Strategi | Status |
Sikre grunnleggende ferdigheter blant barn og unge - uavhengig av familiebakgrunn | |
Status: Dette er et kontinuerlig arbeid | |
Tilby en skole med godt læringsmiljø og fokus på mestring, som inkluderer alle elevene og som samarbeider med foreldrene | |
Status: Dette er et kontinuerlig arbeid | |
Sikre gode overganger mellom barnehage, barne- og ungdomsskole og videregående (gjennom tverrsektorielt samarbeid) | |
Status: Det er startet et arbeid i samarbeid med oppvekst barn og unge der målet er å ha en felles kvalitetsplan for barnehage og skole. Overgangene vil bli særlig fokusert her. | |
Prioritere tidlig innsats, helsefremming og forebygging i utvikling av tjenestetilbudet | |
Status: Helsetjenesten er blitt lettere tilgjengelig for skolene, og det er et pågående arbeid for å legge til rette for å sikre skoleveier. I den nye læreplanen er livsmestring og folkehelse trukket fram som et tverrfaglig tema. Skolene har jevnlig psykisk helse på timeplanen. Kapittel 9 A i Opplæringslova har særlig fokus på elevens skolemiljø. Dette er et kontinuerlig arbeid. | |
Gi rom for mangfold gjennom åpenhet og respekt for ulikhet | |
Status: Hovedstrategien "Alle elevene er våre" har som målsetting å utvikle kompetansen og kapasiteten i organisasjonen, for å sikre framgang og mestring for alle elevene. Det siste året har vi hatt særlig fokus på kapittel 9 A i Opplæringslova. Dette er et kontinuerlig arbeid. | |
Utnytte og tilrettelegge kommunale bygg for bydelsfunksjoner som fritid og idrett, møteplasser, frivillighet, kultur, senioruniversitet/etterutdanning | |
Status: Utleie og lån av lokaliteter gjøres i tråd med kommunens føringer | |
Klart språk i all formidling, hvor tekst og innhold utformes slik at alle kan forstå | |
Status: Sandnesskolen arbeider hele tiden for å få til et klart språk i all formidling. | |
Legge til rette for deltakelse og medvirkning som ivaretar alle grupper innbyggere, både for brukermedvirkning på tjenestetilbud og i planprosesser | |
Status: Alle skoler er pålagt å ha FAU, SU, SMU og elevråd. Disse organene skal involveres i skolens arbeid. Skolene gjennomfører elevundersøkelsen og foreldreundersøkelsen hver høst. Dette er et kontinuerlig arbeid. | |
Arbeide kunnskapsbasert ved å utnytte ny forskning og anvendt kunnskap | |
Status: Sandnesskolen er med i ulike forskningsprosjekter. Prosjektet "Two Teachers" blir avsluttet våren 2018 da det kommer endringer i lærernormen som påvirket denne forskningen. | |
Utnytte ny teknologi og digitaliseringsløsninger | |
Status: Sandnesskolen fikk høsten 2017 en ny kompetanseutviklingsstrategi "Kompetanseutviklingsstrategi for tidlig innsats og kvalitet i tilpasset opplæring i Sandnesskolen". Det blir i løpet av 2018 full utrulling av en digital enhet til hver elev. Skolene har startet opplæringen av ansatte og elever. | |
Være en attraktiv arbeidsplass som legger til rette for faglig utvikling og kompetansestyrking | |
Status: Sandnesskolen har en egen strategi for leder og skoleutvikling, "Alle elevene er våre". Det er god kompetanseutvikling innen skoleområdet. Det legges til rette for at lærere som ønsker å følge det statlige videreutdanningstilbudet, "Kompetanse for kvalitet", får gjøre det. |
Sist oppdatert: 18.01.2023