map Kart account_circle Min side
HjemHandlings- og økonomiplanHandlings- og økonomiplan 2022-2025DriftsbudsjettSentrale staber, politisk virksomhet og fellesutgifter

Sentrale staber, politisk virksomhet og fellesutgifter

Nr Tiltakstekst 2022 2023 2024 2025
  Kommunen felles
F1 Regionale idrettshaller, rekalkulert tilskudd -35 -65 -65 -65
I opprinnelig forslag til handlings- og økonomiplan 2018-2021, tiltak F8 og F9, lå det til grunn et totalt tilskudd for de fire regionale idrettshaller med kr 46,3 millioner i 2021 og reduksjon videre til kr 46,1 millioner i 2024. I tillegg ble det lagt til kr 1,5 millioner årlig i tilskudd til Folkehallene for drift av Forus Sportssenter AS på vegne av de fire samarbeidskommunene. Sandnes sin eierandel er 30,76 prosent. Endringene som følger av nedtrappingen av tilskuddet, framgår av tiltaket. Samlet revidert forslag til endring i tilskudd i planperioden framgår av tiltak F3 nedenfor.
F2 Regionale idrettshaller, reduksjon i tilskudd -1000 -1000 -1000 -1000
Kommunestyret vedtok i sak 187/20 reduksjon av samlet tilskudd til de regionale idrettshallene med kr 1 million årlig fra 2022, jamfør tiltak P12 i handlings- og økonomiplan 2021-2024. Samlet revidert forslag til tilskudd i planperioden framgår av tiltak F3 nedenfor.
F3 Folkehallene, drifts- og leieavtale 5 anlegg 2068 1940 1850 1709

I samsvar med de fire kommunestyrenes vedtak desember 2020 er restruktureringen av selskapene i Folkehallene gjennomført. All drift av de fire regionale idrettsanleggene samt av Forus Sportssenter er samlet i nyetablerte Folkehallene IKS. Etter ombrekking av totalbudsjettet 2021 og justert budsjett for 2022, utgjør samlet tilskudd for drift kr 28,7 millioner i 2022 og trappes gradvis ned til kr 27,5 millioner i 2025.

Årlige tilskudd fra Sandnes 2022-2025:

Indikator 2022 2023 2024 2025
Basis 2022 16422 16422 16422 16422
Tiltak F1 HØP 2021-2024 endring -35 -65 -65 -65
Tiltak F2 HØP 2021-2024 endring -1000 -1000 -1000 -1000
Justert tilskuddsnivå HØP 2021-2024 15387 15357 15357 15357
Tilskudd Folkehallene, 2022-2025 16255 16097 16007 15866
Tilskudd leie av Forus sportssenter 1200 1200 1200 1200
Sum tilskudd Folkehallene 17455 17297 17207 17066
Endring av tilskudd nytt tiltak  2068 1940 1850 1709

Inkludert i tilskuddet ligger dekning av avskrivninger for utstyrsinvesteringer i 2022 på kr 5 millioner. Det forventes at investeringene i 2022 fortrinnsvis finansieres ved bruk av opptjent egenkapital. Driftsselskapet har signalisert behov for ytterligere investeringer utover i perioden. Dette er ikke innarbeidet, da det er behov for å gå nærmere gjennom fram til neste økonomiplan.

I de to eiendomsselskapene Sørmarka Flerbrukshall IKS og Multihallen og Storhallen IKS ligger nå kun eierskapet til selve anleggene. Det er ingen ansatte i selskapene. Utgiftene er hovedsakelig
avdrag på lån til banken fra oppføring av anleggene, inkludert nyoppførte Sola Arena.
Eksisterende bygg er over 10 år gamle. Det er innarbeidet økt tilskudd for å dekke økt avdrag av investeringer på kr 4,1 millioner i 2022. De tre påfølgende årene er det lagt til grunn kr 1 million til nødvendige oppgraderinger. Årlig tilskudd til eiendomsselskapene utgjør kr 18,6 millioner i 2022 og med en marginal økning til kr 18,8 millioner i 2025.
Samlet tilskudd til drift av fem regionale haller og eierskap til fire utgjør kr 47,3 millioner i 2022, med en jevn reduksjon utover i perioden til et tilskuddsnivå på kr 46,3 millioner i 2025.
Med full implementering av driften både i Sola Arena og Forus Sportssenter ligger det til rette for å ta ut stordriftsfordelene framover. Virkningene tas ut når det er vunnet reelle erfaringer fra felles drift.

Eierkommunene har vedtatt at Folkehallene IKS skal drifte Forus Sportssenter AS. Selve leien av anlegget er beregnet til kr 3,9 millioner årlig. Eierkommunene yter dette som tilskudd til Folkehallene IKS slik at de betaler for leien av anlegget. Forhandlingene med Sola og Randaberg om løsning på selve eierskapet til Forus Sportssenter AS er ikke sluttført. Resultatene fremmes i egen sak til kommunestyrene. Sandnes sitt samlede tilskudd til drift og kapitalutgifter for fem regionale anlegg er innarbeidet med kr 17,4 millioner i 2022, og årlig reduksjon til kr 17 millioner i 2025. Når endelig byggeregnskap for Sola Arena foreligger kan det medføre endring i tilskuddsnivået framover. 

F4 Rogaland brann og redning IKS, reduksjon i tilskudd -1000 -1000 -1000 -1000

Kommunestyret vedtok i sak 187/20 reduksjon av samlet tilskudd til Rogaland brann- og redning IKS med kr 1 million årlig fra 2022, jamfør tiltak P13 i handlings- og økonomiplan 2021-2024. Samlet revidert forslag til tilskudd i planperioden framgår av tiltak F6 nedenfor.

F5 Rogaland brann og redning IKS, Nye Sandnes tilskudd 1800 3100 3100 3100
Til handlings og økonomiplan 2021-2024, tiltak F6, foreslo styret til representantskapet en økning i tilskuddet fra eierkommunene med kr 16,9 millioner (5,81 prosent) fra 2020 til 2021. Forslaget til samlet tilskuddsnivå utgjorde kr 309,8 millioner for 2021. I den økonomiske situasjonen kommunene sto i var det ikke rom for økninger på dette nivået. Konsentrasjonen ble lagt om å håndtere virkninger av overgangen til folketallsbasert eierbrøk og nye stasjoner fram i tid. Resultater av oppfølgende arbeid med effektivisering og omstilling, samt konkretisering av ny brannstasjonsstruktur foreligger. Samlet forslag til tilskudd i planperioden kommer fram av tiltak F6 nedenfor.
F6 Rogaland brann og redning IKS (RBK) 7246 8746 6460 5978

Samlet tilskuddsnivå til Rogaland brann- og redning IKS ble av eierkommunene vedtatt videreført med totalt kr 291 millioner fra 2020 til 2021 for hele virksomheten. Sandnes sin eierandel fra 2022 er 24,59 prosent. Samlet tilskuddsnivå i 2022 utgjør kr 74,1 millioner økende til kr 74,9 millioner i 2025 når nye stasjoner er tatt i bruk og Lagårdsveien er helt utfaset.

Årlige tilskudd fra Sandnes:

Indikator 2022 2023 2024 2025
Basis 2022 67363 67363 67363 67363
Tiltak F3 HØP 2021-2024 endring 500 1300 2600 2600
Tiltak P13 HØP 2021-2024 endring -1000 -1000 -1000 -1000
Justert tilskuddsnivå HØP 2021-2024 66863 67663 68963 68963
Tilskudd RBR, 2022-2025 74109 74109 74109 74109
Ytterligere nye stasjoner - 2300 1314 832
Sum tilskudd RBR 74109 76409 75423 74941
Endring av tilskudd nytt tiltak  7246 8746 6460 5978

Overordnet forventning fra eierkommunene er at stordriftsfordeler realiseres framover og at årlig tilskuddsnivå er på et nøkternt nivå. Denne planperioden blir derfor en overgang. Styrets forslag til samlet økning av tilskuddet på kr 23,4 millioner er det ikke rom for å imøtekomme. Kommunedirektørene foreslår at tilskuddet fra eierkommunene økes med kr 16,8 millioner fra 2021 til 2022. Gjenstående kr 6,2 millioner av økningen som kommer fram av styrets forslag legger eierkommunene til grunn at selskapet håndterer selv gjennom effektivisering, omstilling, eventuelt ved bruk av opptjente midler. Ny brannstasjonsstruktur gir økte utgifter til husleie fra 2022, og om lag kr 13 millioner av økningen i 2022 knyttes til dette. Tilskuddet til miljørettet helsevern, skjenke- og tobakkskontroll på kr 13,4 millioner i styrets forslag er lagt til grunn som foreslått. Det tilligger styret å fastsette endelig, detaljert styringsbudsjett for 2022.

Tilskuddet fra eierkommunene er innarbeidet i samsvar med folketallsbasert eierbrøk fra 1. januar 2022, og med grunnlag i folketallet per utgangen av 2. kvartal 2021.
Vedtak om effektivisering, omstilling og realisering av stordriftsfordeler er fulgt opp både av selskapet og i et samarbeid med administrasjonene i eierkommunene. Resultater og forventinger framover, ble drøftet i fellesmøte den 10. september 2021. Selskapet fortsetter sitt omstillingsarbeid og det forventes at utgiftsnivået i deler av den underliggende driften kan reduseres. Flere av omstillingsprosjektene angår både interne retningslinjer, kulturbygg, kompetanseutvikling med mere. Medbestemmelse er del av arbeidsprosessene.

Virkninger av vedtatt brannstasjonsstruktur kommer nå for fullt i planperioden. Det betyr i hovedsak økte utgifter til husleie, men også tilhørende driftsutgifter. Schankeholen tas i bruk januar 2022, Lervig stasjon regnes med å tas i bruk mars 2023 og i Klepp flyttes brannstasjonen ut av rådhuset til midlertidig lokale grunnet ombygging. Brannstasjon på Lagårdsveien ventes å utgå etter at Lervig er tatt i bruk. Merutgiftene til husleie fra 2021 til 2022 er estimert til kr 12,7 millioner, og øker ytterligere med om lag kr 9 millioner i 2023. Med utfasing av stasjoner er det ventet at utgiftsnivået kan tas noe ned i 2024 og 2025.
Feiing er en tjeneste som selskapet utfører for kommunene, og den er underlagt selvkostreglene. I henhold til regelverket er det ikke lengre tillatt å fordele utgiftene etter eierbrøk. Fordelingsnøkkelen skal være antall piper inkludert hytter per kommune. Enhetskostnaden fra selskapet er beregnet til kr 327 per pipe. Med 19 967 piper utgjør feiertjenesten kr 6,4 millioner for Sandnes. Utgiftene skal jamfør selvkostreglene ha inndekning i feieravgiften. Kommune må foreta omleggingen ved vedtaket om gebyrer og egenbetalinger som del av hoved vedtaket om handlings- og økonomiplan 2022-2025.

F7 Spesialavtaler utgår -470 -1515 -2090 -2090
Kommune felles har per i dag lønnsutgifter til to spesialavtaler, disse avvikles fra og med 2022. Kommunedirektøren har innarbeidet tilsvarende reduksjon i budsjettet.
F8 Lønnsreserven  109000 109000 109000 109000
Budsjettrammen til lønnsreserven justeres i 2022. Lønnsreserven fastsettes ut fra anslag på lønnsveksten i statsbudsjettet for 2022 og helårsvirkning av kjente oppgjør i 2021. Det er tatt høyde for en lønnsvekst på 3,2 prosent i 2022. Det er videreført kr 98,7 millioner i basisbudsjettet og kommunedirektøren foreslår at lønnsreserven styrkes med kr 109 millioner, slik at total lønnsreserve er på kr 207,7 millioner.
F9 Eiertilskudd Interkommunalt Arkiv i Rogaland IKS 246 246 246 246
Driften ved IKA IKS skal normalt gå i balanse. Virksomheten er i hovedsak finansiert av årlige tilskudd fra deltakerne. Inkludert i tilskuddet er en forholdsmessig andel av depot og andre arkivfaglige tjenester. Tilskudd per deltaker beregnes jamfør fordelingsnøkkel fastsatt av representantskapet og justeres årlig i samsvar med kommunal deflator. For 2020 ble tilskuddet også justert som følge av inntektsbortfall som følge av kommunereformen, økte utgifter knyttet til lokalene i Arkivenes Hus samt et nytt årsverk grunnet volumvekst i 2021. For Sandnes kommune betyr dette for 2021 en økning på kr 183 363 i tilskuddet til IKA IKS, justert i første perioderapport 2021. Representantskapet i IKA IKS behandlet den 27. april 2021 forslag til budsjett for 2022. Det viser en økning i hovedsak som følge av kommunal deflator på kr 62 300 for Sandnes. Totalt utgjør dette en økning på kr 0,2 millioner.
F10 Fellesutgifter og brukerstyrte oppgaver, rådhuset 200 200 200 200
Det er et mål å redusere ressursbruken ved internfakturering. Utgifter til leie og bruk av kopimaskiner, kaffemaskiner, intern rekvisita med mer for rådhuset føres derfor på et fellesbudsjett, ansvar 1093, tjeneste 1200.
Med grunnlag i gjennomgang av faktisk forbruk i 2020 ble det søkt om økning av rammen for 2021 med kr 0,2 millioner i første perioderapport 2021. Tilleggsbevilgningen ble vedtatt med finansiering ved bruk disposisjonsfond 25701110 Kommune felles og prosjekter. Kommunedirektøren foreslår økningen innarbeidet i ordinært budsjett fra og med 2022.
F11 Medlemskontingent Stavangerregionens Europakontor 494 494 494 494
Etter at Greater Stavanger AS ble avviklet er det kommunene selv som må dekke medlems- og serviceavgiften til Europakontoret. Tidligere ble den håndtert gjennom tjenestekjøpsavtalen med Greater Stavanger AS. For Sandnes kommune utgjør medlems- og serviceavgiften for 2021 kr 0,5 millioner. I første perioderapport 2021 ble det innvilget tilleggsbevilgning for inndekning av kr 0,5 millioner ved bruk av disposisjonsfond Utvikling Sandnes (25701157). Kommunedirektøren har innarbeidet utgiften som nytt tiltak i handlings- og økonomiplan 2022-2025.
F12 Reversering av tidligere innsparingskrav  15188 15188 15188 15188
Innenfor kommunedirektørens stabsområde er innsparingskrav fra handlings og økonomiplan 2020-2024 løst med varige reduksjoner, og med ytterligere kutt i 2021 er rammen redusert med vel 10 prosent (kr 1,1 millioner). Det er ikke realistisk å oppnå ytterligere varige kutt innenfor området, uten å kutte i lønnsutgifter. Vakante stillinger er allerede inndratt. En vesentlig del av kommune fellesområdet er bundet i forpliktelser som blant annet forsikringer, kontingenter og lønnsreserve. Tilskudd til den norske kirken, interkommunale selskaper og ulike samarbeider budsjetteres her. Endringer i tilskudd fremmes som egne tiltak i handlings og økonomiplanen. Utenom disse budsjettpostene er rammen på fellesområdet redusert permanent med kr 3,5 millioner. Som en del av utarbeidelsen av forslaget til handlings og økonomiplan 2022-2025 har kommunedirektøren hatt en gjennomgang av gjenstående innsparingskrav innenfor kommune fellesområdet. Vurderinger av planlagt fordeling ut på tjenesteområdene er gjort. Resultatet er at det er fire tiltak som tilrås reversert. Dette utfra en samlet vurdering av kravene til innsparinger som ligger i tjenesteområder og stabsområder opp mot det som ligger på fellesområdet og som er opprinnelig tenkt fordelt ut.
De fire tiltakene er: 
1. Tiltak F2  fra handlings og økonomiplan 2021-2024, omstilling 2025
Summen av innsparingskrav fra de to foregående årene utgjør totalt kr 6,3 millioner for kommunedirektørens stabsområde. Det er forutsatt at om lag kr 1,4 million løses ved kutt innenfor stabsområdet, mens kr 4,9 millioner gjelder omstilling og kutt på kommunens fellesområde. Stabsområdet har i første halvår 2021 løst kr 0,6 millioner av kravet. Budsjettområdet er lite, og hovedtyngden av utgiftene er lønn og sosiale utgifter. Stillinger er inndratt i samsvar med retningslinjen der det har oppstått siste året. Gjenværende av handlingsrom innenfor driftsbudsjettpostene er ikke stort nok til å kunne løse gjenstående krav. Kompetansekrav for kommuneadvokatens kontor må holdes formelt i orden så disse ikke utløper. På kommune felles er det løst kr 2,538 millioner. Resterende samlet innsparing på kr 3,188 millioner er ikke mulig å realisere da hovedtyngden av budsjettområdet er bundet i avtaler og forpliktelser som forsikringer, lønnsreserve, tilskudd til den norske kirken og interkommunale selskaper. Tilskuddene til selskapene er allerede forutsatt redusert og håndteres som eget tiltak. Fordeling til tjenesteområdene er vurdert, men er ikke realistisk da det allerede er innarbeidet reduserte rammer som følge av krav til omstilling og kutt. Innsparingstiltaket foreslås reversert.
2. Tiltak P10 fra handlings og økonomiplan 2021-2024, reduserte kostnader sentrale staber
Kommunestyret innarbeidet kr 2 millioner i kutt med formål om reduksjon innenfor sentrale stabsområdene. Alle tjenesteområdene og stabsområdene har i tillegg egne krav til omstilling og kutt, som det arbeides målrettet for å effektuere. Her inngår både inndragning av stillinger, omorganisering, reduksjon i utgifter til reiser og konsulentbruk. Etter vurdering ser kommunedirektøren at det ikke er realistisk å kunne ta ut ytterligere innsparinger på området i denne størrelsen. Innsparingstiltaket foreslås reversert.
3. Tiltak F31 handlings og økonomiplan 2020-2023, reduserte utgifter Kolabygda
Med virkning fra 01. januar 2020 ble grensejusteringen med Strand kommune for område Kolabygda og nord for midtlinje i Lysefjorden effektuert. Om lag 163 innbyggere ble flyttet til Strand kommune. Virkning av redusert tjenesteomfang for Sandnes ble kalkulert til kr 9,1 millioner. Gjennomgang av faktisk situasjon viser at grensejustering ikke har resultert i reduserte utgifter i et slikt omfang. Det er ikke reelt grunnlag for å fordele denne innsparingen ut fra kommune felles. Kommunedirektøren har innarbeidet reversering av innsparingen, som ligger i basisbudsjettet 2022 på kr 6,240 millioner.
4. Tiltak F33 handlings og økonomiplan 2020-2023, generell innsparing kommune felles
I handlings og økonomiplan 2020-2023 ble det som en del av det samlede innsparingsgrepet lagt inn forventning om kutt på kommunens fellesområde med kr 3,8 millioner i 2020 økende til kr 5,6 millioner øvrige år.  Om lag kr 1,9 millioner er løst, men det gjenstår kr 3,76 millioner i basisbudsjettet for 2022. Med de innsparinger som tas i egne tiltak innenfor fellesområdet, stabsområdene og tjenestene er det ikke realistisk å oppnå resultater som innfrir gjenstående beløp. Kommunedirektøren har innarbeidet reversering av innsparingsbeløpet i basisbudsjett.  
F13 Tilleggsbevilgning, Norsk Pasientskade Erstatning Fond 1936 1936 1936 1936
Kr 1,936 millioner for inndekning av økningen i 2021 til innbetaling Norsk Pasientskade Erstatning Fond. Budsjett 2021 utgjør kr 1,9 millioner mens samlet utgift 2021 er kr 3,8 millioner. Kommunedirektøren foreslår økningen innarbeidet i budsjettet fra og med 2022.
F14 Filmkraft Rogaland AS, driftstilskudd 1880 1880 1880 1880
Jamfør søknad fra Filmkraft. Driftstilskuddet er innarbeidet med 1,1 prosent KPI-justering av 2021 nivå.
F15 Filmkraft Rogaland AS, driftstilskudd, vedtatt finansiering med bruk av disposisjonsfond -1880      
Jamfør vedtak i kommunestyret sak 27/21 skal tilskudd 2021 og 2022 finansieres ved bruk av disposisjonsfondet Utvikling Sandnes (25701157).
F16 Pilot 4 år, felles drift Rogaland Arboret/Stavanger botaniske hage 450 450 450 450
Utvikling av Botanisk vitensenter med utgangspunkt i prøveordning med felles drift av Stiftelsen Rogaland Arboret og Stavanger botaniske hage (Stavanger kommune) ble vedtatt av kommunestyret i sak 73/21 den 21. juni 2021. Varigheten er fireårig pilotperiode. Kommunedirektøren har innarbeidet den årlige merutgiften som følger av en ny vitenskapelig stilling og to driftssteder, i samsvar med saken.  
F17 Forsikringer, kommune felles 550 550 550 550
Felles forsikringsordninger er økt som følge av flere barn/elever og ansatte. Det er ikke rom for å løse økningen innenfor rammen på fellesområdet. Estimert økning er kr 0,55 millioner. Kommunedirektøren foreslår økningen innarbeidet i budsjett.
F18 KS kontingenten, kommune felles 850 850 850 850
Jamfør KS sin beregning for 2022 av prisjusterte deler av kontingent og reberegning av OU-delen er det nødvendig å øke samlet budsjett med kr 0,9 millioner i forhold til basisbudsjett 2022. Det er ikke rom for å løse økningen innenfor budsjettrammen på området kommune felles. Kommunedirektøren foreslår økningen innarbeidet i budsjett.
P19 Tour of Norway 750      
  Politisk virksomhet
F19 Kommune- og fylkestingsvalg og stortingsvalg   2430   2430
Tiltaket omfatter Stortingsvalget i 2023 og kommune- og fylkestingsvalget i 2025. Utgiftene inkluderer blant annet IT- og vaktmestertjenester, utstyr, bemanning kurs- og opplæring av stemmestyrene, sekretærene, valgfunksjonærene og prosjektgruppen. Kommunedirektøren har videreført tiltaket. Tiltak F21 fra handlings og økonomiplan 2021-2024.
F20 Økning av valgbudsjett   400   400
Videreføring av Tiltak F22 fra handlings og økonomiplan 2021-2024.
Utgifter knyttet til lønn/godtgjørelse i forbindelse med valg har økt de senere årene. Årsaken er innleie av studenter og annet personell til forhåndsstemmemottak og på stemmestedene. Utgifter til kjøp av datautstyr har økt på grunn av krav fra valgdirektoratet, og det er ikke mulig å få låne utstyr fra skolene som tidligere, da de nå har Chromebook. Leie av skannere og oppsett av skannsenter har også ført til merutgifter. Innkjøp av nytt datautstyr tas inn under investering. Etter flytting til nytt rådhus er det også utgifter knyttet til lagerplass for valgutstyr. I tillegg har Sandnes etter kommunesammenslåingen fra 01. januar 2020 en ekstra valgkrets.
Budsjett for kommunevalget 2023 ble i handlings- og økonomiplan 2020–2023 vedtatt økt med kr 0,4 millioner, fra kr 2,4 millioner til kr 2,8 millioner, og det foreslås at økningen opprettholdes og videreføres til valget i 2025.
F21 Avslutningsarrangement for kommunestyret i 2023   300    
I 2019 ble det satt av kr 0,3 millioner, til avslutningsarrangement for bystyret, et arrangement med 175 inviterte gjester. Kommunedirektøren foreslår å bevilge kr 0,3 millioner til en tilsvarende avslutning for kommunestyret i 2023.
F22 Opplæring folkevalgte 2023   200    
Kommunedirektøren foreslås å bevilge kr 0,2 millioner til opplæring folkevalgte etter kommunevalget 2023.
F23 Reduserte utgifter politisk virksomhet   -2000 -2000 -2000
På grunn av kommunens stramme økonomiske rammer foreslår kommunedirektøren en gjennomgang av den politiske utvalgsstrukturen, jamfør tiltak P15 fra handlings og økonomiplan 2021-2024.
F24 Økt godtgjørelse til valgmedarbeidere i 2023 og 2025   400   400
Budsjett for godtgjørelse til valgmedarbeidere har ikke vært justert siden 2015. Sandnes kommunes godtgjørelser til eksterne valgmedarbeidere og stemmestyremedlemmer er kr 3 000 Sola kommune betaler kr 4 000 per dag og Stavanger kommune betaler kr 5 500 per dag. Økes ikke satsen så kan det bli utfordrende å rekruttere valgmedarbeidere. Skulle det bli vedtatt å ha valg over to dager og flere forhåndsstemmelokaler, så må bevilges ytterligere midler. Kommunedirektøren foreslår økning i godtgjørelse innarbeides i budsjett.
F25 Mobilt forhåndsstemmemottak   300   300
Porsgrunn kommune har en bil som fungerer som ett mobilt valglokale. Bilen er foliert og er synlig i bybildet. Det er montert 2 valgavlukker og kommunens ansatte fra forhåndsstemmemottakene drifter denne. Bilen reiser rundt til ulike kjøpesentre og ut i bydeler.
Et mobilt forhåndsstemmelokale kan erstatte andre, mer permanente forhåndsstemmelokaler, og kan gi økt valgdeltakelse. En slik løsning vil også være effektiv ved forhåndsstemmemottak ved institusjoner, ambulerende forhåndsstemmemottak med mer.
P17 Mobil forhåndsstemming   -300   -300
F26 Innvandrerrådet, budsjettmidler 50 50 50 50
Innvandrerrådet skal ifølge vedtektene drive med informasjonsarbeid og jobbe for økt integrering. Rådet har per i dag ikke midler til dette arbeidet, så det foreslås at det settes av kr 50 000 i året til slikt arbeid. Dette er samme budsjett som for rådet for personer med nedsatt funksjonsevne.
F27 Studieturer for utvalgene i 2024     1000  
Studieturene inngår som en del av opplæringen av folkevalgte, og bør gjennomføres det første året etter kommunevalget. Kommunedirektøren foreslår en bevilgning på kr 1 million til studieturer for de seks faste utvalgene i 2024.
F28 Kontrollutvalget 367 367 367 367
I samsvar med kommunelovens bestemmelser, har kommunedirektøren innarbeidet virkningen av Kontrollutvalgets budsjettforslag til kommunestyret. En økning på kr 0,367 millioner.
Det fremgår av utvalgets vedtak sak 31/21 at Kontrollutvalget i Sandes har i sitt budsjettforslag redusert timenivået til forvaltningsrevisjon med 710 timer jamfør kommunestyrevedtak 187/20 hvor kontrollutvalget skal redusere sitt budsjett med kr 0,35 millioner per år i perioden 2021–2024. Kontrollutvalget må for å imøtekomme kommunestyret sitt vedtak redusere budsjett til forvaltningsrevisjon med ytterligere 360 timer per år i tillegg til de planlagte 350 timene per år, med bakgrunn i timeprisnivået. Til 2022 øker timeprisen til revisjonen med kr 100. Kontrollutvalget er av den oppfatning at antall timer til forvaltningsrevisjon bør være styrende og at en prisøkning fra tredjepart ikke skal påvirke hvilket nivå forvaltningsrevisjoner skal ligge på. Kontrollutvalget i Sandnes søker derfor om et budsjett for 2022 hvor timenivået justeres til 1 100 timer. Det vil si et samlet budsjett for kontroll og tilsyn på kr 4 778 027 for 2022.
  Eiendom
F29 Internhusleie, inntekt helårsvirkninger  -22250 -23950 -23950 -23950
For bygg ferdigstilt og overtatt i 2021 er det innarbeidet internhusleie fra forventet ferdigstillelse i budsjett 2021.  Resterende helårseffekt kommer i 2022. Internhusleien består av kapitalkostnader og FDV (forvaltning, drift og vedlikehold).
F30 Internhusleie, inntekt nye bygg ferdigstilles i planperioden -4210 -16430 -31250 -37308
Internhusleie beregnes fra forventet ferdigstillelse og overtakelse av et nytt eller rehabilitert bygg. Internhusleien består av kapitalkostnader og FDV (forvaltning, drift og vedlikehold).
F31 Internhusleie, innleide bygg -2550 -2550 -2550 -2550
Det er eiendomsavdelingen som står for innleie av bygg til bruk i kommunal virksomhet. Eiendom betaler faktura fra utleier og internfakturerer virksomheten som benytter bygget.
F32 Internhusleie etter diverse tiltak, rehabilitering, miljøtiltak osv -4420 -4420 -4420 -4420
Tiltaket gjelder økning i internhusleie som følge av investeringer i bygg som ikke gir arealutvidelse. Økningen tilsvarer kun kapitalkostnader, ikke økning i FDV (forvaltning, drift og vedlikehold).
F33 Kapitalkostnader, tilbakeføring, nye bygg 35700 50700 63700 72700
Eiendom tilbakefører kapitaldelen av internhusleien til kommunekassen. Eiendom beholder FDV-delen som skal dekke driftsbudsjett. Ordningen er videreført etter samme modell som da eiendom var organisert som kommunalt foretak.
F34 Kapitalinntekt, tilbakeføring, nye bygg -35700 -50700 -63700 -72700
Eiendom tilbakefører kapitaldelen av internhusleien til kommunekassen. Eiendom beholder FDV-delen som skal dekke driftsbudsjett. Ordningen er videreført etter samme modell som da eiendom var organisert som kommunalt foretak.
F35 Internhusleie etter diverse tiltak, rehabilitering, miljøtiltak osv 4420 4420 4420 4420
Tiltaket gjelder økning i internhusleie som følge av investeringer i bygg som ikke gir arealutvidelse. Økningen tilsvarer kun kapitalkostnader, ikke økning i FDV (forvaltning, drift og vedlikehold).
P18 Styrket vedlikehold 5000 5000 5000 5000
F36 Renter på lån som eiendom betjener på bygg som leies ut til eksterne leietakere 600 600 600 600
Eiendom har husleieinntekter fra kommunalt eide bygg som leies ut til eksterne aktører. Kapitaldelen av husleien tilbakebetales til kommunekassen.
F37 Økt budsjett til vedlikehold 5000 10000 10000 10000
Som følger av vedlikeholdsetterslep på eiendommene til Sandnes kommune foreslår kommunedirektøren å øke budsjettet på vedlikehold med kr 5 millioner i 2022, økende til kr 10 millioner i 2023. 
  Totalsum sentrale staber, politisk virksomhet og fellesutgifter  120280  115817  95316  90865

Sist oppdatert: 18.01.2023