NR | TILTAKSTEKST | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ordinær grunnskoleopplæring inkludert fellesutgifter | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S1 | Lærernorm | 10000 | 10000 | 10000 | 10000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Stortinget har vedtatt en norm for lærertetthet i ordinær opplæring på skolenivå. Lærernormen pålegger skolene å bruke et visst antall lærerstillinger i ordinær undervisning. Skolene kan ikke lenger fritt overføre midler fra ordinær opplæring til spesialundervisning dersom det er behov for det. Samlet sett begrenser lærernormen skolenes handlingsrom og øker skolenes ressursbehov. Prognoser for skoleåret 2019-2020, tilsier at det er behov for ytterligere 14 årsverk for å innfri lærernormen i Sandnesskolen. Dette vil utgjøre en kostnad på om lag kr 10 millioner. Målet for skoleåret 2019-2020, er at det maksimalt skal være 15 elever per lærer på 1. til 4. trinn, og 20 elever per lærer på 5. til 10. trinn. Lærernormen har i tillegg gjort det nødvendig å revidere dagens tildelingsmodell i Sandnesskolen. Oppvekst skole har utarbeidet en egen sak der det orienteres om endringene i modellen. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S2 | Midler til tidlig innsats inn i rammetilskuddet | 20000 | 20000 | 20000 | 20000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sandnes kommune mottok kr 19,6 millioner i 2018 og kr 19,9 millioner i 2019 i øremerkede statlige tilskudd til tidlig innsats i skolen. I 2020 innlemmes kr 13,4 millioner i rammetilskuddet til Sandnes. Midlene er fordelt til kommunen etter en særskilt fordeling som tar hensyn til kommunens behov for lærerårsverk i 2020. Fra 2021 vil midlene bli fordelt etter de ordinære kriteriene i inntektssystemet. Rådmannen foreslår å videreføre midlene på tilsvarende nivå som i 2019. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S3 | Spesialundervisning | 15700 | 15700 | 15700 | 15700 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Omfanget av spesialundervisning og tilhørende ressursbehov har økt de siste årene i Sandnesskolen. Tall hentet fra Grunnskolens Informasjonssystem (GSI), viser at 680 elever av totalt 10 155 elever hadde rett på spesialundervisning i 2018. Dette er en økning på 1 prosent sammenlignet med 2017. Barneskolene i Sandnes kommune hadde et merforbruk knyttet til spesialundervisning på kr 9,2 millioner våren 2019. Ungdomsskolene melder også om økende ressursbehov. Det er flere årsaker til økte kostnader knyttet til spesialundervisning i Sandnesskolen. Flere elever enn tidligere har blitt henvist til pedagogisk-psykologisk tjeneste (PPT), fått sakkyndig vurdering og enkeltvedtak om spesialundervisning. En større andel elever har alvorlige adferdsvansker og problemadferd. Stadig flere elever har mer sammensatte og omfattende hjelpebehov, som krever full oppfølging og oppdekking i hele skoletilbudet. Lærernormen har i tillegg begrenset skolenes mulighet til å overføre midler fra ordinær opplæring til spesialundervisning ved behov. Kommunaldirektør for Oppvekst skole er i dialog med skolene om hvilke tiltak som må til for å redusere spesialundervisningen. Skolenes ressursgruppe, inkludert PPT, er sentrale i arbeidet med å avdekke utfordringene tidlig. I løpet av våren 2020 skal det foretas en kartlegging av den enkelte skoles praksis knyttet til ordinær opplæring og spesialundervisning. Tett tverrfaglig samarbeid med alle tjenester som utgjør støtteapparatet rundt den enkelte elev, er avgjørende for å lykkes. Sandnesskolen tildeles kr 15,7 millioner til spesialundervisning i 2020. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S4 | Senter for flerspråklige barn og unge (FBU) | 1900 | 1900 | 1900 | 1900 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Senter for flerspråklige barn og unge (FBU) gir tjenester til alle minoritetsspråklige barn som har rett til særskilt språkopplæring etter Opplæringslovens §2.8 og Friskolelova §3.5. Dette gjelder både flyktningbarn, barn av familiegjenforente og barn av arbeidsinnvandrere. I årsbudsjettet til FBU for 2019, er det lagt inn en forventning om tilskudd fra staten på kr 1,9 millioner. Tilskuddet er knyttet til grunnskoleopplæring av barn og unge asylsøkere. Ettersom alle mottakssentrene i Sandnes kommune er lagt ned, bortfaller denne refusjonen. FBU har imidlertid samlet sett opplevd en økning i antall barn og unge som har rett til særskilt språkopplæring. Dette gjelder blant annet en økende andel barn og unge av arbeidsinnvandrere og familiegjenforente flyktninger, samt barn og unge i friskoler. Friskolene belastes FBU. Fra og med 1. januar 2020, vil FBU i tillegg dekke utgifter til minoritetsspråklige elever i tidligere Forsand kommune. FBU må derfor opprettholde samme bemanning og tilbud som tidligere, og sørge for at elevenes rettigheter til særskilt språkopplæring ivaretas også for kommende år. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S5 | Altona skole og ressurssenter | 1100 | 1100 | 1100 | 1100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Det har vært en økning i antall elever som har behov for alternativ opplæring i kommunen. Altona skole og ressurssenter er Sandnes kommunes kompetansesenter for utvikling av læringsmiljø og tilpasset opplæring. Altona utvider derfor sitt opplæringstilbud for å kunne ivareta elevenes faglige og sosiale rettigheter. Dette gir behov for 3 nye stillinger. Stillingene utgjør en kostnad på om lag kr 2,1 millioner. Altona tilbyr tjenester til alle grunnskolene i Sandnes kommune. På grunn av økning i antall elever med behov for alternativ opplæring, har kommunen i tillegg betalt for eksterne opplæringstilbud. Disse sentrene har ikke lenger kapasitet til å ta imot flere elever fra Sandnesskolen som har behov for alternativ opplæring. Ved at kommunen øker kapasiteten internt på Altona skole og ressurssenter, forventes det en årlig utgiftsreduksjon på kr 1 million knyttet til slike private tjenester. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S6 | Elevtallsvekst i tråd med prognoser | 4700 | 11500 | 16400 | 21100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ved den offisielle elevtellingen i Sandnesskolen er det registrert 10 175 elever per 1. september 2019. Tilsvarende tall i 2018 var 10 140 elever. I økonomiplanen for perioden 2019-2022 er det lagt til grunn en forventning om 10 290 elever ved skolestart. Det tilsvarer et avvik på -115 elever. Tabellen nedenfor viser forventet barnetall i Sandnes kommune i aldersgruppen 6 til 15 år for årene 2020-2023. Tallene bygger på prognoser for befolkningsutviklingen i kommunen per 28. juni 2019.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S7 | Korrigering av prognoser, elevtallsvekst | -2400 | -2400 | -2400 | -2400 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elevtallsveksten for 2019 var lavere enn forventningene som ble lagt til grunn i økonomiplanen for 2019-2022. Prognosene tilsa et antall på 10 290 elever, mens den offisielle tellingen per 1. september, viste et antall på 10 175 elever i Sandnesskolen. Det er et avvik på -115 elever. Avviket utgjør om lag kr 2,4 millioner på årsbasis. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S8 | Ressurser til spesialundervisning | 700 | 2000 | 2900 | 3600 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ressurser til spesialundervisning er estimert til å utgjøre om lag kr 8 800 per elev på barnetrinnet og om lag kr 11 100 per elev på ungdomstrinnet. Prognoser for høsten 2019 og utviklingen videre er basert på forventet økning i antall elever med behov for spesialundervisning. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S9 | Korrigering av prognoser, spesialundervisning | -500 | -500 | -500 | -500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elevtallsveksten for 2019 var lavere enn det som ble lagt til grunn i økonomiplanen for 2019-2022. Avviket på – 115 elever utgjør om lag kr 500 000 på årsbasis. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S10 | Bogafjell ungdomsskole, læremiddelpakke | 3000 | 1500 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ny ungdomsskole med plass til 18 klasser og 504 elever skal stå ferdig i 2020. Det settes av totalt kr 4,5 millioner i læremiddelpakke til Bogafjell ungdomsskole. Læremiddelpakken er en startpakke til undervisningsmateriell som lærebøker, læremidler og mediatek. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S11 | Sviland skole, læremiddelpakke | 216 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Sviland skole utvides til en fullverdig barneskole med plass til 7 klasser og 196 elever. Skolen skal stå ferdig i 2021 og det er behov for tildeling av læremiddelpakke underveis i prosessen. Sviland skole tildeles totalt kr 216 000 som følge av utvidelse av skolen og økt elevantall. Læremiddelpakken er en startpakke til undervisningsmateriell som lærebøker, læremidler og mediatek. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S12 | Malmheim skole, læremiddelpakke | 150 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Malmheim skole utvides med 25 elevplasser. Skolen er forventet ferdigstilt i august 2021. Det settes av totalt kr 150 000 i læremiddelpakke som følge av utvidelse av skolen og økt elevantall. Læremiddelpakken er en startpakke til undervisningsmateriell som lærebøker, læremidler og mediatek. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S13 | Kleivane skole, læremiddelpakke | 1500 | 852 | 852 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Kleivane skole med plass til 392 elever skal stå ferdig ved skolestart i august i 2021. Det settes av totalt kr 3,2 millioner i læremiddelpakke til skolen. Læremiddelpakken er en startpakke til undervisningsmateriell som lærebøker, læremidler og mediatek. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S14 | Bogafjell ungdomsskole, ny skole | 1700 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Ny ungdomsskole med plass til 18 klasser og 504 elever skal stå ferdig til skolestart i 2020. Rådmannen har bevilget ekstra midler til å dekke tilsettinger og administrativ organisering i perioden. Rektor er tilsatt fra og med 1. desember 2019. Administrasjonskonsulent og avdelingsledere har oppstart våren 2020. Det settes av totalt kr 1,7 millioner til Bogafjell ungdomsskole til å dekke administrative kostnader. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S15 | Figgjo skole - nytt ungdomstrinn | 300 | 300 | 300 | 300 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Nye Figgjo skole er ferdigstilt og etablert med et eget ungdomstrinn. Utvidelse av skolen og et økt elevantall har gitt behov for å øke den administrative ressursen. Figgjo barne- og ungdomsskole tildeles derfor kr 300 000 til å dekke administrative kostnader. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S16 | Videreføring av tidligere innsparinger | -5000 | -5000 | -5000 | -5000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På grunn av kommunens stramme økonomiske rammer fant rådmannen det nødvendig å innarbeide nye innsparinger i økonomiplanen for 2017-2020, tiltak S9. Innsparingene var på kr 2,4 millioner i 2019, og øker til kr 5 millioner fra 2020. Innsparingen håndteres i 2020 som en reduksjon i budsjettrammen til skolene. Deler av innsparingskravet realiseres som følge av gevinster ved digitalisering. Anskaffelse av nye digitale løsninger i Sandnesskolen, som innkjøp av Chromebooks, anslås å medføre en årlig gevinst på om lag kr 2,6 millioner. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S17 | Generell innsparing oppvekst skole | -10290 | -15440 | -15440 | -15440 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
På grunn av kommunens stramme økonomiske rammer finner rådmannen det nødvendig å innarbeide nye innsparinger på kr 10,3 millioner i 2020, økende til kr 15,4 millioner fra 2021. Med fjorårets innsparinger vil oppvekst skole ha innsparingskrav pålydende kr 15,3 millioner i 2020, og økende til kr 20,4 millioner i 2021. Det vil for skoleområdet bli svært krevende å løse innsparingskravet etter innføring av ny lærernorm og et økende antall elever med rett til spesialundervisning. Konsekvensene ved en slik innsparing vil være at kvaliteten i skoletilbudet i Sandnesskolen svekkes. Kostnadsdriveren i skolen er lønnskostnader og innsparingen vil dermed føre til færre ansatte som ikke er del av ny lærernorm. Oppvekst skole har i 2019 ikke klart å innfri ny lærernorm og elevers rett til spesialundervisning gjennom tildelt budsjettramme. |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S18 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, skoler | 14800 | 38900 | 60400 | 60400 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleier for byggeprosjekter som videreføres fra gjeldende økonomiplan, inkludert helårseffekt for bygg som ble ferdigstilte og tatt i bruk i 2019.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S19 | Internhusleie, renholds- og energikostnader, skoler | 1800 | 1800 | 1800 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Internhusleier for nye foreslåtte byggeprosjekter/innleie av lokaler i kommende planperiode.
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
P1 | Mobbeombud | 350 | 700 | 700 | 700 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SFO | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S20 | Inntektsmoderasjon SFO | 814 | 1954 | 1954 | 1954 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Fra høsten 2020 settes det et tak på hvor mye foreldre må betale for skolefritidsordning (SFO) for elever på 1. og 2. trinn. Prisen per plass skal ikke være høyere enn 6 prosent av husstandens inntekt. Dette koster Sandnes kommune om lag kr 814 000 for høsten 2020. Helårseffekten er på om lag kr 1,95 millioner. Rådmannen vil komme tilbake til dette i første perioderapport 2020. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S21 | Ressurser til styrking i SFO | 90 | 250 | 370 | 450 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skolene tildeles ekstra ressurser til tilrettelegging av SFO-tilbudet for elever med særskilte behov. Tildelingssummen tilsvarer 12,6 prosent av midlene som går til spesialundervisning i ordinær skole. Skolene tilføres om lag kr 90 000 til styrking i SFO i 2020. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S22 | Korrigering av prognoser, styrking SFO | -60 | -60 | -60 | -60 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Elevtallsveksten for 2019 var lavere enn forventningene som ble lagt til grunn i økonomiplanen for 2019-2022. Som følge av korrigering av prognosene, reduseres ressursene til styrking i SFO med om lag kr 60 000 på årsbasis. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S23 | SFO, økning i driftsutgifter | 3008 | 3232 | 3285 | 3285 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For skolefritidsordningen (SFO) gjelder selvkostprinsippet. Det er gjennomført ny selvkostberegning for skolefritidsordningen basert på regnskapstall fra 2019. Resultatet fra beregningen viste at foreldrebetalingen dekker alle utgifter knyttet til SFO. Mer informasjon i vedlegg til økonomiplanen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S24 | SFO, økning i gebyrinntekter | -3008 | -3232 | -3285 | -3285 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
For skolefritidsordningen (SFO) gjelder selvkostprinsippet. Det er gjennomført ny selvkostberegning for skolefritidsordningen basert på regnskapstall fra 2019. Resultatet fra beregningen viste at foreldrebetalingen dekker alle utgifter knyttet til SFO. Mer informasjon i vedlegg til økonomiplanen | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
S25 | Utnulling selvkostbudsjett SFO Forsand | -319 | -319 | -319 | -319 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Skolefritidsordningen (SFO) i Forsand har et budsjett på kr 319 000. Rådmannen foreslår å oppjustere inntektsbudsjettet for å dekke kostnadene, slik at budsjettet tilpasses selvkost. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TOTALSUM OPPVEKST SKOLE | 56585 | 85751 | 110657 | 116137 |
Sist oppdatert: 08.05.2023