HjemFlytt bedriften til Sandnes sentrum - her er det rom for vekst!

Flytt bedriften til Sandnes sentrum - her er det rom for vekst!

– Det er på tide å tenke nytt når det gjelder lokalisering av næringsbygg. De som vil bli populære blant neste generasjons arbeidstakere må komme seg inn til sentrum.

Dette sier Nina Othilie Høiland, næringssjef i Sandnes kommune. Nå lanserer kommunen næringsadresse-sandnes.no, som skal gjøre det enda lettere for bedrifter å få oversikt over byggeklare tomter og ledige kontorbygg i Sandnes sentrum. Her kan du blant annet klikke deg inn på et interaktivt kart og få oversikt over ledige tomter og bygg.

Sandnes er en av få norske byer som har store, byggeklare tomter tilgjengelig midt i sentrum. All sosial og offentlig infrastruktur er på plass. Det planlegges for 15 000 nye arbeidsplasser og 10 000 nye boliger i bydelene og sentrum. Dette vil kommunen at enda flere skal få øynene opp for.

Illustrasjon av hvordan elveparken kan se ut i fremtiden

De unge vil bo og jobbe sentralt

– Mange bedrifter flytter stadig lenger vekk fra bysentrum for å finne store nok tomter for sin virksomhet. Det skaper en større avstand mellom jobb, bolig, handel og kultur og gjør at hverken byene eller arbeidsplassene oppleves som spesielt urbane eller pulserende. Ikke er det bærekraftig heller, fordi kollektivtilbudet som regel er mangelfullt, så mange velger heller bilen, sier næringssjefen i Sandnes. Og legger til:

– Neste generasjons arbeidstakere vil være i byen, der jobb og rekreasjon overlapper, og der det er mulig å være kreativ og konsentrert, alt ettersom hva som passer til det man skal gjøre.

Fire personer på restaurant

Alle veier fører til Sandnes

Innen 2030 skal kollektivknutepunktet på Ruten håndtere 10 millioner reisende. Tilbudet omfatter tog, buss, sykkel og bildeling. Bussvei og sykkelstamvei er allerede i bruk, og vil være helt ferdig i 2026. Det er kun 15–20 minutters reiseavstand til flyplassen og stedene der folk bor.

Klar for videre vekst

Også ordfører Kenny Rettore ønsker næringslivet velkommen til Sandnes. Næringslivsutvalget, som ledes av ordføreren, har jevnlige møter med næringslivet.

Fra sitt kontor i Sandnes rådhus, praktisk talt på bryggekanten i Vågen, har han god oversikt over hva som rører seg i sentrum.

Og det er ikke lite.

Sandnes er en by i rivende utvikling. Havneområdet er transformert til sentrumsområde, som svar på ønsket om mer urban og fortettet vekst. Alt fra store bedrifter som Rogaland Sparebank til attraktive co-workingplasser som Innovation Dock er på plass på bryggekanten.

– Sandnes sentrum er et ideelt sted for etablering, med sin strategiske beliggenhet. Med store næringstomter tilgjengelig midt i sentrum, er vi godt rustet for stor vekst i antall arbeidsplasser, sier Rettore.

Ordfører Kenny Rettore

Kontaktperson for media