Økonomi
Helse og velferd | Regnskap jan-april | Budsjett jan-april | Avvik | Årsbudsjett | Årsprognose (mer-/mindreforbruk) |
Enhet for funksjonshemmede | 143707 | 144234 | -527 | 381901 | 0 |
Enhet for hjemmetjenester og rehabilitering | 91887 | 91270 | 618 | 234277 | 0 |
H&V felles og samordningstjenester | 172587 | 166515 | 6072 | 28104 | 15000 |
Helse og rehabiliteringstjenester | 106711 | 108906 | -2 195 | 300517 | 0 |
Sosiale tjenester | 107950 | 105461 | 2489 | 248689 | 0 |
Sykehjemstjenester | 186231 | 180505 | 5726 | 248689 | 0 |
Sum helse og velferd | 809072 | 796891 | 12182 | 1442176 | 15000 |
Enhet for funksjonshemmede har et mindreforbruk på kr 547 000 til og med april. Dette skyldes noen vakante stillinger i starten av året, og at det har vært sen påske i 2020. Sen påske gjør at helligdagstilleggene blir utbetalt i mai, og dette kan medføre at regnskapsresultatet etter mai er betydelig endret. Enheten styrer mot balanse ved årets slutt.
Enhet for hjemmetjenester og rehabilitering har et merforbruk på kr 618 000 etter april, på tross av at helligdagstillegg for påsken ikke er utbetalt per april. Enheten har eget disposisjonsfond, og styrer mot balanse ved årets slutt, etter eventuell bruk av eget fond.
Helse og velferd felles og samordningstjenester har etter april et samlet merforbruk på kr 6,1 millioner, hvor begge enhetene har merforbruk. Enhetene vil overstige sine vedtatte budsjettrammer for 2020, og ingen av disse virksomheten har egne disposisjonsfond.
Helse og velferd felles sitt merforbruk skyldes nye vedtatte innsparinger fra økonomiplan 2020-23. Forslag til løsninger på deler av innsparingsbeløpene følger av denne sak om perioderapport. Forventet årsprognose er et merforbruk på kr 15 millioner, i tråd med vedtatte innsparingskrav. Dersom forslag til løsninger på innsparinger blir vedtatt i denne perioderapporten, vil det redusere forventet merforbruk ved årets slutt.
Samordningstjenesten sitt merforbruk skyldes kjøp av tjenester fra private til nye ressurskrevende brukere. Enheten har fått økt sine utgifter til kjøp av tjenester betydelig siden 2019, en økning på kr 8,2 millioner for første kvartal, og prognosene tilsier at utgiftene vil vedvare.
Helse og rehabiliteringstjenester har per april et mindreforbruk på kr 2,2 millioner. Legetjenesten står for halvparten av dette mindreforbruket, hovedårsaken er høyere refusjoner fra Helfo enn budsjettert, samt vakant stilling. Det vil komme kostnader i mai, blant annet dekning av inntektstap for fastleger, som vil redusere mindreforbruket. De øvrige enhetene har små mindreforbruk og forventes å gå i balanse ved årets slutt.
Sosiale tjenester har et merforbruk på kr 1,7 millioner per april. Det er i hovedsak NAV som har et betydelig merforbruk på jobbsjansen og kvalifiseringsstønad. Det forventes en økning i utbetalinger til økonomisk sosialhjelp dersom arbeidsledigheten vedvarer. AKS har utfordringer med å nå inntjeningsmålene og har et merforbruk på kr 177 000. Flyktningenheten har et mindreforbruk på kr 936 000. Det er ikke usannsynlig med et merforbruk innenfor sosiale tjenester ved utgangen av året.
Sykehjemstjenester har et merforbruk på kr 5,7 millioner etter april. Sandnes matservice har et merforbruk på kr 205 000. Sykehjem øst har et mindreforbruk på kr 442 000, mens sykehjem vest har et stort merforbruk på kr 5,9 millioner. Sykehjem vest melder om store utfordringer med ressurskrevende bruker på flere avdelinger, og utgiftene vil overstige deres vedtatte budsjettramme. Sykehjem vest har et lite disposisjonsfond, mens sykehjem øst har mer midler på sitt fond. Rådmannen tilrår at enheten sitt merforbruk dekkes av disposisjonsfond på sykehjemsområdet. Området styrer derfor mot balanse ved årets slutt.
Omstilling
Helse og velferd har store innsparingskrav fra handlings- og økonomiplanen 2020-2023, samt videreføringer av tidligere innsparinger. Det er igangsatt et stort omstillingsarbeid som involverer alle tjenestene i helse og velferd. Utredningsarbeid pågår, og det er krevende å finne områder som kan kuttes uten at driften blir uforsvarlig. Alle virksomheter i helse og velferd har fått oppdrag om å gjennomgå tjenesten for å vurdere og foreslå mulige innsparingstiltak. Videre er det nedsatt grupper som skal utrede tiltak på lengre sikt. Dette arbeidet er ikke ferdigstilt. Organisasjonen har hatt betydelige innsparingsrunder tidligere og en har gjennomført store omstillingsarbeid og omorganiseringer med reduksjon av administrative årsverk og kutt i grunnbemanningen. Det er komplekse samvirkninger mellom ulike faktorer som påvirker helse og velferd sine tjenester og ressursbehov/bruk. Dette er for eksempel sykdomstilstand i befolkningen, konjunktursvingninger, oppgaveforskyvning fra stat til kommune og den enkelte brukers behov. Det generelle innsparingskravet på 1 % er fordelt på virksomhetene i henhold til budsjett.
Foreslåtte innsparingstiltak i denne saken er utredet og fremmet fra virksomhetene. En partssammensatt styringsgruppe for omstilling i helse og velferd ledet av kommunaldirektøren har behandlet tiltakene. Tiltakene vurderes realiserbare og konsekvensene vurderes håndterbare selv om det er meget krevende og vil få konsekvenser. På bakgrunn av den krevende situasjonen knyttet til covid-19 er noen utredningsprosesser utsatt i tid.
Virksomhetene i helse og velferd driftes nøkternt. Den stramme økonomistyringen fortsetter.
Helse og velferd |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Uløst innsparing videreført |
-7 070 |
-7 070 |
-7 070 |
-7 070 |
-7 070 |
Videreføring av tidligere innsparinger |
-5 000 |
-5 000 |
-5 000 |
-5 000 |
-5 000 |
Gevinster ved digitalisering |
-2 000 |
-2 000 |
-2 000 |
-2 000 |
-2 000 |
Generell innsparing helse og velferd |
-15 240 |
-22 870 |
-22 870 |
-22 870 |
-22 870 |
Sum innsparing |
-29 310 |
-36 940 |
-36 940 |
-36 940 |
-36 940 |
Foreløpig fordelt innsparing |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
Fordeling av innsparing ihht sak 1/20 |
-7 923 |
-7 923 |
-7 923 |
-7 923 |
-7 923 |
Bruk av disposisjonsfond fysio/ergo |
-4 700 |
|
|
|
|
Følgende tiltak er innarbeidet eller vurderes i forbindelse med omstillingen:
Forslag innsparingstiltak ferdig utredet |
2020 |
2021 |
2022 |
2023 |
2024 |
|
|
Avvikle dobbeltrom |
-1 000 |
-4 400 |
-4 400 |
-4 400 |
-4 400 |
1. Sandnes har i dag flere dobbeltrom for sykehjemsbeboere med en uhensiktsmessig romløsning. Adkomst til den ene beboeren er enten gjennom bad eller rett forbi den andre beboeren. Det er nasjonale føringer på at beboere skal tilbys enerom og det har i lang tid vært en forutsetning at dobbeltrom skulle avvikles. I tekstvedtak i HØP 2020-2023 vises det til denne utfordringen. Sandnes har en dekningsgrad av heldøgnsplasser for eldre over 80 år på 21,1 prosent. Ved fjerning av 8 plasser i dobbeltrom vil dekningsgraden bli 20,8 prosent. Avvikling av senger kan gi større press på utskrivningsklare pasienter fra sykehuset. Tiltaket vil bety innsparing av 6 årsverk, tilsvarende kr 1 millioner i 2020 avhengig av omplasseringsmuligheter for de ansatte, og med helårsvirkning kr 4,4 millioner fra 2021. De berørte ansatte vil omfattes av kommunens omstillingsavtale og få sitt arbeid i andre avdelinger. |
||||||
|
Redusere årsverk i hjemmetjenesten |
-700 |
-1 900 |
-1 900 |
-1 900 |
-1 900 |
2. For å møte veksten i eldrebefolkningen og at eldre skal bo lengst mulig hjemme er det avgjørende med tilstrekkelige hjemmetjenester. Det forslås likevel å redusere 2,5 årsverk i hjemmetjenesten. Reduksjonen i årsverk kommer i tillegg til tidligere kutt på samme område vedtatt i KS-sak 1/20. Dette vil medføre redusert kvalitet og omfang av tjenester til hjemmeboende. På sikt kan dette svekke hjemmetjenestens evne til å bidra til at flest mulig skal bo lengst mulig hjemme. Innsparingen vil være 0,7 millioner kroner for 2020. Helårsvirkning fra 2021 er 1,9 millioner kroner. Reduksjonen gjennomføres ved naturlig avgang der en ikke ansetter i ledige stillinger. |
||||||
|
Kutte 3 plasser VTA |
|
-650 |
-650 |
-650 |
-650 |
3. 9 personer med psykiske lidelser deler 3 VTA-plasser i Sandnes Proservice. Kommunen dekker kostnadene til plassene fullt ut. Det foreslås å legge ned tilbudet. Dette vil gi de aktuelle deltakerne et dårligere tilbud. På grunn av oppsigelsestid i tiltaket vil innsparingen vil være redusert i 2020, med helårsvirkning 650 000 kroner fra 2021. |
||||||
|
Redusert finansiiering VTA |
|
-800 |
-800 |
-800 |
-800 |
4. Sandnes kommune har hatt avtale med Sandnes Proservice om VTA-plasser siden 2004. I avtalen har kommunen betalt medfinansieringsandel på 29,7 prosent av statlig sats per plass. Kravet til kommunal egenandel i hht forskriften er minimum 25 prosent. Det skal nå inngås ny avtale og kommunen har vært tydelig på behov for å kutte kostnader gjennom redusert prosentsats. Gjennom reduksjon av kommunens andel fra 29,7 prosent til 25 prosent av statlig sats, kan kommunen spare om lag 800 000 kroner per år, gjeldende fra 2021. |
||||||
|
Redusert kursbudsjett |
-300 |
-300 |
-300 |
-300 |
-300 |
5. Redusere kursbudsjett: Kompetanse er meget viktig når kommunen stadig skal utføre mer komplekse oppgaver og for å sikre forsvarlige og effektive tjenester. Tilbud om kompetanseutvikling er også et viktig moment for å rekruttere og beholde dyktige fagfolk. Det vurderes likevel at Helse og velferd kan redusere noe på kostnader knyttet til kompetanseutvikling i enkelte virksomheter, med til sammen 300 000 kroner. |
||||||
|
Redusert vedlikehold og budsjett til inventar og utstyr |
-800 |
-800 |
-800 |
-800 |
-800 |
6. Innsparingstiltak knyttet til redusert vedlikehold og budsjett til inventar og utstyr i sykehjemmene, 400 000 kroner x 2, det vil si totalt 800 000 kroner |
||||||
|
Redusere 1,9 årsverk |
-1 250 |
-1 250 |
-1 250 |
-1 250 |
-1 250 |
7. Virksomhetene Fysio-ergotjenestene, Boligtjenesten og Flyktningenheten reduserer til sammen 1,9 årsverk, tilsvarende 1,25 millioner kroner. På grunn av vakanser er dette realiserbart fra 2020. |
||||||
|
Redusere 2 årsverk Mestringsenheten |
-800 |
-1 600 |
-1 600 |
-1 600 |
-1 600 |
8. Mestringsenheten reduserer 2 årsverk i samlokaliserte boliger (bofellesskap) for innbyggere med psykiske lidelser. Dette gir halvårsvirkning i 2020, kr 800 000,- og fra 2021 helårsvirkning med 1,6 millioner kroner. |
||||||
|
Jobbsjansen |
-1 400 |
-1 400 |
-1 400 |
-1 400 |
-1 400 |
9. Jobbsjansen er et prosjekt i NAV Sandnes for å gi et 4. intro-år for flyktninger som har behov for dette for å komme videre i sin skolegang. Gjennom prosjektet har de fått stønad som lønn i likhet med introduksjonsstønaden. Kommunen fikk inntil 2019 prosjektmidler fra Imdi. Det forslås å avslutte prosjektet i denne form og med denne avlønningen fordi det ikke er lovpålagt. De aktuelle vil likevel kunne få tilsvarende oppfølging og de kan dekke sine livsoppholdsutgifter gjennom sosialhjelp, flyktningstipend og statlige tiltakspenger fra NAV. Beregnet differanse mellom jobbsjansestønad og sosialhjelp er om lag 1, 4 millioner kroner per år. |
||||||
|
Økt refusjonskrav NAV |
-1 000 |
-1 000 |
-1 000 |
-1 000 |
-1 000 |
10. NAV Sandnes arbeider systematisk for at mottakere av sosialhjelp som har varige helseutfordringer skal bli utredet med tanke på inntektssikring gjennom uføretrygd. Dette gir brukerne en bedret og mer forutsigbar ytelse. Kommunen kan da ta refusjon i statlig del av NAV for kostnader knyttet til utbetalt sosialhjelp fra det tidspunktet uføregraden er gjort gjeldende og frem til utbetaling av uføretrygd skjer. Inntektskravet knyttet til økt refusjon gjennom systematisk arbeid økes med 1 million kroner per år. |
||||||
|
Avvikle kommunal tilleggspensjon |
-150 |
-150 |
-150 |
-150 |
-150 |
11. Kommunal tilleggspensjon avvikles fordi stønaden ikke er pliktmessig. Det er innført en statlig NAV-ytelse «supplerende stønad» som kan erstatte denne ytelsen for de berørte. Kommunal tilleggspensjon slik den utbetales nå, kan resultere i avkortet bostøtte fra Husbanken, og i sum en negativ virkning for den enkelte. Helårsvirkning av avviklingen er 150 000 kroner. |
||||||
|
NAV - stordriftsfordeler |
-100 |
-100 |
-100 |
-100 |
-100 |
12. Gjennom kommunesammenslåing er det mulig å realisere stordriftsfordeler ved sammenslåing av NAV Sandnes og NAV Forsand, tilsvarende 100 000 kroner. |
||||||
|
Vakanser |
-3 600 |
|
|
|
|
13. Virksomhetene holder enkelte stillinger ledige ved sykefravær og vakanser i den grad det er mulig i forhold til oppgaveløsning og forsvarlig drift. I 2020 kan dette gi besparelser inntil 3,6 millioner kroner, men kan ikke videreføres utover 2020. Dette kan medføre redusert kvalitet i tjenestetilbudet og økt belastning på gjenværende personell. Dette gjelder for eksempel NAV, EFF og EHR. |
||||||
|
EFF |
-710 |
|
|
|
|
14. For 2020 løses innsparingskravet i EFF (Enhet for funksjonshemmede) gjennom redusert overtid og generelle innsparinger/utsettelser av driftsutgifter knyttet til bla HMS og utstyr. Dette beregnes til om lag 710 000 kroner i 2020. Tiltaket kommer i tillegg til vakanser i pkt 13. Fra høsten 2020 skal det utredes varige innsparinger for enheten som får virkning fra 2021, se under. |
||||||
|
Bruk av fond |
-4 877 |
|
|
|
|
15. Differansen mellom innsparingskrav for 2020 og det som er realiserbart i 2020 dekkes av fond. |
||||||
Sum foreslåtte innsparingstiltak |
-16 687 |
-14 350 |
-14 350 |
-14 350 |
-14 350 |
|
Uløst innsparing |
2020 | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | |
Sum uløst innsparing | 0 |
-14 667 |
-14 667 | -14 667 | -14 667 |
Forslag innsparingstiltak, ikke ferdig utredet:
Det er nedsatt arbeidsgruppe for å utrede ulike mulige innsparingsområder i helse og velferd. Arbeidet er ikke ferdigstilt. Resultater av arbeidene vil bli presentert i senere sak.
Dette gjelder:
- Se på mulige effektiviseringsgevinster av digitalisering og velferdsteknologi på lengre sikt
- Se på kjøp av tjenester fra private leverandører til brukere med særlig ressurskrevende behov og mulige gevinster ved å heller etablere kommunale tjenester for disse
- Se på mulige innsparinger knyttet til betaling for utskrivningsklare pasienter
- Se på organisering og tjenester knyttet til (hverdags-) rehabilitering og vurdere mulige effektiviseringsmuligheter.
- Se på bemanning i boliger for funksjonshemmede i EFF og vurdere effektiviseringsmuligheter. Dette må sees i sammenheng med dagtilbudene for målgruppen.
Produksjon
Helse og velferd felles og samordningstjenester | 01.01.-30.04.2020 | 01.01.-30.04.2019 | Endring i % |
Antall døgn utskrivningsklare pasienter | 154 | 475 | -68 % |
Tall til og med mars begge år. Faktura fra april er foreløpig ikke mottatt. Kostnad per døgn i 2020 er kr 5 036, og beløpet for 154 døgn blir kr 776 000. Kostnad per døgn i 2019 var kr 4 885, og beløp var da kr 2,3 millioner. | |||
Sum kostnad kjøp fra private (BPA, barnebolig og avlastning) | 21684 | 19387 | 11,8 % |
Økning fra 2019 på kr 2,3 millioner, på tross av økt fokus på å gi tjenester i kommunal regi. Økningen skyldes nye brukere med behov for ressurskrevende tjenester. Økningen for samme periode fra 2018 til 2019 var kr 6,3 millioner. | |||
BPA antall tildelte timer | 24900 | 24240 | 3 % |
Økning på 660 tildelte timer. | |||
BPA antall brukere | 37 | 24 | 54 % |
Økning på 13 brukere. | |||
Tildelte timer private avlastere | 21528 | 21248 | 1 % |
Økning på 280 tildelte timer. | |||
Venteliste avlastning | 6 | 15 | -0,6 % |
Det er aktivitetsbasert avlastning som har 6 på venteliste. | |||
Venteliste psykisk helseteam barn og unge | 3 | 0 | 0 % |
Ventelisten er økt fra 0 brukere per 30. april 2019 til 3 brukere per 30. april 2020. | |||
Antall søknader behandlet tildelingskontor - helseteam | 1453 | 1286 | 13 % |
Økning på 167 behandlede søknader (inkludert forlengelser) i perioden. | |||
Antall søknader behandlet tildelingskontor - sosialteam | 278 | 238 | 17 % |
Samordningstjenesten merker økningen i søknader, og opplever arbeidsmengden som stor. |
Sykehjemstjenester | 01.01.-30.04.2020 | 01.01.-30.04.2019 | Endring i % |
Tildelte heldøgnsplasser langtid | 53 | 47 | 13 % |
Økning på 6 tildelte plasser i hele perioden. | |||
Tildelte heldøgnsplasser korttid (antall brukere) | 273 | 263 | 4 % |
Det er tildelt 267 vedtak om forlengelser. | |||
Ventelister heldøgnsplass langtid | 24 | 14 | 71 % |
Av disse 24 i 2020 er 9 ivaretatt med korttidsopphold i påvente av langtidsopphold. I 2019 var 7 ivaretatt med korttidsopphold. | |||
Antall leverte måltider fra Sandnes matservice | 200796 | 190151 | 5,6 % |
Økningen skyldes flere brukere i forbindelse med Forsandheimen. | |||
Catering-bestillinger (i kr) levert fra Sandnes matservice | 590547 | 652414 | -9,5 % |
Reduksjonen skyldes mindre møteaktivitet, blant annet hos kompetansesenteret, grunnet Covid-19. |
Enhet for hjemmetjenester og rehabilitering | 01.01.-30.04.2020 | 01.01.-30.04.2019 | Endring i % |
Antall brukere som får hverdagsrehabilitering | 85 | 99 | -14 % |
Hverdagsrehabilitering er et stort satsingsområde for kommunen. Antall brukere som får hverdagsrehabilitering varierer mye fra måned til måned. Det er nedgang i nye brukere som skyldes Covid-19. | |||
Antall tildelte timer hjemmesykepleie | 54352 | 58560 | -7 % |
SIO (statlig finansiering av omsorgstjenester) rapport er brukt, og den oppgir tall for hele perioden. Nedgangen i tildelte timer skyldes Covid-19. |
Enhet for funksjonshemmede | 01.01.-30.04.2020 | 01.01.-30.04.2019 | Endring i % |
Antall plasser botiltak | 172 | 172 | 0 % |
Ingen nye plasser er tatt i bruk i 2019, eller hittil i 2020. Forrige nybygg var 10 plasser i Sørbøveien med oppstart 15. august 2017. | |||
Venteliste botiltak | 27 | 25 | 8 % |
Inkludert brukere som ønsker foreldreinitiativ 3, samt 3 brukere som er under 18 år. | |||
Antall døgn boligavlastning | 1903 | 1380 | 0 |
Økningen skyldes endret metode for å ta ut rapport. Endret til tall fra SIO (statlig finansiering av omsorgstjenester) og vedtakstimer, som skal gi et mer korrekt tall. | |||
Antall med dagtilbud | 96 | 90 | 7 % |
Økning på 6 i antall med dagtilbud er en ønsket utvikling, og det satses på dagtilbud til brukerne i EFF. |
Helse- og rehabiliteringstjenester | 01.01.-30.04.2020 | 01.01.-30.04.2019 | Endring i % |
Frisklivssentral - Antall nye deltakere som har tatt kontakt | 98 | 115 | -15 % |
Nedgang skyldes Covid-19. | |||
Fått informasjon fra fastlege i prosent | 20 % | 31 % | 10 % |
Antall som har deltatt på kurs i perioden | 50 | 56 | -11 % |
Antall som har deltatt på frisklivstrening i perioden | 128 | 39 | 228 % |
Henvendelser/konsultasjoner legevakt | 26518 | 23526 | 13 % |
Legevakten har hatt mye mer pågang enn normalt og har heller ikke klart å ta alle telefoner innen 2 minutt. 21,71 prosent har ventet mer enn 2 minutt. Dette skyldes Covid-19, da det ikke var mulig å ta imot alle de som henvendte seg på et visst tidspunkt. Antall henvendelse har nå gått ned og en klarer nå å besvare 84,4 prosent innen to minutt – og er igjen innenfor lovverket. |
|||
Responstid telefonhenvendelser legevakt. Prosent besvart innen 2 min frist | 77 % | 90 % | -13 % |
Belegg på Jæren øyeblikkelig hjelp | 70 % | 78 % | -8 % |
Belegget er redusert med 8 prosent sammenlignet med i fjor. Årets 2 første måneder hadde et belegg på over 80 prosent. På grunn av Covid-19 gikk dette kraftig ned i mars og april. | |||
Belegg kun for Sandnes | 46 % | 47 % | -1 % |
Antall behandlet fysio-/ergoterapi etter kategori | 1 229 | 1166 | 5 % |
Økning skyldes i hovedsak at syn- og hørselssaker nå behandles av ergoterapeuter. Disse registreres under ergoterapi, voksne. | |||
Antall behandlet ergoterapi, barn | 116 | 113 | 3 % |
Antall behandlet ergoterapi, voksne | 447 | 367 | 22 % |
Antall behandlet fysioterapi, barn | 267 | 300 | -11 % |
Antall behandlet fysioterapi, voksne | 399 | 386 | 3 % |
Antall på venteliste for fysio-/ergoterapi (kommunale) | 186 | 111 | 68 % |
Under presenteres tall for ventelister for prioritet 3 og 4. Prioritet 1 og 2 får normalt behandling innen fristen. Syn- og hørselssaker registreres nå på ventelisten som viser brudd på frist ventetid fysio-/ergoergoterapi voksne prioritet 3 og 4 dager. En har her hatt langtidssykemeldinger uten vikar. | |||
Antall barn på venteliste for fysio/ergoterapi | 22 | 35 | -37 % |
Antall voksne på venteliste for fysio-/ergoterapi | 164 | 76 | 116 % |
Brudd på frist ventetid fysio-/ergoterapi barn prioritet 3 og 4 dager | 37 | 34 | 9 % |
Brudd på frist ventetid fysio-/ergoergoterapi voksne prioritet 3 og 4 dager | 134 | 17 | 688 % |
Sosiale tjenester | 01.01.-30.04.2020 | 01.01.-30.04.2019 | Endring i % |
Arbeidsledighet (antall helt ledige ved utgangen av april) | 4125 | 1139 | 262 % |
9,7 prosent ledighet per april. Den høye ledigheten skyldes i hovedsak Covid-19 | |||
Antall mottakere av økonomisk sosialhjelp per tertial | 1380 | 1328 | 4 % |
Totalt 52 flere mottakere sammenlignet med 2019. | |||
Andel av befolkningen som har mottatt økonomisk sosialhjelp | 2,7 % | 2,7 % | 0,0 % |
Antall langtidsmottakere med økonomisk sosialhjelp som viktigste kilde til livsopphold | 422 | 433 | -2,5 % |
Antall mottakere av økonomisk sosialhjelp med forsørgelsesplikt for barn under 18 år i husholdningen | 443 | 416 | 6,6 % |
Antall mottakere av økonomisk sosialhjelp under 25 år per tertial | 443 | 416 | 6,6 % |
Antall mottakere under 25 år har økt med 22 personer sammenlignet med 2019. Det er tett oppfølging av denne gruppen. | |||
Andel av befolkningen mellom 18 og 24 år som har mottatt økonomisk sosialhjelp | 3,9 % | 3,6 % | 0,3 % |
Antall mottakere av økonomisk sosialhjelp per tertial under 25 år med sosialhjelp som viktigste kilde til livsopphold | 152 | 123 | 23,6 % |
Antall nye brukere av kommunale tjenester i NAV | 216 | 251 | -13,9 % |
En nedgang på 35 brukere. Situasjonen overvåkes frem mot 2. perioderapport. | |||
Deltakere i kvalifiseringsprogrammet | 109 | 84 | 29,8 % |
Antall deltakere har økt med 25 sammenlignet med samme periode i fjor. | |||
Tildelte kommunale boliger | 31 | 49 | -36,7 % |
Antall på venteliste for kommunal bolig | 57 | 51 | 11,8 % |
Antall på venteliste økt med 6 personer sammenlignet med i fjor. | |||
Bosatte flyktninger | 13 | 19 | -31,6 % |
Antallet bosatte flyktninger er noe lavere enn samme periode i fjor. Det er full stopp i bosetting som følge av Covid-19. | |||
Deltakere introduksjonsprogram | 189 | 245 | -22,9 % |
Medarbeider
Sykefravær
Sykefraværet har økt mindre enn forventet grunnet Covid-19.
Rekruttering
Helse og velferd skal være en attraktiv arbeidsplass som legger til rette for faglig utvikling og kompetanseutvikling. Det er en stor utfordring å sikre tilstrekkelig godt kvalifisert arbeidskraft i helse- og omsorgstjenestene. Tjenestene opplever at de faglige oppgavene har økt i omfang og kompleksitet. Mangelen på høyskoleutdannet personell merkes nå ved at det er få kvalifiserte søkere til sykepleier- og vernepleierstillinger. Det er utfordrende å rekruttere nok sykepleiere, særlig til sykehjem. Det må satses på rekruttering ved å ha store stillinger, aktive fagmiljø og muligheter for kompetansebygging. Kommunen skal ha rett kompetanse på rett sted og arbeide for en heltidskultur, særlig rettet mot døgntjenestene.
For å ha god kompetanse satses det på intern opplæring, kurs og kvalifisering av ufaglærte. Flere ansatte tar akademiske grader innen sitt fagfelt og flere virksomheter deltar i ulike forskningsprosjekter.
Det er nedsatt en arbeidsgruppe som skal arbeide med heltidskultur. Heltidskultur er avgjørende for å møte fremtidens kompetansebehov. Utvikling av en heltidskultur er mer enn turnusordninger, det handler også om holdninger og forankring, og er en langsiktig og kontinuerlig prosess. Det handler om politisk vilje, ledelse og engasjerte tillitsvalgte og medarbeidere som arbeider mot et felles mål. Arbeidsgruppen vil derfor tilnærme seg arbeidet med heltid utfra tre ulike perspektiv: medarbeider, arbeidsgiver og brukere av tjenestene.
Digitalisering
Sandnes kommune deltar i nasjonale prosjekt for å utvikle digital dialog med innbyggere og brukere, DigiSos og DigiHelse.
I tråd med velferdsstrategien er det tatt i bruk digitale trygghetsalarmer som videre gir grunnlag for å ta i bruk annen sensorteknologi. Kommunen deltar i et interkommunalt prosjekt for innkjøp og implementering av medisindispensere. For å vise brukere mulighetene innen velferdsteknologi er det samlet ulikt utstyr på Sandnes helsesenter.
Det er anskaffet teknologi som på sikt vil hjelpe kommunen med å nå målsettingen om at innbyggerne skal få bo lengst mulig i eget hjem. Velferdsteknologien må nå implementeres i ordinær drift og gjøres til en integrert del av tjenestetilbudet.
Velferdsteknologi kan ha store gevinster, men for å kunne ta ut kvalitative og kvantitative gevinster er det viktig å få på plass teknisk support og teknisk oppfølgingstjeneste.
For at innføring av velferdsteknologi skal bli vellykket er det nødvendig at kommunen har tilstrekkelig ressurser og kompetanse til å sikre teknisk support og oppfølging av systemer og utstyr.
Status driftstiltak
Under rapporters det status for vedtatte driftstiltak fra handlings- og økonomiplan 2020-2023, med budsjettmidler i 2020.
Nr | Tiltakstekst | 2020 | Status |
Enhet for funksjonshemmede | |||
H1 | Avlønning private avlastere | 2700 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til EFF - Privat avlastning, og både døgn- og time baserte avlasterne har fått økt lønn i tråd med tiltaket i økonomiplan. | |||
Enhet for hjemmetjenester og rehabilitering | |||
H5 | Hjemmetjenesten, befolkningsvekst | 2500 | Ferdigstilt |
Beløpet ble innarbeidet i budsjettet til EHR, men ikke brukt til formålet. Budsjettøkningen til hjemmetjenester for befolkningsvekst ble saldert mot innsparinger i ksak 1/20. | |||
H6 | Dagaktivitetstilbud demens | 4000 | Ferdigstilt |
Beløpet ble innarbeidet i budsjettet til EHR, men ikke brukt til formålet. Budsjettøkningen til dagaktivitetstilbud for demente ble saldert mot innsparinger i ksak 1/20. | |||
Helse og velferd felles og samordningstjenester | |||
H7 | 2 stillinger HELT MED | 150 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til Sandnes matservice, og de ansatte er på plass på rådhuset. | |||
H8 | Kjøp av tjenester ressurskrevende bruker | 2700 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til samordning, og brukes til å betale for kjøp av tjenesten fra privat aktør. Samordning har allikevel stort merforbruk på denne budsjettposten, som skyldes stor vekst i antall brukere. | |||
H9 | Økt innslagspunkt refusjon ressurskrevende | 4900 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til helse og velferd felles, hvor refusjonskravet budsjetteres. | |||
H10 | Redusert refusjon ressurskrevende | 10000 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til helse og velferd felles, hvor refusjonskravet budsjetteres. | |||
H11 | Videre opptrappingsplan rus | 1950 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til helse og velferd felles. Midlene skal nyttes til å dekke varslet bortfall av statlige tilskuddsmidler for kommunalt rusarbeid. | |||
H12 | Kommunale boliger, indeksregulering | -350 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettene for 2020. Betalingssats for husleie til beboere i kommunale boliger skal øke fra 1. august 2020 fra kr 6 130 til kr 6 210. | |||
H13 | Videreføring av tidligere innsparinger | -5000 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet, og innsparingsforslag ble vedtatt i kesak 1/20. | |||
H14 | Gevinster ved digitalisering | -2000 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet, og innsparingsforslag ble vedtatt i ksak 1/20. | |||
H15 | Generell innsparing helse og velferd | -15240 | Påbegynt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til helse og velferd felles. Det er mange arbeidsgrupper som vurderer mulige innsparingstiltak på området. Noen tiltak er klar til fremstilling i denne perioderapporten. | |||
P2 | Frivillighet | 2000 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til helse og velferd felles, og de fleste organisasjonene fikk midlene utbetalt i medio april. | |||
Helse- og rehabiliteringstjenester | |||
H16 | 8,6 årsverk Langgata samlokaliserte boliger | 3850 | Ferdigstilt |
Oppstart var i januar med de første ansatte på plass. Tiltaket har vært i full drift fra 1. mars, og driften går bra. Oppussing er nå nesten ferdigstilt, og ledige leiligheter er tildelt. | |||
H18 | Tilskudd til fastleger i henhold til befolkningsvekst | 1550 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til legetjenester, og utbetales til fastleger. | |||
H19 | Kjøp fastlegepraksis, goodwill | 1000 | Påbegynt |
Kommunen har overtatt en fastlegepraksis. | |||
H20 | Drift fastlegepraksis | 500 | Påbegynt |
Kommunen har overtatt en fastlegepraksis. | |||
H21 | Driftstilskudd fysioterapeuter | 100 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til fysio-ergo, og driftstilskuddene utbetales til fysioterapeuter. | |||
H22 | Egenandeler fysioterapeuter | -100 | Påbegynt |
Tiltaket har vært avhengig av oppdateringer av fagsystemet, det forventes at dette er klar etter sommeren. | |||
H23 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, helse og rehabiliteringstjenester | 200 | Påbegynt |
Ferdigstilte bygg i løpet av året faktureres etter overtakelse. | |||
Sosiale tjenester | |||
H24 | Barnetrygd holdes utenfor beregning av sosialhjelp | 6800 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til NAV og barnetrygden holdes nå utenfor ved beregning av sosialhjelp. | |||
H25 | Tilskudd til etablering bolig | 10000 | Ferdigstilt |
Midlene er kommet som rammetilskudd til kommunen, og er innarbeidet i budsjettet til boligkontoret. | |||
H26 | Tilskudd til tilpasset bolig | 3000 | Ferdigstilt |
Midlene er kommet som rammetilskudd til kommunen, og innarbeidet i budsjettet til boligkontoret. | |||
H28 | Integreringstilskudd enslige mindreårige | 9100 | Ferdigstilt |
Reduksjon i tilskuddet er innarbeidet i budsjettet til flyktningenheten, driften er tilpasset. | |||
H29 | Integreringstilskudd bruk av fond | -3400 | Påbegynt |
Midlene er foreløpig ikke tatt ned fra fond, men vil bli utført før andre perioderapport. | |||
H30 | Introduksjonsprogrammet | -5700 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til Flyktningenheten og antall deltakere er redusert. | |||
H31 | Økte kommunale avgifter, kommunale boliger | 600 | Ferdigstilt |
Beløpet er innarbeidet i budsjettet til boligkontoret. | |||
H33 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, sosiale tjenester | 4600 | Påbegynt |
Ferdigstilte bygg i løpet av året faktureres etter overtakelse. | |||
Sykehjemstjenester | |||
P3 | Hele stillinger pilotprosjekt | 3000 | Påbegynt |
Midlene er innarbeidet i budsjettet til helse og velferd felles. Arbeidsgruppen arbeider nå med å sammenstille innspillene som er kommet fram i prosjektet. |
Sist oppdatert: 18.01.2023