Kommunen skal organisere oppgavene den har som barnehagemyndighet adskilt fra oppgavene den har som barnehageeier for å ivareta tilliten til kommunen upartiskhet som barnehagemyndighet. Myndighetsansvaret ligger i et eget myndighetsledd under direktør for kultur og oppvekst.
Bekymring eller klage som gjelder den pedagogiske virksomheten i barnehagen
Ta kontakt direkte med barnehagen dersom du ikke er fornøyd med barnehagetilbudet til barnet ditt. Ta opp bekymringen eller klagen med pedagogisk leder, styrer eller eier. Å løse en sak på lavest mulig nivå er hensiktsmessig for alle involverte parter.
Barnehagen er ansvarlig for tilbudet og skal samarbeide med alle foreldre. Alle barnehager skal ha et samarbeidsutvalg som består av representanter for foreldre og ansatte. Generelle problemstillinger kan legges frem i samarbeidsutvalget i barnehagen (SU).
Hva kan du klage på?
Det er barnehagens oppgave å ivareta alle barns behov for omsorg, lek, læring og danning i samarbeid med barnets hjem. Personalet i barnehagen skal møte barn og foreldre med tillit og respekt. Personalet skal bidra til trivsel og glede i lek og læring, og barnehagen skal være et utfordrende og trygt sted for vennskap og fellesskap.
Her er noen eksempler på tema som kan være bakgrunn for å melde en bekymring eller klage:
· Uro for det psykososiale barnehagemiljøet
· Vanskelig samarbeid med barnehagen
· Pedagogisk innhold
· Barns mulighet til medvirkning
· Barnehagens drift
Hvordan kan du klage?
Du kan sende en bekymringsmelding eller klage ved å sende elektronisk skjema som du finner nederst på denne siden.
Innholdet i bekymringsmeldingen vil bli formidlet til barnehagen når barnehagemyndigheten undersøker saken.
Ønsker du at navn og opplysninger skal anonymiseres, må dette tydelig komme frem i bekymringsmeldingen.
Hva skjer med klagen din?
Når barnehagemyndigheten mottar klagen, vurderer vi først om innholdet er omfattet av barnehageloven med forskrifter.
Innholdet i bekymringsmeldinger vil bli formidlet til barnehagen når barnehagemyndigheten undersøker saken.
Barnehagemyndighet kan veilede og/eller føre tilsyn med barnehagen.
Vurderer barnehagemyndigheten at det er grunnlag for å føre tilsyn, har barnehagen som part i saken rett til å bli gjort kjent med klagens innhold. Etter et tilsyn er gjennomført mottar barnehagen en rapport.
Avdekker barnehagemyndigheten brudd på barnehageloven med forskrifter, vil barnehagen få varsel om pålegg om retting. Du som klager vil bli orientert om utfallet i tilsynssaken. Saksgangen følger forvaltningslovens prinsipper.
Dersom klagen din inneholder taushetsbelagte opplysninger, vil saken unntas offentligheten. Vi gjør oppmerksom på at det ikke forhindrer at noen kan be om innsyn i saken, blant annet media, men all sensitiv informasjon blir da fjernet.
Behandling av personopplysninger
Les mer om hvordan kommunen behandler personopplysninger: Personvern i Sandnes kommune
Sist oppdatert: 04.10.2024