Investeringer i et tiårig perspektiv
Ny kommunelov legger sterkere vekt på langsiktig og helhetlig økonomistyring, der finansielle måltall er et av verktøyene. Bestemmelsene stiller overordnede krav til styring og forvaltning av kommunens virksomhet og økonomi over tid. Mer søkelys på langsiktig bærekraft betyr mer søkelys på kommunens gjeld. En bærekraftig økonomi vil kreve aktive grep i dag for å opprettholde kommunens økonomiske bæreevne. I første omgang legger Sandnes kommune frem en tiårsplan for investeringer. Planen vil gi informasjon til å kunne si noe om utvikling i lånegjeld, samt også forventninger til resultat i driftsregnskapet for å opprettholde ønsket måltall for lån.
Som et ledd i økonomistyringen ønsker kommunedirektøren å synliggjøre behovet for investeringer utover planperioden på fire år. Formålet er å vise hvilke investeringsprosjekter og finansieringsbehov som vil være nødvendige i en tidshorisont på ti år, for å møte de økende behovene knyttet til vekst og demografisk utvikling. En slik langsiktig plan vil være et viktig styringsredskap for å forberede kommunen på de utfordringer som vil komme. Planen vil også kunne gi en god illustrasjon på investeringsbehov i de politiske beslutningsprosesser. Ved å være i forkant, er det mulig å omstille eller justere ambisjonsnivå for å sikre en bærekraftig utvikling.
Det er i kommende tiårsperiode ventet flere store prosjekter som vil komme etter planperioden (2022-2025). Basert på skolebehovsplaner, er det lagt opp til bygging av både B35-skole på Trones og nytt skolebygg i Hommersåks-området. Dette gjør at investeringer i 2027 for oppvekst alene, er på nesten kr 800 millioner. Videre vil det komme flere store investeringer innen helse og velferd etter planperioden, med planlagt ferdigstillelse av to nye bo- og aktivitetssentre i henholdsvis 2027 og 2029. For kommune felles er det ventet store investeringsutgifter i 2026 og 2027 i forbindelse med bygging av nytt parkeringshus.
Det er verdt å merke seg at investeringsbehovet i tiårsperioden kan være større enn det som framkommer av handlings- og økonomiplan 2022-2025. Det er i hovedsak store investeringsprosjekt, samt årlige bevilgninger som ligger inne utover planperioden på fire år og fram mot 2031. Usikkerheten er større jo lenger ut i perioden man kommer både med å vite hvilket behov og konkrete tiltak som vil være gjeldende.
Å tenke lenger enn tidligere er en ny måte å arbeide for organisasjonen, og arbeidet med tiårsplanen vil utvikles i de kommende år. Figuren ovenfor viser blant annet at byutvikling og teknisk generelt samt klima, vann og miljø har lavere investeringsbehov etter 2025. Erfaringsmessig vil også disse områdene ha behov for investeringer etter 2025 og behovet vil avdekkes i det videre arbeidet. Selv om kommunedirektøren synliggjør behovet for investeringer i perioden 2022-2031, er det fortsatt årene 2022-2025 som vil være bindende.
Tabellen nedenfor viser investeringsbehovet de kommende ti år (beløp i tusen).
Planperioden 2022-2025
Etter flere store skoleprosjekt i de siste planperioder, satses det videre på barn og unge i Sandnes. Det er lagt inn midler til utvidelse av Sandved skole til B28-skole og planlegging av nye utvidelser av skoler i sentrum og i Riska-området. Det er også lagt inn midler til nye barnehageplasser i sentrum. Dette for å dekke fremtidig behov og for å stimulere til økt barnehagedeltakelse blant minoritetsspråklige. Videre vil det komme en ny stor barnehage på Ganddal i tiårsperioden. Beløp til investeringer for tjenesteområdet oppvekst er estimert til kr 576 millioner i kommende planperiode.
Det satses også videre i Havneparken, men utbyggingen vil strekke seg noen år frem i tid, og havnepromenaden vil bli etappevis utbygget etter hvert som byggene føres opp.
Innen helse og velferd skal det oppgraderes flere leiligheter i Åseheimen borettslag i 2022. Leilighetene skal brukes for en gruppe eldre som har behov for sosialt fellesskap, måltidsfellesskap og trygghet. Som et ledd i arbeidet med boligsosial handlingsplan satses det videre på kjøp og bygging av boliger for vanskeligstilte.
I bo- og aktivitetssentrene investeres det i oppgradering av sykesignalanlegg og oppgradering av trådløst nett. Det er også lagt inn oppstart bygging av et nytt bo- og aktivitetssenter på Sørbø Hove i 2024, samt planlagt to nye bo- og aktivitetssenter i tiårsperioden.
Austrått svømmehall åpnet høsten 2020, og svømmehallen i Giskehallen er under rehabilitering. Dette arbeidet er forventet ferdig i starten av 2022. Tiltakene medfører en betydelig kvalitetsøkning på svømmetilbudet i kommunen. Flytende offentlig basseng videreføres i planene til Sandnes Havn KF. Videre er det lagt inn midler til rehabilitering av Giskehallen idrettshall i 2025.
I perioden skal det også gjøres investeringer innen klima, vann og miljø for i underkant av kr 450 millioner. Dette innebærer blant annet betydelige oppgraderinger av nettet, med flytting og oppgradering av vann- og avløpsledninger i forbindelse med bussvei som det største prosjektet.
I planperioden vil det også gjennomføres en rekke klimatilpasningstiltak, da økt nedbør de senere årene har skapt utfordringer på ledningsnettet. Omlegging av hovedavløpsledningene fra Elvegata via Vågsgata og til Ganddalsgata er et stort og viktig prosjekt, både for å legge til rette for framtidig utbygging i sentrum og for å ta høyde for framtidige klimaendringer. Videre blir separering av spillvann og overvann i Hoveveien med tilgrensede nedslagsfelt et stort og viktig prosjekt de neste 2 årene. Det skal bidra til å redusere uønskede utslipp til resipient, og energikostnader ved pumping.
Med tanke på bygningsmassen til kommunen fortsetter satsningen på miljø, inneklima og digitalisering. Det satses også videre på oppgradering av kommunens bygningsmasse og uteområder.
Friluftsrådene
Grunnet endringen i kommuneloven er arbeidet med å omdanne Ryfylke friluftsråd og Jæren friluftsråd til nye kommunale oppgavefellesskap fra 01.01.2022 fullført. Innen november ventes samarbeidsavtalene å være godkjent i alle deltakerkommunene. Av prinsippsaken (sak 165/20) som lå til grunn for arbeidet fremgikk det at spørsmålet om investeringsbehov måtte løses i omdanningen. Blant annet hadde Ryfylke meldt om behov for å skifte ut og anskaffe ny båt. Begge samarbeidsavtalene som nå foreligger gir friluftsrådene hver en låneramme på inntil kr 4 millioner.
Samarbeidsavtalen har løst spørsmålet om investeringsbehov. Med kostnadseffektiv løsning kan dermed Ryfylke arbeide videre med å anskaffe ny båt, innenfor rammen gitt i avtalen. Deltakerkommunene er pro-rata ansvarlige for oppgavefellesskapets forpliktelser. Det bør muliggjøre gunstige vilkår for den delen av finansieringen som måtte bli løst med låneopptak. Tilsvarende vil gjelde for Jæren dersom låneopptak skulle bli nødvendig der. Driftstilskuddet for 2022 er videreført i samsvar med samarbeidsavtalen inkludert deflator- og folketallsjusteringer.
Investeringstiltak i excel-format finnes i vedlegg til økonomiplan 2022-2025.
Oppsummering handlings- og økonomiplan 2022-2025
Investeringsbudsjettet består av både skattefinansierte og avgiftsfinansierte investeringer. Investeringer innenfor klima, vann og miljø (KVM) er avgiftsfinansiert.
Investeringstiltakene kan i hovedsak deles i to typer investeringer:
- Årlige bevilgninger/rulleringer er av en slik karakter at tiltakene kan ha pågått i flere år forut for økonomiplanen og de kan være planlagt å pågå ut over økonomiplanperioden. Bevilgede midler disponeres og prioriteres enten politisk eller administrativt i angjeldende resultatenhet.
- Periodiske bevilgninger er prioriterte midler til bestemte og avgrensede prosjekt med oppstart og ferdigstillelsestidspunkt. Prosjektene vil normalt være avsluttet innenfor økonomiplanperioden, eller være påbegynt med en planlagt avslutning fram i tid. De periodiske bevilgningene er framtredende i byggeprosjekter, samt innenfor park, idrett, vei og vann- og avløp.
Investeringsnivået i planperioden summerer seg til kr 3,1 milliarder i den kommende planperioden, 2022-2025.
Finansiering av investeringer
Det vil i kommende planperiode investeres for kr 3,1 milliarder. Tabellen under viser kilder til finansiering av disse. Det foreslås en egenfinansiering på 32 prosent i 2022 og henholdsvis 40-, 43- og 34 prosent de kommende årene. Gjennomsnittlig egenfinansiering i perioden er 37 prosent.
Finansiering | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Sum investeringer | 889224 | 736370 | 676695 | 847600 |
Sum investeringstilskudd (spillemidler og tilskudd fra Husbanken) | -72670 | -103863 | -52300 | -30080 |
Sum salgsinntekter | -16926 | -10000 | -31900 | -17500 |
Mva - kompensasjon | -119944 | -93376 | -88874 | -120003 |
Overføring fra drift | -55289 | -62547 | -95702 | -97645 |
Mottatte avdrag fra Lyse og Sandnes Tomteselskap KF | -23863 | -23863 | -23863 | -23863 |
Bruk av lån | -600 532 | -442721 | -384056 | -558509 |
Egenfinansiering | 32 % | 40 % | 43 % | 34 % |
Endrede totalkalkyler fra økonomiplan 2021-2024
I handlings- og økonomiplan 2022-2025 er det noen prosjekter som har fått utarbeidet nye, oppdaterte kostnadskalkyler i forhold til økonomiplan 2021-2024. Dette er både grunnet K2* i løpet av året og nye kalkyler i forbindelse med økonomiplanarbeid. Tabellen under viser de endrede totalkalkylene fra økonomiplan 2021-2024 til økonomiplan 2022-2025.
Tiltak | HØP 21-24 | HØP 22-25 | Endring | % endring |
Ny flerbrukshall Høyland ungdomsskole | 83700 | 131361 | 47661 | 57 % |
Vurdering skoler Sentrum | 1000 | 2500 | 1500 | 150 % |
Regulering Trones til B 35-skole, og utvidelse | 467000 | 601597 | 134597 | 29 % |
Skole Riska (rehab/nybygg) | 1000 | 504000 | 503000 | 50300 % |
Kjøp av tomter til barnehageformål | 17000 | 37000 | 20000 | 118 % |
Nytt bo- og aktivitetssenter, om lag 60 plasser | 277500 | 294000 | 16500 | 6 % |
Branntekniske tiltak helsebygg |
36000 |
39000 | 3000 | 8 % |
Oppgradering trådløst nett på 8 bo- og aktivitetssenter | 3600 | 7600 | 4000 | 111 % |
Foreldreinitiativ 3, 9 boenheter | 71000 | 54000 | -17000 | -24 % |
Omsorgsboliger med heldøgnstjenester for personer med store adferdsutfordringer, 5 plasser | 41000 | 47000 |
6000 |
15 % |
Nytt aktivitetssenter, flytting av Vågsgjerd aktivitetssenter | 149000 | 164658 | 15658 | 11 % |
Planlegging påbygg/ombygging Åsveien | 500 | 7500 | 7000 | 1400 % |
Lysrigg Sandnes kulturhus | 15000 | 19000 | 4000 | 27 % |
Oppgradering kulvert Lurabekken | 12000 | 18000 | 6000 | 50 % |
Tilpasning til klimaendringer | 33000 |
32000 |
-1000 | -3 % |
Omlegging hovedkloakken på strekningen Ganddalsgaten- Vågsgata | 66000 | 62000 | -4000 | -6 % |
Tiltak for å redusere fremmedvann på spillvannsnettet | 13700 | 29700 | 16000 | 117 % |
Oppfølging avløpsstrategi spredt bebyggelse | 3500 | 7500 | 4000 | 114 % |
Teknisk utstyr avløpsnett; pumping, slamsuging med videre | 13000 | 12000 | -1000 | -8 % |
Hovedavløpsledning Bergevik - Myra | 7500 | 15500 | 8000 | 107 % |
Sanering Espedalsveien - Odinsgate med flere | 40000 | 32000 | -8000 | -20 % |
Separering og trykksonejustering på strekningen Åsveien-Ulvanuten | 41000 | 45000 | 4000 |
10 % |
Sanering avløp jernbanen pumpestasjon - Gjesdalveien | 50000 | 47000 | -3000 | -6 % |
Oppgradering av kommunalt nett utløst av eksterne utbyggere | 19500 | 21500 | 2000 | 10 % |
Sentrum parkeringsanlegg, inkludert forretning og næring | 353100 | 548000 | 194900 | 55 % |
Salg av eiendommer | -78000 | -40000 | 38000 | 49 % |
Endrede årlige bevilgninger for kommende 4 år
Nedenfor presenteres endringer i årlige bevilgninger/rulleringer sammenlignet med forrige handlings- og økonomiplan. Disse tiltakene har ikke en totalramme, og endringen presenteres for samlet 4-årsperiode for å få fram total endring i planperioden.
Tiltak | HØP 21-24 | HØP 22-25 | Endring totalt | % endring |
Boligsosial handlingsplan. Nye boliger | 204000 | 480000 | 276000 | 135 % |
Boligsosial handlingsplan, nye boliger, tilskudd fra Husbanken | -57000 | -110000 | -53000 | 93 % |
Opparbeidelse, rehabilitering og utvikling av friluftsområder | 1800 | 3600 | 1800 | 100 % |
Oppgradering av kommunale lekeplasser | 9000 | 12000 | 3000 | 33 % |
Forbedringer av parker og grøntanlegg | 1200 | 1600 | 400 | 33 % |
Oppfølging av ny tiltaksplan for parkdraget langs Storåna | 900 | 1200 | 300 | 33 % |
Tiltak for å redusere lekkasjer i vannledningsnettet |
4000 |
7000 | 3000 | 75 % |
Innkjøp av robotgressklippere | 2400 | 3200 | 800 | 33 % |
Oppgradering og sammenkobling av turveinettet | 3000 | 4000 | 1000 | 33 % |
Oppgradering av gravplasser | 3000 | 4000 | 1000 | 33 % |
Rehabilitering og utvikling av eksisterende idrettsplasser og løkker | 1800 | 3977 | 2177 | 121 % |
Utskifting av maskiner og utstyr for forbedret drift | 1200 | 1600 | 400 | 33 % |
Oppgradering og driftsoptimalisering tekniske installasjoner | 15000 | 20000 | 5000 |
33 % |
Avfallsbeholdere/teknisk utstyr | 4500 | 9000 | 4500 | 100 % |
Sikringstiltak i forbindelse med lovpålagt tilsyn av kommunale broer | 2000 | 4000 | 2000 | 100 % |
Tiltak på nedlagt deponi | 1500 | 5500 | 2500 | 267 % |
Valg 2023 og 2025 - nytt datautstyr | 900 | 1000 | 100 | 11 % |
Nye tiltak i handlings- og økonomiplan 2022-2025
I arbeidet med handlings- og økonomiplan 2022-2025 er det meldt inn en rekke behov for nye investeringstiltak. Investeringstiltakene det er funnet plass til i kommunedirektørens forslag til økonomiplan summerer seg til kr 1 339 millioner, i tillegg til noen nye årlige bevilgninger. Disse tiltakene er vist i tabellen nedenfor.
Tiltak | Totalkalkyle (hele tusen) | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
Oppvekst | |||||
Utredning avlastningsskole, Trones | 7000 | 1000 | 3000 | 3000 | |
Utredning skolestruktur Lura, inkludert alternativvurdering | 4300 | 2300 | |||
Nye barnehageplasser i sentrum | 87000 | 5000 | 44000 | 38000 | |
Ny helsestasjon | 153000 | 1000 | 2000 | ||
Utredning paviljonger, Sandvedhaugen og Varatun barnehage | 1000 | 1000 | |||
Helse og velferd | |||||
Nytt bo- og aktivitetssenter, om lag 50 plasser | 303500 | 500 | 1000 | 2000 | |
Nytt bo- og aktivitetssenter, Hana gamle skole, om lag 70 plasser | 350000 | 3000 | 7000 | ||
Lenestoler Åse bo- og aktivitetssenter | 300 | 300 | |||
Oppgradering Åseheimen borettslag |
8300 | 8300 | |||
Branntekniske tiltak EFF-boliger | 1000 | 2000 | 2000 | ||
Bolig for personer med funksjonsnedsettelser, 2 stykk med 9 leiligheter i hver | 131000 | 1000 | |||
Kultur og næring | |||||
Forprosjekt nytt bibliotek | 1000 | 1000 | |||
Frivillighetens hus i sentrum, mulighetsstudie | 500 | 500 | |||
IT, oppgraderinger publikumsnett i fritids- og kulturbygg | 250 | 250 | 250 | 250 | |
Teknisk utstyr Sandnes kulturhus, liten sal | 7200 | 7200 | |||
Teknisk utstyr Sandnes kulturhus, foaje | 4000 | 4000 | |||
Oppgradering sprinkleranlegg Havremølla, lekkasjer | 700 | 700 | |||
Byutvikling og teknisk | |||||
Riving/ gjenoppbygging Bratteli kai | 3500 | 3500 | |||
Stabiliserende tiltak Kallali kai | 1000 | 1000 | |||
Åsveien, rehabilitering | 7000 | 7000 | |||
Sørbøveien, intensivbelysning | 1000 | 1000 | |||
Lineveien gatelys | 500 | 500 | |||
Grunnerverv og opparbeiding Hugins, Munins og Odins gate | 4500 | 500 | 1000 | 3000 | |
Li Riska regulere kommunale veier | 4000 | 1000 | 3000 | ||
Trafikksikring på eksisterende veinett (strakstiltak) | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 | |
Opparbeidelse Haakon 7. gate, forskuttering | 33600 | 8400 | 25200 | ||
Opparbeidelse Haakon 7. gate, tilskudd | -17000 | -2000 | -15000 | ||
Opparbeiding av aktivitetsanlegg - discgolfbane | 500 | 500 | |||
Opparbeiding av aktivitetsanlegg - trimanlegg | 800 | 300 | 500 | ||
Luravika badeområde, etablere permanent løsning inkludert erosjonssikring | 2500 | 2500 | |||
Insektsvennlig park og friområder - tilrettelegging | 500 | 500 | 500 | 500 | |
Etablering av parkdrag langs Elveparken | 10000 | 5000 | 5000 | ||
Åpning av Storåna opp til Skeiane stasjon | 2000 | 2000 | |||
Giskehallen 1 rehabilitering | 35000 | 35000 | |||
Grunnerverv idrettsanlegg | 10000 | 10000 | |||
Innovasjon digital betjening haller utvikling | 100 | 100 | 100 | 100 | |
Oppgradering lysanlegg fotballbaner | 1500 | 1500 | 1500 | 1500 | |
Ferdigstille lysanlegg Sandnes stadion | 7500 | 7500 | |||
Legge om gressbaner til kunstgressbaner | 10000 | 10000 | |||
Igangsette regulering område i Sandnes idrettspark | 1000 | 500 | 500 | ||
Moderne utstyr for bekjempelse av uønsket vegetasjon | 2500 | 2500 | |||
Klima, vann og miljø | |||||
Hoveveien med tilgrensende nedslagsfelt | 46000 | 23000 | 23000 | ||
Etablering av VA-ledninger Riska - Li | 20500 | 500 | 6000 | ||
Bussveien, nødvendig flytting og oppgradering av vann- og avløpsledninger | 56000 | 5000 | 12000 | 16000 | 23000 |
Oppgradering vann og avløpsledninger, Oalsgata | 39000 | 3000 | 15000 | 21000 | |
Etablering biokullanlegg med tilhørende bygg | 7000 | 10000 | -1000 | -1000 | -1000 |
Støtte fra Miljødirektoratet til biokullanlegg | -3060 | -3060 | |||
Kommunal egenandel miljøtiltak | 900 | 300 | 300 | 300 | |
Kommune felles | |||||
Utskifting av stemmeavlukker | 500 | 500 | |||
Oppgradering møterom, AV-utstyr med mer, Rådhus særskilt | 200 | 200 | |||
Eiendom | |||||
Utskifting av kunstgress i ballbinger på uteanlegg formålsbygg | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 | |
Oppgraderinger av kommunale bygg | 20000 | 20000 | 20000 | 20000 | |
Sum | 1338940 | 115190 | 130250 | 118650 | 141650 |
Sist oppdatert: 18.01.2023