map Kart account_circle Min side

Ledsagerbevis

Dersom du har ledsagerbevis, kan du ta med deg en ledsager gratis på en rekke kultur- og fritidsarrangementer. Du betaler inngangsbilletten, mens din ledsager slipper inn gratis.

Digitalt ledsagerbevis

Det er du som har ledsager som får tildelt ledsagerbeviset. Du bestemmer hvem som skal være ledsager, det behøver ikke være samme person fra gang til gang.

Digitalt ledsagerbevis er en app som kan lastes ned på telefonen din, du vil da ha ledsagerbeviset tilgjengelig på mobiltelefonen din. Foreldre og verge kan også få tilgang til ledsagerbeviset på sin telefon. Det er i tillegg mulig å dele ledsagerbeviset, slik at andre personer får tilgang til det. Ledsagerbeviset er tilgjengelig også når du er uten mobildekning.

Du kan velge om du vil ha digitalt eller laminert fysisk ledsagerbevis, eller begge deler. Har du behov for fysisk ledsagerbevis, ta kontakt med Servicekontoret. 

Hva er ledsagerbevis?

Ordningen med ledsagerbevis er for funksjonshemmede som har behov for følge eller assistanse for å gå for eksempel på kino, idrettsarrangement, teater, konsert, i svømmehall, eller å reise kollektivt.

Kortholderen velger selv ledsager og kan ha ulike ledsagere. Ledsageren må være over 16 år.

Hvor gjelder kortet?

De fleste kommuner i Rogaland har innført ledsagerbevisordningen.
Alle arrangement som får kommunal støtte, er forpliktet til å akseptere ledsagerbevis.

Arrangører som aksepterer ordningen:

I kommunene

I de kommuner som har innført ordningen kan kortet benyttes på alle kommunale institusjoner som har inngangspenger, for eksempel svømmehall og kino. Kommunene stiller også vanligvis krav til foreninger, institusjoner og arrangører som mottar økonomisk støtte fra kommunen, at de skal akseptere ordningen med ledsagerbevis. I tillegg er det noen kommuner som har inngått avtale med private arrangører uten offentlig støtte.

I fylkene

Fylkeskommunen kan stille krav til institusjoner, arrangører og transportselskaper som mottar økonomisk støtte fra fylkeskommunen, at de skal akseptere ordningen med ledsagerbevis.

Nasjonalt

Ledsagerbevis aksepteres blant annet på Norges idrettsforbunds arrangementer, Riksteateret, Rikskonsertene og på kollektivtransport.

Kulturdepartementet har fastsatt som en regel om at alle som driver kulturformidling og som mottar økonomisk tilskudd fra dem, må akseptere ledsagerordning.

Ledsagerbevisordningen gjelder kun i Norge.

Hvem kan få ledsagerbevis

Ledsagerbevis er beregnet for personer med nedsatt funksjonsevne eller kronisk sykdom med varighet utover 2 år som uten funksjonsnedsettelsen ville kunnet delta på egen hånd. For barn under skolealder må det dokumenteres at barnet har et større ledsagerbehov enn det som hadde vært tilfelle dersom barnet ikke hadde en funksjonsnedsettelse. Det er behovet for ledsager, ikke hvilken medisinsk diagnose søker har, som avgjør om man fyller vilkårene for å få beviset.  

Ledsagerbevis er aktuelt for personer med bevegelseshemming, hørselshemming, synshemming, utviklingshemming, en del psykiske lidelser, kroniske sykdommer som alvorlig hjerte- og lungesykdom, demens, eller andre funksjonsnedsettelser eller kroniske sykdommer.

Du kan ikke få ledsagerbevis om du har et hjelpebehov kun i et kortere tidsrom, for eksempel etter et komplisert benbrudd.

Hva koster det?

Det koster ikke noe å få ledsagerbevis. På arrangementer eller offentlig transport kjøper du billett til ordinær pris, men får ta med deg en ledsager gratis der ledsagerbevis aksepteres.

Søknad

Du trenger en uttalelse fra fastlege eller spesialist på at du har behov for ledsager for å kunne delta på aktiviteter i fritiden. Vær oppmerksom at det ikke er dignosen som er avgjørende, men behovet.

Her laster du ned skjema for legeattest

Logg inn i vårt elektroniske søknadsskjema. Skjemaet fylles ut og sendes inn elektronisk.
Du kan søke på vegne av deg selv, eller som foresatt/verge. Du logger på med din egen elektroniske ID.

Du må ha klart bilde og legeattest før du søker.

Bildet skal være av den som søker om ledsagerbeviset. Dette og legeattest legger du ved i søknaden. Alternativt kan du ettersende bildet i posten eller på e-post til servicekontoret@sandnes.kommune.no.

Søk her

Behandlingstid for søknad om ledsagerbevis er tre uker.

Er det vanskelig å bruke det digitale søknadsskjemaet, kan du ta kontakt med Servicekontoret.

Klage

Får du ikke tilbud om ledsagerbevis, gir vi deg en begrunnelse for dette. I svaret får du også informasjon om hvordan du klager og klagefrist.

Lurer du på noe?

Ta kontakt med Servicekontoret.

Besøksadresse: Rådhusgata 1, 4302 Sandnes

Telefon: 51 33 50 00
E-postadresse: servicekontoret@sandnes.kommune.no

Sist oppdatert: 16.10.2024