Datterselskaper
I tabellen under framkommer Sandnes tomteselskap KF sine datterselskaper per utgangen av 2017. Over tid endres dette. Ferdige utbyggingsområder avsluttes og selskap avvikles og nye etableres for å utvikle nye utbyggingsområder til bolig-, nærings- og kombinert formål og i noen områder også arealer til offentlige formål. Aktiviteten og dermed også økonomisk situasjon i det enkelte selskapet varierer derfor over tid avhengig av hvor i utviklingsløpet selskapets aktivitet er. Normalt vil de første årene etter regulering være finansiert med opptrekk av byggelån for opparbeidelse av infrastruktur og utgiftssiden er tung. Risiko håndteres ved stram prosjektstyring både med tanke på framdrift og økonomi. Etter hvert som salg av delfelter kommer i gang styrkes inntektssiden og den økonomiske balansen. Salg er forbundet med markedsrisiko. Prosjektkonkurransemodellen er et virkemiddel som demper risikoen og gir handlingsrom for tiltak ved behov. I ferdigstillelsesfasen til slutt er normalt omsetningen i selskapene liten og risikoen lav.
Selskap |
Ervervet |
Eierandel |
Aksjekapital |
Antall aksjer |
Egenkapital |
Bokført verdi(kostpris) |
Resultat |
Utbytte |
Kvelluren Næringseiendom AS 1) |
2005/2017 |
100 % |
100 |
1 000 |
3 492 |
7 628 |
-141 |
|
Sørbø Hove AS |
2007 |
36 % |
2 000 |
2 000 |
21 400 |
1 520 |
-2 676 |
7 200 |
Brattebø Gård AS |
2009 |
70 % |
100 |
100 |
2 089 |
105 |
-591 |
|
Kleivane utviklingsselskap AS |
2011 |
64,50 % |
5 000 |
5 000 |
28 190 |
12 900 |
-243 |
|
Sandnes Næringsareal AS |
2011 |
60 % |
1 000 |
1 000 |
2 108 |
1 800 |
-310 |
|
Sandnes Indre Havn Infrastruktur AS |
2012 |
59,61 % |
1 182 |
100 000 |
4 865 |
2 900 |
0 |
|
Bærheim Utvikling AS |
2014 |
60 % |
300 |
300 000 |
-59 |
600 |
-238 |
|
Austrått Utvikling AS |
2014 |
6,68 % |
1 820 |
910 000 |
8 098 |
608 |
-50 |
|
Bogafjell Vest Utvikling AS |
2014 |
60 % |
2 500 |
250 |
6 153 |
1 500 |
5 307 |
|
Sandnes Byutvikling AS 2) |
2014 |
9,90 % |
5 000 |
1 000 |
3 752 |
495 |
-832 |
|
Vagle Næringspark AS |
2015 |
20 % |
31 |
15 565 |
42 961 |
1 318 |
-108 |
|
Hammaren Utvikling AS |
2015 |
78 % |
3 000 |
3 000 |
6 020 |
2 340 |
4 233 |
|
Sum |
|
|
|
|
129 069 |
33 714 |
|
7 200 |
1) Det er oppnådd avtale om salg av aksjene i selskapet til aktør som utvikler gjenværende tomt. Oppgjør i 2018.
2) Aksjeposten er gjort opp i 2018 jamfør Aksjonæravtalen når reguleringsplanen for prosjektet nå føres fram til sluttbehandling.
I tabell under framkommer Sandnes Havn KF og Sandnes Parkering KF sine 100 prosent eide datterselskap, samt innskutt aksjekapital og opptjent egenkapital i datterselskapene.
Foretak |
Datterselskap |
Innskutt aksjekapital datter |
Opptjent EK datter |
Sandnes Havn KF |
Sandnes Havneterminal AS |
1000 |
3460 |
Sandnes Parkering KF |
Sandnes Parkeringsdrift AS |
100 |
849 |
Oppsummering - datterselskaper (AS) i de kommunale foretakene
Ansvaret for løpende styring av virksomheten i KF-ene inkludert datterselskaper tilligger foretaksstyrene. I dette ansvaret ligger både å påse at lov- og regelverk med henhold til anskaffelser, meroffentlighet, internkontroll, HMS samt økonomi- og risikostyring er dokumentert og følges opp på tilfredsstillende måte. Styret i Sandnes tomteselskap KF har løst sin oppgave ved at det tertialvis avlegges konsernregnskap og måltall som KF-et rapporter på til bystyret.
I Sandnes Havn KF og Sandnes Parkering KF utøver styrene i KF-ene også funksjonen som generalforsamling. Eierrollen er her omfattet av de samme krav til styring og kontroll som for konsernstyringen i Sandnes Tomteselskapet KF.
Felles for de tre KF-ene med datterselskaper er at utøvelsen av styring er omfattet av kommunelovens bestemmelser med forskrifter. Det betyr at all virksomhet har rammer som er fastlagt for ett år om gangen jamfør reglene om bindende årsbudsjett. Disposisjoner og tiltak som strekker seg utover dette tilligger det bystyret selv å avgjøre jamfør kommunelovens bestemmelser.
Det må i forbindelse med etablering av Nye Sandnes foretas en gjennomgang av KF-ene, slik at blant annet vedtekter og eierstrategi for disse er tilpasset ambisjoner og rammer i den nye kommunen. Rådmannen vil i denne prosessen prioritere arbeidet med forbedringer av kontroll- og risikostyring, men også lov- og regelverk knyttet til anskaffelser, støtteregelverket/konkurransedirektiv og meroffentlighet. Rådmannen er tilfreds med at forvaltningsrevisjoner som har vært gjennomført ikke har gjort funn av regelverksbrudd mellom selve KF-et og virksomheten som skjer i datterselskaper.
Samtidig har det ikke blitt gjort en nærmere risikoanalyse av de økonomiske sidene i dette. For å skape grunnlag for nødvendig styring og handlingsrom med lav risikomargin framover i ny kommune vil rådmannen prioritere å få gjennomført en slik analyse. Det vil være naturlig å be Rogaland revisjon IKS om faglig bistand i denne prosessen. Det har allerede i arbeidet med å forbedre håndteringene av interne transaksjoner i kommunekonsernet framkommet relevante tema, eksempelvis regnskapsføring av inntekter verses overtakelse av salgsavtaler, sikring i forhold til gjenstående justeringsavtaler knyttet til moms ved salg/eiendomstransaksjoner med videre. For kommunekonsernet er det avgjørende at slike risikoforhold identifiseres og at handling skjer så tidlig som mulig, for å sikre forutsigbarhet om virkninger av disposisjoner som skjer i KF-ene. Dette vil også gi et forbedret beslutningsunderlag til bystyret i strategiske saker som gjelder virksomheten i KF-ene.
Sist oppdatert: 23.01.2023