Teknisk
Tusen kroner
NR | TILTAKSTEKST | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
T1 | Friluftsorganisasjoner, prisjustering av interkommunale avtaler | 75 | 150 | 225 | 225 |
Kommunene i regionen har i samarbeid inngått avtaler med friluftsorganisasjoner som Rogaland arboret, Ryfylke friluftsråd og Jæren friluftsråd hvor det ytes tilskudd. Etter avtalene som er inngått skal tilskuddene justeres årlig etter prisvekst og folketall. Rådmannen tilrår en økning i budsjett til tilskudd. | |||||
T2 | Internett idrettshaller | 125 | 250 | 250 | 250 |
Driftsmidler til internett i idrettshaller. For at idretts- og svømmehallene skal tilfredsstille skoler og idrettens behov samt krav i forbindelse med avvikling av arrangementer trengs det nettverk som er tilrettelagt for gjestetilgang og med mulighet for tilkobling av utstyr. Nettverket skal blant annet brukes i forbindelse med kiosk, billettdrift, møtevirksomhet, resultatinnrapportering og kommunikasjon med brukerne. Tiltaket sees i sammenheng med investeringstiltak T38 i linjer og utstyr. Rådmannen tilrår at det settes av driftsmidler til tiltaket. | |||||
T3 | Folkepulsen - tilskuddordning | 275 | 275 | 275 | |
Rådmannen tilrår at det settes av kr 275 000 til Folkepulsen (bsak 54/16). Etter treårig prosjekt vil evaluering av resultater avgjøre om tiltaket videreføres. | |||||
T4 | Nye innsparinger | -490 | -990 | ||
På grunn av kommunens stramme økonomiske rammer ser rådmannen behov for å innarbeide nye innsparinger på kr 490 000 i 2019, økende til kr 990 000 fra 2020. Rådmannen vil komme tilbake med en løsning på hvordan disse innsparingene skal effektueres. | |||||
P6 | Innsparing LED gatelys | -250 | -500 | -750 | -1000 |
Sum teknisk | 225 | 175 | -490 | -1515 |
VAR
Tusen kroner
NR | TILTAKSTEKST | 2017 | 2018 | 2019 | 2020 |
T5 | Vann, økning i gebyrinntekter | -4956 | -8460 | -12037 | -15111 |
Alle abonnenter som er tilknyttet kommunalt vann betaler vanngebyr. Gebyrene øker i 2017 for å imøtekomme økte utgifter. | |||||
T6 | Vann, ENØK-tiltak | -80 | -155 | -195 | -195 |
Investeringer i enøk-tiltak (investeringstiltak V10) forventes å redusere driftsutgiftene. | |||||
T7 | Vann, økning i utgifter til kjøp av vann fra IVAR | 1483 | 2064 | 2658 | 3268 |
Drikkevann til abonnentene kjøpes i hovedsak fra IVAR. Grunnet vekst i regionen har IVAR planlagt flere store investeringer for å sikre drikkevann av god kvalitet, jamfør IVARs økonomiplan. Det er på bakgrunn av dette budsjettert med 2,5 prosent økte kostnader for kjøp av vann. | |||||
T8 | Vann, økning i driftsutgifter | 7120 | 8398 | 9711 | 11058 |
Driftsutgifter til det kommunale drikkevannsnettet og egenproduksjon av vann øker grunnet økt aktivitet samt lønns- og prisvekst. Det budsjetteres med en økning i perioden. | |||||
T9 | Vann, redusert budsjett til utgifter for støttetjenester | -5877 | -5823 | -5769 | -5712 |
Kommunens støttetjenester, slik som regnskaps-, budsjett-, service-, arkiv-, IT- og advokattjenester med mer ytes også til selvkosttjenesten vann. Økte utgifter i støttetjenestene skal dekkes inn gjennom tilsvarende økte inntekter i tråd med økonomireglementet. Det budsjetteres med generell lønnsvekst i perioden. Det er tilsvarende inntekter på kommunens fellesområde i tiltak F8. Budsjettet reduseres som følge av for høyt basisbudsjett. | |||||
T10 | Vann, endring i kalkulatoriske renter og avskrivninger | 2708 | 4344 | 5335 | 6389 |
I selvkostregnskapet på vann beregnes kalkulatoriske rente og avskrivninger på tidligere års investeringer. Dette belastes abonnentene via vannavgiftene. Denne utgiften er selvkostområdets betaling for at kommunen stiller kapital til disposisjon. Kalkylerenten er 5-årig SWAP-rente med et påslag på 0,5 prosentpoeng. Det er forutsatt kalkylerente på 2 prosent i 2017 og ut perioden. | |||||
T11 | Vann, bruk av selvkostfond | -398 | -368 | 297 | 303 |
Vann er et selvkostområde. Det medfører at gebyrinntekter som gjelder vann kun kan brukes til utgifter på området vann. Dersom inntektene på området er høyere enn utgiftene, skal kommunen sette av overskuddet til selvkostfond. I år med underskudd skal kommunen bruke av selvkostfondet. Eventuelle avsetninger til selvkostfondet må brukes opp innen 5 år i tråd med retningslinjer for beregning av selvkost. Selvkostfondets funksjon er å håndtere svingninger i inntekter og kostnader slik at gebyrene kan holdes mest mulig stabile, samtidig som en sikrer at gebyrene ikke brukes til noe utenfor selvkostområdet. Det legges opp til bruk av fond i 2017 og 2018 men deretter balanse etter økte gebyrinntekter. | |||||
T12 | Avløp, økte gebyrinntekter | -25787 | -31857 | -37505 | -42871 |
Alle abonnenter som er tilknyttet avløpsnettet betaler avløpsgebyr. Gebyrene øker i 2017 for å imøtekomme økte utgifter. | |||||
T13 | Avløp, Enøk-tiltak | -120 | -195 | -230 | -230 |
Investeringer i Enøk-tiltak (investeringstiltak V10) forventes å redusere driftsutgiftene. | |||||
T14 | Avløp, økning i tilskudd | 166 | 337 | 512 | 692 |
Tilskudd til privat avløpsseparering øker i perioden. | |||||
T15 | Avløp, økning i utgifter til kjøp av avløpsbehandling IVAR | 3772 | 4895 | 6046 | 7230 |
Tjenesten avløpsbehandling kjøpes i hovedsak av IVAR. Det legges opp til forventet prisvekst på 9,33 prosent på tjenesten. | |||||
T16 | Avløp, økning i driftsutgifter | 16597 | 18292 | 20032 | 21819 |
Driftsutgifter til det kommunale avløpsnettet øker grunnet økt aktivitet samt lønns- og prisvekst. | |||||
T17 | Avløp, reduserte budsjett til utgifter for støttetjenester | -6933 | -6874 | -6813 | -6750 |
Kommunens støttetjenester, slik som regnskaps-, budsjett-, service-, arkiv-, IT- og advokattjenester med mer ytes også til selvkosttjenesten vann. Økte utgifter i støttetjenestene skal dekkes inn gjennom tilsvarende økte inntekter i tråd med økonomireglementet. Det budsjetteres med generell lønnsvekst i perioden. Det er tilsvarende inntekter på kommunens fellesområde i tiltak F8. Budsjett reduseres som følge av for høyt basisbudsjett. | |||||
T18 | Avløp, økning i kalkulatoriske renter og avskrivninger | 2878 | 5930 | 8034 | 10182 |
I selvkostregnskapet på avløp beregnes kalkulatoriske rente og avskrivninger på tidligere års investeringer. Dette belastes abonnentene via avløpsavgiftene. Denne utgiften er selvkostområdets betaling for at kommunen stiller kapital til disposisjon. Kalkylerenten er 5-årig SWAP-rente med et påslag på 0,5 prosentpoeng. Det er forutsatt kalkylerente på 2 prosent i 2017 og ut perioden. | |||||
T19 | Avløp, redusert bruk av selvkostfond | 9427 | 9472 | 9924 | 9928 |
Avløp er et selvkostområde. Det medfører at gebyrinntekter som gjelder avløp kun kan brukes til utgifter på området avløp. Dersom inntektene på området er høyere enn utgiftene, skal kommunen sette av overskuddet til selvkostfond. I år med underskudd på selvkostområdet skal kommunen bruke av selvkostfondet. Eventuelle avsetninger til selvkostfondet må brukes opp innen 5 år i tråd med retningslinjer for beregning av selvkost. Selvkostfondets funksjon er å håndtere svingninger i inntekter og utgifter slik at gebyrene kan holdes mest mulig stabile, samtidig som en sikrer at gebyrene ikke brukes til noe utenfor selvkostområdet. Det legges opp til bruk av fond i 2017 og 2018 men deretter at området går i balanse etter økte gebyrinntekter. | |||||
T20 | Renovasjon, økte gebyrinntekter | -3069 | -4364 | -6258 | -12084 |
Det budsjetteres med en økning i gebyrinntekter til renovasjon i 2017 grunnet for høyt basisbudsjett. Satsene reduseres for å tilbakebetale tidligere års overskudd til abonnentene i tråd med gjeldene regler. | |||||
T21 | Renovasjon, økte øvrige salgsinntekter | -16 | -32 | -49 | -67 |
Det budsjetteres med en økning i øvrige salgsinntekter til renovasjon som følge av normal prisvekst. | |||||
T22 | Renovasjon, økning i driftsutgifter | 8355 | 8757 | 9170 | 9593 |
Det budsjetteres med en økning i driftsutgifter som følge av for lavt basisbudsjett. | |||||
T23 | Renovasjon, økte utgifter til sluttbehandling og innsamling | -873 | 818 | 2555 | 4339 |
Innsamling av avfall i kommunen utføres i hovedsak av Renovasjonen IKS med unntak av enkelte mindre områder. Grunnet økende antall abonnenter i kommunen, budsjetters det med økte kostnader til innsamling av avfall i hele perioden. Alt innsamlet avfall i kommunen sluttbehandles av IVAR. Grunnet økende avfallsmengde i kommunen generelt, budsjetteres det med økte kostnader for sluttbehandling av avfall. | |||||
T24 | Renovasjon, reduserte budsjett for støttetjenester | -2935 | -2885 | -2833 | -2780 |
Kommunens støttetjenester, slik som regnskaps-, budsjett-, service-, arkiv-, IT- og advokattjenester med mer, ytes også til selvkosttjenesten renovasjon. Økte utgifter i støttetjenestene skal dekkes inn gjennom tilsvarende økte inntekter i tråd med økonomireglementet. Det budsjetteres med generell lønnsvekst i perioden. Det er tilsvarende inntekter på kommunens fellesområde i tiltak F8. | |||||
T25 | Renovasjon, reduksjon i kalkulatoriske renter og avskrivinger | -603 | -1170 | -1445 | -1840 |
I selvkostregnskapet på renovasjon beregnes kalkulatoriske rente og avskrivninger på tidligere års investeringer og selvkostfond. Dette belastes abonnentene via renovasjonsgebyrene. Denne utgiften er selvkostområdets betaling for at kommunen stiller kapital til disposisjon. Kalkylerenten er 5-årig SWAP-rente med et påslag på 0,5 prosentpoeng. Det er forutsatt kalkylerente på 2 prosent i 2017 og ut perioden. Kalkulatoriske renter og avskrivinger blir lavere i hele perioden. I regnskapet for 2014 ble avskrivingsgrunnlaget redusert fordi en del av renovasjonsbeholderne som var utgiftsført tidligere år var videresolgt, og derfor ikke skulle være en del av avskrivingsgrunnlaget. | |||||
T26 | Renovasjon, bruk av selvkostfond | -859 | -1124 | -1140 | 2839 |
Renovasjon er et selvkostområde. Det medfører at gebyrinntekter som gjelder renovasjon kun kan brukes til utgifter på området renovasjon. Dersom inntektene på området er høyere enn utgiftene, skal kommunen sette av overskuddet til selvkostfond. I år med underskudd skal kommunen bruke av selvkostfondet. Eventuelle avsetninger til selvkostfondet må brukes opp innen 5 år i tråd med retningslinjer for beregning av selvkost. Selvkostfondets funksjon er å håndtere svingninger i inntekter og kostnader slik at gebyrene kan holdes mest mulig stabile, samtidig som en sikrer at gebyrene ikke brukes til noe utenfor selvkostområdet. Det legges opp til bruk av fond i 2017, 2018 og 2019 for å avvikle selvkostfond innenfor fristen på fem år. Deretter planlegges det at området går i balanse. | |||||
T27 | Slam, økning i gebyrinntekter | -877 | -513 | -567 | -567 |
Gebyrer på slamområdet reduseres i 2017 da tidligere underskudd nedbetales i 2017. | |||||
T28 | Slam, økning i driftsutgifter | 622 | 678 | 735 | 794 |
Driftsutgifter til slam forventes å øke i takt med forventet prisvekst. | |||||
T29 | Slam, tilbakebetale tidligere års underskudd | 255 | -165 | -168 | -227 |
Underskudd fra tidligere år tilbakebetales i 2017 etter flere års overskudd. | |||||
T30 | Feiing, økning i gebyrinntekter | -1164 | -525 | -236 | |
Gebyrsatser på feiing øker for å tilbakebetale tidligere års underskudd. | |||||
T31 | Feiing, økning i driftsutgifter | 366 | 497 | 632 | 770 |
Driftsutgifter til feiing øker grunnet forventet prisvekst. | |||||
T32 | Feiing, tilbakebetale tidligere års underskudd | 798 | 28 | -396 | -770 |
Underskudd fra tidligere år tilbakebetales i form av høyere gebyrer. | |||||
Sum VAR | 0 | 0 | 0 | 0 |
Sist oppdatert: 18.04.2023