Jonas Øglænd og sykkelproduksjonens begynnelse
Det hele startet med Jonas Øglænds lille landhandel, etablert i 1868. Etter hvert som Sandnes utviklet seg fra en liten by til et industrielt sentrum, tilpasset Øglænd seg tidens behov og utvidet sitt sortiment. På 1890-tallet tok selskapet et avgjørende skritt mot sykkelproduksjon, ledet av Jonas Øglænds sønner, Lars og Jakob Øglænd.
Selskapet fikk tidlig agentur for det amerikanske sykkelmerket «The World», produsert av Schwinn & Co. Dette markerte starten på Sandnes’ vekst som en sykkelby. Etter hvert begynte Øglænd å produsere syklene selv i Norge, og i 1932 ble det norske sykkelmerket DBS (Den Beste Sykkel) etablert. Dette merket skulle komme til å dominere det norske sykkelmarkedet i flere tiår.
Sandnes: Norges sykkelhovedstad
På 1950-tallet, da motoriserte kjøretøy begynte å få større innpass, møtte sykkelindustrien økende konkurranse. Jonas Øglænd AS svarte med å diversifisere og begynte å produsere mopeder og lette motorsykler under merket «Tempo». Til tross for denne diversifiseringen forble Sandnes kjent som sykkelbyen. På 1960- og 70-tallet lanserte Øglænd flere ikoniske sykkelmodeller som «Apache», «Tomahawk» og «Kombi», som befestet byens rykte.
Øglænds sykkelfabrikk på Kvål, innviet i 1972, samlet all produksjon under ett tak og ble et symbol på Sandnes’ industrielle suksess. Sykkelproduksjonen sysselsatte mange hundre arbeidere og bidro til byens økonomiske vekst.
Nedgang og arv
På 1980-tallet begynte sykkelindustrien å møte større utfordringer, spesielt fra billigere importerte sykler fra Asia. Jonas Øglænd AS opplevde økonomiske vanskeligheter, og i 1989 ble selskapet kjøpt opp av Varner-Gruppen. Dette markerte begynnelsen på slutten for sykkelproduksjonen i Sandnes. I 1990 ble sykkelfabrikken solgt til det svenske selskapet Monark, og innen år 2000 var produksjonen i Sandnes lagt ned.
Til tross for nedleggelsen av sykkelfabrikken lever arven fra Jonas Øglænd videre i Sandnes. Mange av byens bygninger, inkludert den tidligere sykkelfabrikken, står fortsatt som påminnelser om byens industrielle fortid. Merkevaren DBS eksisterer fremdeles, nå under eierskap av Cycleurope, og er et symbol på Sandnes’ historiske rolle som Norges sykkelhovedstad.
Sandnes som Sykkelby i dag
Selv om sykkelproduksjonen er historie, har Sandnes fortsatt en sterk sykkelkultur. Byen er kjent for sitt omfattende nettverk av sykkelveier og arrangementer som fremmer sykling som en miljøvennlig transportform. Sandnes’ identitet som sykkelby, formet av Jonas Øglænds visjonære satsning, er dypt rotfestet og lever videre i byens moderne sykkelkultur.
Sist oppdatert: 04.09.2024