Organisering av tjenesteområde:
Etter de siste organisatoriske endringer består budsjettområdet sentrale staber av totalt 11,8 årsverk. I tillegg er virksomheten Sandnes Eiendom med 24 årsverk også del av dette området.
Kommunedirektørens staber jobber kommuneovergripende og har hele kommunekonsernet som ansvarsområde. Oppgaver knyttet til utøvelsen av kommunens eierskap i selskaper ligger her og er et arbeidsfelt som har økt i omfang, grunnet utvidet eierskapsportefølje og kompleksitet i offentlig eierstyring.
Kommunedirektøren
Kommunedirektøren har to rådgivere i sin nærstab. Kommuneadvokatens kontor utgjør 5,8 årsverk mens kommunikasjon som nå er overført hit fra organisasjon utgjør etter omstilling 3 årsverk. Stabsenheten har ansvaret for kommunens grafiske profil, drift av hjemmesiden på internett og det interne intranettet. I tillegg ligger det til kommunikasjon å bistå politisk og administrativ ledelse og tjenesteområdene i kommunikasjon- og mediehåndtering.
Kommuneadvokaten
Kommuneadvokaten saksforbereder og fører kommunens saker i domstolene og fylkesnemnda for barnevern og sosiale saker. Kommuneadvokaten utfører også juridiske vurdering i saker som gjelder arbeidsmiljøloven og arbeidsgiverrelaterte spørsmål. I tillegg ligger det til Kommuneadvokaten å bistå politisk og administrativ ledelse og tjenesteområdene i avklaring av juridiske spørsmål.
Eiendom
Kommunens bolig- og bygningsmasse forvaltes av Sandnes Eiendom. Virksomhetene belastes internhusleie for lokalene som brukes. For nye bygg som tas i bruk i økonomiplanperioden fremgår budsjettet for internhusleie som tiltak på berørt tjenesteområde. Tilsvarende gjelder innleie av bygg og lokaler. Eventuelle KPI-justeringer og andre felles budsjettposter som omhandler internhusleien føres opp på fellesområdet. I internhusleien ligger midler til drift og vedlikehold av bygg og boliger. Videre budsjetteres forbruksavhengige utgifter som renhold og energi på samme tiltaket. Energiforbruket styres samlet og avvik ved årsslutt gjøres opp mot sentralt energifond. Sandnes Eiendom kjøper renholds- og driftsoperatørtjenester internt av byggdrift og tjenester som gjelder uteområder ved kommunale bygg fra bydrift i tjenesteområdet byutvikling og teknisk.
Kontrollutvalget
Rent budsjetteknisk er budsjettet til Kontrollutvalget knyttet opp til budsjettområdet sentrale staber og kommune felles. Kontroll- og tilsynsansvaret for kommunens samlede virksomhet er i kommuneloven lagt til Kontrollutvalget, som utøver rollen på vegne av kommunestyret.
Kommune felles
Budsjettområdet kommune felles består av en rekke budsjettposter som gjelder overordnede avtaler, forpliktelser og utviklingsoppgaver for konsernet som helhet. Det omfatter eksempelvis:
- sentral lønnsreserve, pensjon, AFP (avtalefestet pensjon), forsikringer, post- og intern budtjeneste, KS kontingent og andre fellesutgifter
- budsjett for internhusleier som fordeles til virksomheter som benytter kommunale bygg
- fellesutgifter som skal gjøres opp mot selvkostområdene
- drifts- og kapitaltilskudd til interkommunale selskaper (IKS) som Rogaland brann- og redning IKS, de fire regionale idrettsanleggene
- driftstilskudd til Den norske kirke
- utgiftsandeler i felles interkommunale prosjekter og utredninger
Det er ingen ansatte knyttet til kommune fellesområdet, men utgifter til to eldre spesialavtaler føres her. Avtalene utløper i løpet av høsten 2022 og 2023 og innsparingen fremgår av eget tiltak.
Politisk virksomhet
Den politiske virksomheten omfatter driften av kommunestyret, formannskapet og hovedutvalgene, kommuneplanutvalget, områdeutvalgene, lovpålagte råd samt gjennomføring av stortingsvalg, og kommune- og fylkestingsvalg. Utgiftene er lønn og godtgjørelser og møter knyttet til politisk virksomhet, samt studieturer og konferanser. På dette budsjettområdet ligger også tilskuddsposten reservert tilleggsbevilgning med kr 1,8 millioner i basisbudsjettet. Den forvaltes av formannskapet etter delegasjon, og i samsvar med reglement for tildeling av engangstilskudd/støtte. Kommunestyret forvalter selv disposisjonsfond for næringsutvikling - Utvikling Sandnes. Næringssjefen ivaretar sekretariatsoppgavene for saker som gjelder næringsutvikling og formannskapets reserverte tilleggsbevilgning. Kommunestyret behandler også selv saker om utbetaling fra Kraftfondet i tidligere Forsand.
Omstilling
Både sentrale staber og kommune fellesområdet skal løse betydelige andeler av vedtatte innsparings- og omstillingskrav. Arbeidet så langt har vist at noen av tiltakene ikke er realistiske og foreslås derfor reversert. Det er innarbeidet tiltak i handlings- og økonomiplanen for reversering av urealiserbare innsparingstiltak. Særlig gjelder dette ikke realiserbare innsparinger som følge av kommunesammenslåingen.
Mål 1: Sandnes skal være et inkluderende og mangfoldig samfunn
Planstrategien og Levekårsundersøkelsen viser at forskjellene også i Sandnes er i ferd med å øke. Utenforskap og psykisk helse er to av virkningene som det rettes særlig fokus på i det forebyggende arbeidet både i oppvekst og helse- og velferd. Statlige covid-19 midler målrettet mot barn og unge har muliggjort Sommerskolen og et utvidet tilbud i Kongesommer. Midler til tiltaket «Eldre ut å spise» har gitt rom for særskilte tiltak i samarbeid med næringslivet rettet mot hjemmeboende eldre. Tilskuddene har gitt muligheter for å iverksette tiltak som bygger opp om økt inkludering og mer likeverdige livsvilkår for alle.
Inkludering og mangfold
Arbeid for å bygge ned forskjeller og bygge opp om et inkluderende og mangfoldig samfunn krever en helhetlig og tverrfaglig tilnærming. I denne planperioden legges det særlig vekt på å knytte bedre sammen de tre grunnpilaren bolig, arbeid og fritid med styring av tjenester der folk bor og lever livene sine. I tillegg prioriteres innsats innenfor næringsutvikling og økt verdiskapning i form av flere læreplasser, tilrettelegging for nye arbeidsplasser og kompetanseutvikling.
Boligpolitikk
Kommunen viderefører innsatsen i det boligsosiale arbeidet med en variert og behovstilpasset boligsosial utbygging. En trygg bosituasjon er viktig for alle, og kommunen har et særlig ansvar for å tilrettelegge for dem som ikke selv klarer å skaffe eller beholde egen egnet bolig. I tillegg prioriteres å få utviklet en boligstrategi for eldre. Prosjektet Aldersvennlige tjenester og boligplanlegging pågår. Målet er å få fram flere boligløsninger og tjenestetilbud som sikrer at eldre er sjef i eget liv og kan bo i eget hjem lengst mulig.
Varierte boliger og boformer i ulike deler av kommunen styrker grunnlaget for et mer mangfoldig nærmiljø i framtiden. Realiseringen av godkjente planer er det som må til for å omsette prioriteringene i praksis.
Fritid og alderdom
Inkludering handler blant annet om en meningsfull fritid som deltakelse i lokaldemokratiet og naboskapet. Det er i løpet av våren 2021 utarbeidet retningslinjer for utlån av kommunale bygg til bruk for frivillige lag og organisasjoner. Utlånet skjer via digital portal for brukerne. Kommunedirektøren foreslår å videreføre gjeldende tilskuddordninger innenfor kultur, park og idrett. Gjennomføring av reformen Leve hele livet følges opp. Målgruppen er alle over 65 år og reformens mål er å bidra til en trygg og verdig alderdom. Kommunedirektøren prioriterer blant annet utvikling av møteplasser for målgruppen. Det bygger opp om aktivt og inkluderende hverdagsliv for alle.
Kommunen er aksjonær i fire vekst- og attføringsbedrifter. Sandnes er modig i sine prioriteringer for å bidra til at flere kommer i arbeid. Utviklingsmuligheter for vekst- og attføringsbedriftene og innsats for statlig finansiering av flere varig tilrettelagt arbeid (VTA)-plasser også i ordinær virksomhet vil være et viktig innsatsområde i perioden. Sandnes kommune skal også være en bedrift som legger til rette for varig tilrettelagt arbeid i ordinær bedrift (VTO) for relevante arbeidsplasser. Deltakelse i det statlige programmet “Helt med”, og videreføring av tilrettelagte arbeidsplasser gjennomføres i perioden.
Tiltaksvirksomheten er i en omstilling og flere av tiltakene er tatt opp nasjonalt til vurdering. Kommunedirektøren vil prioritere engasjement i dette arbeidet gjennom aktiv deltakelse i høringer og ved at kommunen tar en mer aktiv eierrolle overfor bedriftene. Det er behov for å vurdere både omstillingsbehov og innretninger for å møte framtidige forventninger og endringer.
Næringsliv
Sandnes har et næringsliv som består av mange små og mellomstore bedrifter. Flere står i betydelige omstillinger, andre er i nyutvikling og endring jamfør grønt skifte. Kommunens viktigste rolle i planperioden er å tilrettelegge for vekst, endring og nyetableringer slik at arbeidsplasser består og nye etableres. Virkemidlene er en bærekraftig arealdel i ny kommuneplan, tydelige, forutsigbare og effektive plan- og byggesaksprosesser og målrettet bruk av tilskuddsmidler fra Utvikling Sandnes. Sandnes sin innsats i det regionale næringsutviklingssamarbeidet videreføres, blant annet med vekt på kompetanseutvikling. Nye næringer innenfor for eksempel batteriteknologi har meldt behov for regional satsing på fagutdanning og høyskole/universitetsutdanning slik at det kan rekrutteres arbeidskraft regionalt. I dag dekkes kompetansebehovene i stor grad fra utlandet. Fortsatt prioritering av fagopplæringen og samarbeid om å skaffe lærlingeplasser opprettholdes. Kommunen tar også aktiv del i programmet for Lærekandidatordningen.
Tjenester nært folk
Prinsippdokumentet for nye Sandnes har som mål at tjenester skal ytes nær der folk bor. Rammene som er lagt er at behovene for lokaler til bruk i tjenesteproduksjon primært skal løses ved å utvikle eksisterende bygg og slå sammen og effektivisere der det er hensiktsmessig både økonomisk og for tjenesten. Kommunedekkende tjenester søkt løst i og nært Sandnes Sentrum, slik som løsningen er for Sandnes Læringssenter, flyktningetjenesten, jordmortjenesten og frivilligsentralen.
Utfordringen er imidlertid at det på sikt kan bli vanskelig økonomisk, faglig og kvalitetsmessig å opprettholde forsvarlige tilbud i ytre områder av kommunen. For å sikre et forsvarlig tjenestetilbud innenfor akseptable økonomiske rammer, er det nødvendig at også de ytre områdene av kommunen sikres en tilførsel av nye boliger og stabilitet i befolkningen. Kommunedirektøren vil derfor prioritere at det i ny kommuneplan gjøres samfunnsøkonomiske vurderinger som en del av arbeidet med beslutningsgrunnlaget for arealdelen i disse områdene.
Dialogen med innbyggere og næringsliv foregår i ulike kanaler. Kommunedirektøren vil fortsette prioriteringen av arbeidet med utvikling av digitale løsninger, gjennom innovasjon og utvikling av nye løsninger i tjenesteproduksjon sammen med brukere, innbyggere og næringsliv.
Mål 2: Sandnes skal være en attraktiv kommune
Sandnes er fortsatt en av de mest kostnadseffektive kommunene målt i produksjon av velferdstjenester, sammenlignet med de 10 største ASSS-kommunene.
Covid-19
Covid-19 pandemien har satt både kommunens tjenesteproduksjon, økonomien og regionalt næringsliv på prøve. Svikten i skatteinngangen kom før pandemien slo til og fortsatte gjennom hele 2020. Tiltak for å bidra til aktivitet og utvikling i næringslivet sammen med omfattende omstillingstiltak er virkemidlene som vil bli videreført de neste årene for å bygge opp en forsvarlig kommuneøkonomi og sikre leveranse av forsvarlige velferdstjenester til innbyggerne.
Fortetting og byomforming
Regionalplan for Jæren og Søre Ryfylke legger grunnlaget for en omfattende fortetting og byomforming i byaksen langs sentrale kollektivakser og kollektive knutepunkt. Å skape lokale løsninger for sunne bo- og oppvekstmiljø og nærmiljø er utfordringer som krever modige innovative grep. Gjennomføringen vil kreve betydelig innsats framover for å sikre offentlige funksjoner og kvalitet i form av grøntstrukturer og aktivt byliv. Egeninnsatsen må legges i planarbeid og samarbeid med utbyggingsaktørene. Direkte økonomiske bidrag er det i liten grad økonomisk handlingsrom for. Strategi for langsiktig utvikling av kommunens egne eiendommer er et virkemiddel som prioriteres å få fram i perioden.
Kommunale bygg
Sandnes kommune skal tilby kostnadseffektive og funksjonelle bygg til sine tjenester. Kommunale bygg er arbeidsplass for mange, og brukes hver dag av mer enn 30 prosent av kommunens innbyggere. De siste 5-7 årene har Sandnes foretatt store investeringer i nybygg og rehabilitering av kommunens bygg. Standarden på den kommunale bygningsmassen blir stadig bedre, og vedlikeholdsbehovet for kommunens bygg er redusert. Å tilby tidsriktige og kostnadseffektive lokaler har stor betydning både for ansatte, innbyggere og brukere.
Innbyggerinvolvering og lokaldemokrati
Å være en attraktiv kommune handler om mer enn fysiske funksjoner og struktur, gode byrom som Rutenparken og et godt fungerende næringsliv. God innbyggerinvolvering og et aktivt deltakende lokaldemokrati er også vesentlig for å lykkes. Prinsippdokumentet for nye Sandnes holder dette fram særskilt. Grepet som ble tatt om etablering av områdeutvalg var et konkret tiltak for å bygge opp om dette. Formålet var å sikre økt engasjement og deltakelse fra innbyggere og næringsliv i utviklingen av nærområdene. I tillegg har Sandnes Unges Kommunestyre etablert seg som en aktiv og synlig arena i lokaldemokratiet i Sandnes. I planperioden prioriteres innsatsen om utvikling av innbyggerdialog gjennom innovative prosjekter og digitale løsninger. Utprøving i konkrete prosesser slik det for eksempel ble gjort med Byromspillet prioriteres for å få erfaringer til forbedringer.
Omdømmebygging
Kommunens omdømme er utvilsomt en av de grunnleggende kriteriene for at Sandnes oppleves som en attraktiv kommune. Åpenhet i forvaltning og styring av kommunen både administrativt og politisk, er en viktig del av omdømmet vårt, og vil bli prioritert ved arbeid med internkontroll og utvikling av organisasjonen.
En sentral kanal i omdømmebygging er våre medarbeidere og deres møte med hverandre, brukere, innbyggere og næringslivet. Oppfølging av strategi for ledelse og medarbeiderskap vil være viktig for å styrke og utvikle medarbeiderne som vår viktigste ressurs.
Mål 3: Sandnes kommune skal være en ansvarlig og offensiv samfunnsutvikler
Sandnes sentrum er ett av to regionsentre på Nord-Jæren. Kommunen skal realisere storbykvaliteter i form av et bærekraftig bysentrum med arbeidsplasser, og bokvalitet og muligheter for et sosialt byliv for alle. Et mangfoldig kulturtilbud og opplevelser er vesentlige elementer i å skape et godt sentrum og byliv. For å nå målene og realisere den regionale oppgaven er det avgjørende at kommunen framstår samlet i samarbeid om utviklingen.
Sentrumsutvikling
Kommunedelplan sentrum legger rammer og gir virkemidler for arbeidet med sentrumsutvikling. I denne perioden prioriteres ferdigstillelse av Ruten byrom, å få implementert samlet byromsstrategi, gjennomføre oppgraderingen av kommunalteknisk infrastruktur og få fram planavklaring for Storånaparken som del av prosjektet i Elveparken. Det arbeides parallelt med å avklare grunnlaget for videre utvikling av Ruten som regionalt kollektivknutepunkt. Samarbeid med Bane NOR / Jernbaneverket i arbeidet med oppgradering av Sandnes stasjon prioriteres. Tilsvarende er det nødvendig med samarbeid på regionalt nivå om realiseringen av bussveien fra Kvadrat inn til og gjennom sentrum. Avklaringer om framføring av bussveien er vesentlige for å gi forutsigbare rammebetingelser i tilgrensende planer, samt for ferdigstillelse i deler av Havneparken.
Næringsutvikling
Arbeidsledigheten har under covid-19 pandemien økt betydelig, men er nå på vei ned igjen. Utviklingsfondet «Utvikling Sandnes», en aktiv næringsarealpolitikk og en ny næringsutviklingsstrategi er sentrale virkemidler for næringsutvikling. Nyetablering og utvikling av eksisterende bedrifter krever tilgang til egnet areal og transportløsninger, men også støtte til innovasjon og nyskaping. Det regionale næringsutviklingssamarbeid legger til rette for målretting av arbeidet utfra behovene som er i kommunene. Kommunen skal ta en aktiv rolle i samarbeidet.
Det er behov for ennå tydelige prioriteringer innen næringsutvikling og tomtepolitikk for næringsarealer som stimulerer til nyetablering, utvikling og vekst. Bedrifter som må flytte grunnet transformasjon må kunne tilbys reelle muligheter til reetablering. I tillegg er tilrettelegging for etablering av nye næringsklynger et klart mål. Bredden i næringslivet gir attraktivitet og sikrer framtidig vekst. I området Høle og Forsand er det næringsarealer som utfyller utbudet i bysentrum. Bredden må utnyttes strategisk for å skape nødvendig vekst.
Reiselivsutvikling
Prinsippdokumentet for ny kommune framholder satsing på reiseliv, opplevelser og turisme. Sandnes skal fortsatt være en aktiv pådriver i samarbeidet med regionale aktører og næringslivet for å bygge opp om reiselivet og grønn turisme i kommunen og regionen. Under covid-19 pandemien er det for andre sommeren på rad utviklet konseptet Ut i Sandnes, der målgruppen både er regionens innbyggere og turister. Erfaringene fra 2020 viser gode resultater. For sommersesongen 2021 var tilbudet utvidet med både historiske turer, arkitekturhistorie og ulike opplevelsesmuligheter i Lysefjorden. Samarbeid med næringene er vesentlig i dette arbeidet for å legge til rette for opplevelser, enten det er familier, arrangerte turer eller folk som besøker Sandnes på egenhånd. Kombinasjonene med at eierkommunene i Folkehallene bidrar til gratis bruk av de regionale idrettshallene på sommerstid, styrker Sandnes og regionen som reisemål.
Grønne Sandnes
Sandnes har et regionalt ansvar for å forvalte den sammenhengende regionale grøntstrukturen for hele befolkningen i storbyområdet og Ryfylke. Kommunen er en del av nasjonalpark-/verneområdet for Setesdal Vestehei, Ryfylkeheiane og Frafjordheiane og er også representert i styret. Aktiv forvaltning av områdene er en sentral oppgave framover.
Samtidig er landbruket en betydelig næring i Sandnes kommune. Tilrettelegging for både livskraftig bynært landbruk og vekst i landbruksnæringen generelt er en prioritert oppgave, jamfør nasjonal Jordvernstrategi og lokal KDP-landbruk. Samarbeid med næringen om tilrettelegging i Sandnesmarkå, økt torghandel og tilgang til "kortreist mat" prioriteres for å trekke landbruket mer inn i bylivet.
Energikommune
Sandnes er i nasjonal målestokk en stor vannkraftkommune. Inntektene fra de etablerte kraftverkene er innarbeidet i økonomiplanforslaget. Både vannkraft og vindkraft på land er i utvikling. Samtidig har ulike nasjonale forslag skapt debatt som aktualiserte flere problemstillinger rundt framtidig innretning av så vel vannkraftregimet som regulering av vindkraftverk. Sandnes er medlem av Landssamanslutninga av Vasskraftkommunar (LVK) og kommunestyret har den 21. juni 2021 vedtatt å gå inn som medlem i nettverket for kommunale vannkrafteiere. Kjerneoppgaver vil være oppfølging overfor nasjonale myndigheter og instanser for å sikre kommunens interesser og for å sette fornybarressursene på dagsorden.
Samfunnsutvikling
Kommunen har et ansvar for å tilrettelegge for en bærekraftig samfunnsutvikling lokalt og regionalt. Utviklingen skal blant annet bidra til at nasjonalt fastsatte klima- og miljømål og jordvernstrategi nås. Kommunen kan fastsette mål og de planmessige rammene, men gjennomføringen skjer i hovedsak av innbyggere og næringsliv. Kommunens rolle som en aktiv samarbeidspart er derfor sentralt i å oppnå målene for samfunnsutviklingen. Forutsigbarhet, åpenhet, effektivitet, løsningsfokus og likebehandling skal være vesentlige pilarer i samarbeid om ansvarlig og offensiv samfunnsutvikling av kommunen.
Arealutvikling
For å møte framtidig demografisk utvikling og tjenestebehov er det viktig for kommunen å ha bygg som er tilpasset og funksjonelle. Strategiske grep for å sikre langsiktighet og målretting av kommunens kjøp og forvaltning av eiendom til offentlige formål er strategiske oppgaver som vil kreve et helhetlig konsernperspektiv. En egen strategi for langsiktig eiendomsutvikling skal utarbeides i perioden.
Kompetanseutvikling
I Sandnes sentrum og i byutviklingsaksen prioriteres samarbeid med utdannings- og forskningsmiljø, men også andre kultur- og kunnskapsbaserte næringer spesielt. Tilrettelegging for utvikling av tilbudet i de videregående skolene og høyskoletilbudet i Sandnes inngår i dette. Kommunen er en arbeidsplass med stort behov for kompetente ansatte innenfor en rekke fagområder. Arbeidsgiverpolitisk må det derfor både sikres muligheter for faglig utvikling for ansatte og videreutvikling av rekrutteringsarbeidet for å nå nye medarbeidere. Satsingen på lærlinger fortsetter. I tillegg prioriteres utviklingen av kommunen som en inkluderende arbeidsplass ved å få til flere VTO-plasser i samarbeid med HELT MED, fylkeskommunen og vekst- og attføringsbedriftene regionalt.
Sist oppdatert: 18.01.2023