Nr | Tiltaksliste | Total kalkyle | Bevilget før | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
OR1 | Digital strategi | 3000 | 1300 | 1300 | 1300 | ||
Digitalisering og automatisering er et viktig virkemiddel for modernisering og omstilling i offentlig sektor. Sandnes kommunes mål er økt produktivitet, høyere kvalitet og bedre tilgjengelighet gjennom riktig utnyttelse av digitale løsninger. Midlene benyttes til å nå målene i gjeldene digital strategi og for å sikre verdiøkning og effektiv bruk av sentrale løsninger. Kr 1,7 millioner er overført fra 2021, jamfør 1. og 2. perioderapport. |
|||||||
OR2 | Nettverk - kommune felles | 9000 | 4679 | 4321 | |||
Det er et stort behov for en kontinuerlig forbedring og utbygging av hele kommunens nettverk for å være klar til å ta i bruk nye digitale løsninger for både kommunens innbyggere og ansatte. I tillegg er det økt behov for kapasitet og utbygging for å kunne ta i bruk velferdsteknologi, og satsing på digitale verktøy for skole og barnehager samt kommunens øvrige enheter. Arbeidet må gå over flere år for å kunne få til en samlet enhetlig og sikker nettverksinfrastruktur for alle enheter i Sandnes kommune. Kr 2,3 millioner er overført fra 2021, jamfør 1. og 2. perioderapport |
|||||||
OR3 | Oppgradering dokumenthåndteringssystem | 1600 | 1600 | 600 | |||
For å ha et effektivt og brukervennlig sak/arkivsystem (dokumenthåndteringssystem) er det avgjørende å følge utviklingsløpene til leverandørene. Kostnader til løpende videreutvikling og oppgradering må regnes med. |
|||||||
OR4 | Utskifting av stemmeavlukker | 500 | |||||
Sandnes kommune har hatt gamle stemmeavlukker, og det ble i 2017 kjøpt inn 20 nye avlukker som er universelt utformet. Det ble i 2019 kjøpt inn 50 avlukker à kr 10 000 og i 2023 er det behov for å skifte ut de siste 50 avlukkene. |
|||||||
OR5 | Et mer fleksibelt dokumenthåndteringssystem | 4100 | |||||
Det skal foretas et forprosjekt for å vurdere om kommunedirektøren skal gå videre med nytt sak/arkiv system (dokumenthåndteringssystem) for kommunen. Tanken er å splitte opp sak/arkivsystemet i moduler, noe som er mer framtidsrettet enn dagens løsning hvor alt er samlet i ett system. En oppsplitting vil oppfylle føringene i Sandnes kommunes digitale strategi samt føringer fra nasjonalt hold, og oppsplitting i moduler gjør oss mindre leverandøravhengige. Saksbehandlerne forholder seg til systemer (moduler) som er bedre tilpasset det fagområdet som de arbeider under, noe som igjen letter og effektiviserer hverdagen for disse. I tillegg blir det bedre kvalitet på arkivene og kontroll på dataene. Kr 2,4 millioner er overført fra 2021, jamfør 1. og 2. perioderapport. |
|||||||
Totalsum organisasjon | 9000 | 6279 | 13021 | 2400 | 1300 | 1300 |
Sist oppdatert: 18.01.2023