Økonomi
Byutvikling og teknisk | Regnskap jan-april | Budsjett jan-april | Avvik | Årsbudsjett | Årsprognose (mer-/mindreforbruk) |
Samfunn, plan og bygg | 16 442 | 17 387 | -945 | 33 040 | 0 |
KOM, SUP, klima og utbygging | 13 795 | 11 479 | 2 316 | 14 406 | 0 |
Kommunalteknisk infrastruktur (skattefinansiert) | 73 306 | 67 173 | 6 133 | 126 444 | 5 900 |
Kommunalteknisk infrastruktur (selvkost) | -86 291 | -86 099 | -193 | 6 031 | 0 |
Sum byutvikling og teknisk | 17 252 | 9 940 | 7 312 | 126 444 | 5 900 |
Tjenesteområde Byutvikling og teknisk er organisert i åtte virksomheter:
- Park, idrett og vei (skattefinansiert)
- Bydrift (skattefinansiert)
- Byggdrift (skattefinansiert)
- Utbygging (skattefinansiert)
- Strategi, utvikling og prosjekt (skattefinansiert)
- Kart, oppmåling og analyse (KOM) (finansieres delvis via skatteinntekter og gebyrinntekter)
- Samfunn, plan og bygg (SUP) (finansieres delvis via skatteinntekter og gebyrinntekter)
- Klima, vann og miljø (finansieres ved gebyrinntekter - selvkostfinansiert)
Tjenesteområdet har ikke et eget stabsområde.
Virksomhet samfunn, plan og bygg består av avdelingene samfunnsutvikling, byplan og byggesak, samt byantikvar. Samfunnsutvikling og byantikvar er fullt ut skattefinanisert, byplan er splittet i selvkost- og skattefinansierte områder og byggesak er fullt selvkostområde med unntak av ressurser som benyttes til klagebehandling. Samlet har områdene et mindreforbruk på kr 0,9 millioner som følger av vakanser og refusjoner i forbindelse med sykemeldinger og permisjoner.
Økonomien for de tre virksomhetene kart, oppmåling og analyse, strategi, utvikling og prosjekt og utbygging, samt klimaarbeidet innenfor virksomhet klima, vann og miljø er i dette oppsettet rapportert samlet. Fra og med 2. perioderapport 2021 vil dette bli justert i tråd med organisasjonsstrukturen i tjenesteområdet.
Byutvikling og teknisk har et samlet merforbruk på om lag kr 7,3 millioner.
Merforbruket skyldes i hovedsak ufordelt innsparing i budsjettet, som vil bli fordelt i etterkant av denne perioderapporten. Kart, oppmåling og analyse har merforbruk på skattefinansiert område som skyldes et høyt inntektskrav en allerede nå ser at en mest sannsynlig ikke vil kunne innfri i løpet av året. Det kan derfor bli noe merforbruk på dette området ved årets slutt. Prognosen for merforbruk er usikker, og kommunedirektøren vil følge opp dette frem mot andre perioderapport.
Rapportering under posten kommunalteknisk infrastruktur (skattefinanisert) omfatter virksomhetene park, idrett og vei, byggdrift og bydrift. Virksomhetene byggdrift og bydrift utfører i all hovedsak oppdrag for henholdsvis Sandnes eiendom og park, idrett og vei. Det utføres oppdrag med utgangspunkt i driftsavtaler og bestilte enkeltprosjekter. Samlet for området koommunalteknisk infrastruktur (skattefinanisert) framkommer det et merforbruk på kr 6,1 millioner.
Park, idrett og vei har et merforbruk på kr 5,9 millioner. Kr 3,6 millioner av dette er merforbruk på veiområdet, som har oppstått som en følge av den kalde vinteren. Videre er resterende merforbruk knyttet til drift av anlegg på Forsand og drift av idrett- og svømmehaller på henholdsvis kr 0,3 millioner og kr 2 millioner. Estimert merforbruk ved årets slutt er kr 5,9 millioner før eventuell tilleggsbevilgning i første perioderapport. Det meste av avviket på idretts- og svømmehaller skyldes manglende budsjettmidler til drift grunnet en teknisk feil i budsjettet. Kommunedirektøren tilrår tilleggsbevilgning i første perioderapport for å rette opp feil i budsjett.
Bydrift har merforbruk på kr 0,5 millioner kroner. Dette skyldes i stor grad merforbruk fra vinterdrift, mindreinntekter fra parkering og mindreforbruk på drift av haller som har vært stengt. Byggdrift har samlet sett merinntekter på kr 0,3 millioner. Det forventes at området går i balanse ved årets slutt.
Rapportering under posten kommunalteknisk infrastruktur (selvkostfinansiert) omfatter virksomheten klima, vann og miljø, unntatt klimaarbeidet. Avviket på kr 0,2 millioner skyldes merinntekter. Området gjøres opp mot selvkostfond ved årets slutt.
Produksjon
Produksjonstallene er i hele tall.
Utbygging | 01.01.-30.04.2021 | 01.01.-30.04.2020 | Endring i % |
Antall oppstartede forhandlinger nye utbyggingsavtaler | 13 | 8 | 62,5 % |
Markedsstyrt. | |||
Antall utbyggingsavtaler under arbeid | 13 | 23 | -43,5 % |
Lenger forhandlingsprosess. En del utbyggere avventer. | |||
Antall utbyggingsavtaler inngått | 5 | 8 | -37,5 % |
På grunn av markedet avventer utbygger. | |||
Antall inngåtte anleggsbidragsavtaler | 0 | 1 | -100,0 % |
Utsendt flere avtaler, men utbygger avventer med igangsettelse. | |||
Antall inngåtte justeringsrettavtaler | 1 | 2 | -50,0 % |
Samme nivå som i fjor. | |||
Antall grunn- og rettighetserverv inngått | 2 | 11 | -81,8 % |
Flere pågående forhandlinger som rettighetserverv. |
Brutto driftsutgifter utbygging
Avvik skyldes organisatoriske endringer innen tjenesteområdet fra 1.1.2021.
Byplan | 01.01.-30.04.2021 | 01.01.-30.04.2020 | Endring i % |
Antall oppstartsmøter | 8 | 6 | 33,3 % |
Markedsstyrt. | |||
Antall reguleringsplaner til offentlig ettersyn | 4 | 5 | -20,0 % |
Markedsstyrt. | |||
Antall reguleringsplaner vedtatt | 6 | 5 | 20,0 % |
Markedsstyrt. | |||
Andel reguleringsplaner innenfor avtalt frist | 1 | 1 | 0,0 % |
Frist måles basert på saksbehandlingstid fra fullstendig planforslag er mottatt til plan er framlagt for utvalg for by- og samfunnsutvikling til førstegangsbehandling. |
Byggesak | 01.01.-30.04.2021 | 01.01.-30.04.2020 | Endring i % |
Antall henvendelser til byggesaksvakt servicekontor | 736 | 817 | -9,9 % |
Markedsstyrt parameter. Reduksjon på 81 fra samme periode i fjor. | |||
Antall forespørsler besvart skriftlig | 216 | 130 | 66,2 % |
Markedsstyrt parameter. Økning på 86 fra samme periode i fjor. | |||
Antall forhåndskonferanser | 85 | 58 | 46,6 % |
Markedsstyrt parameter. Økning på 27 fra samme periode i fjor. | |||
Antall byggesøknader behandlet | 374 | 433 | -13,6 % |
Markedsstyrt. Inkluderer alle byggesaker og delingssaker behandlet. | |||
Antall behandlede midlertidig brukstillatelse/ferdigattest | 210 | 240 | -12,5 % |
Markedsstyrt. | |||
Antall behandlede igangsettingsssøknader | 51 | 48 | 6,3% |
Markedsstyrt | |||
Antall saker behandlet innen frist (%) | 99% | 100% | -1,0% |
Marked og ressursavhengig. Gjelder ikke delingssaker. | |||
Antall tilsyn gjennomført |
61 | 45 | 35,6% |
Markedsstyrt. | |||
Antall ulovlighetsoppfølging | 11 | 11 | 0,0% |
Viser antall ulovlighetssaker som er avsluttet i perioden. |
Brutto driftsutgifter samfunn, plan og bygg
Avvik skyldes justering av husleie som følger av organisatoriske endringer innen tjenesteområdet.
Kart, oppmåling og analyse | 01.01.-30.04.2021 | 01.01.-30.04.2020 | Endring i % |
Antall nye boligtomter | 95 | 44 | 115,9 % |
Markedsstyrt parameter. | |||
Saksbehandlingstid fradeling byggeklare tomter (dager) | 48 | 59 | -18,6 % |
Nedgang i antall saker, derfor kortere saksbehandlingstid. | |||
Antall mottatt saker etter matrikkel- og eierseksjonslov | 100 | 45 | 17,6 % |
Markedsstyrt parameter. | |||
Antall saker ferdigbehandlet etter matrikkel- og eierseksjonslov | 88 | 89 | -1,1 % |
Omtrent på samme nivå i 2021 som i 2020. | |||
Saker behandlet innenfor lovpålagt frist (%) | 100 | 100 | 0,0 % |
Alle saker er behandlet innen lovpålagt frist hittil i år. |
Brutto driftsutgifter kart, oppmåling og analyse
Reduserte driftsutgifter til programvare som følge av fordeling til andre enheter i kommunen.
Teknisk | 01.01.-30.04.2021 | 01.01.-30.04.2020 | Endring i % |
Antall ledningsbrudd offentlige nett | 11 | 9 | -32,0 % |
Antall tilstoppinger på offentlige ledninger | 17 | 25 | -32,0 % |
Antall sanitærsøknader behandlet | 160 | 108 | 48,1 % |
Antall tekniske planer behandlet | 17 | 17 | 0,0 % |
I tillegg kommer 22 kabeltraseer/Lyse-planer | |||
Meldt feil - vei | 1302 | 554 | 135,0 % |
Meldt feil - park og friluftsliv | 91 | 105 | -13,3 % |
Meldt feil - offentlig lekeplass | 54 | 29 | 86,2 % |
Meldt feil - gravplass | 3 | 2 | 50,0 % |
Meldt feil - idrett og friluftsliv |
30 | 45 | -33,3 % |
Meldt feil - miljø | 29 | 30 | -3,3 % |
Meldt feil - renovasjon | 742 | 776 | -4,4 % |
Meldt feil - vann | 34 | 18 | 88,9 % |
Meldt feil - avløp | 10 | 13 | -23,1 % |
Meldt feil - sykkel | 49 | 26 | 88,5 % |
På gravplass, idrett og friluftsliv kommer innspill fra publikum i stor grad på e-post og telefon |
Brutto driftsutgifter teknisk
Avvik skyldes organisatoriske endringer innen tjenesteområdet 01.01.2021.
Medarbeider
Sykefravær
Sykefraværet var høyere i begynnelsen av året sammenlignet med 2020. I mars og april er sykefraværet redusert til noe under fjorårets nivå. Samlet er sykefraværet 7,3 prosent per april 2021. Av dette utgjør 5,7 prosent langtidssykefravær (over 16 dager), mens korttidssykefravær utgjør 1,6 prosent.
Driftstiltak
Under rapporteres det status for vedtatte driftstiltak fra handlings- og økonomiplan 2021-2024, med budsjettmidler i 2021.
Nr | Tiltakstekst | 2021 | Status |
Byutvikling og teknisk | |||
T1 | Generell innsparing byutvikling og teknisk | -730 | Påbegynt |
Arbeid med innsparing og omstilling pågår. Innsparinger tas gjennom å holde vakanser ubesatte der mulig, og ved å redusere omfang og standard på tjenesteproduksjon. | |||
T2 | Omstilling 2025 | -4640 | Påbegynt |
Arbeid med innsparing og omstilling pågår. Innsparinger tas gjennom å holde vakanser ubesatte der mulig, og ved å redusere omfang og standard på tjenesteproduksjon. | |||
Park og gravlund | |||
T3 | Drift og vedlikehold ved overtakelse av nye sentrumsparker, grøntområder og byrom | 1000 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet til PIV og brukes til formålet | |||
Vei og trafikksikkerhet | |||
T5 | Leie av midlertidig bro ved Bråstein | 450 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet og skal betales til Statens vegvesen | |||
T6 | Leie av midlertidig bro ved Bråstein, bruk av fond | -450 | Ferdigstilt |
Disposisjonsfond 25706150 "Bymiljø" er brukt til formålet | |||
Idrett og friluftsliv | |||
T7 | Driftskostnader basseng i havna utgår | -1900 | Ferdigstilt |
Bassenget er besluttet tatt ut av kommunens investeringsbudsjett | |||
T8 | Driftsinntekter basseng i havna utgår | 800 | Ferdigstilt |
Bassenget er besluttet tatt ut av kommunens investeringsbudsjett | |||
T9 | Inntektstap ved stenging av Giskehallen for rehabilitering | 400 | Påbegynt |
Svømmebassenget er stengt i forbindelse med rehabilitering. Kan ikke ta inntekter mens rehabilitering pågår. Dette pågår hele året. | |||
T10 | Sparte utgifter ved stenging av Giskehallen for rehabilitering | -3200 | Påbegynt |
Innarbeidet i budsjettet. Tiltaket omhandler besparelser for stenging av svømmehall i Giskehallen. Det har vist seg å være noen tekniske feil i budsjettet ang. drift av hallene, der PIV har blitt tildelt for lite penger. Dette er meldt inn til Kommunedirektøren i første perioderapport. | |||
T12 | Midlertidig leie av lokaler til skole- og idrettsbruk | -750 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T13 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, teknisk | 9500 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T14 | Effektivisere forvaltning av idrett, park, vei og gravplass | -100 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T15 | Effektivisere drift av idrettshaller | -700 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet. Tiltaket omhandler endring i tilsynsvakt-ordning i idrettshallene. Halvårseffekt i 2021 | |||
T16 | Økt inntektskrav | -250 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T17 | Friluftsrådene og Rogaland Arboret, justering etter avtale | 160 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet og utbetalt. | |||
Byggdrift | |||
T18 | Effektivisere renhold og drift av bygg | -400 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T19 | Effektivisere drift i gamle Forsand | -1000 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
Bydrift | |||
T20 | Effektivisere driften (utstyrsutnyttelse) | -200 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T21 | Effektivisere driften (administrative funksjoner) | -900 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
Samfunnsplan | |||
T22 | Redusere utredningskapasitet på langsiktig planarbeid | -1600 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T23 | Innsparinger innen planarbeid | -180 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
Byplan | |||
T24 | Redusere kapasitet på egen planlegging og utredning | -1170 | Påbegynt |
Innsparingen er lagt inn i busjettet, men er ikke løst fra virksomhetens side | |||
Kart, oppmåling og analyse | |||
T25 | Omfordele programvarekostnader | -510 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T26 | Redusert kapasitet | -200 | Ferdigstilt |
Har redusert 0,2 årsverk | |||
T27 | Timeverk planforvaltning overføres til planbehandlingsgebyr | -350 | Ferdigstilt |
Praksis for timeføring etablert | |||
Selvkost | |||
T28 | Effektivisere forvaltningen innen vann, avløp, miljø og renovasjon | -420 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T29 | Effektivisere driften innen vann, avløp, miljø og renovasjon | -2050 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T30 | Redusere gebyrinntekter | 2470 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T31 | Redusere reisevirksomhet og kompetanseutvikling | -150 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T32 | Redusere kapasitet til saksbehandling | -800 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet | |||
T33 | Redusere gebyrinntekter byggesak | 950 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet |
Sist oppdatert: 18.01.2023