Hva får du?
Seksjonssameiet oppløses. Når du sletter seksjoneringen på en eiendom, eier du ikke lenger en seksjon, men en andel av grunneiendommen. Når seksjoneringen slettes vil pant i de opprinnelige seksjonene gå over til å hefte i den ideelle andelen som seksjonens sameiebrøk representerer.
Krav til søker
Alle seksjonseierne må skriftlig samtykke til å slette seksjoneringen. Eventuelle panthavere må også skriftlig samtykke til å slette seksjoneringen. Søknaden må leveres med originale underskrifter og kan derfor ikke leveres digitalt.
Hva koster det?
Sletting av seksjonssameiet koster 2 250 kroner.
Slik søker du
Fyll ut søknaden:
- Last ned og skriv ut skjemaet for søknad om sletting.
- Alle seksjonseiere må skrive under på skjemaet eller på et eget vedlegg.
- Eventuelle fullmakter må sendes inn.
- Samtykke til sletting av seksjonering fra panthavere må legges ved søknaden.
- Merk at signaturer må være originale eller som bekreftet rett kopi. De kan heller ikke være eldre enn 6 måneder.
Send søknaden:
Lever søknaden til oss per post eller ved oppmøte. Den kan ikke leveres digitalt, da vi må ha originale signaturer.
- Postadresse: Sandnes kommune, Postboks 583, 4302 Sandnes
- Besøksadresse: Rådhusgata 1, 4306 Sandnes
Hva skjer videre?
Vi tar kontakt om noe er uklart eller det er mangler i søknaden.
Er alt i orden, ferdigbehandles saken normalt innen 6 uker.
Lurer du på noe?
Servicekontoret
- postadresse: Postboks 583, 4302 Sandnes
- besøksadresse: Rådhusgata 1, 4306 Sandnes
- telefon: 51 33 50 00
- e-post
Sandnes kommune, Geodata
- postadresse: Postboks 583, 4302 Sandnes
- besøksadresse: Rådhusgata 1, 4306 Sandnes
- telefon 959 89 568
- e-post
Sist oppdatert: 02.01.2024