NR | TILTAKSTEKST | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Levekår felles og samordningstjenester | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P6 | Ekstra frivillighetsmillion | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L1 | Kommunale boliger, indeksregulering | -388 | -1160 | -1932 | -2704 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bystyret vedtok i økonomiplan 2012-2015 en årlig regulering av husleienivået per 1. august. Rådmannen foreslår å videreføre tiltaket. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L2 | Nye innsparinger | -5070 | -10150 | -10150 | -10150 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På grunn av kommunens stramme økonomiske rammer fant rådmannen det nødvendig å innarbeide nye innsparinger i økonomiplan 2017-2020, tiltak L11 , på kr 7 millioner i 2019, økende til kr 14 millioner fra 2020. Noe av dette kan trolig løses ved effekten av digitalisering og velferdsteknologi, se tiltak L3. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L3 | Gevinster ved digitalisering | -2000 | -4000 | -4000 | -4000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Levekår er i startfasen med digitalisering og å ta i bruk ulike velferdsteknologiske løsninger. Eksempler på dette er nettbrett til dokumentasjon i hjemmetjenesten og endrede rapporteringsrutiner i vaktskifter. Digitale trygghetsalarmer skal implementeres ytterligere og på sikt skal sensorteknologi tas i bruk. Kommunen er med i et interkommunalt prosjekt som skal implementere digitalt tilsyn og medisineringsstøtte. I løpet av 2018/2019 vil de kommunale tjenestene i NAV ta i bruk selvbetjeningsløsninger med digital søknad og sikker digital brukerdialog, Digisos. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L4 | Ressurskrevende tjenester, økt refusjon | -30400 | -30400 | -30400 | -30400 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Prognosene tilsier at refusjon for ressurskrevende brukere kan bli om lag kr 35 millioner høyere enn budsjettert for 2019. Regjeringen foreslår imidlertid å stramme inn toppfinansieringsordningen for ressurskrevende tjenester ved å øke innslagspunktet med kr 50 000 utover prisjustering, slik at nytt innslagspunkt blir kr 1,320 millioner. For Sandnes vil dette utgjøre om lag kr 4,6 millioner i mindreinntekter. Rådmannen har derfor innarbeidet økt inntektskrav på kr 30,4 millioner i budsjettet. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L5 | Omsorgsstønad | 3000 | 3000 | 3000 | 3000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fylkesmannen opprettet tilsynssak grunnet lav sats for omsorgsstønad i Sandnes. Fylkesmannen anslår en minste timesats på kr 150,51, som tilsvarer laveste sentral garantilønn for ufaglært. Rådmannen foreslo i perioderapport 31. august 2018 å øke satsen med virkning fra 1. september 2018. Sandnes sin timesats har vært kr 100, og helårskostnad med å øke til kr 150,51 blir kr 3 millioner fra 2019. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sykehjemstjenester | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L6 | Drift nye heldøgnsplasser i Rundeskogen | 9000 | 19000 | 19000 | 19000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bystyret vedtok i økonomiplan 2016-2019, tiltak L2 , en gradvis oppstart av Rundeskogen bo- og aktivitetssenter. Høsten 2017 ble alle 61 plassene på Rundeskogen tatt i bruk. En avdeling fra Lura bo- og aktivitetssenter ble flyttet til Rundeskogen på grunn av renovering av flere avdelinger. Det er avsatt midler til ny oppstart på Lura fra høst 2019. Det foretas samtidig en reduksjon i antall dobbeltrom som ble opprettet som midlertidige sykehjemsplasser i bsak 14/12 . |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L7 | Nye sykehjemsplasser Lunde bo- og aktivitetssenter | 0 | 0 | 1000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I investeringsbudsjettet (tiltak L1) foreslår rådmannen å bevilge kr 3 millioner i 2019 til prosjektering av 30 nye sykehjemsplasser på Lunde bo- og aktivitetssenter, med byggeperiode i 2021 og 2022. Det er forventet at ferdigstillelse kan bli helt i slutten av 2022, og rådmannen har innvilget midler til å starte ansettelser fra slutten av 2022. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L8 | Lunde bo- og aktivitetssenter, 14 sykehjemsplasser | 0 | 0 | 13000 | 13000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I investeringsbudsjettet (tiltak L14) ligger det inne et nytt bygg for unge med funksjonsnedsettelser i Skeianegata. Brukerne bor i dag på Lunde bo- og aktivitetssenter, og når disse flytter ned i nye lokaler, blir det 14 disponible plasser på Lunde. Her foreslår rådmannen at det kan etableres 14 nye sykehjemsplasser. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L9 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, omsorgstjenester | 585 | 1772 | 2375 | 2375 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie for bygg tatt i bruk i 2018.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L10 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, omsorgstjenester | 884 | 884 | 884 | 1067 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie for investeringstiltak i rådmannens forslag til økonomiplan.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Enhet for hjemmetjenester og rehabilitering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L11 | Hjemmetjenesten, økning i henhold til befolkningsvekst | 2500 | 5000 | 7500 | 10000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I henhold til befolkningsutvikling og prognose for antall nye brukere innenfor hjemmetjenesten, vil det være behov for å styrke tjenesten. Behovet er estimert til en årlig økning på om lag 4 årsverk, tilsvarende kr 3 millioner i året. Rådmannen har funnet rom for å styrke hjemmetjenesten med kr 2,5 millioner i 2019, kr 5 millioner i 2020, kr 7,5 millioner i 2021 og kr 10 millioner i 2022. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Enhet for funksjonshemmede | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L12 | 8 boenheter i Olsokveien, for personer med funksjonsnedsettelser | 0 | 0 | 0 | 5000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Planlagt byggestart i investeringstiltak L13 er i 2019 og ferdigstillelse er satt til 2021. Fem plasser flyttes over fra eksisterende botiltak i Åsveien. Rådmannen har derfor innvilget driftsmidler til helårsdrift av tre nye plasser fra 2022. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L13 | Bruker med behov for ressurskrevende tjenester | 2000 | 2000 | 2000 | 2000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Enhet for funksjonshemmede har fått en ny bruker i løpet av høsten 2018 med særlig behov for ressurskrevende tjenester. Rådmannen har innarbeidet kr 2 millioner i nettokostnad for brukeren, fratrukket refusjon ressurskrevende. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L14 | Husleie inkludert fellesutgifter til nye dag- og aktivitetslokaler i Julie Eges gate 6 | 390 | 390 | 390 | 390 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dag- og aktivitetstilbudet er primært tiltenkt gruppen unge funksjonshemmede. Årlig husleie er på kr 324 000 og stipulerte årlige felleskostnader er på kr 66 000. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L15 | Husleie til timebasert miljøarbeidertjeneste og private avlastere | 80 | 80 | 80 | 80 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Timebasert miljøarbeidertjeneste (TMT) trenger større lokaler selv, samt at det er planlagt at de skal drifte ordningen med private avlastere fra høsten 2018. TMT overtar lokalene til det tidligere legekontoret på Rovik bo- og aktivitetssenter med husleieutgifter på kr 80 000 pluss strøm og renhold. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L16 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, EFF | 2603 | 4194 | 7670 | 10192 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie for bygg vedtatt i 2018.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L17 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, EFF | 344 | 344 | 1324 | 2372 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie for nye bygg i rådmannens forslag til økonomiplan.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helse- og rehabiliteringstjenster | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P5 | Gratis vaksine mot hjernehinnebetennelse | 500 | 500 | 500 | 500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L18 | Bofellesskap psykisk helse (Håholen), 7 plasser | 10000 | 10000 | 10000 | 10000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bofellesskapet i driftstiltak L18 har blitt endret grunnet reguleringsmessige forhold, og driftsmidler til nytt bofellesskap er innarbeidet i driftstiltak L20. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L19 | Bofellesskap psykisk helse (Håholen), 7 plasser - reversering, mangler tomt | -10000 | -10000 | -10000 | -10000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bofellesskapet i driftstiltak L18 har blitt endret grunnet reguleringsmessige forhold, og driftsmidler til nytt bofellesskap er innarbeidet i driftstiltak L20. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L20 | Bofellesskap psykisk helse, 9 plasser | 10000 | 10000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det er behov for flere plasser til å motta utskrivningsklare pasienter innen psykisk helse. Til erstatning for bofellesskapet på Håholen legges det i tiltak L19 i investeringsbudsjettet inn et bofellesskap for psykisk helse med ni plasser på Sørbø-Hove. Rådmannen har innarbeidet driftsmidler med helårsvirkning fra 2021, da bygget skal stå ferdig andre halvår 2020. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L21 | Videreføring opptrappingsplan rusfeltet | 3900 | 3900 | 3900 | 3900 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Regjeringen varslet i kommuneproposisjonen en ytterligere opptrapping på rusfeltet med kr 300 millioner fra 2019. For Sandnes vil dette utgjøre kr 3,9 millioner. Midlene skal nyttes til å dekke varslet bortfall av statlige tilskuddsmidler for kommunalt rusarbeid for å sikre videreføring av Funkishuset og styrke rusoppfølging i tjenestene. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L22 | Tilskudd til fastleger i henhold til befolkningsvekst | 3700 | 4140 | 4590 | 5070 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tilskudd til fastlegeordning økes fra kr 452 per år per innbygger til kr 486 fra 1. juli 2018. Dette medfører en økt kostnad på kr 2,6 millioner i 2019. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L23 | Hanamyrveien 2 årsverk ressurskrevende brukere | 1500 | 1500 | 1500 | 1500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I forbindelse med innflytting i Hanamyrveien 1. etasje er det behov for to nye årsverk. Behovet for bemanning er høyere enn først budsjettert, da brukerne her er mer ressurskrevende enn det den generelle bemanningen til 12 nye plasser skulle tilsi. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L24 | Postveien, avvikling av tilbud på Lura 2 | -2000 | -2000 | -2000 | -2000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Postveiens tilbud på Lura 2 var et tilbud til en konkret bruker. Tiltaket er avviklet, da behovet ikke eksisterer lenger. Utgiftene reduseres som følge av dette med kr 3,9 millioner og refusjon ressurskrevende brukere reduseres med kr 1,9 millioner. Netto blir effekten av avviklingen en reduksjon på kr 2 millioner. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L25 | Hanamyrveien 1 årsverk E-meldinger | 750 | 750 | 750 | 750 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mestringsenheten i Hanamyrveien har hatt ansvar for å overvåke e-meldinger for hele Sandnes kommune. E-meldingene utveksles mellom fastleger, sykehus og kommunehelsetjenesten og inneholder informasjon om pasienter, for eksempel melding om at en pasient skal skrives ut av sykehuset og trenger legetime hos fastlegen, plass på sykehjem eller hjemmetjenester når pasienten kommer hjem eller at medisinene for en pasient har blitt endret. Denne informasjonen ble tidligere utvekslet per telefon og telefax, og e-meldingene har effektivisert tidsbruken til slik informasjonsutveksling for kommunen totalt sett, og gjort det lettere å tilby rette tjenester til innbyggerne. Overvåkingen av e-meldinger innebærer å følge med på at meldingsflyten og sikker sone/profil fungerer og varsle dersom ikke, sjekke om inngående meldinger gjelder våre brukere, at de kommer fram til riktig virksomhet og blir behandlet riktig, eventuelt korrigere ved avvik, og overvåke at kommunens utgående meldinger når fram til rett mottaker. Med 12 nye plasser tilknyttet personalbasen i Hanamyrveien, har avdelingsleder og sykepleiere som har hatt ansvaret for overvåking av e-meldinger, ikke lenger kapasitet til å utføre oppgaven uten å få tilført ekstra ressurser. Bruken av e-meldinger har også økt jevnt siden oppstart, og dette har medført at oppgaven har blitt mer ressurskrevende enn da mestringsenheten fikk ansvaret for oppgaven. Enheten rapporterer om behov for to årsverk til denne oppgaven, og rådmannen har funnet rom for å innarbeide ett årsverk i sitt forslag til økonomiplan. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L26 | Betalingsplikt for utskrivingsklare pasienter i psykisk helsevern og TSB | 2538 | 2538 | 2538 | 2538 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det skal innføres betalingsplikt for utskrivningsklare pasienter i psykisk helsevern og TSB (tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser) fra 1. januar 2019. Når kommunene får plikt til å betale for utskrivningsklare pasienter fra disse fagområdene, blir psykisk helse og rus likestilt med somatikk. Forskriften blir endret slik at betalingsplikten vil gjelde for oppholdskommunen. Sandnes kommune blir kompensert for innføringen av betalingsplikten i rammetilskuddet. Rådmannen foreslår å sette av kr 2,5 millioner, tilsvarende beløp som rammetilskuddet øker med, til å dekke utgiftene til betalingsplikten. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L27 | Driftstilskudd til fysioterapeuter | 590 | 590 | 590 | 590 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Takstene for driftstilskudd til fysioterapeuter økes fra kr 421 020 per år til kr 444 600 fra 1. juli 2018. Dette medfører en økt kostnad på kr 590 000 i 2019. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L28 | Legevakt, økt bemanning til 4 sykepleiere på dag og kveld i helg | 1160 | 1160 | 1160 | 1160 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I dag er legevakten bemannet med tre sykepleiere på starten av formiddagsvakten og på slutten av ettermiddagsvakten. Erfaring viser at dette gir et for høyt press på de ansatte i disse periodene. Det er behov for å øke bemanningen til fire sykepleiere på disse vaktene for å ha en forsvarlig drift og unngå utslitte medarbeidere. Rådmannen foreslår derfor å øke bemanning på legevakten i økonomiplanforslaget. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L29 | Legevakt, administrasjonsstøtte | 410 | 410 | 410 | 410 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På legevakten er det i dag satt av 1,5 årsverk til administrasjon. Dette er vesentlig mindre enn sammenlignbare legevakter. Legevakten har fått tillagt flere tjenester, nye systemer for å følge opp ansatte og flere administrative oppgaver. Det er behov for å øke ressursen til administrasjonsstøtte med et halvt årsverk på legevakten, og rådmannen har innarbeidet dette. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L30 | Oppfølging av legespesialisering, 1 årsverk | 1200 | 1200 | 1200 | 1200 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fra 1. september 2018 får kommunene et betydelig utvidet ansvar for legespesialisering (turnusleger). Turnuslegene skal godkjennes etter om de behersker klart definerte læringsmål. Kommunen har fått ansvar for dette, på bakgrunn av nasjonale krav for å sikre faglig forsvarlighet og bedre pasientsikkerhet. Fra 1. mars 2019 skal kommunene ha det samme ansvar for alle som er i spesialisering i allmennmedisin, anslagsvis 10 til 15 personer i stadig utskiftning. Oppfølging av dette vil, som omtalt i sak 9/18 i utvalg for helse- og sosialtjenester, kreve et nytt årsverk i legetjenesten. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L31 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, helse- og rehabiliteringstjenester | 1217 | 2084 | 2656 | 2656 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie for vedtatte bygg i gjeldende økonomiplan. Inkludert helårsvirkning for bygg tatt i bruk i 2018.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L32 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, helse- og rehabiliteringstjenester | 0 | 0 | 151 | 366 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie for nye bygg i rådmannens forslag til økonomiplan.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sosiale tjenester | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L33 | Husleie nye boenheter | 0 | -2800 | -5400 | -8200 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det er i årets økonomiplan foreslått kjøp av nye kommunale boliger hvert år i perioden, og det foreslås å øke inntektskravet for husleiebudsjettet i takt med at boligene blir anskaffet. I 2019 er det tatt høyde for 38 nye boliger, med innflytting fordelt utover året. Det er en viss utskifting av leietakerne i de kommunale boligene. Når en leietaker flytter ut må leiligheten i en del tilfeller vedlikeholdes før en ny leietaker kan flytte inn. Enkelte boliger må også holdes ledig som erstatningsbolig for beboere som skal flytte fra annen bolig, der det tar lang tid å få avklart saken. Årlig er det om lag 120 boliger som blir ledige, og de står gjennomsnittlig ledig 1,7 måneder. Det har høyt fokus å holde perioden en bolig står ledig så kort som mulig. Rådmannen foreslår at inntektskravet i 2019 ikke økes, for å ta høyde for inntektstapet som følge av periodene boligene står tomme. Utover i planperioden legges det inn økte inntekter fra nye boliger i 2020-2022. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L34 | Ekstra plasser dagslaget | 500 | 500 | 500 | 500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L35 | Integreringstilskudd enslige mindreårige | -32200 | -23600 | -12500 | -15200 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I 2019 budsjetteres det med integreringstilskudd til enslige mindreårige på om lag kr 32,2 millioner. Det er mange enslige mindreårige som blir 20 år i perioden, samtidig som kommunen i årene framover kun planlegger å ta imot 3 enslige mindreårige hvert år. Dette er årsaken til at tilskuddet reduseres til kr 12,5 millioner i 2021 og deretter øker som følge av mottak av 3 nye enslige mindreårige i 2022. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L36 | Introduksjonsprogrammet | 10000 | 5300 | 3000 | 3000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Introduksjonsordningen har et basisbudsjett på kr 34,7 millioner i 2019. Fordi kommunen bosatte mange flyktninger i 2016 og 2017, har introduksjonsordningen svært mange deltakere. I 2018 var det om lag 315 deltakere i programmet. Med så mange deltakere må bevilgningen til introduksjonsprogrammet økes med kr 10 millioner utover basisbudsjettet i 2019. Etter hvert som det er flere som går ut av ordningen enn det kommer nye inn, kan dette reduseres til kr 5,3 millioner i 2020 og til kr 3 millioner i de påfølgende årene. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L37 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, sosiale tjenester | 3288 | 7544 | 11753 | 13603 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie for vedtatte bygg i gjeldende økonomiplan. Inkludert helårsvirkning for bygg tatt i bruk i 2018.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
L38 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, sosiale tjenester | 0 | 0 | 0 | 1850 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie for nye bygg i rådmannens forslag til økonomiplan.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sum levekår | -19919 | -5830 | 35539 | 45915 |
Sist oppdatert: 23.01.2023