Økonomi
Kommunedirektørens staber og kommune felles | Regnskap jan-april |
Budsjett jan-april |
Avvik | Årsbudsjett | Årsprognose (mer-/mindreforbruk) |
Eiendom | -355180 | -362549 | 7370 | -170749 | 0 |
Kommunens fellesutgifter | 90948 | 86082 | 4866 | 329843 | -40000 |
Politisk virksomhet | 6885 | 7252 | -366 | 25920 | 0 |
Kommunedirektørens staber | 8154 | 8379 | -225 | 20214 | 0 |
Sum kommunedirektør og fellesutgifter | -249193 | -260836 | 11644 | 205228 | -40000 |
Sandnes eiendom
Eiendom har per april et merforbruk på kr 7,4 millioner. Merforbruket skyldes at kostnader til investering ikke er fordelt til investeringsregnskapet og tilhørende prosjekter. Det er estimert at enheten vil gå i balanse med årets slutt.
Kommunens fellesutgifter
Området samlet har et merforbruk etter april som i hovedsak er knyttet til gjenstående innsparingskrav. Det vises til kapittelet Sandnes 2025 om innarbeidede reduksjoner samt forslag til løsninger ut året. Innenfor området kommune felles er det også per april mindreutgifter knyttet til utgifter som konsulent og kjøp av tjenester i prosjekter som følge av Covid-19. En vesentlig del av samlet budsjett gjelder tilskudd til interkommunale selskaper og kirken. Disse følger utbetalingsterminer i henhold til avtaler og vedtatt budsjettramme. Det vises for øvrig til oversikt over forslag til tilleggsbevilgninger og omdisponeringer per april.
Redusert lønnsreserve
I revidert nasjonalbudsjett 2021 (RNB) anslås kommunal deflator for 2021 til 2,7 prosent. Anslaget er uendret fra saldert budsjett. Anslaget bygger på økning av lønnsvekstanslaget fra 2,2 til 2,7 prosent, og en nedjustering av prisveksten på varer og tjenester fra 3,5 prosent til 2,8 prosent. I gjeldende handlings- og økonomiplan 2021-2024 ble lønnsreserven for 2021 fastsatt ut fra anslag på helårsvirkning av lønnsoppgjør i 2020, og anslag på lønnsveksten i 2021 slik det framkom av statsbudsjettet. I handlings- og økonomiplan 2021-2024 ble det tatt høyde for en lønnsvekst i 2021 på 2,2 prosent.
Økt lønnsvekstanslag fra 2,2 til 2,7 prosent medfører isolert sett et behov for en økning av Sandnes kommunes lønnsreserve på om lag kr 10 millioner. I tillegg er det gjennomført ekstraordinære forhandlinger for sykepleierne som vil utgjøre om lag kr 3 millioner. Lønnsoppgjøret for 2020 ble imidlertid betydelig lavere enn forutsatt, så kommunedirektøren tilrår å redusere lønnsreserven for 2021 med kr 15 millioner.
Inkludert i nedjusteringen av lønnsreserven ligger også budsjettmessig reversering av effektiviseringstiltak knyttet til seniortilskudd etter vedtatt handlings- og økonomiplan 2021-2024. Området var allerede før effektiviseringstiltaket underbudsjettert, og reduksjonen på kr 8 millioner er dermed ikke mulig å innfri. Tilsvarende reversering innarbeides også i handlings- og økonomiplan 2022-2025 ved fastsettelse av lønnsreserve for 2022.
Pensjon og bruk av premiefond
Ved utgangen av 2020 utgjorde premiefondet i Sandnes kommunale pensjonskasse kr 578,5 millioner. Kommunedirektøren foreslår å bruke kr 100 millioner av premiefondet i 2021. De neste årene planlegges det ytterligere bruk av fondet. Ved å bruke av premiefondet reduseres innbetalingen av pensjonspremien, som betyr at likviditeten forbedres med kr 100 millioner. I tillegg reduseres arbeidsgiveravgiften med kr 14,1 millioner. Totalt sett forbedres likviditeten med kr 114,1 millioner, noe som kan medføre høyere renteinntekter. Bruk av premiefond medfører også lavere premieavvik, og dermed at årlig amortisert premieavvik reduseres med kr 16 millioner de neste syv årene. Ved beregning av refusjon ressurskrevende brukere må man på ressursbruken trekke fra bruk av premiefond fra Sandnes kommunale pensjonskasse. Ved bruk av kr 100 millioner av premiefondet, antas det at kommunen vil få inn kr 10 millioner mindre i refusjon for ressurskrevende brukere i 2021.
Anslaget for pensjonsutgifter ble i handlings- og økonomiplan 2021-2024 lagt etter siste tilgjengelige aktuarberegninger per september 2020. Det ble presisert fra aktuarene fra de ulike pensjonskassene at det på grunn av koronapandemien var betydelig usikkerhet knyttet til beregningene på daværende tidspunkt. Siste oppdaterte aktuarberegninger som kom i april i år, inkludert bruk av premiefond hos Sandnes kommunale pensjonskasse, viser at pensjonsutgiftene kan reduseres. Kommunedirektøren tilrår at pensjonsutgiftene reduseres med kr 25 millioner.
Politisk virksomhet
Politisk virksomhet har et mindreforbruk per april. Mindreforbruket er i hovedsak knyttet til reduserte utgifter grunnet Covid-19, med blant annet mindre utgifter til kurs, reise og representasjon for folkevalgte.
Kommunedirektørens staber
Rapporteringen på budsjettområdet inkluderer kontroll og tilsyn, som kontrollutvalget selv styrer. Mindreforbruket per april skyldes lavere utgifter til kurs grunnet Covid-19. Videre er noe av årsaken til et mindreforbruket knyttet til lavere reise og møteutgifter, som også skyldes Covid-19 situasjonen og aktivitetsrestriksjoner. Bruk av ekstern bistand holdes på et marginalt nivå og er primært knyttet til kommuneadvokatens område. Tilnærmet all aktivitet utad er erstattet med elektroniske møter. Kommuneadvokatens virksomhet er også endret til mer digitale løsninger grunnet pandemien.
Kommunedirektøren har gjennomført en samling med virksomhetsledere og tillitsvalgte hittil i år. Den ble lagt opp som webseminar og med begrenset tidsramme. Bruk av elektroniske løsninger prioriteres også fremover som følge av smittevern-restriksjonene. Arbeidet med omstilling innenfor budsjettområdet pågår, og det vises til kapittel Sandnes 2025. Identifiserte driftsposter er redusert eller strøket for å løse innsparingskravet.
Produksjon
Produksjonstallene er i hele tall.
Kommunedirektørens staber og kommune felles | 01.01.-30.04.2021 | 01.01.-30.04.2020 | Endring i % |
Antall møter i kommunestyret | 3 | 4 | -25,0 % |
På grunn av Covid-19 ble møtene avholdt digitalt. | |||
Antall saker i kommunestyret | 54 | 55 | -1,8 % |
Lengde på møtene i kommunestyret | 11 t 15 min | 12 t 20 min | -21,0 % |
Antall møter i formannskapet | 5 | 3 | 66,7 % |
Antall saker i formannskapet | 35 | 27 | 29,6 % |
Antall møter i utvalgene og valgnemnda | 20 | 20 | 0,0 % |
Antall saker i utvalgene og valgnemnda | 102 | 127 | -19,7 % |
Antall møter i områdeutvalgene | 14 | 13 | 7,7 % |
Antall saker i områdeutvalgene | 79 | 88 | -10,2 % |
Antall gjennomførte vielser | 26 | 31 | -16,1 % |
Antall følgere på Facebooksiden | 13 229 | 10 500 | 26,0 % |
Flere innlegg og større aktivitet på kommunens side. |
Medarbeider
Sykefravær
Sykefraværet er redusert sammenlignet med samme periode i fjor, og utgjør 0,2 prosent per april.
Digitalisering
Eiendom
Det arbeides aktivt med flere digitaliseringsprosjekter som nytt QA system, verktøy for kalkulering av nye investeringsprosjekt, innføring av forvaltningssystem, støtte for nytt stoffkartotek for hele kommunen og digitalisering av renholdsplaner. Brannvesenet har også i nytt forvaltningssystem gjennomført digitale branntilsyn. I alle byggeprosjekter leveres nå FDV-dokumentasjon digitalt direkte inn i forvaltningssystemet. Sandnes eiendom har tatt i bruk det digitale verktøyet HMSREG, som forenkler arbeidet med å overvåke og kontrollere seriøsitetskravene i bygge- og rehabiliteringsprosjekter.
Status driftstiltak
Nr | Tiltakstekst | 2021 | Status |
Kommunedirektørens staber | |||
F1 | Generell innsparing Rådmannens staber | -80 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjettet og tiltak Sandnes 2025. | |||
F2 | Omstilling 2025 | -6326 | Påbegynt |
Se rapportering Sandnes 2025, foreslås flyttet til Kommune felles for oppfølging der. | |||
P12 | Reduserte kostnader sentrale staber | -2000 | Påbegynt |
Se rapportering Sandnes 2025, foreslås flyttet til Kommune felles for oppfølging der. | |||
F10 | Juridisk bistand - ny kommune | -250 | Påbegynt |
Se rapportering Sandnes 2025, foreslås redusert jamfør forbruk hittil. | |||
Eiendom | |||
F28 | Internhusleie, inntekt helårsvirkninger | -16025 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F29 | Internhusleie, inntekt nye bygg ferdigstilles i planperioden | -20000 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F30 | Internhusleie, nye innleide bygg fra 2021 | -904 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F31 | Internhusleie etter diverse tiltak, rehabilitering, miljøtiltak osv. | -5029 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F32 | Kapitalkostnader, tilbakebetales av eiendom, nye bygg | 31354 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F33 | Kapitalinntekt "til kommunen", nye bygg | -31354 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F34 | Internhusleie etter diverse tiltak, rehabilitering, miljøtiltak osv. | 5029 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F35 | Renter på lån som eiendom betjener på bygg som leies ut til eksterne leietakere | 600 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F36 | Reduserte energikostnader | -5000 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F37 | Generell innsparing eiendom | -1180 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
F38 | Omstilling 2025 samlet beregnet innsparing | -6125 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i basisbudsjettet. | |||
Kommunen felles | |||
P10 | Kontrollutvalget | -350 | Påbegynt |
Oppfølging tilligger jf. KL Kontrollutvalget selv. Utvalget rapporterer direkte til kommunestyret. | |||
F3 | Regionale idrettshaller, rekalkulert tilskudd, jamfør ØP 2018-2021, tiltak F8 og F9 | 425 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett 2021, tilskudd utbetalt. | |||
F4 | Forus Sportssenter, eierselskapet | 295 | Påbegynt |
Drøftinger av modell for fremtidig eierskap i ASet pågår mellom de 4 kommunene. Anbefaling ventes lagt frem i juni/august. | |||
F6 | Rogaland brann og redning IKS, Nye Sandnes tilskudd | -500 | Påbegynt |
Tilskuddet 2021 er innarbeidet i budsjettet med nullvekst fra 2020. Utredningsarbeid om effektivisering, stordriftsfordeler mv er utført i et samarbeid mellom eierkommunene og selskapet. Oppsummering pågår, rapport vil bli lagt frem politisk. | |||
F11 | Generell innsparing kommune felles | -3680 | Påbegynt |
Forslag til løsninger per april, se rapportering Sandnes 2025. | |||
F12 | Generell innsparing effektiviseringsgevinst Nye Sandnes | Påbegynt | |
Det er innarbeidet kr 5,390 millioner i innsparing i 2021 med forventing om effektivisering som følge av kommune- sammenslåingen. Tiltaket er innarbeidet i budsjett. Se rapportering Sandnes 2025 for oppfølging. | |||
F13 | Lønnsreserven | 35000 | Påbegynt |
I revidert nasjonalbudsjett 2021 (RNB) anslås kommunal deflator for 2021 til 2,7 prosent. Anslaget er uendret fra saldert budsjett. Anslaget bygger på økning av lønnsvekstanslaget fra 2,2 til 2,7 prosent, og en nedjustering av prisveksten på varer og tjenester fra 3,5 prosent til 2,8 prosent. I gjeldende handlings- og økonomiplan 2021-2024 ble lønnsreserven for 2021 fastsatt ut fra helårsvirkning av lønnsoppgjør i 2020, og anslag på lønnsveksten i statsbudsjettet for 2021. I handlings- og økonomiplan 2021-2024 ble det tatt høyde for en lønnsvekst i 2021 på 2,2 prosent. Økt lønnsvekstanslag fra 2,2 til 2,7 prosent medfører isolert sett et behov for en økning av Sandnes kommunes lønnsreserve på om lag kr 10 millioner. Lønnsoppgjøret for 2020 ble imidlertid betydelig lavere enn forutsatt, så kommunedirektøren tilrår å redusere lønnsreserven for 2021 med kr 15 millioner. Inkludert i nedjusteringen av lønnsreserven ligger også budsjettmessig reversering av effektiviseringstiltak knyttet til seniortilskudd etter vedtatt handlings- og økonomiplan 2021-2024. Området var allerede før effektiviseringstiltaket underbudsjettert, og reduksjonen på kr 8 millioner er dermed ikke mulig å innfri. Tilsvarende reversering innarbeides også i handlings- og økonomiplan 2022-2025 ved fastsettelse av lønnsreserve for 2022. |
|||
F14 | Omstilling 2025, avvikle seniortilskudd | -8000 | Påbegynt |
Inkludert i nedjusteringen av lønnsreserven (se driftstiltak F13 over) ligger også budsjettmessig reversering av effektiviseringstiltak knyttet til seniortilskudd etter vedtatt handlings- og økonomiplan 2021-2024. Området var allerede før effektiviseringstiltaket underbudsjettert, og reduksjonen på kr 8 millioner er dermed ikke mulig å innfri. Tilsvarende reversering innarbeides også i handlings- og økonomiplan 2022-2025 ved fastsettelse av lønnsreserve for 2022. | |||
F15 | Spesialavtaler, utgår | Ferdigstilt | |
Innarbeidet i budsjett 2021. Sluttføring følger inngåtte avtaler og avvikles helt i perioden. | |||
F16 | Redusert tilskudd, Sandnes kirkelige fellesråd | -500 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett 2021 og tilskudd utbetaltes jamfør vedtatt ramme. | |||
F17 | Andre trossamfunn og livssyn, tilskuddordning overføre til Staten | -5724 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett 2021. Staten overtok tilskuddsordningen fra 1. januar 2021. | |||
F18 | Tidsbegrenset utsettelse på lån grunnet Covid-19, Sandnes ULF | 1500 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett 2021 og fulgt opp jamfør kommunestyrets vedtak sak 67/20 med opphør fra 2022. | |||
F19 | Renteinntekter Sandnes ULF | -1500 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett 2021 og fulgt opp jamfør kommunestyrets vedtak sak 67/20 med opphør fra 2022. | |||
F20 | Ryfylkefondet | 900 | Ferdigstilt |
Sandnes kommune inngår ikke ny 4-årig avtale med Ryfylkefondet. Midlene er foreslått saldert, se rapportering Sandnes 2025. | |||
Politisk virksomhet | |||
F21 | Kommune- og fylkestingsvalg og stortingsvalg | 1895 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett. | |||
F22 | Økning av valgbudsjettet for inndekning av økte kostnader i 2021 og i 2023 | 400 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett. | |||
F25 | Storbykonferanse 2021 i Sandnes | 180 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett. | |||
F26 | Generell innsparing Politisk virksomhet | -110 | Ferdigstilt |
Innarbeidet i budsjett. |
Sist oppdatert: 18.01.2023