Innen eiendomsområdet er det prioritert investeringer innen miljø- og Enøk-området. Satsing på energibesparende tiltak vil på sikt føre til reduserte kostnader i driften.
NR | PROSJEKT | TILTAKSTEKST | TOTAL KALKYLE | BEVILGET FØR | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E1 | 4000100 | Miljøtiltak, kommunale bygg | 3300 | 3300 | 3300 | 3300 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. Rullerende årsbevilgning til miljøtiltak (korrigert fra ENØK, kommunale bygg) gir kommunen muligheten til å arbeide med konkrete tiltak for bruk av stasjonær energibruk. Det vil også redusere klimautslipp slik at kommunen vil få en mer miljøvennlig profil/drift av byggporteføljen. Mulige besparelser som kan oppnås vurderes i gitte tilfeller og innarbeides i driftsbudsjettet. Tilsvarende Enova tilskudd ligger i E4.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E2 | 4000200 | Miljøtiltak, utfasing av oljekjel | 1500 | 3000 | 3000 | 3000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. I forbindelse med Klimaforliket i 2012 ble oljekjel særskilt omtalt. Her ønskes å øke tempoet med å fase ut oljefyringsanlegg. Fossile energivarer står for en stor andel av klimautslippene knyttet til stasjonær energibruk. Her følges kommunens egne planer for reduksjon av klimautslipp jfr. Miljøplan 2015-2030. Kommunen har gravd opp og sanert 16 anlegg. 11 anlegg gjenstår i kommunens formålsbygg.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E3 | 4000300 | Enøk, solvarmeenergi | 4000 | 2000 | 2000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: K0. (((SEKF sak 76-16))) Planlagt byggestart 4.kvartal 2016. Forventet ferdigstilt 2017. Energi fra sol er et innovativt og framtidsrettet prosjekt. Prosjektet gjennomgås for gjennomføring av de beste løsninger for blant annet Austrått BOAS (2016-2017). Det er bevilget kr 4 millioner i gjeldende økonomiplan. I henhold til K0 ferdigstilles prosjektet i 2017 og midler framskyves. Tilsvarende Enova tilskudd ligger i E4.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E4 | 4000700 | Enova tilskudd, 11 formålsbygg | -3600 | -600 | -2000 | -1000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Enovas nye retningslinjer anbefaler at søknadene samles for 3 år om gangen. Det var innvilget tilskudd for prosjekter påbegynt i 2016: Hommersåkbarnehage: prosjekt nr. 4100401 Myklaberget barnehage: prosjekt nr. 4100402 Austrått BOAS:prosjekt nr. 4000300 Hommersåk skole: prosjekt nr. 4000103 Riskahallen:prosjekt nr. 6000500 Riska ungdomsskole: prosjekt nr. 4000102 Austrått skole:prosjekt nr. 3002300 Skeiene ungdomsskole: prosjekt nr. 30021 Prosjekter med i oppstart 2017: Lura BOAS:underprosjekt til prosjekt nr. 4000100 Kyrkjevollen skole: underprosjekt til prosjekt nr. 4000500 Lura bydelssenter: Nytt prosjekt |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E5 | 4100200 | ITV-anlegg (kameraovervåking) | 1000 | 1000 | 1000 | 1000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. Overvåkningsutstyr bidrar til å forebygge og redusere omfanget av hærverk. Dersom arbeidet med å komplettere overvåkningsanlegg på skolene skal fortsette må det settes av en årlig bevilgning på kr 1 millioner til formålet. I 2017 foreslås midlene disponert slik:
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E6 | 4100400 | Innemiljø i øvrige kommunale bygg, oppgradering | 5000 | 5000 | 5000 | 5000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. Det er behov for oppgradering av tekniske innretninger og ventilasjonsanlegg i flere av kommunens bygg. For å bedre innemiljøet er det også i flere bygg behov for ny/oppgradert solavskjerming.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E7 | 41013 | Omlegging intern kommunikasjon for tekniske styresystemer | 300 | 300 | 300 | 300 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. Omlegging intern kommunikasjon til tekniske styresystemer og overgang til IP-kommunikasjon.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E8 | 41014 | Adgangskontroll anlegg, utfasing av eldre låssystem og overgang til elektronisk skallsikring | 950 | 950 | 950 | 950 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. Behov for elektronisk ytre skallsikring. Det mistes nøkler og må skiftes på låsesylindre. For effektiv drift og administrering foreslås det avsatt midler for oppgraderinger i utvalgte formålsbygg. Bevilgning foreslås justert opp, da prisnivå er noe høyere enn tidligere antatt.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E9 | 41015 | Oppgradering av varmeanlegg i kommunale formålsbygg | 200 | 200 | 200 | 200 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. Lovverket for prosjektering av varmeanlegg har vært i endring. Kommunen er ansvarlig for egen risikovurdering og sikring av store varmeanlegg.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E10 | 4000500 | Enova-program energibesparende tiltak i bygg for reduksjon av energibehov | 40000 | 20000 | 10000 | 10000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Planlagt oppstart 2016. Forventet ferdigstilt 2018. Kartlegging har identifisert energisparingspotensial i 10 utvalgte skolebygg som vil gi god mulighet til å oppfylle kommunens mål om redusert energibruk. Energibesparelse er kalkulert til kr 500 000 i 2017, 1,1 millioner i 2018, og 1,6 millioner i 2019 og 2020, som beskrevet i driftstiltak F20. Det foreslås å avsette kr 10 millioner i 2017 og 2018. Det var innvilget kr 40 millioner til prosjektet i gjeldende økonomiplan. Det er igangsatt arbeid for kr 20 millioner i 2016. Tilsvarende Enova tilskudd ligger i E4.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E11 | 4000500 | Enova-program energibesparende tiltak i bygg for reduksjon av energibehov, tilskudd fra Enova | -3500 | -1200 | -1200 | -1100 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Investeringer i Enova-programmet (tiltak E10) gir tilskudd på kr 3,5 millioner. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E12 | 4009113 | Enova tilskudd, Iglemyr energisentral | -1700 | -1700 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Investeringer i Enova-programmet gir tilskudd på kr 1,7 millioner på prosjekt 4009113 Energisentralen på Iglemyr. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E13 | 4100300 | Universell utforming | 2000 | 2000 | 2000 | 2000 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. I følge diskriminerings- og tilgjengelighetsloven, samt plan- og bygningsloven, skal Norge være universelt utformet innen 2025. Målet skal nås med stor satsing på universell utforming innenfor viktige samfunnsområder. For den kommunale bygningsmassen vil en kartlegge eksisterende bygningsmasse og lage plan for tiltak, og iverksetting der det er brukere eller ansatte som har behov for tilrettelegging. Kartlegging av skoler og barnehager eldre enn 2010, samt utarbeiding av tilstandsrapporter, utføres i 2016 og 2017. Kartlegging og utarbeidelse av tilstandsrapporter for helsebygg, administrasjonsbygg og andre tjenestebygg utføres i 2018-2019. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E14 | 41023 | Nedgravde avfallscontainere | 700 | 700 | 700 | 700 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. Det er beregnet behov for totalt kr 1,4 millioner til nedgravde avfallsanlegg i 2017 og 2018. På grunn av brannfare må avfallscontainere sikres, og det har hittil vært gjort ved bygging av avfallsskur. For nye anlegg tilrådes nedgravde søppelcontainere.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E15 | 4100800 | Radontiltak i bygg med for høye Bq-verdier | 6000 | 1500 | 1500 | 1500 | 1500 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Dette er et lovpålagt tiltak som skal bli gjennomført innen 2020. For å gjennomføre tiltakene må det settes av en årlig bevilgning til og med 2019 på kr 1,5 millioner til formålet. I 2017 foreslås midlene disponert slik: Todelt prosjekt. Del 1 – radonkartlegging av skoler og barnehager samt noen andre kommunale bygg, kr 300 000. Del 2 – fortsettelse av tiltak i henhold til plan for radontiltak, kr 1,2 millioner |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E16 | 4102500 | Branntekniske tiltak i diverse bygg | 2800 | 1400 | 1400 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Planlagt oppstart 2017. Forventet ferdigstilt 2018. Det er beregnet behov for totalt kr 2,8 millioner til ulike tiltak i 2017 og 2018. Dette gjelder blant annet oppgradering av branntekniske anlegg av eldre dato, digitalisering av branntegninger i formålsbygg og kartlegging av brannteknisk tilstand i eldre bygninger. Framdriftsplan utarbeides før tiltak igangsettes i de enkelte bygg.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E17 | 10011 | Salg av kommunale eiendommer | -10000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
I fsak 85/13 ble det framlagt en oversikt over kommunens eiendommer og eierandeler som ikke anses å være sentrale for kommunens drift. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E18 | 4102800 | Programvare og programmering fagservere i kommunens formålsbygg | 2850 | 950 | 950 | 950 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
SEKF har behov for å avløse eldre 2003-serverløsning for VVS-tekniske anlegg. Microsoft supporterer ikke slik løsning lenger og IT-avdelingen har bedt SEKF om å investere i ny plattform. Totalt 16 bygninger er knyttet opp per dags dato. For 10 bygninger vil lokale anlegg bli utfaset i forbindelse med nybygg/utvidelser/prosjektmidler, som for eksempel Vitenfabrikken 1 og Riska skole. Saken berører gjenstående 6 bygninger.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E19 | 4102900 | Lyse fjernvarme tilkobling kommunale bygg | 14500 | 9700 | 4800 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Lyse har fått godkjent konsesjon i området for levering av fjernvarme. Ved fremføring til Sandnes sentrum, er det vedtatt en trasé via Smeaheia. Trasévalg gjør det formålstjenlig å tilkoble aktuelle kommunale formålsbygg i takt med fremdriftsplan til Lyse. Sandnes kommune har som kjent kommet med høringsinnspill for Lyses planer for fremføring av fjernvarme. Prosjektet er nå en konkretisering av tidligere planer for konvertering og bruk av fjernvarme. Det vil være uheldig å begynne å grave i etterkant for stikkledninger til aktuelle bygg i forhold til når maskinpark er på plass. Lyse har en egen fremdriftsplan for prosjektet. Kommunens bygg er listet opp i forhold til fremdrift i dette prosjektet. Prosjektet er i tråd med bystyrets vedtak for Regional strategi for energi- og varmeløsninger (bsak 124/12) og orienteringssak til bystyret (bsak 37/14). Videre vedtak om fremføring av fjernvarme til Sandnes sentrum ble behandlet i fsak 5/15.
Gravearbeider i forbindelse med fjernvarmen skal foregå påfølgende år. Resterende bygninger vil da inngå i prosjektet.
Gevinsten med overgang og bruk av fjernvarme er todelt. 1. Drift og vedlikehold av varmeanleggene blir enklere. Lokalt produserende utstyr som elektrokjel annet kjel utstyr- utfases. Forsyningssikkerheten styrkes da Lyse leverer varmeenergi direkte til bygget. Det er derved ikke behov for ettersyn, service for egne produksjonsanlegg for varme. 2. Besparelser vil variere ut fra gjeldende nettpris. Som utgangspunkt regnes snittpris for 1. kvartal 2016. Tabell viser besparelser for drift og vedlikehold per år.
For elektrisk energivare vil det i perioden forventes en avgiftsøkning. Besparelsene vil da kunne bli høyere. |
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E20 | 4103000 | Alarmoverføring og heisalarm anlegg | 200 | 200 | 200 | 200 | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Status: Rullering - årsbevilgning. Det er behov for oppgraderinger og investering i ny alarmoverføringsplattform. Eksisterende løsning har foreldet teknologi med hensyn til overføring til alarmsentralmottak. Saken gjelder i første omgang 30 anlegg i skoler og helsebygg/BOAS. Det foreslås en gradvis omlegging med 15 bygg først, grunnet omfang og justering av kalkyler i prosjektet.
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
E21 | 4103100 | Regulering Vagleleiren, Vatneleiren, gamle Figgjo skole, gamle Vatne skole, Riskatun, gamle brannstasjon | 4000 | 2000 | 2000 | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Mulighetsstudier og regulering av kommunale eiendommer. Må reguleres eller utredes til eget bruk eller salg. | ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
TOTAL SUM EIENDOM | 65350 | 22900 | 27800 | 35100 | 18000 | 16650 |
Sist oppdatert: 23.01.2023