Brutto driftsresultat
I 2019 ble brutto driftsresultat (differansen mellom brutto driftsinntekter og driftsutgifter, og viser resultatet av driften før finansposter) negativt med kr 215,7 millioner mens det i 2018 var negativt med kr 91 000. Korrigert for avskrivninger er brutto driftsresultat i 2019 kr 127 millioner, mens det i 2018 var kr 67,1 millioner.
Hovedtall driftsregnskap | 2015 | 2016 | 2017 | 2018 | 2019 |
Brutto driftsresultat | 1,9 | 67 | 89 | -0,1 | -215,7 |
I 2015 var skatteveksten på 2,9 prosent. Veksten i driftsinntektene ble dermed lavere enn veksten i driftsutgiftene. Innføring av internhusleie forklarer 5,1 prosentpoeng av økningen i driftsutgiftene på 8,4 prosent. Uten økning i internhusleien ville økningen i driftsutgiftene vært på 3,3 prosent, noe som var lavere enn økningen i driftsinntektene.
Skatteveksten fra 2015 til 2016 ble på 4,4 prosent. Veksten i driftsinntektene ble på 4,5 prosent, mens veksten i driftsutgiftene ble på 3,2 prosent. Reduksjoner som følge av omstillingsprosjektet og god økonomistyring i virksomhetene bidro til lavere vekst i driftsutgiftene enn tidligere år.
I 2017 var veksten i driftsinntektene noe høyere enn veksten i driftsutgiftene, med en vekst på henholdsvis 6,7 prosent og 6,4 prosent. Veksten i driftsinntekter skyldtes blant annet høyere refusjon for ressurskrevende brukere og tilskudd til enslige mindreårige flyktninger. Det var ingen vekst i skatteinntektene fra 2016 til 2017, men sum skatt og rammetilskudd ble kr 21 millioner høyere enn budsjett som følge av lavere inntektsutjevning. Driftsutgiftene hadde en større økning i utgifter til lønn og sosiale utgifter.
I 2018 var veksten i driftsinntektene noe lavere enn veksten i driftsutgiftene med en vekst på henholdsvis 5,5 prosent og 7,2 prosent. Veksten i driftsinntektene skyldes en teknisk endring i regnskapsføringen av overføringer til Sandnes eiendomsselskap KF. Veksten i driftsutgiftene skyldes økning i lønn og sosiale utgifter samt regnskapsteknisk endring av overføring til Sandnes eiendomsselskap KF.
I 2019 har veksten i driftsinntektene vært mye lavere enn veksten i driftsutgiftene. Skatteinngangen er økt med 4,1 prosent og rammetilskuddet har økt med 5,7 prosent. Andre statlige overføringer og overføringer med krav til motytelse er imidlertid redusert med henholdsvis 27,1 prosent og 14,3 prosent. Driftsutgiftene har ikke økt like mye som de to foregående årene. Om lag 2/3 av veksten skyldes økte utgifter til lønn og sosiale utgifter.
DRIFTSUTGIFTER OG INNTEKTER, PROSENTVIS ENDRING
Netto driftsresultat
For å sikre en fornuftig formuesforvaltning, har teknisk beregningsutvalg anbefalt at netto driftsresultat (Netto driftsresultat i prosent av brutto driftsinntekter viser hvor mye som kan disponeres til avsetninger og investeringer etter at driftsutgifter, renter og avdrag er betalt) i prosent av inntektene er minst 1,75 prosent. Netto driftsresultat endte på kr 10,9 millioner for bykassen i 2019, og utgjør 0,2 prosent av kommunens driftsinntekter. Opprinnelig budsjettert netto driftsresultat for 2019 var på -0,1 prosent, mens justert netto driftsresultat var -0,9 prosent. Sandnes kommune har store investeringsbehov framover, og bør ha en høy egenfinansiering av investeringene. Det er satt som mål i økonomiplanen for 2020-2023 at netto driftsresultat skal være 1,5 prosent.
Millioner kroner
2015 |
2016 |
2017 |
2018 |
2019 |
|
Netto driftsresultat |
150 |
218 |
265 |
162 |
11 |
De kommunale foretakene har i tillegg et netto driftsresultat på kr 18,9 millioner. Netto driftsresultat i prosent av brutto driftsinntekter, inkludert de kommunale foretakene, utgjør 0,5 prosent.
Figuren under viser regnskapstall for perioden 2015-2019, mens perioden 2020-2023 viser prognosen i økonomiplan 2020-2023. Netto driftsresultat for alle landets kommuner samlet ble positivt med 1,7 prosent i 2019. Dette er en del lavere enn fjoråret, da netto driftsresultat for alle kommunene var positivt med 2,6 prosent.
NETTO DRIFTSRESULTAT I PROSENT AV DRIFTSINNTEKTENE
Gjennomsnittlig netto driftsresultat for ASSS-kommunene eksklusiv Oslo ble på 2,4 prosent i 2019, men det er store forskjeller mellom kommunene..
NETTO DRIFTSRESULTAT I PROSENT AV DRIFTSINNTEKTENE, ASSS-KOMMUNENE
Regnskapsmessig resultat
Regnskapet for Sandnes kommune viser et regnskapsmessig mindreforbruk i 2019 på kr 9,6 millioner for bykassen. Dette mindreforbruket kan disponeres i 2020. De kommunale foretakene har til sammen et regnskapsmessig mindreforbruk på kr 18,9 millioner.
REGNSKAPSRESULTAT (BYKASSEN) MILLIONER KRONER
Konsernregnskap
Tabellene under viser oppsummert hovedoversikt for bykassen og for konsernet. Her framkommer fullstendig oversikt over konsernregnskapet (inkludert de kommunale foretakene. Konserninterne arter som gjelder kjøp og salg av tjenester og overføringer mellom kommunen og de kommunale foretakene er eliminert. I balansen er det gjeld og fordringer mellom kommunen og de kommunale foretakene eliminert. Sum konsern framstår da som summen av kommunen og alle de kommunale foretakene, fratrukket elimineringskolonnen.
Hovedoversikt driftsregnskap |
Sandnes kommune |
Sum konsern |
Sum driftsinntekter |
5798334 |
6514474 |
Sum driftsutgifter |
6014070 |
6575592 |
Sum eksterne finansinntekter |
489715 |
208797 |
Sum eksterne finansutgifter |
351791 |
354330 |
Resultat eksterne finanstransaksjoner |
137925 |
-144528 |
Motpost avskrivninger |
88697 |
235444 |
Netto driftsresultat |
10886 |
29798 |
Sum bruk av avsetninger |
158356 |
163153 |
Sum avsetninger |
159655 |
169146 |
Regnskapsmessig mer/mindreforbruk |
9587 |
23805 |
Hovedoversikt investeringsregnskap |
Sandnes kommune |
Sum konsern |
Sum inntekter |
268164 |
535330 |
Sum utgifter |
413201 |
1155026 |
Sum finansieringstransaksjoner |
929308 |
461419 |
Finansieringsbehov |
1074346 |
1081115 |
Sum finansiering |
1074346 |
1081115 |
Udekket/udisponert |
- |
- |
Hovedoversikt balanseregnskap |
Sandnes kommune |
Sum konsern |
EIENDELER |
|
|
Sum anleggsmidler |
18104219 |
19681805 |
Sum omløpsmidler |
1937524 |
2883281 |
SUM EIENDELER |
20041743 |
28716085 |
Sum egenkapital |
6545007 |
8677851 |
Sum langsiktig gjeld |
12518893 |
12662143 |
Sum kortsiktig gjeld |
977842 |
1225093 |
SUM EGENKAPITAL OG GJELD |
20041743 |
28716085 |
MEMORIAKONTI |
|
|
Ubrukte lånemidler |
139002 |
139002 |
Motkonto for memoriakontiene |
-139002 |
-139002 |
Skatt og rammetilskudd
Kommunens frie inntekter består av skatt og rammetilskudd. De frie inntektene kan kommunen disponere fritt, uten andre bindinger enn gjeldende lover og forskrifter. Inntektene blir fordelt til kommunene og fylkeskommunene gjennom inntektssystemet. I 2019 ble de frie inntektene kr 21,8 millioner høyere enn justert budsjett.
Frie inntekter 2019 | Regnskap 2018 | Regnskap 2019 | Budsjett 2019 | Avvik | Vekst 2018-2019 | %-vis vekst 2018-2019 |
Skatt | 2335661 | 2431286 | 2436000 | -4714 | 95625 | 4,1 % |
Rammetilskudd og skjønnstilskudd | ||||||
Innbyggertilskudd | 1715976 | 1811574 | 1811590 | -16 | 95598 | |
Skjønnstilskudd | 1596 | -1596 | ||||
Veksttilskudd | 10386 | -10386 | ||||
Regionsentertilskudd | 8097 | 8124 | 8124 | 27 | ||
Inntektsutjevning | -23229 | -9209 | -35714 | 26505 | 14020 | |
Sum rammetilskudd og skjønnstilskudd | 1712827 | 1810489 | 1784000 | 26489 | 97662 | 5,7% |
Sum skatt og rammetilskudd | 4048488 | 4241775 | 4220000 | 21775 | 193287 | 4,8 % |
Skatteinntektene for Sandnes ble i 2019 kr 95,6 millioner høyere enn i 2018. Dette tilsvarer en skattevekst på 4,1 prosent. Det er likevel kr 4,7 millioner lavere enn justert budsjett. Skatteinngangen for landets kommuner samlet sett ble kr 4,9 milliarder høyere enn det regjeringen opprinnelig la opp til, og skatteveksten for landet ble på 4,7 prosent for kommunene. Skatt per innbygger i prosent av landsgjennomsnittet ble på 98,6 prosent for Sandnes i 2019. Til sammenligning var skatt per innbygger i Sandnes på 116,4 prosent av landsgjennomsnittet i toppåret 2014.
Alle ASSS-kommunene (Bærum, Stavanger, Oslo, Kristiansand, Bergen, Drammen, Tromsø, Trondheim, Fredrikstad, Sandnes) hadde vekst i skatt per innbygger i 2019 sammenlignet med fjoråret. Sandnes hadde en skattevekst per innbygger på 2,9 prosent. Stavanger hadde den høyeste veksten i skatt per innbygger blant ASSS-kommunene med 6,8 prosent, mens Kristiansand hadde den laveste veksten med 1,7 prosent.
SKATTEVEKST 2018-2019, ASSS-KOMMUNENE SAMMENLIGNET MED SKATTEVEKST PER INNBYGGER
Rammetilskudd
Skatteinngangen må ses i sammenheng med den inntektsutjevnende delen i rammetilskuddet. Akkumulert inntektsutjevning for Sandnes knyttet til skatteinngangen for 2019 ble på kr 9,2 millioner, mot et budsjett på kr 35,7 millioner. Lavere skatteinntekter enn budsjettert, kombinert med høyere skatteinntekter på landsbasis enn anslått, medførte kr 26,5 millioner i lavere inntektsutjevning for Sandnes. Samlet rammetilskudd er tilsvarende høyere enn budsjettert i 2020.
SKATT PER INNBYGGER (LØPENDE KRONER)
Skatt per innbygger (ved måling av skatt per innbygger benyttes innbyggertallet per 1. januar i budsjettåret) har i perioden 2015 til 2019 økt med 6,6 prosent for Sandnes. For landet har veksten i perioden vært på 20,7 prosent. Skatt per innbygger i Sandnes kommune har gått mot landsnivået, men de to siste årene har Sandnes kommune hatt lavere skatt per innbygger enn landsgjennomsnittet. Sandnes hadde i 2019 skatteinntekter på 98,6 prosent av landsgjennomsnittet. Dette er en nedgang på 15,3 prosent siden toppåret i 2014 hvor skatteinntektene pr innbygger i prosent av landsgjennomsnittet lå på 116,4 prosent. Sandnes hadde en økning i skatt per innbygger fra 2018 til 2019 på kr 875 per innbygger, som gir en skatt pr innbygger på kr 31 475 per innbygger.
SKATTEINNTEKTER PER INNBYGGER I SANDNES I PROSENT AV LANDSGJENNOMSNITTET
SKATT PER INNBYGGER
Sist oppdatert: 23.01.2023