Nr | Tiltakstekst | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Park og gravlund | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
T1 | Anlegg og områder overført fra Forsand i 2020 | 500 | 500 | 500 | 500 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Regnskapet for 2020 viser at de avsatte driftsmidler for anlegg og områder i Forsand ikke er tilstrekkelig for å drifte anleggene. Mye av driften på vei er satt ut til private etter anbudsrunde, uten særlig konkurranse. Det foreslås å justere ned standarden til Sandnes-standard, der det er mulig, men en slik justering vil ikke fullt ut kompensere for manglende midler. Etter en gjennomgang fremkom det at mange tiltak i tidligere Forsand var finansiert over kraftfondet. Kommunedirektøren foreslår en styrking av budsjettet for forsvarlig drift i Forsand med kr 0,5 millioner. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
T2 | Systematisk rensing av bekkeinntak og sluker på offentlige friarealer og veier | 700 | 700 | 700 | 700 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Utgifter til arbeidet er overført fra gebyrfinansiert område til skattefinansiert område. Arbeidet med rensing bekkeinntak og sluker foreslås videreført og vil være viktig for å forhindre flom og skred. Kommunedirektøren foreslår å bevilge kr 0,7 millioner til tiltaket. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
T3 | Overtagelse av nye grøntanlegg/nærmiljøanlegg og lekeplasser | 1500 | 3000 | 4000 | 4000 | ||||||||||||||||||||||||||||||
I 2022 skal kommunen overta om lag 39 000 kvadratmeter med grøntanlegg, lekeplasser og nærmiljøanlegg i nye boligfelt. Samtidig er det allerede et etterslep på eksisterende områder. Dette medfører en stadig dårligere vedlikeholdsstandard og flotte anlegg forfaller fortere. Lav driftsstandard fører til mange innbyggerhenvendelser/klager. I 2024 overtas rådhusplassen og Ruten byrom og i 2025 overtas nye deler av Havneparken med mer til vedlikehold av grøntareal. Det er omtrent 1 millioner kvadratmeter park, lek og grøntareal som er overtatt til drift. Kommunedirektøren foreslår midler til å dekke overtakelse av nye områder. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
T4 | Drift og vedlikehold ved overtakelse av nytt gravplassareal Soma - ny del | 250 | 300 | 350 | 400 | ||||||||||||||||||||||||||||||
I 2022 ferdigstilles utvidelsen av Soma gravlund med 45 nye dekar. Etter hvert som areal tas i bruk, øker behovet for kantslått og manuell klipping rundt gravminner for å opprettholde et verdig utseende på gravplassen. Det er behov for ytterligere kr 0,25 millioner til å ivareta dette og kommunedirektøren foreslår økning i budsjett. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
T5 | Økt stillingsprosent, parker, gravplass og grønt | 500 | 500 |
500 |
500 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Kommunen har flere viktige sentrumsprosjekt foran seg, der byutvikling og det landskapsfaglige er viktige element som må sikres for å lage gode byrom. Grunnet økende antall planer, både på reguleringsplannivå og detaljplanleggingsnivå med behov for faglig bistand, foreslås kommunedirektøren å øke eksisterende årsverk på 60 prosent til 100 prosent. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
P15 | Velforeningspott - Bidrag vedlikehold lek/grønt | 500 | 500 | 500 | 500 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Vei og trafikksikkerhet | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
T6 | Leie av midlertidig bro ved Bråstein | -450 | -450 | -450 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Leiekontrakt med Statens vegvesen er inngått med leiepris på kr 37 408 per måned. Det planlegges å bygge ny bro med oppstart og ferdigstillelse i 2022 jamfør tiltak T3 i investeringsbudsjettet og kommunedirektøren foreslås å redusere midler gitt til leie av bro fra 2023. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
Idrett og friluftsliv | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
T7 | Inntektstap ved stenging av Giskehallen for rehabilitering | -350 | -350 |
-350 |
|||||||||||||||||||||||||||||||
Utgangspunktet er inntektene for hallen i 2018. Grunnet rehabilitering ble inntektskravet redusert. Det er beregnet stenging fram til og med april 2022, og kommunedirektøren foreslår å innføre inntektskravet igjen fra og med 2023. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
T8 | Reversering av sparte utgifter ved stenging av Giskehallen for rehabilitering | 2500 | 2500 | 2500 | |||||||||||||||||||||||||||||||
I rehabiliteringsperioden av Giskehallen har det også vært lavere utgifter, jamfør tiltak 10 i handlings- og økonomiplan 2021-2024. Kommunedirektøren foreslår å reversere sparte utgifter når Giskehallen åpner igjen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
T9 | Tilskudd Sandnes Håndballklubb | -350 | -350 | -350 | |||||||||||||||||||||||||||||||
Videreføring av tiltak T18 i økonomiplan 2020-2023. Gjelder leie av Sandneshallen, inklusive ombygginger og investeringer utført for å kunne spille topphåndball på dispensasjon. Sandnes har ikke anlegg for topphåndball per nå. Dette er en femårig avtale som går ut 2022 og kommunedirektøren foreslås å avvikle tilskudd fra og med 2023. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
T10 | Friluftsrådene og Rogaland Arboret, justering av avtale | 10 | 20 | 30 | 40 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Det ytes årlig driftstilskudd til Jæren friluftsråd og Ryfylke friluftsråd, samt Rogaland Arboret. Tilskuddsbeløpene fastsettes i tråd med folketall og kommunal deflator. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
T11 | Isbane på Ruten | 1300 | 1300 |
1300 |
1300 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Årlige kostnader til drift av ny isbane på ruten er estimert til kr 1,3 millioner. Tiltaket er en videreføring av tiltak vedtatt i perioderapport 30.04.2021. Beløpet inkluderer leie av aggregat, strøm, montering, demontering og lagring i sommerhalvåret når den ikke er i bruk. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
T12 | Idrettshall Kleivane |
400 |
400 | 400 | 400 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Driftsmidler til drift av hallen ble vedtatt i perioderapport per 30.04.2021. Utgifter på kr 0,4 millioner gjelder faste kostnader som renovasjon, vann og strøm. Hallen planlegges inn i opplegg hvor det kun er ambulerende vakt som har ansvar for alle tørrhallene som ordningen omfatter. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
T13 | Lavere inntektskrav alle idretts- og svømmehaller, inkludert Forsand | 585 | 585 | 585 | 585 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Inntektskravet har vært urealistisk høyt og ikke i tråd med faktisk inntekt. Inntektskrav justeres fra kr 3,135 millioner til kr 2,55 millioner. Tiltaket er en videreføring av tiltak vedtatt i perioderapport per 30.04.2021. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
T14 | Overføring til spillemiddelfond | 700 | 700 | 700 | 700 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Det vises til sak 76/21 om ny tilskuddsordning for idrettslag som bygger egne anlegg. Kommunedirektøren foreslår en årlig bevilgning på kr 0,7 millioner til spillemiddelfondet for å unngå ventelister på utbetaling av kommunalt tilskudd til lagseide idrettsanlegg. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
T15 | Strategi- og handlingsplan mot skadelige arter | 300 | 300 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
I følge vedtatt klima- og miljøplan skal kommunen kartlegge utbredelse av fremmede arter, og utarbeide en strategi og handlingsplan. Ved å kartlegge fremmede invaderende og skadelige arter, kan det settes inn målrettede tiltak før kostnadene med bekjempelse blir for store. Det søkes også eksterne midler, men det kreves ofte en egenandel i prosjektet. Det vises det til egen sak, Insektvennlig kommune - Strategi og handlingsplan som er meldt til kommunestyret, 15. november 2021. Tiltaket er en oppfølging av tekstvedtak fra handlings- og økonomiplan 2020-2023 og kommunedirektøren foreslår å bevilge kr 0,3 millioner i henholdsvis 2022 og 2023 til utarbeidelse av strategi- og handlingsplan. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
T16 | Utarbeidelse av ny kommunedelplan "Aktive Sandnes" | 500 | 500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||
Det er behov for ekstra kapasitet til å lede prosessen med utarbeidelse av ny kommunedelplan for idrett- og friluftsliv. Det er et omfattende arbeid med en hovedrevisjon. Gjeldende kommunedelplan ble vedtatt i desember 2017. Det er et krav fra kulturdepartementet at kommuner foretar en hovedrevisjon hvert 4 år. Normal fremdrift på en så omfattende plan er om lag 1,5 år. Forrige revisjon ble utsatt i flere runder på grunn av manglende kapasitet. Ressursen er nødvendig for å opprettholde normal fremdrift i de formelle prosessene i tillegg til å fungere som sekretariat for en arbeidsgruppe. Kommunedirektøren foreslår å bevilge kr 0,5 millioner til tiltaket i henholdsvis 2022 og 2023. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
T17 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, teknisk | 3300 | 3300 | 3300 | 3300 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie for bygg vedtatt i gjeldende økonomiplan.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||
P10 | Tilskudd idrettsformål arrangementer, aktivitet og anlegg | 100 | 100 | 100 | 100 | ||||||||||||||||||||||||||||||
P14 | Drift badeplasser | 200 | 200 | 200 | 200 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Kart, oppmåling og analyse | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
T18 | Økte driftskostnader for programsystemer | 60 | 60 | 60 | 60 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Som følge av prisstigning på programsystemer fra henholdsvis NORKART og ESRI er det behov for økt budsjett på skattefinansiert tjeneste hos kart, oppmåling og analyse. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||
P13 | Støtteordning separering vann og avløp | 1800 | 1000 | 1000 | 1000 | ||||||||||||||||||||||||||||||
Totalsum byutvikling og teknisk | 13205 | 15315 | 15575 | 15635 |
Sist oppdatert: 18.01.2023