Innledning
Rådmannen legger med fram perioderapport per 30. april 2019 til behandling i administrasjonsutvalget, formannskapet og bystyret.
Den overordnede hensikten med rapporten er å ha kontroll på den økonomiske utviklingen. Det er i tillegg et mål å se aktivitet/produksjon i sammenheng med ressursbruk. Det gis en status på aktivitetsnivået, måloppnåelse og eventuelle ventelister innenfor de store tjenesteområdene. I tillegg rapporteres det i forhold til status på drifts- og investeringstiltak samt tekstvedtak fra økonomiplan 2019-2022 (bsak 145/18).
I perioderapporten presenteres følgende:
- Innledning/oppsummering
- Økonomi – status per 30. april, eventuelle utfordringer, årsprognoser og budsjettjusteringer
- Produksjon og aktivitet
- Status for bystyrets vedtatt tekstforslag
- Medarbeider
- Status driftstiltak i økonomiplan 2019-2022
- Status investeringstiltak i økonomiplan 2019-2022
- Status digitalisering
- RNB 2019 og kommuneproposisjon 2020
- Finansrapport
- Kommunale foretak
Bakgrunn
Det følger av forskrift om årsbudsjett for kommuner og fylkeskommuner at rådmannen gjennom budsjettåret skal legge fram rapporter som viser om utviklingen i inntekter og utgifter er i henhold til det vedtatte årsbudsjettet. Dersom rådmannen finner rimelig grunn til å anta at det kan oppstå nevneverdige avvik i forhold til vedtatt eller regulert årsbudsjett, skal det i rapporten foreslås nødvendige tiltak. Det skal også foretas endringer i årsbudsjettet når dette anses påkrevd.
Oppsummering av perioderapporten
Driftsregnskapet
Resultatenhetene inklusiv stab, støtte- og fellesområdet har samlet et merforbruk per april på kr 10,9 millioner. På sentrale inntekter er det merinntekter på kr 7,3 millioner.
DRIFTSREGNSKAP |
Regnskap jan-apr |
Budsjett jan-apr | Avvik | Årsbudsjett | Årsprognose (mer-/mindreforbruk) |
Oppvekst - skolene | 320676 | 314718 | 5958 | 922872 | 17800 |
Oppvekst - barn og unge | 357837 | 350685 | 7153 | 883900 | 27000 |
Helse og velferd | 647918 | 648982 | -1064 | 1346540 | -500 |
Byutvikling og teknisk | -27373 | -28076 | 703 | 125083 | 0 |
Organisasjon | 38505 | 39526 | -1021 | 101865 | 0 |
Økonomi | 14369 | 15033 | -664 | 46553 | 0 |
Kultur og næring | 44846 | 45709 | -863 | 106537 | 0 |
Innovasjon og digitalisering | 4383 | 4443 | -60 | 11035 | 0 |
Rådmannens stabsenheter og fellesutg. | 145133 | 144330 | 803 | 920800 | 4000 |
Delsum | 1546293 | 1535348 | 10946 | 4465184 | 48300 |
Sentrale inntekter | -1586045 | -1578756 | -7289 | -4465184 | -10000 |
Sum | -39751 | -43408 | 3657 | 0 | 38300 |
Det er mindreforbruk innen Helse og velferd, organisasjon, økonomi, kultur og næring og innovasjon og digitalisering. Oppvekst skole, oppvekst barn og unge, byutvikling og teknisk samt rådmannens staber og fellesutgifter har merforbruk per april.
Oppvekst skole har per april et merforbruk på om lag kr 6 millioner, og prognosen for tjenesteområdet er om lag kr 17,8 millioner i merforbruk ved årets slutt. Den store utfordringen på området er kostnader til spesialundervisning. Oppvekst barn og unge har et merforbruk på kr 7 millioner per april. Årsprognosen for området er et merforbruk på kr 27 millioner og skyldes merutgifter på barnevernsområdet, tilskudd til private barnehager og økte kostnader til betaling for barn fra Sandnes som går i barnehage i annen kommune. Kommunens fellesutgifter har per april at merforbruk på kr 1,2 millioner med prognose på merforbruk på kr 4 millioner ved årsslutt som følge av høye utgifter knyttet til AFP og øvrige pensjonskostnader.
Akkumulert skatteinngangen per april er kr 7,5 millioner lavere enn budsjettert, mens rammetilskuddet er kr 12,3 millioner høyere enn budsjettert som følge lavere inntektsutjevning enn budsjettert. Per april er det bare inntektsutjevning for januar til februar som er bokført. For april og mai er prognosen en mindreinntekt på 18,3 millioner. Oppsummert viser de frie inntektene per april en merinntekt på totalt kr 10,8 millioner. Dette inkluderer prognose for inntektsutjevningene som bokføres i april og mai. Det er fremdeles tidlig på året, og det er usikkerhet om hvordan skatteinngangen både i Sandnes og på landsbasis vil utvikle seg framover. Det foreslås derfor ikke endringer i frie inntekter i denne perioderapporten.
Rente- og finansutgifter har per april mindreutgifter på kr 2,9 millioner, og prognosen ved årets slutt er mindreutgifter på kr 10 millioner. Dette skyldes i hovedsak lavere rentenivå og lavere påslag i sertifikatmarkedet enn budsjettert.
Budsjettjusteringer
For at kommunens budsjetter skal framstå mest mulig realistiske, foreslås det flere budsjettjusteringer i denne perioderapporten. De største budsjettjusteringene innenfor driftsbudsjettet er oppvekst skole, kr 9,2 millioner til spesialundervisning og oppvekst barn og unge der det foreslås samlet budsjettjustering på kr 12 millioner for økte kostnader til spesialpedagogiske tiltak, økt overføring til barn i barnehage i andre kommuner og driftskostnader på barnevernsområdet. I tillegg foreslås det budsjettjusteringer for redusert rentekostnadene med kr 10 millioner Etter budsjettjusteringer som dekker beregnet merforbruk, er det gjenstående kr 11,828 millioner som foreslås dekket av fond. Kommunens disposisjonsfondoverføring fra drift til investering. Oversikt over alle budsjettjusteringer innen driftsbudsjettet finnes i kapittel 2 Økonomi samt som vedlegg 1 til saksframlegget.
Investeringsregnskapet
INVESTERINGSREGNSKAP PER 30.04.2019 |
Regnskap januar-august | Årsbudsjett | % av årsbudsjett |
Sum investeringsinntekter |
46430 |
167353 | 27,7% |
Sum investeringsutgifter | 74439 | 332470 | 22,4% |
Sum finansieringstransaksjoner | 310927 | 1122635 | 27,7% |
Netto finansbehov | 338936 | 1287752 | 26,3% |
Finansieres slik: | |||
Bruk av lån inkl. startlån | 124685 | 1076641 | |
Mottatt avdrag på utlån | 31369 | 173863 | |
Bruk av disposisjonsfond | |||
Bruk av bundne investeringsfond | |||
Overføring fra drift | 0 | 37248 | |
Sum finansiering | 156054 | 1287752 | |
Udekket (+) / udisponert (-) | -182882 |
Per april er det brukt 22,4 prosent av årsbudsjettet for investeringsutgifter mens det er mottatt 27,7 prosent av årets budsjetterte investeringsinntekter. For investeringsprosjekter bestilt hos Sandnes eiendomsselskap KF er det per april utbetalt kr 200 millioner til finansiering, totalt årsbudsjett er kr 780,3 millioner. Det er bestilt investeringsprosjekter for kr 1 milliard i 2019.
På investeringsområdet ventes det at utgiftene, for investeringer både i Sandnes kommune og Sandnes eiendomsselskap KF samlet, blir kr 278 millioner lavere enn budsjettert i årsbudsjett for 2019. Dette skyldes i hovedsak forsinkelser på prosjektene og at noen av de større prosjektene har endret oppstart for byggearbeider i forhold til opprinnelig plan.
Budsjettjusteringer
Som følge av forskyvninger i framdriften til flere investeringsprosjekter, reduseres låneopptaket med kr 239,9 millioner til kr 677,4 millioner. Oversikt over alle budsjettjusteringer innen investering finnes i kapittel 2 Økonomi, samt i vedlegg 2 og 3 til saksframlegget.
Forslag til vedtak:
- Perioderapport per 30.04.2019 godkjennes.
- Tilleggsbevilgninger/merinntekter/omdisponeringer i perioderapporten, som framgår av kapittel for Økonomi og i sakens vedlegg 1, 2 og 3, godkjennes.
- Rammen for låneopptak 2019 reduseres med kr 239 896 000. Låneopptak for 2019 utgjør etter dette kr 677 401 000.
Bodil Sivertsen
rådmann
Torunn S. Nilsen
økonomidirektør
Sist oppdatert: 18.01.2023