NR | TILTAKSTEKST | 2021 | 2022 | 2023 | 2024 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Enhet for funksjonshemmende | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H1 | 8 boenheter i Olsokveien, for personer med funksjonsnedsettelser | 5000 | 5000 | 5000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Byggestart i investeringstiltak H8 var høsten 2020 og ferdigstillelse er satt til 2021. Fem plasser flyttes over fra eksisterende botiltak i Åsveien. Rådmannen har derfor innarbeidet driftsmidler til helårsdrift av tre nye plasser fra 2022. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H2/P4 | 9 plasser i Foreldreinitiativ 3 | 3000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rådmannen har innarbeidet planlagt byggestart i investeringstiltak H10 i 2024 og ferdigstillelse satt til 2025. Investeringen består av 13 leiligheter, hvorav 9 skal driftes av EFF og 4 skal brukes som ordinære kommunale utleieboliger. Rådmannen har derfor innarbeidet driftsmidler i 2024 til planlegging av oppstart. Kommunestyret vedtok i sak 187/20 å fremskynde tiltaket med ett år i forhold til rådmannens forslag. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H3 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, EFF | 900 | 1800 | 3600 | 6336 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleier for byggeprosjekter som videreføres fra gjeldende økonomiplan, justert for eventuelle forskyvninger i ferdigstillelser.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H4 | Habilitetsordning avlastning funksjonshemmede | 1300 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Smitteverntiltakene i forbindelse med utbruddet av covid-19 har gitt økt belastning for pårørende av barn og unge med nedsatt funksjonsevne. Regjeringen foreslår å øke rammetilskuddet med kr 100 millioner som en engangsbevilgning begrunnet med behovet for å gi et godt habiliterings- og avlastningstilbud til barn og unge med nedsatt funksjonsevne. Sandnes kommune blir tilført kr 1,3 millioner i rammetilskudd for 2021. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P5 | Innredning Prestholen | 25 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Enhet for hjemmetjenester og rehabilitering | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H5 | Hjemmetjenesten, befolkningsvekst | 2500 | 5000 | 7500 | 10000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I samsvar med befolkningsutvikling og prognose for antall nye brukere innenfor hjemmetjenesten, vil det være behov for å styrke tjenesten. Rådmannen foreslår å styrke hjemmetjenesten med kr 2,5 millioner i 2021, kr 5 millioner i 2022, kr 7,5 millioner i 2023 og kr 10 millioner i 2024. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H6 | Økt behov hjemmetjeneste grunnet utsettelse av sykehjem | 5000 | 15000 | 25000 | 25000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Som en konsekvens av sviktende inntekter i kommunen foreslår rådmannen å forskyve flere prosjekter i investeringsbudsjettet, inkludert bygging av nye sykehjemsplasser i investeringstiltak H1. For å kompensere for at bygging av nye sykehjemsplasser er flyttet ut av planperioden og for den store befolkningsveksten i antall eldre, er det innarbeidet en styrkning av hjemmetjenesten med kr 5 millioner i 2021, kr 15 millioner i 2022 og kr 25 millioner fra 2023. Ved sammenligning med andre ASSS-kommuner fremkommer det at Sandnes ligger svært lavt på andel innbyggere over 80 år som mottar hjemmetjenester, mens det finnes noen kommuner som har betydelig lavere dekningsgrad på andel over 80 år som er beboer på sykehjem. Økningen i antall eldre må møtes med mange ulike virkemiddel. Det primære målet er å tilrettelegge for at personer med omsorgsbehov kan bo hjemme så lenge som mulig. Behovet for heldøgnsopphold kan reduseres ved en god boligplanlegging, hverdagsrehabilitering, velferdsteknologi, aktivitets- og fritidstilbud og gode tjenester i hjemmet. Det vil ikke være bærekraftig å øke antall sykehjemsplasser i takt med økningen i antall eldre/i takt med dagens dekningsgrad. Helse og velferd vil i løpet av 2021 utrede tiltak som kan bidra til at eldre ved hjelp av hjemmetjenester kan bo hjemme lengst mulig. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H7 | Parkering for ansatte på Sandnes helsesenter | 100 | 100 | 100 | 100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Rådmannen har innarbeidet kr 0,1 million i budsjettforslaget til dekning for parkeringsplasser for ansatte på Sandnes helsesenter. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helse og velferd felles og samordningstjenester | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H8 | Kommunale boliger, indeksregulering | -450 | -1200 | -1800 | -2400 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Bystyret vedtok i økonomiplan 2012-2015 at det skal foretas en årlig regulering av husleienivået per 1. august. Rådmannen foreslår å videreføre tiltaket. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H9 | Generell innsparing helse og velferd fra 2020 | -7630 | -7630 | -7630 | -7630 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På grunn av kommunens stramme økonomiske rammer fant rådmannen det nødvendig i handlings- og økonomiplan 2020-23 å innarbeide innsparinger på kr 15,2 millioner fra 2020, økende til kr 22,9 millioner fra 2021. Innsparingen på kr 15,2 millioner fra 2020 er innarbeidet i basisbudsjettet til helse og velferd, og økningen på kr 7,6 millioner i innsparing fra 2020 til 2021 foreslår rådmannen å videreføre i handlings- og økonomiplan 2021-2024. Innsparingskravene kan vanskelig løses uten at tilbud nedlegges eller reduseres kraftig. Forebyggende tiltak og andre ikke lovpålagte tiltak er gjerne det som må foreslås nedlagt. Innsparingene vil bli vanskelig å innfri i 2021, og en krevende oppgave på lang sikt. Både på grunn av uløste innsparingskrav fra tidligere, og utfordringer knyttet til blant annet demografiske endringer med et økende antall eldre og oppgaveforskyvning fra spesialisthelsetjenesten til kommunen. I første perioderapport 2020 ble det fremlagt forslag til budsjettreduksjoner på om lag kr 14 millioner samlet for helse og velferd. Forslagene ble vedtatt, bortsett fra nedleggelse av tre plasser på Sandnes Pro-Service. Det ble vedtatt en reduksjon i lønn til folkevalgte istedenfor nedleggelse av plassene, og det vil bli utført en budsjettendring fra politisk virksomhet til helse og velferd fra 2021. Oversikt over vedtatte innsparinger i siste to økonomiplaner:
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H10 | Samordning, kjøp av tjenester | 10000 | 10000 | 10000 | 10000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Samordningstjenesten har fått økt sine utgifter til kjøp av tjenester fra private til nye ressurskrevende brukere betydelig siden 2018. Fra 2018 til 2019 var økningen for hele året på kr 11,5 millioner, fra kr 55,9 millioner i 2018 til kr 67,4 millioner i 2019. Fra perioden januar til august i 2019 sammenlignet med samme periode i 2020 har utgiftene økt med kr 8 millioner, fra kr 39,5 millioner til per august 2019 til kr 47,5 millioner i 2020. Rådmannen har innarbeidet en styrkning av budsjettet til samordning på kr 10 millioner. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H11 | Økt innslagspunkt refusjon ressurskrevende | 5000 | 5000 | 5000 | 5000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Regjeringen foreslår å stramme inn toppfinansieringsordningen for ressurskrevende tjenester ved å øke innslagspunktet med kr 46 000 utover prisjustering, slik at nytt innslagspunkt blir kr 1,4 millioner. For Sandnes vil dette utgjøre om lag kr 5 millioner i mindreinntekter. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H12 | Omstilling 2025 | -27256 | -27256 | -27256 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Som følge av den økonomiske situasjonen er Sandnes kommune i en krevende situasjon. Innsparinger er allerede vedtatt i handlings- og økonomiplan 2020-2023, og grunnet sviktende inntekter må rådmannen innarbeide nye innsparinger. De nye innsparingene utgjør kr 27,3 millioner for helse og velferd fra 2022. Det er opprettet eget prosjekt for omstilling og innsparing, Sandnes 2025, og alle tjenesteområder jobber med vedtatte innsparingskrav samt fremtidig omstillingsbehov. I helse og velferd er nedsatt flere arbeidsgrupper for å se på ulike deler av driften. Det er nødvendig å foreslå å legge ned tiltak, i tillegg til at tjenestene reduserer der det er mulig. Det er svært utfordrende å finne områder der en kan redusere driften, uten at lovpålagte tjenester blir for hardt rammet. Omstillingene medfører redusert tilbud, kapasitet og kvalitet på flere områder. Helse og velferd søker likevel å gjennomføre reduksjonene på en slik måte at det i minst mulig grad rammer innbyggere med hjelpebehov. Ansatte som berøres av omstillingene omfattes av kommunens omstillingsprosedyrer. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P6 | Økt tilskudd til lag og organisasjoner | 1590 | 1590 | 1590 | 1590 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kommunestyret vedtok i sak 187/20 å øke tilskudd til lag og organisasjoner med følgende fordeling: |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P7 | VTA (Varig Tilrettelagt Arbeidsplass) plasser | 400 | 400 | 400 | 400 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Helse- og rebahiliteringstjenester | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H13 | Bofellesskap psykisk helse, 9 plasser | 1000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det er behov for flere plasser til å motta utskrivningsklare pasienter innen psykisk helse. I handlings- og økonomiplan 2020-2023, tiltak H19 i investeringsbudsjettet, ble det vedtatt å bygge et bofellesskap for psykisk helse med ni plasser på Sørbø-Hove. Ferdigstillelsen er utsatt og byggestart blir i 2024. Det er innarbeidet kr 1 million i budsjettet i 2024 til planlegging av oppstart. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H14 | Mestring, timebaserte tjenester | 5000 | 5000 | 5000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I tiltak H13 er et bofellesskap for psykisk helse utsatt fra slutten av 2021 til slutten av 2024. I mellomtiden vil mestringsenheten gi tjenester i hjemmet. Rådmannen foreslår å styrke virksomheten med kr 5 millioner fra 2022 for å kunne ivareta behovene. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H15 | Tilskudd til fastleger i henhold til befolkningsvekst + innført grunntilskudd og knekkpunkt-tillegg | 5300 | 5350 | 5400 | 5500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Tilskudd til fastlegeordning er kr 499 per innbygger. I tillegg er det innført en ordning med grunntilskudd og knekkpunkt-tillegg. Dette medfører en økt kostnad på om lag kr 0,4 millioner i måneden. For hele økonomiplanperioden har rådmannen innarbeidet økningen, samt det ordinære tilskuddet, i tråd med antatt befolkningsvekst. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H16 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, helse- og rehabiliteringstjenester | 100 | 100 | 100 | 1200 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleier for byggeprosjekter som videreføres fra gjeldende økonomiplan, justert for eventuelle forskyvninger i ferdigstillelser.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H17 | Legevakt, øke bemanning 4,5 årsverk | 3850 | 3850 | 3850 | 3850 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I henhold til vedtak i fsak 15/20 har legevakten styrket bemanningen med 4,5 årsverk. Rådmannen vil øke rammen med kr 3,9 millioner i tråd med vedtak i saken. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H18 | Legevakt, helsenødnett | 805 | 805 | 805 | 805 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I 2019 overtok legevakten helsenødnett fra beredskap. Det ble lagt til kr 1,3 millioner i basisbudsjettet. Utgiften har vist seg å være større og rådmannen tilrår kr 0,9 millioner i økt budsjett. Fra 1. juli trådde en prisendring tilknyttet kontrollrom i kraft. Dette gir en årlig besparelse på kr 95 000. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H19 | Omstilling 2025 Frisklivsentralen | -1400 | -1400 | -1400 | -1400 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det er nedsatt en arbeidsgruppe for å se på Frisklivssentralens oppgaver og tiltak med mål om å minst halvere ressursene fra kr 2,8 millioner til kr 1,4 millioner. I dette ligger det å prioritere innen forebyggende innsatser og organisere tilbudene tettere inn mot fysio-ergoterapitjenestene. Konsekvensene for innbyggerne vil være et redusert tilbud på forebygging innen ernæring, fysisk aktivitet, tobakk og søvnvansker. En del av disse tilbudene kan brukerne kjøpe av private aktører. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sosiale tjenester | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H20 | Husleie nye boenheter | -1100 | -2200 | -3300 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det er i årets økonomiplan foreslått kjøp av nye kommunale boliger hvert år i perioden, og det foreslås å øke inntektskravet for husleiebudsjettet i takt med at boligene blir anskaffet. Utover i planperioden legges det inn økte inntekter fra nye boliger i 2022-2024. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H21 | Netto integreringstilskudd enslig mindreårige | 615 | 2071 | 2799 | 2799 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I budsjettgrunnlag for 2021 er integreringstilskudd for enslige mindreårige budsjettert med kr 26,5 millioner. Ny beregning av tilskudd gir en reduksjon i 2021 på kr 16,5 millioner økende til 18,7 millioner i 2024. Noe av reduksjonen dekkes av rammen og tidligere avsatte midler til målgruppen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H22 | Økning i veiledende sats for sosialhjelp – barn under 6 år | 530 | 530 | 530 | 530 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Den veiledende satsen for økonomisk stønad til livsopphold for barn under 6 år er fra 1. september 2020 økt tilsvarende økningen i barnetrygden. Sandnes kommune følger veiledende satser og ut fra beregninger med dagens antall brukere vil dette utgjøre en ekstra kostnad på i overkant av kr 0,5 millioner per år. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H23/P8 | Introduksjonsprogrammet | -14300 | -14300 | -14300 | -14300 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Introduksjonsordningen har et basisbudsjett på kr 32,6 millioner i 2021. På grunn av reduksjon i antall deltakere foreslår rådmannen at budsjettet reduseres med kr 12 millioner de neste fire årene. Politikerne reduserer ytterligere kr 2,3 millioner. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H24 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, sosiale tjenester | 4200 | 9800 | 13600 | 15300 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie for vedtatte bygg i gjeldende økonomiplan. Inkludert helårsvirkning for bygg tatt i bruk i 2020.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H25 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, sosiale tjenester | 500 | 800 | 800 | 2400 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleie for nye bygg i rådmannens forslag til økonomiplan..
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sykehjemstjenester | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H26 | Lunde bo- og aktivitetssenter, 14 heldøgnsplasser | 6000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I investeringsbudsjettet (tiltak H9) ligger det inne et nytt bygg for unge med funksjonsnedsettelser. Brukerne bor i dag på Lunde bo- og aktivitetssenter, og når disse flytter inn i nye lokaler, blir det 14 disponible plasser på Lunde. Rådmannen foreslår at det kan etableres 14 nye heldøgnsplasser for eldre, som kan tas i bruk etter oppussing (investeringstiltak H16). | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H27 | Nye heldøgnsplasser i Åseheimen borettslag | 8000 | 8000 | 8000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I 2020 inngikk kommunen leie- og kjøpsavtale for ledige leiligheter i Åseheimen borettslag, med tanke på å opprette midlertidige sykehjemsplasser på grunn av forventet behov for sykehjem i forbindelse med Covid-19 pandemien. Kommunen har helt siden borettslaget var nytt drevet et bofellesskap for helsesvake eldre i 7 av leilighetene. Rådmannen har innarbeidet driftsmidler til at de nyervervede leilighetene brukes til bofellesskap fra 2022. På sikt vil kommunen prøve å få hånd om resterende enheter ved ledighet. Et bofelleskap med bemanning inngår i kommunens heldøgnstilbud og minsker behovet for sykehjemsplasser. Leilighetene vil bli oppgradert i 2021 og står nå som reservesykehjemsplasser i tilfelle oppblussing av pandemien. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
H28 | Hele stillinger pilotprosjekt | -2200 | -4700 | -4700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I tiltak P3 i handlings- og økonomiplan 2020-2023 vedtok kommunestyre et pilotprosjekt for hele stillinger i helse og velferd med kr 3 millioner i 2020, kr 4,7 millioner i 2021 og kr 2,5 millioner i 2022. Det er dermed innarbeidet kr 4,7 millioner i budsjettet for 2021, og rådmannen foreslår dermed en nedtrapping fra 2022 i tråd med vedtatt tiltak. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TOTALSUM HELSE OG VELFERD | 18935 | 25110 | 39788 | 57824 |
Sist oppdatert: 18.01.2023