Innen eiendomsområdet er det prioritert investeringer innen miljø- og Enøk-området. Satsing på energibesparende tiltak vil på sikt føre til reduserte kostnader i driften.
NR | TILTAKSTEKST | TOTAL KALKYLE | BEVILGET FØR | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E1 | Miljøtiltak, kommunale bygg | 3300 | 3300 | 3300 | 3300 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. Rullerende årsbevilgning til miljøtiltak gir kommunen muligheten til å arbeide med konkrete tiltak for bruk av stasjonær energibruk. Det vil også redusere klimautslipp slik at kommunen vil få en mer miljøvennlig profil/drift av byggporteføljen. Tiltak skal knyttes opp mot gjeldende miljøplan for Sandnes kommune.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E2 | Miljøtiltak, utfasing av oljekjel | 2000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. I forbindelse med Klimaforliket i 2012 ble oljekjel særskilt omtalt. Her ønskes det å øke tempoet med å fase ut oljefyringsanlegg. Fossile energivarer står for en stor andel av klimautslippene knyttet til stasjonær energibruk. Her følges kommunens egne planer for reduksjon av klimautslipp jfr. Miljøplan 2015-2030 fra bsak 59/15. Kommunen har gravd opp og sanert 17 anlegg. 4 anlegg gjenstår i kommunens bygg. Prosjektet blir ferdig med mindreforbruk ett år tidligere enn planlagt.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E3 | ITV-anlegg (kameraovervåking) | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. Overvåkningsutstyr bidrar til å forebygge og redusere omfanget av hærverk. Dersom arbeidet med å komplettere overvåkningsanlegg på skolene skal fortsette, må det settes av en årlig bevilgning på kr 1 million til formålet. Prioritering av tiltak skjer på grunnlag av en risikovurdering.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E4 | Innemiljø i øvrige kommunale bygg, oppgradering | 5000 | 5000 | 5000 | 5000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. Det er behov for oppgradering av tekniske innretninger og ventilasjonsanlegg i flere av kommunens bygg. For å bedre innemiljøet er det også i flere bygg behov for ny/oppgradert solavskjerming.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E5 | Omlegging intern kommunikasjon for tekniske styresystemer | 300 | 300 | 300 | 300 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. Sandnes eiendomsselskap KF har et eget teknisk nett som er levert og driftet av IT avdelingen for kommunikasjon/ overføring av datatrafikk. Det benyttes til kameraovervåking, adgangskontroll og SD-anlegg som er avhengig av denne transportveien. Prosjektet dekker nyinvesteringer av utradert utstyr for kommunikasjon og oppgradering av teknisk nett for å sikre at kommunen ikke har sikkerhetshull. Oppgraderingen skjer når IT oppgraderer sine system kontinuerlig – byggene avtales årlig sammen med IT for å unngå sikkerhetshull. Det avsettes kr 300 000 årlig. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E6 | Adgangskontroll anlegg, utfasing av eldre låssystem og overgang til elektronisk skallsikring | 1500 | 1500 | 1500 | 1500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. Det er behov for elektronisk ytre skallsikring da det mistes nøkler og må skiftes på låsesylindre. For effektiv drift og administrering foreslås det avsatt midler for oppgraderinger i utvalgte formålsbygg.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E7 | Oppgradering av varmeanlegg i kommunale formålsbygg | 600 | 600 | 600 | 600 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. Lovverket for prosjektering av varmeanlegg har vært i endring. Kommunen er ansvarlig for egen risikovurdering og sikring av store varmeanlegg. Kostnad for oppgraderinger er for å ivareta sikkerhet for leietakere og sikker drift samt levering av varme for byggene.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E8 | Enova-program energibesparende tiltak i bygg for reduksjon av energibehov, tilskudd fra Enova | -3500 | -1200 | -1100 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Investeringer i Enova-programmet gir et totalt tilskudd på kr 3,5 millioner. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E9 | Universell utforming | 2000 | 2000 | 2000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. I følge diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, samt plan- og bygningsloven, skal Norge være universelt utformet innen 2025. Målet skal nås med stor satsing på universell utforming innenfor viktige samfunnsområder. For den kommunale bygningsmassen har en kartlagt eksisterende bygningsmasse og laget plan for tiltak, og iverksetting der det er brukere eller ansatte som har behov for tilrettelegging |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E10 | Nedgravde avfallscontainere | 1128 | 850 | 850 | 850 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. På grunn av brannfare må avfallscontainere sikres, og det har hittil vært gjort ved bygging av avfallsskur. For nye anlegg tilrådes nedgravde søppelcontainere. Prioritering av tiltak skjer på grunnlag av vurdering av risiko. Det foreslås en økning i bevilgning fra kr 700 000 til kr 850 000 fra 2019. 2019-midlene vil dekke Sandved skole og barnehage, samt Hana skole og idrettshall.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E11 | Radontiltak i bygg med for høye Bq-verdier | 6000 | 2250 | 3750 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dette er et lovpålagt tiltak som skal bli gjennomført innen 2020. For å gjennomføre tiltakene må det settes av en årlig bevilgning til og med 2019 på kr 1,5 millioner til formålet. Tiltakene kommer etter målinger som utføres vinter 2018/2019. Fra 2. perioderapport 2018 er det overført kr 900 000 til 2019. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E12 | Branntekniske tiltak i diverse bygg | 2800 | 1400 | 569 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prosjektet er tredelt og gjelder oppgradering av branntekniske anlegg, digitalisering av branntegninger og brannteknisk vurdering av eldre bygg. Tiltak utføres fortløpende etter hvert som det avdekkes lovpålagte krav. En del tiltak er avdekket og bestilt lukking av avvik, men sliter også her med kapasitet og igangsetting. Fra 2. perioderapport 2018 er det overført kr 569 000 til 2019. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E13 | Programvare og programmering fagservere i kommunens formålsbygg | 2850 | 1900 | 950 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SEKF har behov for å avløse eldre 2003-serverløsning for VVS-tekniske anlegg. Microsoft supporterer ikke slik løsning lenger og IT-avdelingen har bedt SEKF om å investere i ny plattform. Totalt 16 bygninger er knyttet opp per dags dato. For 10 bygninger vil lokale anlegg bli utfaset i forbindelse med nybygg/utvidelser/prosjektmidler.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E14 | Lyse fjernvarme tilkobling kommunale bygg | 17641 | 11641 | 6000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lyse har fått godkjent konsesjon i området for levering av fjernvarme. Ved framføring til Sandnes sentrum, er det vedtatt en trasé via Smeaheia. Trasévalg gjør det formålstjenlig å tilkoble aktuelle kommunale formålsbygg i takt med framdriftsplan til Lyse. Sandnes kommune har som kjent kommet med høringsinnspill for Lyses planer for framføring av fjernvarme. Prosjektet er nå en konkretisering av tidligere planer for konvertering og bruk av fjernvarme. Det vil være uheldig å begynne å grave i etterkant for stikkledninger til aktuelle bygg i forhold til når maskinpark er på plass. Lyse har en egen framdriftsplan for prosjektet. Kommunens bygg er listet opp i forhold til framdrift i dette prosjektet. Prosjektet er i tråd med bystyrets vedtak for Regional strategi for energi- og varmeløsninger (bsak 124/12) og orienteringssak til bystyret (bsak 37/14). Videre vedtak om framføring av fjernvarme til Sandnes sentrum ble behandlet i fsak 5/15.
Gravearbeider i forbindelse med fjernvarmen skal foregå påfølgende år. Resterende bygninger vil da inngå i prosjektet. Trones Nord, Sør og Sør-Gymsal er forskjøvet fra 2017 til 2018, men en må vurdere om disse skal forskyves ytterligere ett år. Langgata 72,74,76 forskyves slik at de ferdigstilles med rehabiliteringen av byggene.
Gevinsten med overgang og bruk av fjernvarme er todelt. 1. Drift og vedlikehold av varmeanleggene blir enklere. Lokalt produserende utstyr som elektrokjel, annet kjel utstyr utfases. Forsyningssikkerheten styrkes da Lyse leverer varmeenergi direkte til bygget, det er dermed ikke behov for ettersyn, service for egne produksjonsanlegg for varme, og levetiden er lang på rør/vekslere. 2. Besparelser vil variere ut fra gjeldende nettpris. Som utgangspunkt regnes snittpris for 1. kvartal 2016. Tabell viser besparelser for drift og vedlikehold per år.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E15 | Regulering Vagleleiren, Vatneleiren, gamle Figgjo skole, gamle Vatne skole og Riskatun | 4000 | 818 | 3182 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning . Tiltaket gjelder mulighetsstudier og regulering av kommunale eiendommer. Eiendommene må reguleres eller utredes til eget bruk eller salg. Det opprinnelige beløpet på kr 4 millioner ble lagt inn for å ha en pott til oppstart av reguleringsplaner. Det er nå lagt inn midler til full regulering og hovedårsaken til økning skyldes at det i tillegg til selve planprosessen er lagt inn midler til kartlegginger i tidligfasen. Formålet med kartlegging/utredninger er å sikre et bedre beslutningsgrunnlag både i forhold til økonomi, fremdrift, kostnader tilknyttet VVA med mer. Dette vil bidra til bedre gjennomføring av byggeprosjekt. Basert på forslag om å avsette kr 12 millioner til regulering, bør det i tillegg avsettes kr 4 millioner til rivning av Riskatun og Figgjo skole, i denne økonomiplanperioden - totalt kr 16 millioner. Et grovt estimat på reguleringskostnad:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E15 | Regulering Vagleleiren | 3000 | 1000 | 2000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E15 | Regulering gamle Figgjo Skole | 1500 | 1000 | 500 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E15 | Regulering Vatne Skole | 1500 | 1000 | 500 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E15 | Regulering Riskatun | 3000 | 2000 | 1000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E15 | Regulering Vatneleiren | 3000 | 1500 | 1500 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E16 | Oppgradering av dusjanlegg for å hindre legionella | 2000 | 2000 | 2000 | 2000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning.Det er nødvendig å vurdere tiltak for automatisering og oppgradering av dusjanleggene på skoler, idrettshaller og boas for å sikre seg bedre mot oppblomstring av legionella i kommunens dusjanlegg. Det foreslås at det avsettes investeringsmidler for installasjon av 3-4 slike anlegg i året i planperioden.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E17 | Vitenfabrikken nytt gulv på kjøkken pga lekkasje til magasin og ny ledbelysning. | 1000 | 1000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det er behov for å skifte ut belysningen da denne har oppnådd teknisk levetid, er dyr å drifte med hyppig pæreskift, samt at dagens pærer produserer mye varme som igjen må kjøles ned. Det planlegges å bytte disse ut med Led-belysning. I tillegg er det en lekkasje i gulvet på kjøkkenet, da det ikke er membran under flisene, og dette medfører lekkasje til arkivet under når gulvet vaskes. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E18 | Oppgradering av brannvarslingsanlegg, tiltaksplaner og rommerking | 1000 | 1000 | 1000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Som følge av gjennomgang av FDV dokumentasjon og branntilsyn er det avdekket behov for å oppgradere eksisterende brannvarslingsanlegg, tiltaksplaner og merking. Ved en del rehabiliteringer, endringer og påbygg er ikke den helhetlige systematikken ivaretatt i enkelte bygg. For å best ivareta personellsikkerhet og myndighetskrav må dokumentasjon og nevnte tekniske anlegg være korrekte.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E19 | Solskjerming skoler | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For å bedre inneklimaet i flere skoler er det ønskelig å installere solskjerming på flere bygg for å hindre innstråling i klasserom. Bieffekt av dette er også at klasserommene får bedre løsninger med hensyn til undervisning og tilpasning av lysforholdene for den nye digitale undervisningen i Sandnes skolene.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E20 | Merking av parkeringsplasser på skoler og barnehager | 700 | 700 | 700 | 400 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det er et stort behov for en del asfaltering og remerking av parkeringsplasser på skoler og barnehager. Dette for å sikre bedre adkomst til byggene og mer oversiktlige trafikksituasjoner. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E21 | Garderobeanlegg Vagleleiren | 20000 | 20000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
HMS-avvik. Arbeidstilsynet har gitt pålegg om å utbedre garderobefasiliteter for SASIRO. Garderobefasiliteter for brann- og røykdykkere avviker fra forskriftskrav med tanke på blant annet å hindre partikkelspredning. Det mangler i tillegg HC-toaletter og gode vaskerifasiliteter med tilhørende rent lager. Det fremmes forslag om bygging av nytt garderobeanlegg i Vagleleiren. Det forutsettes at investeringskostnader dekkes inn av leieinntekter fra ekstern leietaker. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TOTALSUM EIENDOM | 62791 | 16809 | 60879 | 23250 | 20750 | 17450 |
Sist oppdatert: 23.01.2023