I økonomiplanperioden vil Sandnes kommunes lånegjeld som betjenes ved hjelp av frie inntekter, øke fra kr 3 milliarder i 2016 til kr 4 milliarder i 2020.
Kommunens lånegjeld
Kommunens økte lånegjeld følger av befolkningsveksten og at kommunen i noen tilfeller har kommet sent i gang med å øke kapasiteten. Vedlikeholdsetterslepet bidrar også til behov for nye investeringer.
I vedtatt budsjett for 2016 lå det opprinnelig inne et høyt investeringsnivå, og låneopptaket var opprinnelig på om lag kr 1,6 milliarder. Prosjektene ble imidlertid ikke gjennomført i like høyt tempo som planlagt, og investeringsbudsjettet er derfor nedjustert både i første og andre perioderapport 2016. Låneopptaket for 2016 er også nedjustert i takt med dette. I skrivende stund er låneopptaket for 2016 på rundt kr 882 millioner. Dette betyr at de lånene som skulle vært tatt opp i 2016 for å finansiere det som skulle vært utgiftsført i 2016, blir forskjøvet til 2017. Ordinært låneopptak for 2017, inklusiv forskjøvet låneopptak fra 2016, er på om lag kr 1,1 milliarder.
FORVENTET UTVIKLING I LANGSIKTIG LÅNEGJELD
Lånene som kommunen må betjene ved hjelp av frie inntekter, øker fra kr 3 milliarder i 2016 til kr 4 milliarder i 2020. Årsakene til økt lånegjeld er et høyt investeringsnivå og lav egenfinansiering av investeringer. Kostnadene til ny brannstasjon lånefinansieres i Sandnes kommune. Store deler av dette lånet betjenes av leietakerne (Rogaland brann og redning IKS, Stavanger universitetssykehus og deltakerkommunene i legevakt og øyeblikkelig hjelp-tilbud) i bygget i form av husleie.
Tabellen under viser utvikling i lånegjelden. Lånegjelden er splittet i:
- startlån
- lån som staten betjener i forbindelse med eldre- og psykiatriplanen
- lån med rentekompensasjon til skolebygg og svømmehaller
- lån som betjenes av gebyrinntekter i VAR-sektoren
- lån som betjenes av Rogaland brann og redning IKS
- lån som betjenes av frie inntekter
Raden øverst i tabellen under viser det låneopptaket kommunen må finansiere selv ved hjelp av frie inntekter, og det er utviklingen i denne lånegjelden som er kritisk med hensyn til kommunens framtidige handlingsrom.
2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | |
Lån som betjenes av frie inntekter | 2367 | 2993 | 3495 | 3861 | 3838 | 4030 |
Lån som betjenes av Rogaland brann og redning IKS | 293 | 283 | 273 | 263 | ||
Lån som betjenes av gebyrer i VAR sektoren | 778 | 877 | 978 | 1030 | 1080 | 1132 |
Lån der staten betjener renter skolebygg | 238 | 217 | 197 | 177 | 157 | 136 |
Lån der staten betjener renter eldre/psykiatriplan | 116 | 109 | 103 | 96 | 90 | 84 |
Startlån | 883 | 938 | 983 | 1018 | 1043 | 1058 |
Langsiktig lånegjeld ekskl. pensjonsforpliktelser | 4384 | 5135 | 6049 | 6465 | 6481 | 6703 |
Sist oppdatert: 19.06.2023