Nr | Tiltakstekst | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommunen felles | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F1 | Regionale idrettshaller, rekalkulert tilskudd | -35 | -65 | -65 | -65 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I opprinnelig forslag til handlings- og økonomiplan 2018-2021, tiltak F8 og F9, lå det til grunn et totalt tilskudd for de fire regionale idrettshaller med kr 46,3 millioner i 2021 og reduksjon videre til kr 46,1 millioner i 2024. I tillegg ble det lagt til kr 1,5 millioner årlig i tilskudd til Folkehallene for drift av Forus Sportssenter AS på vegne av de fire samarbeidskommunene. Sandnes sin eierandel er 30,76 prosent. Endringene som følger av nedtrappingen av tilskuddet, framgår av tiltaket. Samlet revidert forslag til endring i tilskudd i planperioden framgår av tiltak F3 nedenfor. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F2 | Regionale idrettshaller, reduksjon i tilskudd | -1000 | -1000 | -1000 | -1000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommunestyret vedtok i sak 187/20 reduksjon av samlet tilskudd til de regionale idrettshallene med kr 1 million årlig fra 2022, jamfør tiltak P12 i handlings- og økonomiplan 2021-2024. Samlet revidert forslag til tilskudd i planperioden framgår av tiltak F3 nedenfor. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F3 | Folkehallene, drifts- og leieavtale 5 anlegg | 2068 | 1940 | 1850 | 1709 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I samsvar med de fire kommunestyrenes vedtak desember 2020 er restruktureringen av selskapene i Folkehallene gjennomført. All drift av de fire regionale idrettsanleggene samt av Forus Sportssenter er samlet i nyetablerte Folkehallene IKS. Etter ombrekking av totalbudsjettet 2021 og justert budsjett for 2022, utgjør samlet tilskudd for drift kr 28,7 millioner i 2022 og trappes gradvis ned til kr 27,5 millioner i 2025.
Inkludert i tilskuddet ligger dekning av avskrivninger for utstyrsinvesteringer i 2022 på kr 5 millioner. Det forventes at investeringene i 2022 fortrinnsvis finansieres ved bruk av opptjent egenkapital. Driftsselskapet har signalisert behov for ytterligere investeringer utover i perioden. Dette er ikke innarbeidet, da det er behov for å gå nærmere gjennom fram til neste økonomiplan. I de to eiendomsselskapene Sørmarka Flerbrukshall IKS og Multihallen og Storhallen IKS ligger nå kun eierskapet til selve anleggene. Det er ingen ansatte i selskapene. Utgiftene er hovedsakelig |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F4 | Rogaland brann og redning IKS, reduksjon i tilskudd | -1000 | -1000 | -1000 | -1000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommunestyret vedtok i sak 187/20 reduksjon av samlet tilskudd til Rogaland brann- og redning IKS med kr 1 million årlig fra 2022, jamfør tiltak P13 i handlings- og økonomiplan 2021-2024. Samlet revidert forslag til tilskudd i planperioden framgår av tiltak F6 nedenfor. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F5 | Rogaland brann og redning IKS, Nye Sandnes tilskudd | 1800 | 3100 | 3100 | 3100 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Til handlings og økonomiplan 2021-2024, tiltak F6, foreslo styret til representantskapet en økning i tilskuddet fra eierkommunene med kr 16,9 millioner (5,81 prosent) fra 2020 til 2021. Forslaget til samlet tilskuddsnivå utgjorde kr 309,8 millioner for 2021. I den økonomiske situasjonen kommunene sto i var det ikke rom for økninger på dette nivået. Konsentrasjonen ble lagt om å håndtere virkninger av overgangen til folketallsbasert eierbrøk og nye stasjoner fram i tid. Resultater av oppfølgende arbeid med effektivisering og omstilling, samt konkretisering av ny brannstasjonsstruktur foreligger. Samlet forslag til tilskudd i planperioden kommer fram av tiltak F6 nedenfor. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F6 | Rogaland brann og redning IKS (RBK) | 7246 | 8746 | 6460 | 5978 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Samlet tilskuddsnivå til Rogaland brann- og redning IKS ble av eierkommunene vedtatt videreført med totalt kr 291 millioner fra 2020 til 2021 for hele virksomheten. Sandnes sin eierandel fra 2022 er 24,59 prosent. Samlet tilskuddsnivå i 2022 utgjør kr 74,1 millioner økende til kr 74,9 millioner i 2025 når nye stasjoner er tatt i bruk og Lagårdsveien er helt utfaset.
Overordnet forventning fra eierkommunene er at stordriftsfordeler realiseres framover og at årlig tilskuddsnivå er på et nøkternt nivå. Denne planperioden blir derfor en overgang. Styrets forslag til samlet økning av tilskuddet på kr 23,4 millioner er det ikke rom for å imøtekomme. Kommunedirektørene foreslår at tilskuddet fra eierkommunene økes med kr 16,8 millioner fra 2021 til 2022. Gjenstående kr 6,2 millioner av økningen som kommer fram av styrets forslag legger eierkommunene til grunn at selskapet håndterer selv gjennom effektivisering, omstilling, eventuelt ved bruk av opptjente midler. Ny brannstasjonsstruktur gir økte utgifter til husleie fra 2022, og om lag kr 13 millioner av økningen i 2022 knyttes til dette. Tilskuddet til miljørettet helsevern, skjenke- og tobakkskontroll på kr 13,4 millioner i styrets forslag er lagt til grunn som foreslått. Det tilligger styret å fastsette endelig, detaljert styringsbudsjett for 2022. Tilskuddet fra eierkommunene er innarbeidet i samsvar med folketallsbasert eierbrøk fra 1. januar 2022, og med grunnlag i folketallet per utgangen av 2. kvartal 2021. Virkninger av vedtatt brannstasjonsstruktur kommer nå for fullt i planperioden. Det betyr i hovedsak økte utgifter til husleie, men også tilhørende driftsutgifter. Schankeholen tas i bruk januar 2022, Lervig stasjon regnes med å tas i bruk mars 2023 og i Klepp flyttes brannstasjonen ut av rådhuset til midlertidig lokale grunnet ombygging. Brannstasjon på Lagårdsveien ventes å utgå etter at Lervig er tatt i bruk. Merutgiftene til husleie fra 2021 til 2022 er estimert til kr 12,7 millioner, og øker ytterligere med om lag kr 9 millioner i 2023. Med utfasing av stasjoner er det ventet at utgiftsnivået kan tas noe ned i 2024 og 2025. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F7 | Spesialavtaler utgår | -470 | -1515 | -2090 | -2090 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommune felles har per i dag lønnsutgifter til to spesialavtaler, disse avvikles fra og med 2022. Kommunedirektøren har innarbeidet tilsvarende reduksjon i budsjettet. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F8 | Lønnsreserven | 109000 | 109000 | 109000 | 109000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Budsjettrammen til lønnsreserven justeres i 2022. Lønnsreserven fastsettes ut fra anslag på lønnsveksten i statsbudsjettet for 2022 og helårsvirkning av kjente oppgjør i 2021. Det er tatt høyde for en lønnsvekst på 3,2 prosent i 2022. Det er videreført kr 98,7 millioner i basisbudsjettet og kommunedirektøren foreslår at lønnsreserven styrkes med kr 109 millioner, slik at total lønnsreserve er på kr 207,7 millioner. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F9 | Eiertilskudd Interkommunalt Arkiv i Rogaland IKS | 246 | 246 | 246 | 246 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Driften ved IKA IKS skal normalt gå i balanse. Virksomheten er i hovedsak finansiert av årlige tilskudd fra deltakerne. Inkludert i tilskuddet er en forholdsmessig andel av depot og andre arkivfaglige tjenester. Tilskudd per deltaker beregnes jamfør fordelingsnøkkel fastsatt av representantskapet og justeres årlig i samsvar med kommunal deflator. For 2020 ble tilskuddet også justert som følge av inntektsbortfall som følge av kommunereformen, økte utgifter knyttet til lokalene i Arkivenes Hus samt et nytt årsverk grunnet volumvekst i 2021. For Sandnes kommune betyr dette for 2021 en økning på kr 183 363 i tilskuddet til IKA IKS, justert i første perioderapport 2021. Representantskapet i IKA IKS behandlet den 27. april 2021 forslag til budsjett for 2022. Det viser en økning i hovedsak som følge av kommunal deflator på kr 62 300 for Sandnes. Totalt utgjør dette en økning på kr 0,2 millioner. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F10 | Fellesutgifter og brukerstyrte oppgaver, rådhuset | 200 | 200 | 200 | 200 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det er et mål å redusere ressursbruken ved internfakturering. Utgifter til leie og bruk av kopimaskiner, kaffemaskiner, intern rekvisita med mer for rådhuset føres derfor på et fellesbudsjett, ansvar 1093, tjeneste 1200. Med grunnlag i gjennomgang av faktisk forbruk i 2020 ble det søkt om økning av rammen for 2021 med kr 0,2 millioner i første perioderapport 2021. Tilleggsbevilgningen ble vedtatt med finansiering ved bruk disposisjonsfond 25701110 Kommune felles og prosjekter. Kommunedirektøren foreslår økningen innarbeidet i ordinært budsjett fra og med 2022. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F11 | Medlemskontingent Stavangerregionens Europakontor | 494 | 494 | 494 | 494 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Etter at Greater Stavanger AS ble avviklet er det kommunene selv som må dekke medlems- og serviceavgiften til Europakontoret. Tidligere ble den håndtert gjennom tjenestekjøpsavtalen med Greater Stavanger AS. For Sandnes kommune utgjør medlems- og serviceavgiften for 2021 kr 0,5 millioner. I første perioderapport 2021 ble det innvilget tilleggsbevilgning for inndekning av kr 0,5 millioner ved bruk av disposisjonsfond Utvikling Sandnes (25701157). Kommunedirektøren har innarbeidet utgiften som nytt tiltak i handlings- og økonomiplan 2022-2025. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F12 | Reversering av tidligere innsparingskrav | 15188 | 15188 | 15188 | 15188 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Innenfor kommunedirektørens stabsområde er innsparingskrav fra handlings og økonomiplan 2020-2024 løst med varige reduksjoner, og med ytterligere kutt i 2021 er rammen redusert med vel 10 prosent (kr 1,1 millioner). Det er ikke realistisk å oppnå ytterligere varige kutt innenfor området, uten å kutte i lønnsutgifter. Vakante stillinger er allerede inndratt. En vesentlig del av kommune fellesområdet er bundet i forpliktelser som blant annet forsikringer, kontingenter og lønnsreserve. Tilskudd til den norske kirken, interkommunale selskaper og ulike samarbeider budsjetteres her. Endringer i tilskudd fremmes som egne tiltak i handlings og økonomiplanen. Utenom disse budsjettpostene er rammen på fellesområdet redusert permanent med kr 3,5 millioner. Som en del av utarbeidelsen av forslaget til handlings og økonomiplan 2022-2025 har kommunedirektøren hatt en gjennomgang av gjenstående innsparingskrav innenfor kommune fellesområdet. Vurderinger av planlagt fordeling ut på tjenesteområdene er gjort. Resultatet er at det er fire tiltak som tilrås reversert. Dette utfra en samlet vurdering av kravene til innsparinger som ligger i tjenesteområder og stabsområder opp mot det som ligger på fellesområdet og som er opprinnelig tenkt fordelt ut. De fire tiltakene er: 1. Tiltak F2 fra handlings og økonomiplan 2021-2024, omstilling 2025 Summen av innsparingskrav fra de to foregående årene utgjør totalt kr 6,3 millioner for kommunedirektørens stabsområde. Det er forutsatt at om lag kr 1,4 million løses ved kutt innenfor stabsområdet, mens kr 4,9 millioner gjelder omstilling og kutt på kommunens fellesområde. Stabsområdet har i første halvår 2021 løst kr 0,6 millioner av kravet. Budsjettområdet er lite, og hovedtyngden av utgiftene er lønn og sosiale utgifter. Stillinger er inndratt i samsvar med retningslinjen der det har oppstått siste året. Gjenværende av handlingsrom innenfor driftsbudsjettpostene er ikke stort nok til å kunne løse gjenstående krav. Kompetansekrav for kommuneadvokatens kontor må holdes formelt i orden så disse ikke utløper. På kommune felles er det løst kr 2,538 millioner. Resterende samlet innsparing på kr 3,188 millioner er ikke mulig å realisere da hovedtyngden av budsjettområdet er bundet i avtaler og forpliktelser som forsikringer, lønnsreserve, tilskudd til den norske kirken og interkommunale selskaper. Tilskuddene til selskapene er allerede forutsatt redusert og håndteres som eget tiltak. Fordeling til tjenesteområdene er vurdert, men er ikke realistisk da det allerede er innarbeidet reduserte rammer som følge av krav til omstilling og kutt. Innsparingstiltaket foreslås reversert. 2. Tiltak P10 fra handlings og økonomiplan 2021-2024, reduserte kostnader sentrale staber Kommunestyret innarbeidet kr 2 millioner i kutt med formål om reduksjon innenfor sentrale stabsområdene. Alle tjenesteområdene og stabsområdene har i tillegg egne krav til omstilling og kutt, som det arbeides målrettet for å effektuere. Her inngår både inndragning av stillinger, omorganisering, reduksjon i utgifter til reiser og konsulentbruk. Etter vurdering ser kommunedirektøren at det ikke er realistisk å kunne ta ut ytterligere innsparinger på området i denne størrelsen. Innsparingstiltaket foreslås reversert. 3. Tiltak F31 handlings og økonomiplan 2020-2023, reduserte utgifter Kolabygda Med virkning fra 01. januar 2020 ble grensejusteringen med Strand kommune for område Kolabygda og nord for midtlinje i Lysefjorden effektuert. Om lag 163 innbyggere ble flyttet til Strand kommune. Virkning av redusert tjenesteomfang for Sandnes ble kalkulert til kr 9,1 millioner. Gjennomgang av faktisk situasjon viser at grensejustering ikke har resultert i reduserte utgifter i et slikt omfang. Det er ikke reelt grunnlag for å fordele denne innsparingen ut fra kommune felles. Kommunedirektøren har innarbeidet reversering av innsparingen, som ligger i basisbudsjettet 2022 på kr 6,240 millioner. 4. Tiltak F33 handlings og økonomiplan 2020-2023, generell innsparing kommune felles I handlings og økonomiplan 2020-2023 ble det som en del av det samlede innsparingsgrepet lagt inn forventning om kutt på kommunens fellesområde med kr 3,8 millioner i 2020 økende til kr 5,6 millioner øvrige år. Om lag kr 1,9 millioner er løst, men det gjenstår kr 3,76 millioner i basisbudsjettet for 2022. Med de innsparinger som tas i egne tiltak innenfor fellesområdet, stabsområdene og tjenestene er det ikke realistisk å oppnå resultater som innfrir gjenstående beløp. Kommunedirektøren har innarbeidet reversering av innsparingsbeløpet i basisbudsjett. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F13 | Tilleggsbevilgning, Norsk Pasientskade Erstatning Fond | 1936 | 1936 | 1936 | 1936 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kr 1,936 millioner for inndekning av økningen i 2021 til innbetaling Norsk Pasientskade Erstatning Fond. Budsjett 2021 utgjør kr 1,9 millioner mens samlet utgift 2021 er kr 3,8 millioner. Kommunedirektøren foreslår økningen innarbeidet i budsjettet fra og med 2022. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F14 | Filmkraft Rogaland AS, driftstilskudd | 1880 | 1880 | 1880 | 1880 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jamfør søknad fra Filmkraft. Driftstilskuddet er innarbeidet med 1,1 prosent KPI-justering av 2021 nivå. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F15 | Filmkraft Rogaland AS, driftstilskudd, vedtatt finansiering med bruk av disposisjonsfond | -1880 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jamfør vedtak i kommunestyret sak 27/21 skal tilskudd 2021 og 2022 finansieres ved bruk av disposisjonsfondet Utvikling Sandnes (25701157). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F16 | Pilot 4 år, felles drift Rogaland Arboret/Stavanger botaniske hage | 450 | 450 | 450 | 450 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Utvikling av Botanisk vitensenter med utgangspunkt i prøveordning med felles drift av Stiftelsen Rogaland Arboret og Stavanger botaniske hage (Stavanger kommune) ble vedtatt av kommunestyret i sak 73/21 den 21. juni 2021. Varigheten er fireårig pilotperiode. Kommunedirektøren har innarbeidet den årlige merutgiften som følger av en ny vitenskapelig stilling og to driftssteder, i samsvar med saken. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F17 | Forsikringer, kommune felles | 550 | 550 | 550 | 550 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Felles forsikringsordninger er økt som følge av flere barn/elever og ansatte. Det er ikke rom for å løse økningen innenfor rammen på fellesområdet. Estimert økning er kr 0,55 millioner. Kommunedirektøren foreslår økningen innarbeidet i budsjett. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F18 | KS kontingenten, kommune felles | 850 | 850 | 850 | 850 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Jamfør KS sin beregning for 2022 av prisjusterte deler av kontingent og reberegning av OU-delen er det nødvendig å øke samlet budsjett med kr 0,9 millioner i forhold til basisbudsjett 2022. Det er ikke rom for å løse økningen innenfor budsjettrammen på området kommune felles. Kommunedirektøren foreslår økningen innarbeidet i budsjett. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P19 | Tour of Norway | 750 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Politisk virksomhet | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F19 | Kommune- og fylkestingsvalg og stortingsvalg | 2430 | 2430 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tiltaket omfatter Stortingsvalget i 2023 og kommune- og fylkestingsvalget i 2025. Utgiftene inkluderer blant annet IT- og vaktmestertjenester, utstyr, bemanning kurs- og opplæring av stemmestyrene, sekretærene, valgfunksjonærene og prosjektgruppen. Kommunedirektøren har videreført tiltaket. Tiltak F21 fra handlings og økonomiplan 2021-2024. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F20 | Økning av valgbudsjett | 400 | 400 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Videreføring av Tiltak F22 fra handlings og økonomiplan 2021-2024. Utgifter knyttet til lønn/godtgjørelse i forbindelse med valg har økt de senere årene. Årsaken er innleie av studenter og annet personell til forhåndsstemmemottak og på stemmestedene. Utgifter til kjøp av datautstyr har økt på grunn av krav fra valgdirektoratet, og det er ikke mulig å få låne utstyr fra skolene som tidligere, da de nå har Chromebook. Leie av skannere og oppsett av skannsenter har også ført til merutgifter. Innkjøp av nytt datautstyr tas inn under investering. Etter flytting til nytt rådhus er det også utgifter knyttet til lagerplass for valgutstyr. I tillegg har Sandnes etter kommunesammenslåingen fra 01. januar 2020 en ekstra valgkrets. Budsjett for kommunevalget 2023 ble i handlings- og økonomiplan 2020–2023 vedtatt økt med kr 0,4 millioner, fra kr 2,4 millioner til kr 2,8 millioner, og det foreslås at økningen opprettholdes og videreføres til valget i 2025. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F21 | Avslutningsarrangement for kommunestyret i 2023 | 300 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I 2019 ble det satt av kr 0,3 millioner, til avslutningsarrangement for bystyret, et arrangement med 175 inviterte gjester. Kommunedirektøren foreslår å bevilge kr 0,3 millioner til en tilsvarende avslutning for kommunestyret i 2023. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F22 | Opplæring folkevalgte 2023 | 200 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommunedirektøren foreslås å bevilge kr 0,2 millioner til opplæring folkevalgte etter kommunevalget 2023. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F23 | Reduserte utgifter politisk virksomhet | -2000 | -2000 | -2000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På grunn av kommunens stramme økonomiske rammer foreslår kommunedirektøren en gjennomgang av den politiske utvalgsstrukturen, jamfør tiltak P15 fra handlings og økonomiplan 2021-2024. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F24 | Økt godtgjørelse til valgmedarbeidere i 2023 og 2025 | 400 | 400 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Budsjett for godtgjørelse til valgmedarbeidere har ikke vært justert siden 2015. Sandnes kommunes godtgjørelser til eksterne valgmedarbeidere og stemmestyremedlemmer er kr 3 000 Sola kommune betaler kr 4 000 per dag og Stavanger kommune betaler kr 5 500 per dag. Økes ikke satsen så kan det bli utfordrende å rekruttere valgmedarbeidere. Skulle det bli vedtatt å ha valg over to dager og flere forhåndsstemmelokaler, så må bevilges ytterligere midler. Kommunedirektøren foreslår økning i godtgjørelse innarbeides i budsjett. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F25 | Mobilt forhåndsstemmemottak | 300 | 300 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Porsgrunn kommune har en bil som fungerer som ett mobilt valglokale. Bilen er foliert og er synlig i bybildet. Det er montert 2 valgavlukker og kommunens ansatte fra forhåndsstemmemottakene drifter denne. Bilen reiser rundt til ulike kjøpesentre og ut i bydeler. Et mobilt forhåndsstemmelokale kan erstatte andre, mer permanente forhåndsstemmelokaler, og kan gi økt valgdeltakelse. En slik løsning vil også være effektiv ved forhåndsstemmemottak ved institusjoner, ambulerende forhåndsstemmemottak med mer. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P17 | Mobil forhåndsstemming | -300 | -300 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F26 | Innvandrerrådet, budsjettmidler | 50 | 50 | 50 | 50 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Innvandrerrådet skal ifølge vedtektene drive med informasjonsarbeid og jobbe for økt integrering. Rådet har per i dag ikke midler til dette arbeidet, så det foreslås at det settes av kr 50 000 i året til slikt arbeid. Dette er samme budsjett som for rådet for personer med nedsatt funksjonsevne. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F27 | Studieturer for utvalgene i 2024 | 1000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Studieturene inngår som en del av opplæringen av folkevalgte, og bør gjennomføres det første året etter kommunevalget. Kommunedirektøren foreslår en bevilgning på kr 1 million til studieturer for de seks faste utvalgene i 2024. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F28 | Kontrollutvalget | 367 | 367 | 367 | 367 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I samsvar med kommunelovens bestemmelser, har kommunedirektøren innarbeidet virkningen av Kontrollutvalgets budsjettforslag til kommunestyret. En økning på kr 0,367 millioner. Det fremgår av utvalgets vedtak sak 31/21 at Kontrollutvalget i Sandes har i sitt budsjettforslag redusert timenivået til forvaltningsrevisjon med 710 timer jamfør kommunestyrevedtak 187/20 hvor kontrollutvalget skal redusere sitt budsjett med kr 0,35 millioner per år i perioden 2021–2024. Kontrollutvalget må for å imøtekomme kommunestyret sitt vedtak redusere budsjett til forvaltningsrevisjon med ytterligere 360 timer per år i tillegg til de planlagte 350 timene per år, med bakgrunn i timeprisnivået. Til 2022 øker timeprisen til revisjonen med kr 100. Kontrollutvalget er av den oppfatning at antall timer til forvaltningsrevisjon bør være styrende og at en prisøkning fra tredjepart ikke skal påvirke hvilket nivå forvaltningsrevisjoner skal ligge på. Kontrollutvalget i Sandnes søker derfor om et budsjett for 2022 hvor timenivået justeres til 1 100 timer. Det vil si et samlet budsjett for kontroll og tilsyn på kr 4 778 027 for 2022. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eiendom | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F29 | Internhusleie, inntekt helårsvirkninger | -22250 | -23950 | -23950 | -23950 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For bygg ferdigstilt og overtatt i 2021 er det innarbeidet internhusleie fra forventet ferdigstillelse i budsjett 2021. Resterende helårseffekt kommer i 2022. Internhusleien består av kapitalkostnader og FDV (forvaltning, drift og vedlikehold). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F30 | Internhusleie, inntekt nye bygg ferdigstilles i planperioden | -4210 | -16430 | -31250 | -37308 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie beregnes fra forventet ferdigstillelse og overtakelse av et nytt eller rehabilitert bygg. Internhusleien består av kapitalkostnader og FDV (forvaltning, drift og vedlikehold). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F31 | Internhusleie, innleide bygg | -2550 | -2550 | -2550 | -2550 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det er eiendomsavdelingen som står for innleie av bygg til bruk i kommunal virksomhet. Eiendom betaler faktura fra utleier og internfakturerer virksomheten som benytter bygget. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F32 | Internhusleie etter diverse tiltak, rehabilitering, miljøtiltak osv | -4420 | -4420 | -4420 | -4420 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tiltaket gjelder økning i internhusleie som følge av investeringer i bygg som ikke gir arealutvidelse. Økningen tilsvarer kun kapitalkostnader, ikke økning i FDV (forvaltning, drift og vedlikehold). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F33 | Kapitalkostnader, tilbakeføring, nye bygg | 35700 | 50700 | 63700 | 72700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eiendom tilbakefører kapitaldelen av internhusleien til kommunekassen. Eiendom beholder FDV-delen som skal dekke driftsbudsjett. Ordningen er videreført etter samme modell som da eiendom var organisert som kommunalt foretak. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F34 | Kapitalinntekt, tilbakeføring, nye bygg | -35700 | -50700 | -63700 | -72700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eiendom tilbakefører kapitaldelen av internhusleien til kommunekassen. Eiendom beholder FDV-delen som skal dekke driftsbudsjett. Ordningen er videreført etter samme modell som da eiendom var organisert som kommunalt foretak. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F35 | Internhusleie etter diverse tiltak, rehabilitering, miljøtiltak osv | 4420 | 4420 | 4420 | 4420 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tiltaket gjelder økning i internhusleie som følge av investeringer i bygg som ikke gir arealutvidelse. Økningen tilsvarer kun kapitalkostnader, ikke økning i FDV (forvaltning, drift og vedlikehold). | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P18 | Styrket vedlikehold | 5000 | 5000 | 5000 | 5000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F36 | Renter på lån som eiendom betjener på bygg som leies ut til eksterne leietakere | 600 | 600 | 600 | 600 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Eiendom har husleieinntekter fra kommunalt eide bygg som leies ut til eksterne aktører. Kapitaldelen av husleien tilbakebetales til kommunekassen. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
F37 | Økt budsjett til vedlikehold | 5000 | 10000 | 10000 | 10000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Som følger av vedlikeholdsetterslep på eiendommene til Sandnes kommune foreslår kommunedirektøren å øke budsjettet på vedlikehold med kr 5 millioner i 2022, økende til kr 10 millioner i 2023. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Totalsum sentrale staber, politisk virksomhet og fellesutgifter | 120280 | 115817 | 95316 | 90865 |
Sist oppdatert: 18.01.2023