Nr | Tiltakstekst | 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | ||||||||||||||||||||
I1 | Formue- og inntektsskatt | -2335000 | -2390000 | -2447000 | -2508000 | ||||||||||||||||||||
Det budsjetteres med kr 2 335 millioner i formues- og inntektsskatt og kr 1 672 millioner i rammetilskudd inkludert inntektsutjevning i 2018. Se mer informasjon i avsnitt om de frie inntektene. | |||||||||||||||||||||||||
I2 | Statlige rammeoverføringer inkludert inntektsutjevning | -1672000 | -1657000 | -1652000 | -1655000 | ||||||||||||||||||||
Rammetilskuddet budsjetteres med kr 1 672 millioner i 2018, og er basert på statsbudsjettforslaget og på prognose for inntektsutjevning i tråd med skatteanslaget (tiltak I1) for planperioden. Se mer informasjon i avsnitt om de frie inntektene. | |||||||||||||||||||||||||
I3/P1 | Eiendomsskatt på verk, bruk og næringseiendommer | - | - | ||||||||||||||||||||||
Endret i henhold til vedtak i bystyret Forsand kommune har eiendomsskatt på verk og bruk med 7 promille. Etter kommunesammenslåingen 1.1.2020 har den nye kommunen anledning til å vedta å bruke den høyeste satsen som har vært i bruk i en av kommunene før sammenslåingen (jamfør FINs uttalelse av 23.09.1991). Nye Sandnes har mulighet til å innføre eiendomsskatt for hele den nye kommunen på verk, bruk og næringseiendommer med samme skattesats som Forsand kommune har i dag på verk og bruk. |
|||||||||||||||||||||||||
I4/P2 | Taksering av verk, bruk og næringseiendommer | - | - | ||||||||||||||||||||||
Endret i henhold til vedtak i bystyret Alle eiendommene i den nye sammenslåtte kommunen skal takseres på samme grunnlag. Dette kan gjøres ved at verk, bruk og næringseiendommer i Sandnes kommune takseres etter samme regler som verk og bruk i Forsand kommune. Det vil også være anledning til å gjennomføre en ny alminnelig taksering av alle verk, bruk og næringseiendommer i den nye kommunen, jamfør FIN 01.09.1994.
|
|||||||||||||||||||||||||
I5 | Taksering av verk, bruk og næringseiendommer - finansieres ved bruk av fond | -5000 | -5000 | ||||||||||||||||||||||
Rådmannen foreslår å bruke av kommunens reservefond (25701155) til å finansiere taksering av verk, bruk og næringseiendommer. | |||||||||||||||||||||||||
I6 | Rentekompensasjon sykehjem og omsorgsboliger, reform 97 og skolebygg | -11311 | -11356 | -11669 | -11689 | ||||||||||||||||||||
Staten gir kompensasjonstilskudd for renter og avdrag i forbindelse med eldre- og psykiatriplanen, reform 97 og rentekompensasjon for skolebygg. Renteforutsetningene som er lagt til grunn er vist i avsnitt om lønns- og prisvekst samt rentenivå. Lånesaldo til investeringsutgiftene til disse formålene er vist i avsnitt om utvikling i lånegjeld. |
|||||||||||||||||||||||||
I7 | Integreringstilskudd flyktninger | -120100 | -113400 | -106100 | -103100 | ||||||||||||||||||||
Kommunene får integreringstilskudd over fem år for hver flyktning og person med opphold på humanitært grunnlag som kommunen bosetter. Tilskuddet skal bidra til godt og raskt bosettings- og integreringsarbeid. Regjeringen foreslår at tilskuddssatsen økes til kr 804 100 for voksne og kr 754 100 for barn fra 2018. Rådmannen budsjetterer med bosetting av 80 flyktninger per år fra og med neste år. I tillegg kommer tilskudd for tidligere bosatte flyktninger som til sammen gir kr 120,1 millioner i 2018. | |||||||||||||||||||||||||
I8/P10 | Renteutgifter ordinære lån | 91232 | 105101 | 123473 | 137410 | ||||||||||||||||||||
Endret i henhold til vedtak i bystyret Det budsjetteres med kr 91,3 millioner i renteutgifter på ordinære lån i 2018 og beløpet stiger til kr 133,3 millioner i 2021. Dette skyldes økt lånegjeld og noe høyere rentenivå i planperioden. Renteforutsetningene som er lagt til grunn finnes i avsnitt om lønns- og prisvekst samt rentenivå. Lånesaldo framgår av avsnitt om utvikling i lånegjeld. Avdragstiden er 30 år. |
|||||||||||||||||||||||||
I9 | Redusert rentemarginpåslag | -10000 | -10000 | -10000 | -10000 | ||||||||||||||||||||
Ved behandling av økonomiplan 2017-2020 (bsak 134/16) ble det vedtatt å redusere renteutgiftene med kr 8 millioner i 2017 og kr 10 millioner årlig fra og med 2018. Tiltaket videreføres. | |||||||||||||||||||||||||
I10/P11 | Avdrag ordinære lån | 225201 | 251906 | 269647 | 282539 | ||||||||||||||||||||
Endret i henhold til vedtak i bystyret Det budsjetteres med kr 225,3 millioner i avdrag på ordinære lån i 2018 og beløpet stiger til kr 273,8 millioner i 2021. Dette skyldes den høyere lånegjelden. Lånesaldo framgår av avsnitt om utvikling i lånegjeld. Avdragstiden er 30 år. |
|||||||||||||||||||||||||
I11 | Renteinntekter av bankinnskudd | -14443 | -16681 | -20732 | -24250 | ||||||||||||||||||||
Det budsjetteres med kr 14,4 millioner i renteinntekter fra bankinnskudd i 2018. Renteforutsetningene som er lagt til grunn finnes i avsnitt om lønns- og prisvekst samt rentenivå. Det er lagt til grunn et gjennomsnittlig ordinært bankinnskudd på kr 1,066 milliard, hvorav kr 266 millioner er til særvilkår. | |||||||||||||||||||||||||
I12 | Avkastning aksjefond | -2200 | -5000 | -5000 | -5000 | ||||||||||||||||||||
Aksjefond er en del av Sandnes kommune sin langsiktige finansportefølje. Det budsjetteres med en avkastning på kr 2,2 millioner i 2018 og kr 5 millioner de resterende årene i budsjettperioden. I beregningene er det lagt til grunn at porteføljen består av kr 34 millioner ved inngangen av 2018, som økes til kr 85 millioner i løpet av året og til kr 100 millioner i 2019. | |||||||||||||||||||||||||
I13 | Renteinntekter startlån | -18189 | -21031 | -25640 | -29615 | ||||||||||||||||||||
Startlån er et av Sandnes kommunes virkemidler for å bidra til at det blir mulig for flere å skaffe seg egen bolig. Kommunen låner årlig inn fra Husbanken. Renteinntektene på startlånene utgjør kr 18,2 millioner i 2018 og stiger til kr 29,6 millioner i 2021. Det er lagt inn tilsvarende renteutgifter i forbindelse med startlånene. | |||||||||||||||||||||||||
I14 | Renteutgifter startlån | 18189 | 21031 | 25640 | 29615 | ||||||||||||||||||||
Startlån er et av Sandnes kommunes virkemidler for å bidra til at det blir mulig for flere å skaffe seg egen bolig. Midlene lånes inn fra Husbanken og gis ut som startlån til personer som ellers ikke ville klart å skaffe seg egen bolig. Renteutgiftene på startlånene er tilsvarende renteinntektene som er omtalt i tiltak I13. | |||||||||||||||||||||||||
I15 | Renter ansvarlig lån Lyse energi AS | -11671 | -11919 | -12707 | -13173 | ||||||||||||||||||||
Det ansvarlige lånet som Lyse energi AS betaler renter og avdrag på til eierkommunene, utgjorde for Sandnes opprinnelig kr 585,9 millioner med en avdragstid på 30 år. Årlige avdrag føres etter gjeldende regnskapsregler i investeringsregnskapet. Renten på det ansvarlige lånet er fastsatt til 3 måneders Nibor, med et tillegg på 2 prosentpoeng. Se omtale av renteforutsetningene i avsnitt om lønns- og prisvekst samt rentenivå. | |||||||||||||||||||||||||
I16 | Aksjeutbytte Lyse AS | -97655 | -107421 | -112303 | -117186 | ||||||||||||||||||||
Sandnes kommune sin eierandel i Lyse AS er 19,53 prosent. Selskapet utdeler utbytte til eierkommunene, og målet er en dobling av utbyttet i 2020 målt mot 2012. Forventing om utbyttenivået i denne planperioden er av eierkommunene lagt med grunnlag i eierstrategien, forventet resultatutvikling og i dialog med selskapet. I 2018 forutsetter eierne et utbytte på kr 500 millioner hvor Sandnes kommunes andel er kr 97,7 millioner. Totalt utbytte forventes å øke med kr 50 millioner i 2019, og kr 25 millioner i 2020 og 2021. Samlet utbytte utgjør i 2021 da kr 600 millioner, og Sandnes kommunes andel av dette utgjør kr 117,2 millioner. | |||||||||||||||||||||||||
I17 | Aksjeutbytte SF kino Stavanger/Sandnes AS | -1785 | -1785 | -1785 | -1785 | ||||||||||||||||||||
Det er i tråd med eierstrategien forventet utbytte fra SF Kino Stavanger/Sandnes AS. Sandnes sin andel utgjør kr 1 785 000. | |||||||||||||||||||||||||
I18 | Aksjeutbytte Renovasjonen IKS | -1000 | -1000 | -1000 | -1000 | ||||||||||||||||||||
Det er i tråd med eierstrategien forventet utbytte fra Renovasjonen IKS. Sandnes sin andel utgjør kr 1 million. | |||||||||||||||||||||||||
I19 | Ekstraordinært uttak av opptjent egenkapital fra Sandnes tomteselskap KF | -17700 | -2300 | ||||||||||||||||||||||
Rådmannen foreslår at det tas en ekstraordinær overføring fra Sandnes tomteselskap KF på kr 20 millioner, fordelt med kr 17,7 millioner i 2019 og kr 2,3 millioner i 2020, som utlukkende disponeres til medfinansiering av Ruten byrom. Det presiseres at det ekstraordinære uttaket skjer fra foretakets allerede oppsparte egenkapital. Av eierstrategien til foretaket framgår det at de skal være kommunens foretrukne samarbeidspart og pådriver for utviklingen av nye store strategiske utbyggingsområder og prioriterte offentlige utviklingsprosjekter i bysentrum. Det eierstrategiske grepet er her konkret økonomisk bidrag til realisering av Ruten byrom i planperioden. Tiltaket vil etter rådmannens vurdering samtidig bygge opp om Ruten som regionalt kollektivknutepunkt og attraktiv forretningsadresse. | |||||||||||||||||||||||||
I20 | Overføring fra Sandnes tomteselskap KF | -15000 | -25000 | -5000 | |||||||||||||||||||||
Sandnes tomteselskap KF har fått særskilte oppdrag fra bystyret om blant annet å sørge for samlet områdereguleringsplan av kommunens eiendommer i Skeianeområdet, Ruten og Havneparken. Godkjent plan er grunnlaget for salg. Nettoinntekter etter fullført oppdrag tilføres bykassen. Inntektene bidrar til økt egenfinansiering av investeringer. Det er forutsatt en overføring fra Sandnes tomteselskap KF på kr 15 millioner i 2018, kr 25 millioner i 2019 og kr 5 millioner i 2020. | |||||||||||||||||||||||||
I21 | Renter ansvarlig lån Sandnes tomteselskap KF | -4035 | -4076 | -4261 | -4368 | ||||||||||||||||||||
Det ansvarlige lånet som Sandnes tomteselskap KF betaler renter og avdrag på til kommunen utgjorde opprinnelig kr 130 millioner med en avdragstid på 30 år. Årlige avdrag føres etter gjeldende regnskapsregler i investeringsregnskapet. Renten på det ansvarlige lånet er fastsatt til 3 måneders Nibor, med et tillegg på 3 prosentpoeng. Renteforutsetningene er gjengitt i avsnitt om lønns- og prisvekst samt rentenivå. | |||||||||||||||||||||||||
I22 | Overføring fra Sandnes parkering KF | -1100 | -1100 | -1100 | -1100 | ||||||||||||||||||||
Det er i gjeldende økonomiplan forutsatt en årlig overføring fra Sandnes parkering KF på kr 1,1 millioner og rådmannen viderefører overføringen. Bykassen yter ikke tilskudd til parkeringsforetaket. | |||||||||||||||||||||||||
I23/P12 | Overføring til investeringsregnskapet | 95056 | 55924 | 15403 | 29424 | ||||||||||||||||||||
Endret i henhold til vedtak i bystyret Ordinær overføring fra drift til investering utgjør kr 91,1 millioner i 2018. I slutten av perioden øker overføringen til kr 147,7 millioner i 2021. |
|||||||||||||||||||||||||
I24 | Avskrivinger | 69000 | 71000 | 74000 | 77000 | ||||||||||||||||||||
Avskrivinger på kommunens anleggsmidler er kalkulert til kr 69 millioner i 2018 og øker til kr 77 millioner i slutten av perioden. | |||||||||||||||||||||||||
I25 | Motpost avskrivinger | -69000 | -71000 | -74000 | -77000 | ||||||||||||||||||||
Motpost avskrivinger er en regnskapsmessig motpost til tiltak I24. | |||||||||||||||||||||||||
I26 | Kalkulatoriske renter og avskrivinger vann | -14871 | -17072 | -18326 | -19434 | ||||||||||||||||||||
Kalkulatoriske renter og avskrivinger på selvkostområdene vann, avløp og renovasjon viser hvor mye renter og avskrivinger områdene bidrar til kommunekassen med. Denne inntekten er selvkostområdenes betaling for at kommunen stiller kapital til disposisjon. Kalkylerenten er 5-årig SWAP-rente med et påslag på 0,5 prosentpoeng. Det er forutsatt kalkylerente på 2 prosent i planperioden. | |||||||||||||||||||||||||
I27 | Kalkulatoriske renter og avskrivinger avløp | -30471 | -32841 | -34472 | -36269 | ||||||||||||||||||||
Kalkulatoriske renter og avskrivinger på selvkostområdene vann, avløp og renovasjon viser hvor mye renter og avskrivinger områdene bidrar til kommunekassen med. Denne inntekten er selvkostområdenes betaling for at kommunen stiller kapital til disposisjon. Kalkylerenten er 5-årig SWAP-rente med et påslag på 0,5 prosentpoeng. Det er forutsatt kalkylerente på 2 prosent i planperioden. | |||||||||||||||||||||||||
I28 | Kalkulatoriske renter og avskrivinger renovasjon | -519 | -351 | -29 | -379 | ||||||||||||||||||||
Kalkulatoriske renter og avskrivinger på selvkostområdene vann, avløp og renovasjon viser hvor mye renter og avskrivinger områdene bidrar til kommunekassen med. Denne inntekten er selvkostområdenes betaling for at kommunen stiller kapital til disposisjon. Kalkylerenten er 5-årig SWAP-rente med et påslag på 0,5 prosentpoeng. Det er forutsatt kalkylerente på 2 prosent i planperioden. | |||||||||||||||||||||||||
I29 | Renter ansvarlig lån Sandnes eiendomsselskap KF | -122353 | -145402 | -156657 | -166026 | ||||||||||||||||||||
I forbindelse med etablering av Sandnes eiendomsselskap KF er kommunens bygg overført til foretaket, sammen med et ansvarlig lån tilsvarende bokført verdi av kommunens bygg. Eiendomsforetaket betaler renter på det ansvarlige lånet. Renten er i husleiemodellen fastsatt til 2,5 prosent. Renteforutsetningene er gjengitt i avsnitt om lønns- og prisvekst samt rentenivå. I tillegg til lånekostnader knyttet til internhusleiemodellen, betaler SEKF lånekostnader på lån i forhold til bygg som leies ut til eksterne.
|
|||||||||||||||||||||||||
I30 | Avdrag ansvarlig lån Sandnes eiendomsselskap KF | -135328 | -159822 | -172275 | -181195 | ||||||||||||||||||||
I forbindelse med etablering av Sandnes eiendomsselskap KF er kommunens bygg overført til foretaket, sammen med et ansvarlig lån tilsvarende bokført verdi av kommunens bygg. Lånet har en løpetid på 40 år. Eiendomsforetaket betaler avdrag på det ansvarlige lånet. Avdragene er i husleiemodellen fastsatt til 2,5 prosent. I tillegg til lånekostnader knyttet til internhusleiemodellen, betaler SEKF lånekostnader på lån i forhold til bygg som leies ut til eksterne.
|
|||||||||||||||||||||||||
I31 | Bruk av fond | -40000 | |||||||||||||||||||||||
Rådmannen foreslår at man bruker av kommunens reservefond (25701155) i 2018. Alle enheter i kommunen har tatt store grep i omstillingsprosjektet, og man ønsker å se effekten av denne omstillingen før det legges inn nye innsparinger. |
Sist oppdatert: 23.01.2023