Nytt fra 2024
Kun matavfall i innkast for organisk avfall
Frem til nå har dere kunne kastet både matavfall og hageavfall i dette innkastet. Fra 2024 er det kun matavfall som skal kastes her, vi må derfor finne en ny løsning for hageavfallet.
Vi har ulike løsninger dere kan velge i. Når vi sier dere, ønsker vi helst at dere samarbeider i sameiet/velforeningen deres om en felles løsning.
Bor dere i leilighet/bolig hvor dere ikke har noe hageavfall, kan dere se bort fra dette, og fortsette med å kaste kun matavfall. NB! Avskårne blomster og potteplanter skal kastes i restavfall.
Hvilken løsninger kan du velge i?
Uansett hvilken løsning du velger, vil ikke dette medføre ekstra kostnader for deg som er tilknyttet nedgravd avfallsanlegg.
Har hage, men ønsker ikke beholder til hageavfall?
Da kan dere hele året levere hageavfallet gratis på gjenvinningsstasjonene på Forus og Sele, samt på Vatne driftsstasjon (kun lørdager 9-13)
Kompostere hageavfallet i egen hage
Hvis du har litt størrelse på hagen din, og har plass til en hagekompost, vil det være en god løsning.
Få utlevert egen beholder på hjul til hageavfallet
For dere som er tilknyttet nedgravd anlegg, er denne beholderen inkludert i gebyret.
Vi har 3 ulike størrelser på beholderne:
- 140 liter beholder passer best for 1-2 husholdninger
- 240 liter beholderpasser for 1 husholdning, eventuelt 2-4 husholdninger med litt mindre hageavfall
- 660 liter beholder er en beholder på 4 hjul, og passer best for samling av flere husholdninger.
Tømming av hageavfallet?
Beholderen blir tømt hver 14. dag i perioden fra mars til og med november.
Hentedatoer vil du finne ved å:
- laste ned vår app: Renovasjon i Sandnes
- last ned elektronisk tømmekalender (som du eventuelt kan skrive ut)
- eller ta kontakt med vårt servicekontor for å få tilsendt hentedatoer/tømmekalender
Beholdere må trilles frem til det nedgravde anlegget - for dere som velger store fellesbeholdere kan det avtales egne hentesteder.
Oppstart for tømming av hageavfallet er uke 9/2024.
Hva må jeg gjøre?
Har dere et styre i sameiet, så bør det avgjøres her hvilken løsning dere vil gå for.
Bestillinger av beholdere, tilbakemelding eller spørsmål kan dere sende på e-post: renovasjon2@sandnes.kommune.no
Plastemballasje i egen sekk
Etter brannen i IVARs sorteringsanlegg, sommeren 2022, blir ikke plastemballasje sortert ut fra restavfallet. Dere har i dag et tilbud om å levere utsortert plastemballasje til våre returpunkter.
Nå utvider vi løsningen for at mer plastemballasje kan bli sortert ut. Fra januar 2024 kan du nå få egen sekk til å sortere plastemballasjen i. Denne sekken henter vi hjemme hos deg.
Hvis det er vanskelig å få til en løsning med egne sekker, vil det fortsatt være mulig å fortsette slik dere har gjort til nå - ved å levere plastemballasjen til utvalgte returpunkter i kommunen.
Henting av plastemballasje i sekk
Henting av plastsekk vil skje hver 4. uke på en fast dag. Hentedager vil du finne ved å
- laste ned vår app: Renovasjon i Sandnes
- last ned elektronisk tømmekalender (som du eventuelt kan skrive ut)
- eller ta kontakt med vårt servicekontor for å få tilsendt hentedatoer/tømmekalender
Rull med sekker for sortering av plastemballasje vil kunne hentes eller bestilles hjemlevert, på samme måte som dere har hentet eller bestilt matavfallsposer. Bestillingsordningen vil være aktiv i løpet av desember.
Har dere spørsmål?
Ønsker dere at vi kommer på befaring for å se hvordan dette kan løses?
Send oss en e-post: renovasjon2@sandnes.kommune.no
Har du mistet nøkkelbrikken?
Du kan kjøpe ny brikke på kommunens servicekontor.
Telefon: 51 33 50 00
E-post: servicekontoret@sandnes.kommune.no
Husk at brikken skal følge huset/leiligheten ved salg/utleie.
Ønsker du å etablere nedgravd avfallssystem?
Se http://www.underbakken.no/ for mer informasjon.
Sist oppdatert: 04.11.2024