Merk: Dette gjelder kun de kommunale ferieklubbene.
Generell informasjon
Hva er Kongesommer?
Kongesommer er navnet på alle tilbudene Sandnes kommune arrangerer for barn og unge i skolens sommerferie. Målet er å skape trygge og gode ferieopplevelse for alle.
Hvordan tar jeg kontakt med Kongesommer?
Telefon: 51 33 50 00
E-post: kongesommer@sandnes.kommune.no
Når ferieklubben starter, kan du be om direktenummer til de aktuelle lederne for ditt barns ferietilbud.
Hvordan tar jeg kontakt med mitt barns ferieklubb?
Når ferieklubben starter, kan du be om direktenummer til de aktuelle lederne for ditt barns ferietilbud.
Mitt barn er påmeldt på ferieklubb. Hvor finner jeg mer praktisk informasjon om ferieklubb?
Vi sender all praktisk informasjon til kontaktperson(er) som er oppgitt i påmeldingsskjemaet. Dette skjer i god tid før ferieklubben starter. Hvis du ikke er satt opp som kontaktperson når plass for barnet ble bestilt, spør vedkommende som er satt opp som kontaktperson om informasjonen.
Du kan også finne informasjon på:
Facebook: Kongesommer Sandnes
Nettsider: www.sandnes.kommune.no/kongesommer
Påmelding
Når og hvordan kjøper jeg plass i Kongesommer ferieklubb?
Du kan melde barnet ditt på via nettsiden
Påmeldingen åpner: mandag 3. mars 2025 kl. 12.00.
Påmeldingsfrist: fortløpende, men stenger fredag 23. mai.
Ferieklubber for barn og unge i regi av lag og foreninger har egen påmelding.
Kan jeg melde på barnet mitt i flere ferieklubber/i flere uker?
Nei. Det er kun mulig å melde på barnet for én uke, da vi har et begrenset antall plasser og ønsker at flest mulig barn skal få delta.
Kan jeg som forelder / foresatt melde på andre barn enn mine egne i ferieklubb?
Nei. På grunn av personvern og kvalitetssikring av informasjon om deltagerbarn, er det kun foreldre / foresatte som kan melde på egne barn.
Maks antall barn (søsken) er fire i én påmelding.
Har ferieklubbene ventelister?
Nei, vi har ikke ventelister i år.
Påmelding starter mandag 3. mars kl. 12.00. Vær oppmerksom på at det kan være stor pågang når salget åpner. Noen billetter kan bli reservert uten at kjøpet fullføres. Disse vil da bli tilgjengelige igjen for salg etter kort tid.
Derfor kan det lønne seg å sjekke nettsiden regelmessig dersom du ikke får tak i billetter med én gang.
Hvordan betaler jeg for ordinær plass i ferieklubb?
Du kan betale med VIPPS, bankkort VISA / MasterCard. Betaling skjer ved påmelding.
Hva gjør vi dersom barnet ikke skal bruke bestilt plass i ferieklubb?
Det er viktig å gi beskjed til kongesommer@sandnes.kommune.no eller ringe 51 33 50 00, slik at vi slipper å etterlyse barnet. Du kan ikke selge eller gi plassen til andre. Bestilt og kjøpt plass refunderes ikke, med mindre det foreligger legeerklæring.
Kan jeg selge billetten videre hvis mitt barn ikke skal bruke bestilt plass likevel?
Nei. Av hensyn til registrerte opplysninger og forsikringsdekning må avbestilling gjøres via Kongesommers e-postadresse: kongesommer@sandnes.kommune.no
Jeg har bestilt plass i ferieklubb, men ikke fått epost fra Kongesommer.
Kongesommer sender epost til bestiller- og eventuell oppgitt kontaktperson, om følgende:
- Umiddelbart etter bestilling: En kvittering på bestilt plass.
- Tidlig i juni: E-post med viktig praktisk informasjon om ferieklubben.
- Fredag når ferieklubben er over: Lenke til skjema for tilbakemeldinger om ferieklubben.
Hvis du ikke mottar e-post: sjekk søppelpost / spam-mappen, spesielt hvis du bruker Hotmail eller Gmail.
Ta kontakt på e-post eller telefon 51 33 50 00 om problemet vedvarer.
Friplasser
Har dere friplasser i Kongesommer ferieklubb?
Vi ønsker at flest mulig skal få delta og vil legge til for at dette så langt det er mulig.
Familier med lav inntekt kan få friplasser i de kommunale ferieklubbene.
Vi har taushetsplikt og all informasjon blir mellom oss.
Ta først kontakt med oss i kontortid, før du bestiller plass i vårt billettsystem.
Telefon: 51 33 50 00
E-post: kongesommer@sandnes.kommune.no
Jeg har behov for friplass. Hva gjør jeg?
Du kan søke om friplass fra 15. februar 2025 til 1. mai 2025.
Kontakt: kongesommer@sandnes.kommune.no
Jeg har fått friplass i ferieklubb, men har ikke mulighet til å levere barnet mitt selv. Hva gjør jeg med transport?
Ta kontakt med oss på kongesommer@sandnes.kommune.no så skal vi så langt det er mulig legge til rette for at barnet ditt kan delta.
Husk å gjøre dette i god før ferieklubben starter.
Levering og henting
Når kan jeg levere / hente på ferieklubben?
Levering: Ferieklubbene åpner kl. 08.00. Det er viktig at alle er på plass senest kl. 08.30 på grunn av bussavgang de dagene de skal på tur.
Henting: Ferieklubbene stenges kl. 16.00. De dagene vi er ute på tur er vi vanligvis tilbake kl. 15.30 (med forbehold om trafikk).
Spesielle behov og tilrettelegging
Barnet mitt har spesielle behov.
Hvis barnet ditt har behov for hjelp eller tilrettelegging, ta kontakt med oss før du melder på barnet.
Vi ønsker at flest mulig skal få delta i Kongesommer og tilrettelegger så langt vi kan.
Kontakt: kongesommer@sandnes.kommune.no eller tlf. 51 33 50 00.
Oppgi også dette i påmeldingsskjemaet.
Barnet mitt har allergi, astma, eller annet behov for tilrettelegging.
Kontakt oss før du kjøper plass for å informere om hva barnet ditt trenger.
Oppgi også dette i påmeldingsskjemaet.
Kontakt: kongesommer@sandnes.kommune.no
Medisin: Hvis barnet ditt bruker medisin som krever opplæring, sett av tid til å vise dette til en ansatt i ferieklubben på mandag morgen i den uken barnet skal delta.
Hvis barnet har en epi-penn, har vi egne rutiner for dette.
Barnet mitt har en personlig assistent på skolen.
Dersom barnet ditt har personlig assistent i skolen, ta kontakt med oss før du bestiller plass, og oppgi dette i påmeldingsskjemaet.
Kontakt: kongesommer@sandnes.kommune.no
Vi tilbyr ikke en-til-en oppfølging i Kongesommer, så barnet må ha med egen assistent.
Dette må avklares med oss på forhånd.
Transport og aktiviteter
Hvordan transporteres barna under ferieklubben?
Alle møter på sin bydelsbase hver morgen i ferieklubben. Vi reiser med felles busstransport de dagene vi er på tur.
Vil programmet endres underveis?
Nei, men det kan skje små endringer i det oppsatte programmet. Vi finner gode løsninger og gir beskjed til oppgitt kontaktperson(er) per e-post.
Mat og allergier
Hvordan er lunsjmenyen?
Informasjon om menyen kommer senere.
Barnet mitt har matbehov det må tas hensyn til – hva gjør jeg?
Hvis barnet har matallergier/intoleranse eller andre spesielle matbehov, oppgi dette i påmeldingsskjemaet. Vi serverer glutenfri mat og vegetarmat ved behov. Andre matbehov må ordnes selv og sendes med barnet hver dag. Avtal gjerne med personalet i ferieklubben ved oppmøte første dag hvordan dette kan gjøres praktisk.
Pakkeliste
Hva må barnet ha med seg i Ferieklubb?
- Tursekk til oppbevaring av klær og annet.
- Klær: ta med klær etter vær. Vi skal være mye ute. Klesskift ved behov.
- Drikkeflaske.
- Solkrem.
Hva anbefaler vi at barnet IKKE har med seg i Ferieklubb?
Vi anbefaler ikke:
- Mobiltelefon, fotoapparat eller lignende. Hvis du har dette med, må du selv ta ansvar for det.
- Lommepenger.
Forsikring
Trenger barnet mitt en egen forsikring?
Nei, alle deltakere i Kongesommer er forsikret gjennom Sandnes Kommune.
Avbestillingsforsikring
Hoopla billettsystem tilbyr egen avbestillingsforsikring i samarbeid med Tryg forsikring.
Alle spørsmål vedrørende den rettes til Hoppla.
Sist oppdatert: 31.03.2025