HjemOppgradering i Austråttveien og Gamle Ålgårdsveien

Oppgradering i Austråttveien og Gamle Ålgårdsveien

Gravearbeid i Austråttveien og Gamle Ålgårdsveien vil påvirke trafikken fra 16. september 2024 og frem til sommeren 2025. Det blir stengte veier og omkjøringer i perioden. Arbeidet er viktig for å klare å ta imot fremtidige nedbørsmengder og separering av kloakk og rent vann.

Fra 16. september 2024 starter arbeidet med å legge ny hovedvann- og avløpsinfrastruktur i Austråttveien og Gamle Ålgårdsveien. Strekningen er den siste delen av prosjektet som ble startet i Lensmansgata og har gått gjennom Hoveveien og Sleipners gate.

- "I Hoveveien er vi ferdige med å separere kloakk og rent vann, og vi ser allerede en forbedring med mindre utslipp av spillvann til Storånå og en bedre kapasitet på overvannssystemet," sier Ove Byberg, avdelingsleder for Vann, avløp og renovasjon.

I første omgang vil Gamle Ålgårdsveien være stengt i fem uker, fra 16. september til 20. oktober 2024.

- "I denne perioden kan bilister bruke Hoveveien og Fv516 som omkjøringsvei, og veiforbindelsen Austråttbakken-Austråttveien vil være åpen. I fase to, fra 21. oktober 2024 og frem til sommeren 2025, vil Austråttveien være stengt. Da vil omkjøringen gå via Gamle Ålgårdsveien, Fv516 og Øygårdsveien," forklarer Byberg.

Syklister vil kunne passere, men kan merke noe redusert fremkommelighet på strekningene i hele anleggsperioden. Vi oppfordrer alle som ferdes i området til å planlegge reisene sine i tråd med de nye trafikkforholdene. For mer informasjon om omkjøringsveiene, se vedlagte kart.

Arbeidet er et viktig klimatiltak for å klare å ta imot fremtidige nedbørsmengder og separering av kloakk og rent vann.

- "Dette prosjektet er avgjørende for å sikre at infrastrukturen vår er rustet til å håndtere de økte nedbørsmengdene vi forventer i fremtiden. Ved å separere kloakk og rent vann, reduserer vi risikoen for oversvømmelser og forbedrer miljøet i området," avslutter Byberg.

kart austråttveien.png

Sist oppdatert: 16.09.2024