Nr | Tiltakstekst | 2022 | 2023 | 2024 | 2025 |
I1/TP1/P20 | Formue- og inntektsskatt | -2844000 | -2886000 | -2922000 | -2953000 |
I kommunedirektørens forslag til handlings- og økonomiplan 2022-2025 ble det opprinnelig budsjettert med kr 2 801 millioner i formues- og inntektsskatt og naturressursskatt i 2022. Se mer informasjon i avsnitt om de frie inntektene. Tilleggsproposisjonen fra den nye regjeringen Støre medførte endringer i skatte- og avgiftsopplegget, og dette medfører at skatteanslaget kan justeres opp ytterligere med kr 38 millioner årlig i planperioden. I forbindelse med budsjettbehandlingen i kommunestyret ble skatteanslaget økt ytterligere med kr 5 millioner i 2022, kr 15 millioner i 2023 og kr 20 millioner i 2024 og 2025, jamfør kommunestyresak 123/21. Naturressursskatt er en særskatt for kraftselskap med hjemmel i skatteloven § 18-2. Se link for ytterligere beskrivelse. |
|||||
I2/TP2 | Statlige rammeoverføringer inkludert inntektsutjevning | -2050000 | -2095000 | -2121000 | -2141000 |
I kommunedirektørens forslag til handlings- og økonomiplan 2022-2025 ble rammetilskuddet opprinnelig budsjettert med kr 2 060 millioner i 2022, og var basert på statsbudsjettforslaget til regjeringen Solberg og på prognose for inntektsutjevning i tråd med skatteanslaget (tiltak I1) for planperioden. Se mer informasjon i avsnitt om de frie inntektene. Tilleggsproposisjonen fra den nye regjeringen Støre medførte totalt sett at kommunenes rammetilskudd reduseres med kr 472,4 millioner. For Sandnes utgjorde endringene en reduksjon på kr 10 millioner i 2022. Helårsvirkning av de ulike postene medfører at rammetilskuddet må reduseres med kr 6 millioner i perioden 2023-2025 sammenlignet med kommunedirektørens opprinnelige forslag. |
|||||
I3 | Eiendomsskatt på kraft | -63000 | -64000 | -64000 | -64000 |
Fra og med 1.januar 2020 ble det vedtatt å innføre eiendomsskatt etter eigedomsskattelova § 3 c) «berre på kraftverk, vindkraftverk, kraftnettet og anlegg omfattet av særskattereglane for petroleum». for Nye Sandnes. Nærmere spesifisert vil det si at denne skatten ble videreført i Forsand og innført for «gamle» Sandnes. Etter overgangsreglene settes skattesatsen på anlegg i tidligere Forsand kommune til 7 promille og til 6 promille for tidligere Sandnes kommune i 2022. Eiendomsskattesatsen startet med 2 promille i 2020 for tidligere Sandnes kommune og vil kunne økes med 2 promille årlig til satsen blir 7 promille og lik tidligere Forsand kommune i 2023. Det anslås at eiendomsskatt fra kraftverk og kraftnett vil kunne utgjøre kr 63 millioner i 2022 og øke til kr 64 millioner i 2024. |
|||||
I4 | Konsesjonskraft | -30000 | -15000 | -15000 | -15000 |
Eiere av større vannkraftverk plikter å levere en andel av kraften som produseres til kommunene som er berørt av kraftutbyggingen. Denne konsesjonskraften skal leveres til en pris som loven foreskriver. Med prisprognoser basert på framtidskontrakter for salg av elektrisk energi i det nordiske kraftmarkedet vil salg av konsesjonskraft gi en netto inntekt på kr 30 millioner i 2022. Prisprognosene er usikre langt fram i tid så for de resterende årene i økonomiplanen brukes gjennomsnittspris siste 10 år som grunnlag for prognose. Dette gir en nettoinntekt på kr 15 millioner per år i 2023-2025. |
|||||
I5 | Konsesjonsavgift | -10300 | -10300 | -10300 | -10300 |
Ved konsesjoner gitt etter vassdragsreguleringsloven plikter kraftverkseierne å betale en årlig avgift til staten og til de berørte kommunene. Norges vassdrags- og energidirektorat (NVE) beregner mengde konsesjonsavgifter og fordelingen mellom de berørte kommunene. Avgiftssatsen indeksjusteres hvert femte år av NVE. Konsesjonsavgiften til Sandnes kommune utgjør kr 10,3 millioner per år i planperioden. |
|||||
I6 | Konsesjonsavgift avsettes kraftfond | 10300 | 10300 | 10300 | 10300 |
Konsesjonsavgiftene på kr 10,3 millioner skal avsettes til et bundet fond for næringsutvikling (kraftfond). Midler som avsettes til fondet i 2021 og 2022 er bundet opp i utbetalinger av tilsagn og forpliktelser gitt før 1. januar 2020 av tidligere Forsand kommune, som nye Sandnes er forpliktet til å følge opp. Departementet har gitt krav til hvordan vedtekter for bruk av midlene skal utformes. Forslag til slike vedtekter fremmes i egen sak til kommunestyret. |
|||||
I7 | Rentekompensasjon sykehjem, omsorgsboliger og skolebygg | -9900 | -10100 | -9700 | -9200 |
Staten gir kompensasjonstilskudd for renter og avdrag i forbindelse med eldre- og psykiatriplanen og rentekompensasjon for skolebygg. Renteforutsetningene som er lagt til grunn er vist i avsnitt om lønns- og prisvekst samt rentenivå. Lånesaldo til investeringsutgiftene til disse formålene er vist i avsnitt om utvikling i lånegjeld. | |||||
I8 | Integreringstilskudd flyktninger | -41594 | -42947 | -43666 | -45467 |
Kommunene får integreringstilskudd over fem år for hver flyktning og person med opphold på humanitært grunnlag som kommunen bosetter. Tilskuddet skal bidra til god og rask bosetting og integrering. Regjeringen foreslår at tilskuddssatsen reduseres til kr 806 800 for enslige voksne og kr 761 300 for barn og andre voksne fra 2021. Kommunedirektøren budsjetterer med bosetting av 60 flyktninger årlig i perioden. I tillegg kommer tilskudd for tidligere bosatte flyktninger. |
|||||
I9/P22/P23 | Renteutgifter ordinære lån | 100791 | 122743 | 132960 | 140240 |
Det budsjetteres med kr 101 millioner i renteutgifter på ordinære lån i 2022 og beløpet stiger til kr 140 millioner i 2025. Dette skyldes i all hovedsak forutsetning om økt rentenivå i planperioden. Renteforutsetningene som er lagt til grunn finnes i avsnitt om lønns- og prisvekst samt rentenivå. Lånesaldo framgår av avsnitt om utvikling i lånegjeld. Avdragstiden er 30 år. Kommunestyret vedtok i sak 123/21 endringer i både drift- og investeringsbudsjettet som medførte endret låneopptak, overføring mellom drift og investering samt mindre endringer i rente- og avdragsutgiftene i planperioden. |
|||||
I10/P21/P24 | Avdrag ordinære lån | 292404 | 310225 | 324309 | 340503 |
Det budsjetteres med kr 292,4 millioner i avdrag på ordinære lån i 2022 og beløpet stiger til kr 340,5 millioner i 2025. Dette skyldes den økende lånegjelden. Lånesaldo framgår av avsnitt om utvikling i lånegjeld. Avdragstiden er 30 år. Kommunestyret vedtok i sak 123/21 endringer i både drift- og investeringsbudsjettet som medførte endret låneopptak, overføring mellom drift og investering samt mindre endringer i rente- og avdragsutgiftene i planperioden. |
|||||
I11 | Renteinntekter av bankinnskudd | -17800 | -23300 | -25600 | -26800 |
Det budsjetteres med kr 17,8 millioner i renteinntekter fra bankinnskudd i 2022. Renteforutsetningene som er lagt til grunn finnes i avsnitt om lønns- og prisvekst samt rentenivå. Det er lagt til grunn et gjennomsnittlig ordinært bankinnskudd på kr 1 milliard. | |||||
I12 | Renteinntekter startlån | -36400 | -48800 | -56000 | -61000 |
Startlån er et av Sandnes kommunes virkemidler for å bidra til at det blir mulig for flere å skaffe seg egen bolig. Kommunen låner årlig inn fra Husbanken. Renteinntektene på startlånene utgjør kr 36,4 millioner i 2022 og stiger til kr 61 millioner i 2025. Det er lagt inn tilsvarende renteutgifter i forbindelse med startlånene. | |||||
I13 | Renteutgifter startlån | 36400 | 48800 | 56000 | 61000 |
Startlån er et av Sandnes kommunes virkemidler for å bidra til at det blir mulig for flere å skaffe seg egen bolig. Midlene lånes inn fra Husbanken og gis ut som startlån til personer som ellers ikke ville klart å skaffe seg egen bolig. Renteutgiftene på startlånene er tilsvarende renteinntektene som er omtalt i tiltak I12. |
|||||
I14 | Renter ansvarlig lån Lyse AS | -10500 | -11500 | -11500 | -11000 |
Det ansvarlige lånet som Lyse AS betaler renter og avdrag på til eierkommunene utgjorde for Sandnes opprinnelig kr 585,9 millioner med en avdragstid på 30 år. Årlige avdrag føres etter gjeldende regnskapsregler i investeringsregnskapet. Renten på det ansvarlige lånet er fastsatt til 3 måneders Nibor med et tillegg på 2 prosentpoeng. Dette utgjør kr 10,5 millioner i 2022 og øker til kr 11 millioner i 2025. Se omtale av renteforutsetningene i avsnitt om lønns- og prisvekst samt rentenivå. Fra og med 2020 er det forutsatt at Lyse AS kompenserer aksjonærene for reduksjonen i renteinntekter som følger av nedbetalingen på hovedstol (bsak 64/19). Kompensasjonen som tillegges årlig utbytte vil framgå av konsernstyrets tilrådning om utbytte. | |||||
I15 | Aksjeutbytte Lyse AS | -127000 | -129000 | -131000 | -135000 |
Sandnes kommune sin eierandel i Lyse AS er 19,53 prosent. I 2021 ble det utdelt et utbytte til eierne på kr 630 millioner. Sandnes fikk utbetalt kr 123 millioner. Eierstrategien overfor Lyse er revidert og fastsatt i generalforsamlingen april 2021. I samsvar med denne har selskapet i september avgitt rullerende utbytteprognose for de neste fem årene. Halvårsrapporten for 2021 er avlagt med et resultat på kr 1,3 milliarder mot kr 479 millioner samme tid i 2020. Tilordnet Lyses aksjonærer er kr 937 millioner. Lyse AS har oppjustert utbytteprognosen til kr 650 millioner i 2022 og 2023, deretter en årlig økning i utbytte på kr 20 millioner slik at samlet utbytte i 2025 utgjør kr 690 millioner, som utgjør kr 135 millioner for Sandnes. Kommunedirektøren har lagt prognosen til grunn for innarbeidet utbytteforventning. Unntaket er i 2023 hvor det legges til grunn en økning på totalt kr 10 millioner. Jamfør halvårsrapporten forventes det at avsetning til utbyttereguleringsfondet i 2022 bli høyere enn forutsatt. Aksjonærene forventer at dette benyttes i 2023 slik at forventingen om et jevnt stigende utbytte imøtekommes. |
|||||
I16 | Aksjeutbytte Odeon kino Stavanger/Sandnes AS | -1250 | -1339 | -1607 | -1607 |
Kinobransjen har i 2020 og dels utover i 2021 hatt en svært lav aktivitet grunnet covid-19 pandemien. Det var dermed ikke grunnlag for utdeling av utbytte i 2021. Etter sommeren 2021 har aktiviteten vært på vei opp igjen. Med gjenåpningen av landet, kombinert med slipp av nye filmer framover, forventes det høy aktivitet for kinoen ut året. Selskapet har under pandemien også hatt en full gjennomgang av utgiftssiden i selskapet. På dette grunnlaget forventer aksjonærene gode resultater framover. Det forventes et utbytte på kr 7 millioner i 2022 og kr 7,5 millioner i 2023, økende til kr 9 millioner i 2024 og 2025. I 2022 utgjør Sandnes sin andel kr 1,250 millioner og 1,6 millioner fra 2024. | |||||
I17 | Aksjeutbytte Renovasjonen IKS | -2000 | -2000 | -2000 | -2000 |
Det er i tråd med eierstrategien, resultatutvikling og dialog mellom eierne en forventning om utbytte på kr 4 millioner årlig i perioden. Sandnes sin andel utgjør kr 2 millioner. | |||||
I18 | Renter ansvarlig lån Sandnes tomteselskap KF | -3600 | -3900 | -3900 | -3800 |
Det ansvarlige lånet som Sandnes tomteselskap KF betaler renter og avdrag på til kommunen utgjorde opprinnelig kr 130 millioner med en avdragstid på 30 år. Årlige avdrag føres etter gjeldende regnskapsregler i investeringsregnskapet. Renten på det ansvarlige lånet er fastsatt til 3 måneders Nibor, med et tillegg på 3 prosentpoeng. Dette utgjør kr 3,6 millioner i 2022 og øker til kr 3,8 millioner i 2025. Renteforutsetningene er gjengitt i avsnitt om lønns- og prisvekst samt rentenivå. | |||||
I19 | Aksjeutbytte Forus Næringspark AS | -3000 | -4000 | -4000 | -4000 |
Det har i løpet av våren 2021 vært gjennomført drøftinger blant aksjonærene om innretningen av utdeling av utbytte fra selskapet. Nødvendige endringer i selskapsdokumentene har administrasjonene i de tre eierkommunene og administrasjonen i selskapet arbeidet med forslag til, herunder endringer i vedtektene slik at det kan utdeles utbytte. Utdeling av utbytte skjer i samsvar med aksjefordelingen, men i dette selskapet er det relevant å avtalefeste skjevfordeling. Måten dette kan løses på innenfor regelverket er ikke endelig løst. Det forventes at drøftingene om felles løsning kan avsluttes ved årsskiftet. Kommunedirektøren har på dette grunnlag innarbeidet forventning om utbytte med kr 15 millioner i planperioden for Sandnes, hvorav kr 3 millioner i 2022 økende til kr 4 millioner øvrige år. |
|||||
I20 | Aksjeutbytte Sandnes Parkeringsdrift AS | -500 | -500 | -500 | -500 |
Kommunestyret behandlet i sak 68/21 saker til generalforsamlingen i det heleide datterselskapet. Av vedtaket framgår det at aksjonæren har en framtidig forventning om årlig utbytte på kr 0,5 millioner til selskapet. Forventningen er innarbeidet i samsvar med vedtaket. |
|||||
I21/TP3/P25 | Overføring til investeringsregnskapet | 55024 | 61009 | 97563 | 100332 |
Kommunestyret vedtok i sak 123/21 endringer i både drift- og investeringsbudsjettet som medførte endret låneopptak, overføring mellom drift og investering samt mindre endringer i rente- og avdragsutgiftene i planperioden. Ordinær overføring fra drift til investering utgjør nå kr 55 millioner i 2022. I slutten av perioden økes overføringen til kr 100,3 millioner i 2025. |
|||||
I22 | Bruk av disposisjonsfond | -27256 | |||
Kommunedirektøren foreslår å benytte kr 27,3 millioner fra kommunens generelle disposisjonsfond (25701156) til å dekke innsparingsparingskrav på helse og velferd i 2022. |
|||||
I23 | Avskrivinger | 270000 | 283000 | 296000 | 309000 |
Avskrivinger på kommunens anleggsmidler er kalkulert til kr 270 millioner i 2022 og øker til kr 309 millioner i slutten av perioden. | |||||
I24 | Motpost avskrivinger | -270000 | -283000 | -296000 | -309000 |
Motpost avskrivinger er en regnskapsmessig motpost til tiltak I23. | |||||
I25 | Kalkulatoriske renter og avskrivinger vann | -19941 | -21381 | -21189 | -21619 |
Kalkulatoriske renter og avskrivinger på selvkostområdene vann, avløp og renovasjon viser hvor mye renter og avskrivinger områdene bidrar til kommunekassen med. Denne inntekten er selvkostområdenes betaling for at kommunen stiller kapital til disposisjon. Kalkylerenten er 5-årig SWAP-rente med et påslag på 0,5 prosentpoeng. |
|||||
I26 | Kalkulatoriske renter og avskrivinger avløp | -41629 | -46431 | -50107 | -50938 |
Kalkulatoriske renter og avskrivinger på selvkostområdene vann, avløp og renovasjon viser hvor mye renter og avskrivinger områdene bidrar til kommunekassen med. Denne inntekten er selvkostområdenes betaling for at kommunen stiller kapital til disposisjon. Kalkylerenten er 5-årig SWAP-rente med et påslag på 0,5 prosentpoeng. |
|||||
I27 | Kalkulatoriske renter og avskrivinger renovasjon | 141 | 88 | -153 | -1059 |
Kalkulatoriske renter og avskrivinger på selvkostområdene vann, avløp og renovasjon viser hvor mye renter og avskrivinger områdene bidrar til kommunekassen med. Denne inntekten er selvkostområdenes betaling for at kommunen stiller kapital til disposisjon. Kalkylerenten er 5-årig SWAP-rente med et påslag på 0,5 prosentpoeng. |
|||||
Totalsum sentrale inntekter og finansposter | -4844610 | -4862333 | -4872090 | -4904915 |
Sist oppdatert: 18.01.2023