Regjeringen har innført en norm for lærertetthet på skolenivå fra og med skoleåret 2018. Lærernormen skal være en norm for forholdstallet mellom lærere og elever i ordinær undervisning (gruppestørrelse 2).
Sandnes har en tildelingsmodell som hovedsakelig fordeler ressursene til skolene etter antall klasser den enkelte skole må opprette.
I tillegg tildeler modellen også ressurser til ledelse og administrasjon, kontaktlærer tillegg , tidsressurs, timer til lovpålagt deling, tidlig innsats, leksehjelp, fysisk aktivitet, driftsressurs og elevressurs. Hver enkelt skole får også tilført midler for senioransatte, spesialundervisning og særskilt norskopplæring. Tildeling baserer seg på gjennomsnittlig lærer lønn på den enkelte skolen.
Gruppestørrelsen regnes ut med utgangspunkt i GSI-tall. Nye GSI-tall vil være tilgjengelig på slutten av 2018. Det er først da en kan si om skolene har oppfylt normen for skoleåret 2018-2019.
Rådmannen vil våren 2019 gjennomgå tildelingsmodellen for å sikre at modellen tildeler midler til skolene slik at lærernormen oppfylles og at fordelingen av ressurser mellom skoler bli mest mulig rettferdig.
Målet er å ha en forbedret tildelingsmodell for fordeling av midler til skolene klar for skoleåret 2019-2020. Rådmannen vil også komme tilbake i både første og andre perioderapport 2019 med en orientering om arbeidet, og vil også melde behov for tilleggsbevilgning til skolene dersom det er nødvendig.
NR | TILTAKSTEKST | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ordinær grunnskoleopplæring inkludert fellesutgifter | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P1 | Økte midler skole | 10000 | 10000 | 10000 | 10000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P2 | Pilotprosjekt - utvidet leksehjelp | 1150 | 2300 | 2300 | 2300 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P4 | Kommunalt innkjøp av programvare/lærerverk til Chromebook | 500 | 500 | 500 | 500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S1 | Elevtallsvekst i tråd med prognoser | 3110 | 10974 | 17161 | 21191 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skolene kompenseres for vekst i elevtallet etter tildelingsmodellen. Etter telling 1. september er høstjusteringen for 2018 beregnet til om lag kr 3,5 millioner. Helårseffekten av høstjusteringen 2018 er lagt inn i budsjett for 2019. Hovedgrunnlaget for høstjustering er endring i antall klasser. Delingstallet som brukes på klasser er 28 elever på barnetrinn og 30 elever på ungdomstrinn. Skolene får tildelt midler basert på det antall klasser de må opprette. Endring med 1 klasse på barnetrinnet utløser en finansiering som tilsvarer om lag 120 prosent av en lærerstilling på årsbasis. En endring med 1 klasse på ungdomstrinnet utløser en finansiering som tilsvarer om lag 204 prosent av en lærerstilling på årsbasis. Det er stor usikkerhet knyttet til økning i antall klasser per skole, prognosen for elevtallsvekst fra høsten 2019 og utover perioden bygger på forventet befolkningsvekst og kronebeløpet per elev på kr 49 691. Tiltak vil reberegnes når faktisk antall elever og klasser er tilgjengelig. Tabellen under viser prognose for barnetallet i Sandnes kommune i aldersgruppen 6-15 år for årene 2020-2023. Tabellene bygger på prognoser for befolkningsutviklingen per 29.06.2019
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S2 | Korrigering av prognoser, elevtallsvekst | -4160 | -4160 | -4160 | -4160 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elevtallsvekst for 2018 ble lavere enn det som ligger til grunn i økonomiplan 2018-2021. Det var forventet 10 216 elever mens den offisielle tellingen per 1.september telte 10 140 elever i Sandnesskolen. Det er et avvik på -76 elever. Avviket utgjør om lag kr 4,1 millioner på årsbasis. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S3 | Ressurser til spesialundervisning | 590 | 2082 | 3256 | 4021 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ressurser til spesialundervisning på barnetrinnet tilsvarer kr 8 781 per elev. Ressurser til spesialundervisning på ungdomstrinnet tilsvarer kr 11 093 per elev. Prognosen for høsten 2019 og utover perioden er basert på forventet økning i antall elever. Ved kartlegginger av spesialundervisningen på den enkelte skolen er det kommet fram at skolene samla sett bruker mer til spesialundervisning enn det de får tildelt gjennom finansieringsmodellen. Etter tildeling gjennom finansieringsmodellen står imidlertid hver enkelt skole fritt til å benytte rammen på den måten som er mest optimal. Det er store forskjeller mellom skolene. Retten til spesialundervisning er regulert i opplæringsloven kapittel 5-1. Rådmannen vil komme tilbake i første perioderapport med forslag til tilleggsbevilgning til skolene dersom rammen til skolene ikke er tilstrekkelig. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S4 | Korrigering av prognoser, spesialundervisning | -754 | -754 | -754 | -754 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elevtallsvekst for 2018 ble lavere enn det som ligger til grunn i økonomiplan 2018-2021. Avvik på - 76 elever utgjør om lag kr 754 000 på årsbasis. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S5 | Skeiene ungdomsskole, læremiddelpakke | 381 | 381 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skeiene ungdomsskole utvides med seks nye klasserom. Det settes av totalt kr 762 000 i læremiddelpakke til Skeiene ungdomsskole i forbindelse med de nye klasserommene. Læremiddelpakken er en startpakke til undervisningsmateriell som lærebøker, læremidler og mediatek knyttet til veksten i antall elever som følge av utvidelsen av skolen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S6 | Figgjo skole, læremiddelpakke | 1344 | 784 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Figgjo skole utvides fra barneskole for 7 klasser og 196 elever til kombinert barne- og ungdomsskole for 20 klasser og 560 elever i perioden 2018 og 2019. Det settes av totalt kr 2,1 millioner i læremiddelpakke til Figgjo skole i forbindelse med de nye klasserommene. Læremiddelpakken er en startpakke til undervisningsmateriell som lærebøker, læremidler og mediatek knyttet til veksten i antall elever som følge av utvidelsen av skolen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S7 | Sviland skule, læremiddelpakke | 216 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sviland skule utvides til en fullverdig barneskole for 7 klasser og 196 elever og skal stå ferdig i 2021. Det er behov for læremiddelpakke underveis i prosessen. Det settes av totalt kr 216 000 i læremiddelpakke. Læremiddelpakken er en startpakke til undervisningsmateriell som lærebøker, læremidler og mediatek knyttet til veksten i antall elever som følge av utvidelsen av skolen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S8 | Bogafjell ungdomsskole, læremiddelpakke | 3000 | 1500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ny ungdomsskole med plass til 18 klasser og 504 elever skal stå ferdig i 2020. Det settes av totalt kr 4,5 millioner i læremiddelpakke. Læremiddelpakken er en startpakke til undervisningsmateriell som lærebøker, læremidler og mediatek knyttet til veksten i antall elever som følge av utvidelsen av skolen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S9 | Skaarlia skole, læremiddelpakke | 1500 | 852 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skaarlia skole med plass til 392 elever skal stå ferdig til skolestart august 2021. Det settes av totalt kr 2,4 millioner i læremiddelpakke til Skaarlia skole. Læremiddelpakken er en startpakke til undervisningsmateriell som lærebøker, læremidler og mediatek knyttet til veksten i antall elever som følge av utvidelsen av skolen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S10 | Malmheim skole, læremiddelpakke | 150 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Malmheim skole utvides med 25 elevplasser. Det settes av totalt kr 150 000 i læremiddelpakke til Malmheim skole. Læremiddelpakken er en startpakke til undervisningsmateriell som lærebøker, læremidler og mediatek knyttet til veksten i antall elever som følge av utvidelsen av skolen. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S11 | Nye innsparinger | -2410 | -7410 | -7410 | -7410 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På grunn av kommunens stramme økonomiske rammer fant rådmannen det nødvendig å innarbeide nye innsparinger i økonomiplan 2017-2020, tiltak L11 , på kr 2,4 millioner i 2019, økende til kr 7,4 millioner fra 2020. Noe av dette kan trolig løses ved gevinst av digitalisering se tiltak S14. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S12 | Gevinster ved digitalisering | -2600 | -2600 | -2600 | -2600 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sandnesskolen er godt i gang med å gjennomføre en full digital satsing som innebærer at alle ansatte og elever skal ha en digital enhet tilgjengelig. Dette valget er tatt på bakgrunn av pris på den enkelte enhet, samt reduserte driftskostnader. Normalt er det lagt opp til at en digital enhet må skiftes ut etter 3-4 år. Dette vil i snitt innebære at 1/3 av maskinparken erstattes årlig. Differansen mellom kostnadene ved innkjøp av digital enhet og PCer er anslått å medføre en årlig gevinst tilsvarende kr 2,6 millioner. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S13 | Innsparing håndteres ved bruk av fond i 2019 | 5010 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Oppvekst skole bruker tilgjengelige disposisjonsfond på området for å håndtere nye innsparinger (S11) og gevinst ved digitalisering (S12) i 2019. Gevinst ved digitalisering er forventet å tre i kraft når implementeringen av digital satsing samt felles oppvekstadministrativt system er implementert i 2020. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S14 | Skeiene ungdomsskole utvidelse- brakkebygg ved rehabilitering | 750 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skeiene ungdomsskole utvides til ungdomsskole for 21 klasser og 588 elever. Det planlegges full drift av skolen i byggeperioden. Det vil være nødvendig å ta i bruk brakkebygg ved rehabilitering av eksisterende bygningsmasse. Kostnader for etablering av brakkebygg er ikke medregnet i grovkalkyle for investeringstiltaket og vil måtte dekkes av driftsmidler. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S15 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, skoler | 17627 | 32067 | 56145 | 71778 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleier for byggeprosjekter som videreføres fra gjeldende økonomiplan, inkludert helårseffekt for bygg som ble ferdigstilte i 2018.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S16 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, skoler | 0 | 625 | 1238 | 1238 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie for nye byggeprosjekter i denne økonomiplanen.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SFO | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P3 | Halv søskenmoderasjon SFO - Barnehage | 1625 | 3250 | 3250 | 3250 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S17 | Ressurser til styrkning i SFO | 74 | 262 | 410 | 507 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Som følge av veksten i elevtallet tilføres skolene økte ressurser for tilrettelegging av SFO-tilbudet for elever med spesielle behov. Det er 12,6 prosent av midlene som går til spesialundervisning på skole. Ressurser til spesialundervisning på barnetrinnet tilsvarer kr 8 781 per elev og på ungdomstrinnet kr 11 093. Det er forventet en økning på 150 elever til neste skoleår. For høsten utgjør økning i antall elever om lag kr 590 000 i spesialundervisning. 12,6 prosent av midler til spesialundervisning, kr 75 000 tilføres som styrkning i SFO. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S18 | Korrigering av prognoser, styrkning SFO | -95 | -95 | -95 | -95 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elevtallsvekst for 2018 ble lavere enn det som ligger til grunn i økonomiplan 2018-2021. Det var forventet 10 216 elever mens den offisielle tellingen per 1.september telte 10 140 elever i Sandnesskolen. Det er et avvik på -76 elever. Avviket medfører redusert behov for ressurser til spesialundervisning som tilsvarer om lag kr 754 000. 12,6 prosent av midler til spesialundervisning, kr 95 000 ble også lagt inn som styrkning i SFO. Som følge av avvik reduseres ressursen til styrkning i SFO. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S19 | SFO, økning i driftsutgifter | -1454 | 1554 | 1778 | 1831 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For skolefritidsordningen (SFO) gjelder selvkostprinsippet. Det er gjennomført ny selvkostberegning for skolefritidsordningen basert på regnskapstall fra 2017, der resultatet ble at foreldrebetalingen dekker alle utgifter til SFO. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S20 | SFO, økning i gebyrinntekter | 1454 | -1554 | -1778 | -1831 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For skolefritidsordningen (SFO) gjelder selvkostprinsippet. Det er gjennomført ny selvkostberegning for skolefritidsordningen basert på regnskapstall fra 2017, der resultatet ble at foreldrebetalingen dekker alle utgifter til SFO. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sum oppvekst skoler | 18867 | 35156 | 66557 | 84568 |
Sist oppdatert: 08.05.2023