map Kart account_circle Min side

Kommuneplan og bærekraft

Kommuneplanen er kommunens overordnede styringsdokument. Gjeldende kommuneplan, vedtatt våren 2019, ble til gjennom dialog med innbyggere, næringsliv, kommunens politikere og fagfolk. Sammen ble det laget et dokument som beskriver ønsker og mål for hvordan vi vil ha det i Sandnes.

Kommuneplanen skal sikre tverrsektoriell tenkning, felles visjon og mål og omforente gjennomføringsstrategier. Som vårt felles styringsverktøy er kommuneplanen forpliktende for alle tjenesteområder.

Sandnes kommune sin overordnede visjon er «Sandnes i sentrum for fremtiden. Romslig, modig og sunn». Kommuneplanen er laget med tanke på å realisere denne visjonen.

Kommuneplanen består av to hoveddeler, en samfunnsdel med mål og strategier og en arealdel med kart og juridisk bindende bestemmelser og retningslinjer. Samfunnsdelens tre hovedmål er:

  1. Sandnes kommune skal være et inkluderende og mangfoldig samfunn
  2. Sandnes skal være en attraktiv kommune
  3. Sandnes kommune skal være en ansvarlig og offensiv samfunnsutvikler

Kommuneplanen revideres hvert 4. år, og Sandnes kommune jobber nå med ny utgave som skal gjelde fra 2023. I ny utgave legges det opp til et økt fokus på FNs bærekraftsmål. Kommuneplanen som gjelder i dag har likevel gode bærekraftsprinsipper, uten at FN sine mål er nevnt spesifikt.

God folkehelse og bærekraftig utvikling er gitt som grunnleggende verdier og disse skal legges til grunn for all forvaltning, samfunnsplanlegging og tjenesteutøving i Sandnes kommune.

Tilrettelegging for god folkehelse innebærer at Sandnes kommune vil bygge et samfunn som fremmer helse og trivsel for alle deler av befolkningen.

En bærekraftig utvikling innebærer en utvikling som tilfredsstiller dagens behov uten å ødelegge fremtidige generasjoners muligheter til å tilfredsstille sine behov. Bærekraftig utvikling bygger på de tre likeverdige pilarene, økonomisk, sosial og økologisk bærekraft:

Sosial bærekraft vil si et samfunn som gir likeverdige muligheter for alle innbyggere uavhengig av bakgrunn og bosted.

Økonomisk bærekraft handler om å sikre økonomisk trygghet for mennesker og samfunn.

Økologisk bærekraft handler om å ta vare på klima og miljø, blant annet gjennom energiomlegging, arealbruk og utslippsreduserende tiltak.

Sandnes kommune skal være et inkluderende og mangfoldig samfunn

Sandnes kommune ønsker å tilby innbyggerne sine et godt liv, der alle føler seg trygge og ivaretatt samtidig som de har muligheter for deltakelse, opplevelser og utvikling. Sandnes kommune skal jobbe for å utjevne levekårsforskjeller i befolkningen, og tilrettelegge for nye arbeidsplasser og sikre flest mulig jobb og egen inntekt. Menneskelige behov skal stå i fokus ved utvikling av infrastruktur, tjenester og alt vi gjør sammen.

Per 1. juli 2021 hadde Sandnes kommune 81 096 innbyggere. Av disse er om lag 20 prosent av utenlandsk opprinnelse.

Frivillighet

Innbyggerne er kommunens viktigste ressurs. For å ivareta mange av innbyggerne med særskilte behov er det viktig med frivillige støttespillere. Kommunen har et utbredt samarbeid med frivillige organisasjoner og alle tjenesteområdene har slike samarbeid som satsingsområder. Helse og velferd har en egen vedtatt strategi for frivillighet. Mange opplever det å kunne delta i frivillig arbeid som personlig utviklende og meningsfullt, samtidig som det er til stor hjelp for både enkeltpersoner og kommunen. De frivillige er med på å gjøre Sandnes kommune til et inkluderende og mangfoldig samfunn ved at de kan tilby deltakelse og hjelp som utfyller de kommunale velferdstjenestene. Både helse og velferd og kultur og næring har tilskuddsmidler som deles ut til gode frivillige tiltak.

Medborgerskap

God dialog med innbyggerne er grunnpilaren i en velfungerende kommune og viktig for å gjøre den enkelte i stand til å engasjere seg i sin hverdag. Sandnes skal utnytte ny teknologi og digitaliseringsløsninger i tjenesteutforming og byutvikling. Ny teknologi og innovative samarbeidsformer gir nye muligheter og krever samarbeid mellom ansatte, innbyggere, næringsliv og akademia. Innbyggerne skal være en ressurs i utviklingen av framtidens tjenester.

Sandnes skal være en attraktiv kommune

Sandnes kommune er en by-, frilufts- og landbrukskommune. I Sandnes er det etablerte storby- og tettstedsområder, samtidig som det er fylkets tredje største landbrukskommune. Befolkningen er ung, og med mange nasjonaliteter. Idrettsmiljøet er i norgestoppen og det er et yrende kulturliv. Sandnes er en stor hyttekommune med viktige friluftsområder for hele regionen, med tilgang til både sjø og fjell. Kommunen har et aktivt og innovativt næringsliv og en sterk kulturhistorie.

Verdier

Kommunens verdier, slik de er beskrevet innledningsvis, er grunnleggende for all virksomhet innenfor kommunens rammer.

Sandnes kommune skal være en ansvarlig og offensiv samfunnsutvikler

Kommuneplanens mål nummer 3 er at Sandnes kommune skal være en ansvarlig og offensiv samfunnsutvikler. Sandnes kommune skal forberede gode bærekraftige løsninger på framtidens behov og utfordringer. Kommunen skal forvalte tilgjengelige ressurser på mest mulig effektiv måte og være en god samarbeidspartner for byens mangfoldige kunst- og kulturliv. Det skal jobbes aktivt for å tiltrekke seg nye bedrifter, næringsaktører og gründere.

Ansvarlig kommune med omstillingsevne

Begrensede økonomiske ressurser betyr et kontinuerlig arbeid med prioritering, effektivisering og omstilling i tråd med de ressurser Sandnes kommune til enhver tid har til rådighet. Arbeidet med innsparinger og omstilling skal foregå gjennom åpen dialog og i nært samarbeid med de tillitsvalgte. Som en ansvarlig kommune vil Sandnes kommune tilpasse sitt tjenestetilbud i tråd med den økonomiske realiteten.

Miljø og klima

Kommunen er forpliktet til å løse sine oppgaver til beste for innbyggerne og miljøet. Miljø og klima er i dag et sentralt tema i samfunnsdebatten og det er forventet at kommunene bidrar til å oppfylle nasjonale målsettinger på dette området.

Sandnes kommune vedtok i 2020 en ny klima- og miljøplan. Sandnes kommune sluttet seg da til det nasjonale målet for klimagassutslipp som var gjeldende. I ettertid er de nasjonale målene forsterket, og Sandnes kommune jobber nå etter de forsterkede målene. 1. generasjon klimabudsjett for Sandnes presenteres som en del av handlings- og økonomiplanen høsten 2021.

Naturen i Sandnes skal forvaltes slik at planter og dyr som finnes naturlig sikres i levedyktige bestander. Variasjonen av naturtyper, landskap og geologi skal opprettholdes. En langsiktig og fornuftig bruk skal bringe naturgodene videre til fremtidige generasjoner.

Klima ble tydeliggjort som et eget satsingsområde 1. januar 2021 gjennom etablering av en egen stilling som klimasjef og enheten klima. Klimasjefen har det overordnede ansvaret for arbeid med klima i Sandnes kommune, og vil følge opp arbeidet med klimamål og klimabudsjett.

Digitalisering

For å få til en vellykket og framtidsrettet digitalisering av tjenester og prosesser i virksomhetene i Sandnes kommune, er det nødvendig med overordnet koordinering og tverrsektoriell tenkning. Samarbeid mellom enheter og integrering av kommunale og nasjonale systemer er avgjørende for effektiv deling av data og forenklede løsninger. Brukerens opplevelse settes i sentrum.

Alle kommunens virksomheter arbeider med utvikling av digitaliserings- og teknologiske løsninger for å utvikle, forenkle og effektivisere sine tjenester. For å kunne implementere alle nye løsninger som kommunen ønsker å ta i bruk, er det helt nødvendig å sørge for at vi er rustet til å serve og håndtere nye systemer, og har nødvendig kapasitet innen utstyr og nettverk/infrastruktur.

Løsninger for digitale løsninger ble blant annet satt på prøve ved innkalling og gjennomføring av test og vaksine under covid-19.

Ulik digital kunnskap hos innbyggerne

Mange av kommunens innbyggere har gode digitale ferdigheter og ønsker mest mulig digital kommunikasjon i samhandlingen med kommunen. Det er imidlertid fremdeles deler av befolkningen som ikke har samme mulighet og kunnskap. For denne siste gruppen er det behov for fortsatt å kunne ha skriftlig og muntlig kommunikasjon med kommunen, i form av brev og telefon, eller personlig oppmøte.

Sist oppdatert: 18.01.2023