for 2019. |
Sist oppdatert: 18.01.2023