HjemSandnes kommunes kulturpris 2024 til Turi Gramstad Oliver

Sandnes kommunes kulturpris 2024 til Turi Gramstad Oliver

Kulturprisen er på 20 000 kroner og et grafisk blad utført av en lokal kunstner.

Formålet med kulturprisen er å hedre utøvere, organisasjoner eller institusjoner, og som over tid har utmerket seg ved særlig stor innsats innen kulturlivet i kommunen.

Turi Gramstad Oliver bor og arbeider i Sandnes og har sitt atelier i kunstnerfellesskapet Stasjon K og kan i en alder av 86 år se tilbake på en lang karriere som kunstner. Turi har utmerket seg både på et lokalt, nasjonalt og internasjonalt nivå og hennes kunstnerskap omfatter mange uttrykk, både som industridesigner, tekstilkunstner og tegner.

Som kanskje den mest kjente designeren ved Figgjo Fajanse har hun markert seg i både inn- og utland med et karakteristisk og lett gjenkjennelig formspråk. «Turi-design» har blitt en merkevare langt ut over Norges grenser. Hun har et kunstnerskap bak seg som er imponerende og grenseoverskridende. I 2019 ble hun utnevnt til Den Kongelige Norske St. Olavs Orden for sitt virke som industridesigner.

Det var Sandnes ordfører Kenny Rettore som selv fikk æren av å overbringe nyheten til prisvinneren som ble meget glad og overrasket, og ser frem til å motta kulturprisen på rådhuset i Sandnes 17. juni.

Sist oppdatert: 29.05.2024