Vår viktigste oppgave er å støtte barnehagene og skolene i deres arbeid med flerspråklige barn og unge. Det gjør vi på flere måter. Vi har tospråklige ansatte som jobber direkte med barn og unge i skolene. Deres viktigste oppgave er å støtte barnet / eleven i hens norskspråklige utvikling. Vi har fagledere og veiledere som veileder barnehager og skoler i deres arbeid med flerspråklige barn og unge. FBU arrangerer lærende nettverk for ansatte i barnehager og skoler.
Veilederkorpset for barnehager har fokus på inkluderende praksis for minoritetsspråklige barn. Systemtatikk i språkarbeidet gjennom observasjon og veiledning. Veilederne er også CLASS-observatører.
FBU har oppgaver knyttet til forvaltning og kvalitetssikring på vegne av Oppvekstdirektøren innen det flerspråklige området.
Vi forvalter et tilskudd som har til formål å få økt barnehagedeltakelse for minoritetsspråklige barn. FBU sikrer rutiner for tverrfaglig samarbeid, og har satt i gang ulike tiltak for å hjelpe målgruppen. FBU driver en inkluderende arena for alle småbarnsfamilier i Sandnes: åpen internasjonal kulturbarnehage. Barnehagen er en viktig del av et arbeid med å rekruttere flere minoritetspråklige barn til barnehagene. Både barnehagen og helsestasjonene er arenaer, hvor FBU følger opp de minoritetsspråklige småbarnsfamiliene.
Foresatte til flerspråklige barn som har spørsmål eller bekymringer knyttet til sitt barns norskspråklige utvikling skal ta dette opp med barnehagen eller skolen. FBU veileder og støtter barnehagene og skolene både på individ- og systemnivå.
FBU sitt bibliotek. Her kan alle barnehager og skoler i Sandnes låne bøker, med lånetid helt frem til sommerferien. Bøkene kan også lånes videre hjem til foreldre, men da har barnehagen ansvar for at de blir levert tilbake. FBU har både norske barnebøker, flerspråklige barnebøker, språkmateriell, spill og faglitteratur
Sist oppdatert: 12.12.2024