map Kart account_circle Min side

Driftsregnskapet

Brutto driftsresultat

 

I 2020 ble brutto driftsresultat positivt med kr 63,5 millioner, mens det i 2019 var negativt med kr 230,1 millioner. Korrigert for avskrivninger er brutto driftsresultat i 2020 på kr 336,9 millioner, mens det i 2019 var negativt med kr 127,4 millioner. Alle tall i avsnitt om driftsregnskapet inkluderer også tall fra tidligere Forsand kommune. 

Hovedtall driftsregnskap 2016 2017 2018 2019 2020
Brutto driftsresultat 63,7 87,7 -9,7 -230,1 63,5

I 2019 var veksten i driftsinntektene betydelig lavere enn veksten i driftsutgiftene. Skatteinngangen økte med 4,1 prosent og rammetilskuddet med 5,5 prosent. Andre statlige overføringer og overføringer med krav til motytelse ble imidlertid redusert med om lag 27 prosent og 14 prosent. Driftsutgiftene økte i 2019 med 5,4 prosent. Om lag 2/3 av veksten skyldes økte utgifter til lønn og sosiale utgifter.

I 2020 var veksten i driftsinntektene på 2,4 prosent. Kommunen hadde negativ skattevekst fra 2019 på -1,2 prosent, men på grunn av koronapandemien ble kommunen tilført økt rammetilskudd og skjønnsmidler, noe som medførte en samlet vekst fra fjoråret på 10,6 prosent. Sum frie inntekter økte dermed med 3,9 prosent. Inntekter fra egenbetaling hadde blant annet på grunn av koronapandemien en nedgang fra 2019. Fra 2019 til 2020 gikk driftsutgiftene ned med 2,4 prosent. Dette skyldes i hovedsak endring av regnskapsføring av internhusleie etter at det tidligere kommunale foretaket Sandnes eiendomsselskap KF ble avviklet fra 1. januar 2020, og nå inngår i bykassen. Koronapandemien har også medført lavere lønnsvekst enn opprinnelige anslag, og innføring av ansettelsesstopp og redusert reisevirksomhet har gitt besparelser.

DRIFTSUTGIFTER OG INNTEKTER, PROSENTVIS ENDRING

Netto driftsresultat

Netto driftsresultat er en av de viktigste indikatorene for økonomisk balanse. Netto driftsresultat framkommer når brutto driftsresultat (driftsinntekter minus driftsutgifter) reduseres for avdrag og netto renteutgifter, samt korrigeres for motpost avskrivinger. Netto driftsresultat viser overskuddet på årets drift før bruk av og avsetninger til fond, samt overføring til investeringer. For å sikre en fornuftig formuesforvaltning, har teknisk beregningsutvalg anbefalt at netto driftsresultat i prosent av inntektene er minst 1,75 prosent.

Netto driftsresultat endte på kr 143,9 millioner for bykassen i 2020, og utgjør 2,3 prosent av kommunens driftsinntekter. Opprinnelig budsjettert netto driftsresultat for 2020 var på 0,2 prosent. Sandnes kommune har fortsatt store investeringsbehov framover, og bør ha en høy egenfinansiering av investeringene. Det er satt som mål i handlings- og økonomiplan 2021-2024 at netto driftsresultat skal være 1,5 prosent.

 

2016

2017

2018

2019

2020

Netto driftsresultat

244,7

306,2

161,4

30,0

143,9

De kommunale foretakene har i tillegg et netto driftsresultat på kr 3,7 millioner. Netto driftsresultat i prosent av brutto driftsinntekter, inkludert de kommunale foretakene, utgjør 2,4 prosent.

Figuren under viser regnskapstall for perioden 2015-2020, mens perioden 2021-2024 viser prognosen i økonomiplan 2021-2024. Netto driftsresultat for alle landets kommuner samlet ble positivt med 2,5 prosent i 2020. Dette er høyere enn fjoråret, da netto driftsresultat for alle kommunene var positivt med 1,7 prosent.

NETTO DRIFTSRESULTAT I PROSENT AV DRIFTSINNTEKTENE

Gjennomsnittlig netto driftsresultat for ASSS-kommunene eksklusiv Oslo ble på 3,2 prosent i 2020, men det er store forskjeller mellom kommunene.

NETTO DRIFTSRESULTAT I PROSENT AV DRIFTSINNTEKTENE, ASSS-KOMMUNENE

Regnskapsmessig resultat

Regnskapet for Sandnes kommune viser et regnskapsmessig resultat i 2020 som er gjort opp gjennom årsavslutningsdisposisjoner i form av strykninger. Ny kommunelov fører med seg nye måter å stille opp årsregnskapet på og nye bestemmelser for å avslutte regnskapet.

De nye reglene for avslutning av årsregnskapet fra og med 2020 tar utgangspunkt i regnskapet slik det gjøres opp etter gjennomføring av budsjettdisposisjonene, det vil si bruk av og avsetning til fond, overføring fra drift til investering og inndekking av tidligere års merforbruk. Viser driftsregnskapet et foreløpig mer- eller mindreforbruk skal det gjennomføres årsavslutningsdisposisjoner i form av strykninger. Disse disposisjonene går lengre enn det som var tilfellet tidligere, blant annet vil det etter de nye bestemmelsene ikke kunne avlegges driftsregnskap med mindreforbruk eller investeringsregnskap med udisponert beløp.

Ved et foreløpig mindreforbruk skal en først stryke bruk av disposisjonsfond, da det ikke er behov for disse midlene i regnskapet. Dernest skal en dekke inn tidligere års merforbruk. Dersom en fremdeles har et mindreforbruk, avsettes dette til disposisjonsfond.

Dersom regnskap 2020 hadde blitt avlagt på samme måte som i 2019, hadde Sandnes kommune hatt et regnskapsmessig mindreforbruk på kr 67,6 millioner.

REGNSKAPSRESULTAT (BYKASSEN) MILLIONER KRONER

 

Konsernregnskap

Tabellene under viser oppsummert hovedoversikt for Sandnes kommune og samlet for konsernet. Sum konsern viser konsolidert årsregnskap for Sandnes kommune, Sandnes Havn KF og Sandnes Tomteselskap KF. Konserninterne transaksjoner, som kjøps- og salgstransaksjoner, overføringer, tilskudd, utlån, bruk av interne renter og avdrag er eliminert i henhold til KRS 14. Sum konsern framstår da som summen av kommunen og de kommunale foretakene, fratrukket elimineringstransaksjoner.

Hovedoversikt driftsregnskap

Sandnes kommune

Sum konsern

Sum driftsinntekter

6179978

6197496

Sum driftsutgifter

6116521

6146255

Brutto driftsresultat

63457

51240

Netto finansutgifter

192936

182292

Motpost avskrivninger

273419

278680

Netto driftsresultat

143940

147629

Sum disponert

143940

147629

 

Hovedoversikt investeringsregnskap

Sandnes kommune

Sum konsern

Sum investeringsinntekter

963481

1165162

Sum investeringsutgifter

1145482

1272756

Nettoutgifter videreutlån

-1662

-1662

Finansieringsbehov

180338

105932

Sum overføring fra drift, netto avsetning

180338

105932

 

Hovedoversikt balanseregnskap

Sandnes kommune

Sum konsern

EIENDELER

 

 

Sum anleggsmidler

21596034

22223031

Sum omløpsmidler

2334899

2676769

SUM EIENDELER

23930933

24899800

Sum egenkapital

9599750

10417315

Sum langsiktig gjeld

13385969

13423109

Sum kortsiktig gjeld

945214

1059376

SUM EGENKAPITAL OG GJELD

23930933

24899800

MEMORIAKONTI

 

 

Ubrukte lånemidler

385568

385568

Motkonto for memoriakontiene

-385568

-385568

Skatt og rammetilskudd

Kommunens frie inntekter består av skatt og rammetilskudd. De frie inntektene kan kommunen disponere fritt, uten andre bindinger enn gjeldende lover og forskrifter. Inntektene blir fordelt til kommunene og fylkeskommunene gjennom inntektssystemet. I 2020 ble de frie inntektene kr 38,1 millioner høyere enn justert budsjett. Alle tall i dette avsnittet inkluderer også tall fra tidligere Forsand kommune.

Frie inntekter 2020 Regnskap 2019 Regnskap 2020 Budsjett 2020 Avvik  Vekst 2019-2020 %-vis vekst 2019-2020
             
Skatt 2482866 2454234 2475000 -20766 -28632 -1,2 %
             
Rammetilskudd og skjønnstilskudd            
Innbyggertilskudd  1867210 2016412 2006912 9500 149202  
Skjønnstilskudd    29382  3387  25995  29382  
Veksttilskudd            
Regionsentertilskudd  8257 8579 8579 322  
Inntektsutjevning -17769 764 -22630 23394 18533  
Sum rammetilskudd og skjønnstilskudd 1857699 2055137 1996248 58889 197438 10,6 %
             
Sum skatt og rammetilskudd 4340565 4509371 4471248 38123 168806 3,9 %

Skatteinntektene for Sandnes kommune ble i 2020 kr 28,6 millioner lavere enn i 2019. Dette tilsvarer en negativ skattevekst på -1,2 prosent. Det er også kr 20,8 millioner lavere enn justert budsjett. Grunnet koronapandemien og høyere arbeidsledighet ble skatteanslaget nedjustert i tertialrapportene med totalt kr 192 millioner.

Skatteinngangen for landets kommuner samlet sett ble kr 3,4 milliarder lavere enn det regjeringen opprinnelig la opp til, og skatteveksten for landet ble negativ med -0,7 prosent for kommunene.

Figuren under viser at alle ASSS-kommunene (Bærum, Stavanger, Oslo, Kristiansand, Bergen, Drammen, Tromsø, Trondheim, Fredrikstad, Sandnes) hadde negativ vekst i skatt per innbygger i 2020 sammenlignet med fjoråret. Sandnes hadde en negativ skattevekst per innbygger på 2,5 prosent. Drammen hadde den laveste nedgangen i skatt per innbygger blant ASSS-kommunene med -0,1 prosent, mens Bærum hadde den høyeste nedgangen med -5,1 prosent.

SKATTEVEKST 2019-2020, ASSS-KOMMUNENE SAMMENLIGNET MED SKATTEVEKST PER INNBYGGER

Skatt per innbygger i prosent av landsgjennomsnittet ble på 98,1 prosent for Sandnes i 2020. Til sammenligning var skatt per innbygger i Sandnes på 117 prosent av landsgjennomsnittet i toppåret 2014. Dersom Sandnes i 2020 hadde hatt skatteinntekter på 117 prosent av landsgjennomsnittet, ville skatteinntektene for Sandnes vært om lag kr 470 millioner høyere, mens trekket i inntektsutjevningen hadde blitt om lag kr 280 millioner høyere. Samlet ville Sandnes hatt om lag kr 190 millioner mer i frie inntektene (inkludert inntektsutjevning).

SKATTEINNTEKTER PER INNBYGGER I SANDNES I PROSENT AV LANDSGJENNOMSNITTET

Skatt per innbygger har i perioden 2016 til 2020 økt med 1,1 prosent for Sandnes. For landet har veksten i perioden vært på 9,5 prosent. Skatt per innbygger i Sandnes kommune har gått mot landsnivået, men de to siste årene har Sandnes kommune hatt lavere skatt per innbygger enn landsgjennomsnittet. Sandnes hadde en nedgang i skatt per innbygger fra 2019 til 2020 på kr 796 per innbygger, som gir en skatt pr innbygger på kr 30 857 per innbygger.

SKATT PER INNBYGGER (LØPENDE KRONER)

Som figuren under viser hadde alle ASSS-kommunene en nedgang i skatt per innbygger fra 2019 til 2020. Oslo og Bærum har fremdeles høyest skatt per innbygger, mens Kristiansand og Fredrikstad har lavest.

SKATT PER INNBYGGER, ASSS-KOMMUNENE

 

Rammetilskudd

Skatteinngangen må ses i sammenheng med den inntektsutjevnende delen i rammetilskuddet. Akkumulert inntektsutjevning for Sandnes knyttet til skatteinngangen for 2020 viser at kommunen mottok kr 0,8 millioner, mot et budsjettert trekk på kr 22,6 millioner. Dette gir et avvik mot budsjett på kr 23,4 millioner.

Øvrig rammetilskudd og skjønnstilskudd ble i 2020 kr 35,5 millioner høyere enn justert budsjett. Dette skyldes i hovedsak mottatte statlige midler på slutten av 2020 som følge av koronapandemien. I 2020 mottok Sandnes kommune om lag kr 91 millioner i økt rammetilskudd og om lag kr 28 millioner i skjønnsmidler som følge av koronapandemien. I tillegg ble Sandnes kommune bevilget kr 37,3 millioner i ekstra tilskudd til vedlikehold og rehabilitering av bygg og anlegg i kommunen.

Sist oppdatert: 18.01.2023