map Kart account_circle Min side

Byutvikling og teknisk

Økonomi

Byutvikling og teknisk Regnskap jan-april Budsjett jan-april Avvik Årsbudsjett Årsprognose (mer-/mindreforbruk)
Samfunn, plan og bygg 16 442 17 387 -945 33 040 0
KOM, SUP, klima og utbygging 13 795 11 479 2 316 14 406 0
Kommunalteknisk infrastruktur (skattefinansiert) 73 306 67 173 6 133 126 444 5 900
Kommunalteknisk infrastruktur (selvkost) -86 291 -86 099 -193 6 031 0
Sum byutvikling og teknisk 17 252 9 940 7 312 126 444 5 900

Tjenesteområde Byutvikling og teknisk er organisert i åtte virksomheter:

  1. Park, idrett og vei (skattefinansiert)
  2. Bydrift (skattefinansiert)
  3. Byggdrift (skattefinansiert)
  4. Utbygging (skattefinansiert)
  5. Strategi, utvikling og prosjekt (skattefinansiert)
  6. Kart, oppmåling og analyse (KOM) (finansieres delvis via skatteinntekter og gebyrinntekter)
  7. Samfunn, plan og bygg (SUP) (finansieres delvis via skatteinntekter og gebyrinntekter)
  8. Klima, vann og miljø (finansieres ved gebyrinntekter - selvkostfinansiert)

Tjenesteområdet har ikke et eget stabsområde.

Virksomhet samfunn, plan og bygg består av avdelingene samfunnsutvikling, byplan og byggesak, samt byantikvar. Samfunnsutvikling og byantikvar er fullt ut skattefinanisert, byplan er splittet i selvkost- og skattefinansierte områder og byggesak er fullt selvkostområde med unntak av ressurser som benyttes til klagebehandling. Samlet har områdene et mindreforbruk på kr 0,9 millioner som følger av vakanser og refusjoner i forbindelse med sykemeldinger og permisjoner.

Økonomien for de tre virksomhetene kart, oppmåling og analyse, strategi, utvikling og prosjekt og utbygging, samt klimaarbeidet innenfor virksomhet klima, vann og miljø er i dette oppsettet rapportert samlet. Fra og med 2. perioderapport 2021 vil dette bli justert i tråd med organisasjonsstrukturen i tjenesteområdet.

Byutvikling og teknisk har et samlet merforbruk på om lag kr 7,3 millioner.

Merforbruket skyldes i hovedsak ufordelt innsparing i budsjettet, som vil bli fordelt i etterkant av denne perioderapporten. Kart, oppmåling og analyse har merforbruk på skattefinansiert område som skyldes et høyt inntektskrav en allerede nå ser at en mest sannsynlig ikke vil kunne innfri i løpet av året. Det kan derfor bli noe merforbruk på dette området ved årets slutt. Prognosen for merforbruk er usikker, og kommunedirektøren vil følge opp dette frem mot andre perioderapport.

Rapportering under posten kommunalteknisk infrastruktur (skattefinanisert) omfatter virksomhetene park, idrett og vei, byggdrift og bydrift. Virksomhetene byggdrift og bydrift utfører i all hovedsak oppdrag for henholdsvis Sandnes eiendom og park, idrett og vei. Det utføres oppdrag med utgangspunkt i driftsavtaler og bestilte enkeltprosjekter. Samlet for området koommunalteknisk infrastruktur (skattefinanisert) framkommer det et merforbruk på kr 6,1 millioner.

Park, idrett og vei har et merforbruk på kr 5,9 millioner. Kr 3,6 millioner av dette er merforbruk på veiområdet, som har oppstått som en følge av den kalde vinteren. Videre er resterende merforbruk knyttet til drift av anlegg på Forsand og drift av idrett- og svømmehaller på henholdsvis kr 0,3 millioner og kr 2 millioner. Estimert merforbruk ved årets slutt er kr 5,9 millioner før eventuell tilleggsbevilgning i første perioderapport. Det meste av avviket på idretts- og svømmehaller skyldes manglende budsjettmidler til drift grunnet en teknisk feil i budsjettet. Kommunedirektøren tilrår tilleggsbevilgning i første perioderapport for å rette opp feil i budsjett.

Bydrift har merforbruk på kr 0,5 millioner kroner. Dette skyldes i stor grad merforbruk fra vinterdrift, mindreinntekter fra parkering og mindreforbruk på drift av haller som har vært stengt. Byggdrift har samlet sett merinntekter på kr 0,3 millioner. Det forventes at området går i balanse ved årets slutt.

Rapportering under posten kommunalteknisk infrastruktur (selvkostfinansiert) omfatter virksomheten klima, vann og miljø, unntatt klimaarbeidet. Avviket på kr 0,2 millioner skyldes merinntekter. Området gjøres opp mot selvkostfond ved årets slutt.

 

Produksjon

Produksjonstallene er i hele tall.

Utbygging 01.01.-30.04.2021 01.01.-30.04.2020 Endring i %
Antall oppstartede forhandlinger nye utbyggingsavtaler 13 8 62,5 %
Markedsstyrt. 
Antall utbyggingsavtaler under arbeid 13 23 -43,5 %
Lenger forhandlingsprosess. En del utbyggere avventer. 
Antall utbyggingsavtaler inngått 5 8 -37,5 %
På grunn av markedet avventer utbygger. 
Antall inngåtte anleggsbidragsavtaler 0 1 -100,0 %
Utsendt flere avtaler, men utbygger avventer med igangsettelse.
Antall inngåtte justeringsrettavtaler 1 2 -50,0 %
Samme nivå som i fjor. 
Antall grunn- og rettighetserverv inngått 2 11 -81,8 %
Flere pågående forhandlinger som rettighetserverv.

Brutto driftsutgifter utbygging

Avvik skyldes organisatoriske endringer innen tjenesteområdet fra 1.1.2021. 

Byplan 01.01.-30.04.2021 01.01.-30.04.2020 Endring i %
Antall oppstartsmøter 8 6 33,3 %
Markedsstyrt.
Antall reguleringsplaner til offentlig ettersyn 4 5 -20,0 %
Markedsstyrt.
Antall reguleringsplaner vedtatt 6 5 20,0 %
Markedsstyrt.
Andel reguleringsplaner innenfor avtalt frist 1 1 0,0 %
Frist måles basert på saksbehandlingstid fra fullstendig planforslag er mottatt til plan er framlagt for utvalg for by- og samfunnsutvikling til førstegangsbehandling. 
Byggesak 01.01.-30.04.2021 01.01.-30.04.2020 Endring i %
Antall henvendelser til byggesaksvakt servicekontor 736 817 -9,9 %
Markedsstyrt parameter. Reduksjon på 81 fra samme periode i fjor. 
Antall forespørsler besvart skriftlig 216 130 66,2 %
Markedsstyrt parameter. Økning på 86 fra samme periode i fjor.
Antall forhåndskonferanser 85 58 46,6 %
Markedsstyrt parameter. Økning på 27 fra samme periode i fjor.
Antall byggesøknader behandlet 374 433 -13,6 %
Markedsstyrt. Inkluderer alle byggesaker og delingssaker behandlet.
Antall behandlede midlertidig brukstillatelse/ferdigattest 210 240 -12,5 %
Markedsstyrt.
Antall behandlede igangsettingsssøknader 51 48 6,3%
Markedsstyrt
Antall saker behandlet innen frist (%) 99% 100% -1,0%
Marked og ressursavhengig. Gjelder ikke delingssaker.

Antall tilsyn gjennomført

61 45 35,6% 
Markedsstyrt.
 Antall ulovlighetsoppfølging 11 11 0,0% 
Viser antall ulovlighetssaker som er avsluttet i perioden. 

 

Brutto driftsutgifter samfunn, plan og bygg

Avvik skyldes justering av husleie som følger av organisatoriske endringer innen tjenesteområdet. 

Kart, oppmåling og analyse 01.01.-30.04.2021 01.01.-30.04.2020 Endring i %
Antall nye boligtomter 95 44 115,9 %
Markedsstyrt parameter.
Saksbehandlingstid fradeling byggeklare tomter (dager) 48 59 -18,6 %
Nedgang i antall saker, derfor kortere saksbehandlingstid.
Antall mottatt saker etter matrikkel- og eierseksjonslov 100 45 17,6 %
Markedsstyrt parameter.
Antall saker ferdigbehandlet etter matrikkel- og eierseksjonslov 88 89 -1,1 %
Omtrent på samme nivå i 2021 som i 2020.
Saker behandlet innenfor lovpålagt frist (%) 100 100 0,0 %
Alle saker er behandlet innen lovpålagt frist hittil i år.

Brutto driftsutgifter kart, oppmåling og analyse

Reduserte driftsutgifter til programvare som følge av fordeling til andre enheter i kommunen.

Teknisk 01.01.-30.04.2021 01.01.-30.04.2020 Endring i %
Antall ledningsbrudd offentlige nett 11 9 -32,0 %
Antall tilstoppinger på offentlige ledninger 17 25 -32,0 %
Antall sanitærsøknader behandlet 160 108 48,1 %
Antall tekniske planer behandlet 17 17 0,0 %
I tillegg kommer 22 kabeltraseer/Lyse-planer
Meldt feil - vei 1302 554 135,0 %
Meldt feil - park og friluftsliv 91 105 -13,3 %
Meldt feil - offentlig lekeplass 54 29 86,2 %
Meldt feil - gravplass 3 2 50,0 %

Meldt feil - idrett og friluftsliv

30 45 -33,3 %
Meldt feil - miljø 29 30 -3,3 %
Meldt feil - renovasjon 742 776 -4,4 %
Meldt feil - vann 34 18 88,9 %
Meldt feil - avløp 10 13 -23,1 %
Meldt feil - sykkel  49 26 88,5 %
På gravplass, idrett og friluftsliv kommer innspill fra publikum i stor grad på e-post og telefon

Brutto driftsutgifter teknisk

Avvik skyldes organisatoriske endringer innen tjenesteområdet 01.01.2021.

Medarbeider

Sykefravær

Sykefraværet var høyere i begynnelsen av året sammenlignet med 2020. I mars og april er sykefraværet redusert til noe under fjorårets nivå. Samlet er sykefraværet 7,3 prosent per april 2021. Av dette utgjør 5,7 prosent langtidssykefravær (over 16 dager), mens korttidssykefravær utgjør 1,6 prosent.

Driftstiltak

Under rapporteres det status for vedtatte driftstiltak fra handlings- og økonomiplan 2021-2024, med budsjettmidler i 2021.

Nr Tiltakstekst 2021 Status
  Byutvikling og teknisk    
T1 Generell innsparing byutvikling og teknisk -730 Påbegynt
Arbeid med innsparing og omstilling pågår. Innsparinger tas gjennom å holde vakanser ubesatte der mulig, og ved å redusere omfang og standard på tjenesteproduksjon.
T2 Omstilling 2025 -4640 Påbegynt
Arbeid med innsparing og omstilling pågår. Innsparinger tas gjennom å holde vakanser ubesatte der mulig, og ved å redusere omfang og standard på tjenesteproduksjon.
  Park og gravlund    
T3 Drift og vedlikehold ved overtakelse av nye sentrumsparker, grøntområder og byrom 1000 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet til PIV og brukes til formålet
  Vei og trafikksikkerhet    
T5 Leie av midlertidig bro ved Bråstein 450 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet og skal betales til Statens vegvesen
T6 Leie av midlertidig bro ved Bråstein, bruk av fond -450 Ferdigstilt
Disposisjonsfond 25706150 "Bymiljø" er brukt til formålet
  Idrett og friluftsliv    
T7 Driftskostnader basseng i havna utgår -1900 Ferdigstilt
Bassenget er besluttet tatt ut av kommunens investeringsbudsjett
T8 Driftsinntekter basseng i havna utgår 800 Ferdigstilt
Bassenget er besluttet tatt ut av kommunens investeringsbudsjett
T9 Inntektstap ved stenging av Giskehallen for rehabilitering 400 Påbegynt
Svømmebassenget er stengt i forbindelse med rehabilitering. Kan ikke ta inntekter mens rehabilitering pågår. Dette pågår hele året. 
T10 Sparte utgifter ved stenging av Giskehallen for rehabilitering -3200 Påbegynt
Innarbeidet i budsjettet. Tiltaket omhandler besparelser for stenging av svømmehall i Giskehallen. Det har vist seg å være noen tekniske feil i budsjettet ang. drift av hallene, der PIV har blitt tildelt for lite penger. Dette er meldt inn til Kommunedirektøren i første perioderapport. 
T12 Midlertidig leie av lokaler til skole- og idrettsbruk -750 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T13 Internhusleie, renholds- og energikostnader, teknisk 9500 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T14 Effektivisere forvaltning av idrett, park, vei og gravplass -100 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T15 Effektivisere drift av idrettshaller -700 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet. Tiltaket omhandler endring i tilsynsvakt-ordning i idrettshallene. Halvårseffekt i 2021
T16 Økt inntektskrav -250 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T17 Friluftsrådene og Rogaland Arboret, justering etter avtale 160   Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet og utbetalt.
  Byggdrift    
T18 Effektivisere renhold og drift av bygg -400   Ferdigstilt
 Innarbeidet i budsjettet
T19  Effektivisere drift i gamle Forsand -1000   Ferdigstilt
 Innarbeidet i budsjettet
  Bydrift    
T20  Effektivisere driften (utstyrsutnyttelse) -200   Ferdigstilt
 Innarbeidet i budsjettet
T21  Effektivisere driften (administrative funksjoner) -900   Ferdigstilt
 Innarbeidet i budsjettet
  Samfunnsplan    
T22 Redusere utredningskapasitet på langsiktig planarbeid  -1600   Ferdigstilt
 Innarbeidet i budsjettet
T23 Innsparinger innen planarbeid  -180   Ferdigstilt
 Innarbeidet i budsjettet
  Byplan    
T24  Redusere kapasitet på egen planlegging og utredning -1170   Påbegynt
 Innsparingen er lagt inn i busjettet, men er ikke løst fra virksomhetens side
  Kart, oppmåling og analyse    
T25  Omfordele programvarekostnader -510   Ferdigstilt
 Innarbeidet i budsjettet
T26  Redusert kapasitet -200   Ferdigstilt
 Har redusert 0,2 årsverk
T27 Timeverk planforvaltning overføres til planbehandlingsgebyr -350   Ferdigstilt
 Praksis for timeføring etablert
  Selvkost    
T28 Effektivisere forvaltningen innen vann, avløp, miljø og renovasjon -420 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T29 Effektivisere driften innen vann, avløp, miljø og renovasjon -2050 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T30 Redusere gebyrinntekter 2470 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T31 Redusere reisevirksomhet og kompetanseutvikling -150 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T32 Redusere kapasitet til saksbehandling -800 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet
T33 Redusere gebyrinntekter byggesak 950 Ferdigstilt
Innarbeidet i budsjettet

Sist oppdatert: 18.01.2023