Formålet med en adresse er at det skal være enkelt å finne fram. Det er derfor viktig at adressene i Sandnes følger et felles system. Kommunen kan endre eller slette tidligere tildelte adresser når det er nødvendig å få mer entydige adresser. Dette er hjemlet i matrikkelforskriften § 50 syvende ledd.
For større omadresseringen vil det bli publisert nyttig informasjon her.
Sitter du med spørsmål i forbindelse med omadressering? Lengre nede på siden har vi svart på noen spørsmål du kanskje har.
Varslet omadressering
Endring og tildeling av adresser i Haakon 7.s gate, Austråttgata, Skeienegata og nordre del av Ganddalsgata
I OPPM-25/00402-1 er det varslet om endring av adresser i Haakon 7.s gate, Austråttgata, Skeienegata og nordre del av Ganddalsgata, og tildeling av nye adresser, der det mangler etter gjeldende regler. Under er kart og tegninger som viser foreslåtte adresseendringer.
Kart over endringene.
Klikk på ny adresse for å se plantegning som viser adresse og bruksenhetsnummer:
- Jærveien 34 til Haakon 7.s gate 1
- Haakon 7.s gate 8 til Haakon 7.s gate 11
- Haakon 7.s gate 6 til Haakon 7.s gate 15
- Haakon 7.s gate 4 til Haakon 7.s gate 19 (alle bruksenhetsnumrene endres som følge av manglende etasje i nummereringen)
- Ny boligblokk (Skeiane stasjon) tildeles Haakon 7.s gate 21, 23, 25, 27, 29 og 31
- Skeienegata 2 til Haakon 7.s gate 2
- Austråttgata 1 deles opp og endres til
- Ganddalsgata 6 til Haakon 7.s gate 24
- Ganddalsgata 8 til Haakon 7.s gate 28
- Haakon 7.s gate 5C til Skeienegata 1
- Haakon 7.s gate 5B til Skeienegata 3
- Haakon 7.s gate 5A til Skeienegata 5
- Haakon 7.s gate 3 deles opp og endres til
- Skeienegata 7 til Skeienegata 15
- Skeienegata 7B til Skeienegata 17
- Skeienegata 9 til Skeienegata 19
- Skeienegata 11 til Skeienegata 23
- Skeienegata 13 deles opp og endres til
- Skeienegata 4 uendret
- Skeienegata 4B til Skeienegata 6
- Skeienegata 6A til Skeienegata 8
- Skeienegata 6B dels opp og endres til
- Skeienegata 8A til Skeienegata 18
- Skeienegata 8 til Skeienegata 20
- Skeienegata 10 til Skeienegata 22
- Skeienegata 12 til Skeienegata 24
- Austråttgata 3 til Austråttgata 5
- Austråttgata 5 til Austråttgata 3
- Skeienegata 7A til Austråttgata 7
- Austråttgata 5A til Austråttgata 9
- Austråttgata 7 til Austråttgata 11
- Austråttgata 6 til deles opp til
- St. Olavs gate 9 til Austråttgata 10
Spørsmål og svar om omadressering
Når skal jeg endre husnummeret mitt?
I arbeidet med å endre mange adresser vil vi først sende ut et varsel, da skal du ikke gjøre noe med husnummeret. Det er fordi det kan komme endringer når vi sender ut vedtaket. Noen uker etter varselet vil vi sende ut et vedtak, der vil det stå datoen for når endringen trer i kraft. Det er på denne dagen, eller så raskt som mulig etter, at du skal endre husnummeret ditt.
Hvordan skal husnummeret / adressenummerskiltet mitt se ut?
Alle hus skal være nummerert. Skiltene må være godt synlige og plassert der trafikantene venter å finne dem: ved port, inngangsdør eller innkjøring. Det er viktig at skiltet er lett synlig for nødetater som må rykke ut på nattestid, bruk gjerne reflekterende skilt. Unngå å male over nummeret i samme farge som huset, det gir dårlig synlighet.
Hvorfor får bygget mitt flere adressser?
En avgjørende faktor for at bygninger må ha flere adresser, er at alle bruksenhetsnumrene som tilhører den samme adressen, må være tilgjengelige innenfor den samme oppgangen. Hvis et av bruksenhetsnumrene i samme serie har en annen inngang, og er fysisk atskilt fra de øvrige, skal hver inngang tildeles en egen gateadresse.
Kan boligen/bedriften få flere adresser?
Bygninger med flere boliger og hovedinnganger til boligene, skal ha vegadresser til hver enkelt inngang. Hvis det ikke er slikt i dag, eller i varselet, ta kontakt.
Hvis du har en ikke selvstendig boenhet (ofte kalt hybel) kan du be om å få en adresse til denne. Det forventes at den har rom som er godkjent til oppholdsrom. Dette kan være en fordel ved utleie da det vil være to ulike adresser tilgjengelig for beboerne. I nødstilfeller kan det være nyttig å ha ulike adresser for å skille hovedboligen og hybelen.
Hvis bedriften ønsker en adresse til varelevering, i tillegg til adresse til kundeinngangen, er det bare å ta kontakt.
Kontaktinformasjon er i bunn av siden.
Hvorfor får jeg adresse fra en annen vei?
Adresser skal tildeles den veien atkomsten er fra. For noen har atkomsten endret seg med tiden uten at adressen ble endret samtidig.
Hvorfor endres rekkefølgen på adressene?
Adresser skal tildeles i stigende rekkefølge langs veien, både når det gjelder nummer og bokstaver, og tildeles til den veien atkomsten er fra.
Hvorfor er riktig adresse så viktig?
Adresser stedfester bygninger i kartet, og utgjør dermed en viktig del av infrastrukturen. Med riktige adresser og husnummerskilt vil ambulanser, taxier og andre lettere finne fram til deg, fordi de kjenner adressesystemet og orienterer seg etter det. Dette er spesielt viktig i forhold til når nødetatene skal frem til stedet og hvert sekund teller.
Hva er prinsippene for adressering?
Kommunen tildeler adresser etter prinsipper i Kartverkets adresseveileder. Hovedprinsippene inkluderer:
• Oddetall på høyre side av veien
• Partall på venstre side av veien
• Det er inngangsdører eller trapper som får adresse, her plasseres adressepunktet. Alle har også et bruksenhetsnummer.
Visste du at du kan gå inn på norgeskart.no for å se hvor adressepunktet er plassert? Stemmer det ikke med hvor døren eller trappen til inngangsdøren er plassert, kan du ta kontakt slik at vi kan flytte punktet.
Klikk her for mer informasjon om adressering.
Dere har misforstått forholdene på eiendommen, hva skal jeg gjøre?
Hvis du mener at vi har oversett noe eller misforstått forholdene på eiendommen, ber vi om en tilbakemelding på dette. Fristen for å sende oss en uttalelse er 3 uker fra varselet ble sendt. Du må begrunne og undertegne uttalelsen. Den kan sendes til postmottak@sandnes.kommune.no. Merk henvendelsen med saksnummer og hvilken adresse det gjelder.
Hvis det kommer uttalelser i saken, vil vi behandle disse i vedtaket.
Hvordan kan jeg klage på et vedtak om omadressering?
Vi har laget en egen side med informasjon om å klage på vedtak, se www.sandnes.kommune.no/klage
Hvordan informere kontakter om den nye adressen?
Posten får de nye adressene, og beboere trenger derfor ikke melde omadressering til Posten. Men de må informere kontaktene sine om den nye adressen sin. For spørsmål til Posten: se www.posten.no eller ring 22 03 00 00.
Folkeregisteret
Bostedsadresser blir automatisk oppdatert hos Folkeregisteret når adressen legges inn i matrikkelen. For mer informasjon, kontakt Skatteetaten på 800 80 000 eller se www.skatteetaten.no/person/folkeregister.
Enhetsregisteret
Dersom du har et firma på adressen din, må du melde den nye adressen til Enhetsregisteret, da dette ikke blir oppdatert automatisk.
Husk å gi beskjed til andre berørte
Denne adresseendringen vil påvirke alle som bor på eiendommen. Det er derfor viktig at dere gir beskjed til alle berørte, for eksempel leietakere.
Har du andre spørsmål?
Send gjerne spørsmål på e-post.
Sist oppdatert: 21.02.2025