Hvilke vedtak kan du klage på?
Du kan klage på enkeltvedtak, for eksempel:
- Vedtak om seksjonering
- Vedtak om adressering
- Avslag på krav om retting i matrikkelen
- Andre forvaltningsvedtak
Når kan du klage?
Fristen for å klage er tre uker fra du mottok vedtaket. Klagen må være postlagt før fristen går ut.
- Har du ikke mottatt vedtaket, er fristen tre uker fra du ble kjent med vedtaket eller burde ha skaffet deg kjennskap om vedtaket.
Selv om du sender inn klagen for sent, kan vi i noen tilfeller etter en konkret vurdering behandle klagen. Se forvaltningslovens bestemmelser om å klage på vedtak etter fristen.
Hvem kan klage?
For at vi skal behandle klagen din, må du være part i saken eller ha rettslig klageinteresse.
- For at du skal være part i saken, må vedtaket rette seg mot deg, eller direkte gjelde deg.
- For at du skal ha rettslig klageinteresse må du ha en tilknytning til saken. Du kan også ha en rettslig klageinteresse om du har en viss tilknytning til saken. Dette gjelder naboer, gjenboere, beboere i nærområdet, velforeninger og interesseorganisasjoner hvor saken berører eiendommen fysisk (sol, luft, lys og skolevei) eller økonomisk (konkurranseforhold og verdiforringelse). Om du har rettslig klageinteresse vurderer vi i hvert enkelt tilfelle.
Slik klager du
Klagen må være skriftlig og leveres til oss som et vanlig brev eller e-post.
For å behandle klagen, trenger vi følgende:
- Skriv at det er en klage.
- Skriv hvilket vedtak du klager på, for eksempel saksnummer eller navnet på saken det gjelder.
- Skriv hvilket forhold du har til saken, for eksempel at du er nabo eller næringsdrivende i området.
- Begrunn hvorfor du klager, og skriv tydelig hvordan du ønsker vedtaket endret.
- Hvis du har ny informasjon som ikke er omtalt i saken, er det viktig at du sender inn den.
- Klagen må være underskrevet av deg eller din fullmektig, for eksempel advokat.
Hvis du ber om at gjennomføringen av tiltaket stoppes til klagen er avgjort, må du legge ved en egen begrunnelse for dette (utsatt iverksetting av vedtak).
Hvor sender du klagen?
På e-post:
Send klagen på e-post til: postmottak@sandnes.kommune.no
Per post:
Sandnes kommune
Postboks 583
4302 Sandnes
Saksbehandlingstid
Vi vil gi en tilbakemelding om forventet klagebehandlingstid i hver enkelt sak. Hvis vi ikke er enig i klagen og dersom vi ikke ser noen grunn til å endre vedtaket, vil vi sende saken videre til Statsforvalteren, som vil vurdere klagen og avgjøre om den skal tas til følge.
- Vi skal behandle alle klager uten ugrunnet opphold, og klager på vedtak i byggesaker innen 8 uker.
- Statsforvalteren skal avgjøre saken innen 12 uker fra saken er mottatt fra kommunen.
Saksdokumenter og veiledning
Saksdokumenter er tilgjengelige i Saksinnsyn. Dersom du er part i saken, kan du også få tilgang til dokumenter som ikke er publisert på internett. For å se disse dokumentene, må du sende en epost til postmottak@sandnes.kommune.no og be om innsyn.
Saksomkostninger og erstatning
Du kan kun reise søksmål eller kreve erstatning som følge av et vedtak hvis du har klaget på vedtaket først. Hvis klagen din ikke er ferdig behandlet etter seks måneder, og denne forsinkelsen ikke skyldes forsømmelse fra din side, kan du likevel reise søksmål eller kreve erstatning.
Sakskostnader hvis klagen blir tatt til følge
Hvis vedtaket blir endret som følge av klagen din, kan du kreve at kommunen dekker eventuelle vesentlige kostnader som har vært nødvendige for å få vedtaket endret. Du må sende kravet om dette senest tre uker etter at du har mottatt det nye vedtaket.
Kravet må inneholde:
- informasjon om timeantall, dato for arbeidet og timepris.
- en generell beskrivelse av arbeidet som er utført, og hvorfor dette har vært nødvendig og relevant for utfallet av klagesaken.
Send kravet til det forvaltningsorganet som har omgjort vedtaket.
Relevante lenker
Sist oppdatert: 06.01.2025